Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیروز ارجمند؛ کارشناس و مدرس موسیقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در عرصه حرفه‌ای هنر موسیقی در طول سال چندان بسامان نیست و در نتیجه این امر موجب می‌شود که هر ساله در جریان برگزاری جشنواره «موسیقی فجر» برایندی مطلوب و خروجی مؤثری از فعالیت‌های این عرصه هنری را شاهد نباشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است اینکه جشنواره «موسیقی فجر» تنها ظرفی است که نیاز به مظروفی مناسب دارد و این در حالی است که ما در طول سال برای محتوایی که قرار است در این ظرف بریزیم سیاستگذاری هدفمندی را براساس یک نقشه راهبردی از ابتدای سال تا زمان برگزاری جشنواره در هر دوره، نداریم.

مدیرکل اسبق دفتر موسیقی ارشاد تصریح کرد: سال گذشته جشنواره سی و چهارم «موسیقی فجر» در حاشیه برگزار شد، جهت اصلی آن هم تداخل زمانی برگزاری آن با جشنواره‌ای همچون «تئاتر فجر» بود اما اینکه چرا این جشنواره آن هم در ایام جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی نتوانست آن‌گونه که باید و شاید عرض‌اندام کند دلیلش این بود که اثر شاخص و دهان پُرکنی در آن عرضه نشد و نتیجه اینکه نتوانست به عنوان یک رویداد مستقل هنری خود را در میان همهمه برگزاری جشنواره‌های هنری فجر مطرح سازد.

ارجمند افزود: این امر در شرایطی بود که همه مدیران و مسئولان هنری در حوزه‌های گوناگون آگاهی از این نکته داشتند که سال گذشته نقطه عطفی در مجموعه امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و حداقل درعرصه فرهنگ و هنر و با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده حاصل از برگزاری جشنواره‌های فجر باید عزمشان را به انجام کاری متنفاوت معطوف سازند؛ در مورد سایر رشته‌های هنری چندان اطلاعی ندارم اما در مورد موسیقی باید به این نکته اشاره کنم که حداقل باید شاهد تعدادی انگشت‌شمار تولیدات موسیقی با موضوع انقلاب و چهل‌سالگی آن باشیم اما این اتفاق نیفتاد و در مواردی مروری بر آثار قدیمی در حوزه موضوع انقلاب داشتیم.

این آهنگساز در ادامه گفت: اینکه به آثار فاخر موسیقی انقلابی توجه داریم و حتی آن را در قالب و نسخه‌های جدید با توجه به تحول در سلیقه شنیداری مخاطبان بازتولید می‌کنیم خوب است اما موسیقی کارکرد دیگری نیز دارد و آن تأمین نظرات و خواست و مطالبات مخاطب کنونی موسیقی آن هم برپایه مقتضیات زمان خود است و تنها نمی‌توان با برانگیختن حس نوستالژیک مخاطب به تولید آثار موسیقی ارزشی و انقلابی توجه کرد.

وی تأکید کرد:  آنچه که در قالب اساسنامه و یا آئین‌نامه برگزاری جشنواره «موسیقی فجر» مطرح می شود صرفاً ابعاد ساختار اجرایی جشنواره را مورد توجه قرار می دهد اما نکته در مورد جشنواره «موسیقی فجر» همان مظروف مناسبی است که باید درون این ظرف ریخته شود که البته شواهد حاکی است در زمینه موسیقی منطبق با باورهای بومی و اعتقادی به تولیدات نو و تازه و در عین حال فاخر نمی‌اندیشیم.

ارجمند در پایان گفت: بالاخره ز هم اکنون تا زمان برگزاری سی و پنجمین جشنواره «موسیقی فجر» یک فرجه مناسب چندین ماهه داریم و از همین ابتدا و با رفع مشکلات ساختاری برگزاری جشنواره باید هر چه زودتر به فکر تولید و عرضه محتوایی درخور در عرصه موسیقی باشیم؛ توقف و در جا زدن و طرح موضوعات بدیهی در حوزه ساختار اجرایی جشنواره آن هم در شرایطی که تجربه سی و چهار دوره آن را داریم دیگر موجه نیست.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا موسیقی فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۴۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی دهکده بهار ایران از مسافران نوروزی تا عید فطر

­
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد شیری ضمن تبریک سال جدید و تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن و ماه مهمانی خدا گفت: برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی و معنوی با عنوان «نسیم رمضان» در فرهنگسرای خاوران در حال برگزاری است.
وی در ادامه به توضیح بخش‌های این جشنواره پرداخت و افزود: اجرای برنامه‌های متنوع معنوی و شاد نظیر نوروز‌خوانی، اجرای برنامه‌های هنری، آیینی و مذهبی، برپایی نمایشگاه آیینی، برپایی گذر‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و برگزاری مسابقات متنوع خانوادگی و بازی‌های مهیج رایانه‌ای هر شب از دیگر برنامه‌ها است.
همچنین شب گذشته همزمان با ولادت باسعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) کیکی به طول ۳۰ متر میان شهروندان توزیع شد.
این جشنواره با مشارکت معاونت اجتماعی شهرداری تهران، اداره کل فرهنگی شهرداری تهران، خیرین و گروه‌های جهادی و مردمی تا پایان ماه مبارک رمضان، با اذان مغرب و توزیع افطاری ساده تا ساعت ۲۳ در فرهنگسرای خاوران پذیرای شهروندان تهرانی است.

ذائقه همه شهروندان در جشنواره دهکده بهار ایران، بهاری می‌شود

همچنین سید احمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: سید احمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از جشنواره دهکده بهار ایران در فرهنگسرای خاوران ضمن خداقوت به شهردار و همکاران منطقه در برگزاری چنین جشنواره شاد و مفرح‌ای برای شهروندان گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ها و برنامه‌های مفرح و شاد خانوادگی فرصت بسیار خوبی است برای بهینه کردن اوقات فراغت شهروندان، خوشبختانه با توجه به همزمانی عید نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه ریزی‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است و تمامی سلایق و گروه‌های سنی از جمله کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها را شامل می‌شود و این جشنواره با بخش‌ها متنوع و شاد ذائقه همه شهروندان را بهاری می‌کند.
وی افزود: شاهد اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری در منطقه ۱۵ هستیم و شهروندان و مسافران نوروزی می‌توانند در ایام عید از جاذبه‌ها، اماکن و ظرفیت‌های گردشگری بینظیر باب الرضای پایتخت دیدن کنند.

دیگر خبرها

  • میزبانی دهکده بهار ایران از مسافران نوروزی تا عید فطر
  • شهرداری بجنورد ۵۰ هزار درخت کاشت
  • شهرداری بجنورد ۵۰ هزار درخت کشت کرد
  • برگزاری جشنواره المان های نوری در مشهد+ تصاویر
  • ضرورت ایجاد بانک اطلاعات کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد
  • آخرین روز جشنواره بزرگ بیدمشک در ارومیه
  • برگزاری جشنواره نوروز کریمانه در شیراز
  • برگزاری جشنواره خدمت کریمانه در بخش شمیل
  • برگزاری جشنواره‌های متنوع در بوستان لاله تا پایان ماه رمضان
  • جشنواره بازی و گردشگری در همه مناطق تهران | آدرس اماکنی که شب ها پاتوق موسیقی و تفریح خانوادگی است