Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا عبداللهی در خصوص توصیه های تغذیه ای در ایام عید نوروز، اظهار داشت: ایام نوروز باستانی فرصتی برای بها دادن به سنن و رسوم گذشتگان است. طبعا رعایت آیین و رسوم مربوط به این روزها ممکن است بر وعده ‌های غذایی، مقدار و نوع غذایی دریافتی افراد اثر قابل ملاحظه ‌ای داشته باشد.

وی افزود: در این ایام برخی عزم سفر می کنند تا از طبیعت زیبای بهار و دیدار آشنایان بهره برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سفر به ناچار تغییراتی در رفتارهای غذایی رخ می دهد. نداشتن توجه کافی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در این ایام می تواند به سلامت افراد لطمه بزند.

وی توضیح داد: آجیل های سنتی نظیر گندم بوداده و شاهدانه، کنجد، عدس و ماش بو داده، برنجک، نخودچی و کشمش، انواع مغزها از قبیل بادام، پسته، فندق، گردو، بادام زمینی و انواع تخمه ها، ضمن اینکه دارای ارزش غذایی هستند، مقدار زیادی چربی نیز به همراه دارند و اگرچه نوع چربی آنها از نوع غیر اشباع و مفید برای سلامتی است، اما مصرف زیاد آنها می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سفرها که معمولا خوردن آجیل رایج است، از انواع کم نمک و بدون نمک و به مقدار کم آن، استفاده شود. به جای مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک نیز از انواع میوه ها استفاده شود.

عبداللهی با بیان اینکه در ایام نوروز، مصرف سبزی ها نباید فراموش شود، تصریح کرد: معمولا در ایام نوروز و در هنگام سفرهای نوروزی، مصرف سبزی که از گروه های غذای اصلی هستند، کمتر مورد توجه قرار می گیرند، از این رو باید مردم نسبت به مصرف این گروه غذایی مهم بیش از پیش اهمیت دهند.

وی اضافه کرد: سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت نوع 2 و چاقی دارند. همچنین به دلیل دارا بودن فیبر، باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حرکات روده می شوند و بدین ترتیب از یبوست جلوگیری می‌کنند.علاوه بر آن، فیبرها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می‌کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در ایام نوروز معمولا غذاهای چرب و سرخ شده در میهمانی ها مصرف می شوند که با مصرف سبزی ها و سالاد می توان میزان جذب چربی غذا را کاهش داد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: در صورتی که در طول سفر امکان استفاده از سبزی های تازه وجود ندارد، از سبزی های پخته همراه با غذا استفاده شود. همچنین، در طول سفرهای نوروزی که ممکن است، سبزی و سالاد سالم در دسترس نباشد، می‌توان از گوجه فرنگی و خیار در کنار غذاها استفاده کرد.

وی اظهار داشت: در طول سفر از شیرهای استریل شده که ماندگاری بالایی دارند، استفاده شود؛ چراکه این نوع از شیرها، قبل از باز شدن درب آنها، نیازی به یخچال ندارند، اما پس از باز شدن حتما باید در محیط خنک (مثلا فلاسک اسفنجی حاوی یخ) نگهداری شده و سریعا هم، مصرف شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: مردم باید از مصرف شیر محلی که پاستوریزه نشده است، خودداری کنند. مصرف شیر پاستوریزه نشده، خطر ابتلا به تب مالت و مسمومیت های غذایی را افزایش می دهد. در صورت استفاده از پنیرهای تازه نیز باید دقت کنند که این پنیرها حداقل 2 ماه در آب نمک نگهداری شده باشند. به طور کلی، بهتر است همیشه و در طول سفر از پنیرهای پاستوریزه و بسته بندی شده استفاده شود.

عبداللهی با بیان اینکه بهتر است در سفرهای نوروزی همراه با وعده های غذایی، از ماست پاستوریزه کم چرب استفاده شود، ادامه داد: با مصرف ماست، هم کلسیم بدن تامین شده و هم اینکه خطر عفونت های روده ای در اثر مصرف غذای آلوده، کمتر می شود.

وی افزود: در میهمانی های نوروزی و در طول سفر به جای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های سالم تر مانند دوغ بدون گاز و کم نمک و به خصوص آب استفاده شود. با آشامیدن یک لیوان نوشابه گازدار در حدود 20 گرم قند اضافی وارد بدن می شود که ادامه این عادت در طولانی مدت اضافه وزن و چاقی و البته پوکی استخوان را به دنبال دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف آب کافی اهمیت زیادی دارد، گفت: معمولا در ایام نوروز به علت آنکه افراد بیشتر اوقات خود را به سفر می ‌گذرانند و یا صرف دید و بازدید دوستان و اعضای فامیل می ‌کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف می کنند، کمبود مصرف آب می تواند اختلالات زیادی در سلامت انسان بر جای گذارد؛ از جمله آنکه موجب بروز یبوست و ناراحتی‌ های گوارشی ناشی از آن شود. مصرف کافی آب و مایعات در طول سفر از کم آبی بدن و خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: استفاده از آب سالم از مهمترین عوامل سلامت در سفرهای نوروزی است. از آب چشمه ها و چاه های محلی که معمولا بهداشتی نیستند، نباید استفاده کرد. 

به گفته وی، می توان در طول سفر از آب معدنی هایی که دارای پروانه ساخت و مجوزهای بهداشتی هستند نیز استفاده کرد و یا می توان قبل از حرکت از منزل آب لوله کشی را در یک بطری تمیز ریخته و در طول سفر از آن استفاده کرد. همچنین، در مناطقی که دسترسی به آب سالم وجود ندارد، حتما از آب جوشیده شده استفاده شود زیرا آلودگی آب می تواند موجب عفونت های گوارشی و بیماری های اسهالی شود.

عبداللهی اظهار داشت: مصرف چای و قهوه جای آب را نمی گیرد. چای به دلیل خاصیت ادرار آوری می تواند موجب کاهش آب بدن شود، بنابراین مصرف 3 تا 4 فنجان چای در روز کافی است. باید سعی شود، روزانه 6 تا 8 لیوان آب سالم مصرف شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۴۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت‌محوری و مردمی‌سازی به دنبال توزیع عادلانه ثروت در نظام سلامت است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: مردمی‌سازی و مشارکت مردم یک شعار در برابر سرمایه‌داری شبه‌مدرن و یک راهکار مهم برای دستیابی به اقتصاد متوازن و جلوگیری از انباشت ثروت در دست عده‌ای خاص به شمار می‌رود. به عبارت دیگر به دنبال توزیع عادلانه ثروت است.

حمید جمال‌الدینی در گفت و گو با ایسنا توجه مقام معظم رهبری به مقوله تولید در نام‌گذاری سال را بسیار راهگشا و کلید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه سلامت دانست.

وی افزود: رهبری سال جاری را «سال جهش تولید با مشارکت مردم» نامیدند. اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت نیز در سال گذشته، به مجموعه تحت هدایت دکتر سید حمید جمال‌الدینی در وزارت بهداشت پیوسته است و این معاونت در واقع متولی اصلی مشارکت مردمی در نظام سلامت به شمار می‌رود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به رویکرد و دقت نظر مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌ها گفت: طی ۱۷ سال اخیر، معظم‌له هشت بار بر تولید و جهش تولید تاکید کرده‌اند. این نامگذاری، هر بار رویکرد و اجزای متفاوتی از تولید را مد نظر داشته که منظومه منسجم فکری ایشان را به تصویر می‌کشد.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ را تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین خواندند. سال گذشته هم بر رشد تولید انگشت گذاشتند و امسال بر نسبت آن با مشارکت مردمی به عنوان یک حلقه بسیار مهم و موثر در جهش تولید تاکید کردند.

جمال‌الدینی مشارکت مردمی در اقتصاد و حکمرانی سلامت در ایران را یک ابزار و اصل پذیرفته‌شده، موثر و مترقی در راستای حکمرانی نوین و تمدن ایرانی-اسلامی و الگوسازی آن دانست و افزود: مشارکت مفهومی جهانی و ریشه‌دار است و برای رسیدن به آن باید چند مرحله را پشت سر بگذاریم. این مراحل شامل اطلاع‌رسانی و آگاهی، مشاوره، تعامل و همکاری و در نهایت تفویض اختیار می‌شود. مشارکت یک حق برای مردم و الزام برای مسوولان است. افزایش مشارکت به شنیدن صدای واقعی مردم می‌انجامد.

وی با بیان این‌که مشارکت سهم به سزایی در ارتقای سلامت به ویژه در بین جمعیت آسیب‌پذیر و محروم جامعه ایفا می‌کند و نیازمند طراحی نقشه راه در این زمینه هستیم، گفت: امروزه در کشورهای مختلف جهان، بهره‌گیری از مشارکت مردم، یک استراتژی برای نگاه و برنامه‌ریزی‌های ملی به منظور ارتقای سلامت عمومی و رفع نابرابری در سلامت است. از طریق مشارکت هدفمند دولت‌ها با جوامع، پوشش همگانی سلامت و دس‌رسی به خدمات بهداشتی باکیفیت برای همه به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر ممکن می‌شود.

معاون حقوقی وزارت بهداشت افزایش امید و انگیزه را از ثمرات مشارکت مردم دانست و افزود: در واقع مشارکت مردمی، ارتقادهنده سرمایه اجتماعی است و این دو از مولفه‌های بسیار موثر در ارتقای شاخص‌های سلامت هستند. مشارکت اجتماعی از نظر حضور مردم، به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تمام حیطه‌های نظام سلامت موجب ارتقای شاخص‌ها خواهد شد و با افزایش امید و انگیزه به افزایش طول عمر می‌انجامد.   

وی در ادامه وحدت و یکپارچگی ملی را عاملی مهم در ایجاد انگیزه و باور برای ارتقای مشارکت مردمی و سرمایه اجتماعی و به تبع آن ارتقای شاخص‌های سلامت خواند و گفت: ما برای مشارکت مردمی در همه سطوح آن از خانه‌ها و مراکز بهداشت تا بیمارستان‌ها و مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها نیازمند طراحی ساختار متناسب هستیم. برای پایین‌ترین تا بالاترین سطوح در زمینه‌های مختلف آموزش، بهداشت، درمان، پژوهش و غذا و دارو باید نسخه‌های متفاوت اما هم‌گرای مشارکت تجویز کنیم.  

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که رفع موانع یکی از ابعاد توسعه مشارکت است، گفت: این کار باعث ایجاد ظرفیت عظیمی در نظام سلامت و مشارکت بیش از پیش مردم در این مهم می‌شود. یکی از کارهایی که طی دو سال اخیر در وزارت بهداشت انجام شده، حذف امضای طلایی بود که یک مانع بزرگ در برابر حضور و مشارکت بخشی از مردم در حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در سلامت و تجهیزات بود. بعد دیگر حذف رقابت‌های کاذب بخش دولتی و خصولتی با مردم است.

در ادامه جمال‌الدینی تولید در نظام سلامت را وابسته به اقتصاد سلامت دانست و گفت: مردمی‌سازی و مشارکت مردم یک شعار در برابر سرمایه‌داری شبه‌مدرن و یک راهکار مهم برای دستیابی به اقتصاد متوازن و جلوگیری از انباشت ثروت در دست عده‌ای خاص به شمار می‌رود. به عبارت دیگر به دنبال توزیع عادلانه ثروت است.

معاون حقوقی وزارت بهداشت حمایت قوانین و اسناد بالادستی از تصمیم‌گیری مشارکتی را یکی از عوامل موثر در پایداری مشارکت مردم در بخش سلامت به شمار آورد و گفت: در مقایسه اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه کشور به دیدگاه‌ها و رویکردهای اجرایی گوناگون در این زمینه دست پیدا می‌کنیم و می‌توانیم به تحلیل آن‌ها بپردازیم. بررسی قانون اساسی و سیاست‌های کلی سلامت در جلب مشارکت مردم با تمرکز بر بخش سلامت نشان می‌دهد که مشارکت مردم در سلامت به عنوان یک حق شناخته شده است.

وی اضافه کرد: در ۲۵ اصل از قانون اساسی همکاری و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و نظارت اداره امور کشور به نوعی بیان شده است. در بند ۱۱ سیاست‌های کلی سلامت مقرر شده که آگاهی، مسوولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش یابد.

جمال الدینی توجه به مشارکت مردم در تولید را به نوعی همان تقدم پیشگیری بر درمان دانست و افزود: در احکام دایمی قانون برنامه‌های توسعه در ایران از سال ۱۳۶۸ تاکنون بارها به مشارکت مردم در سلامت پرداخته شده است. مشارکت مردم در سلامت در قوانین برنامه اول و دوم در بخش عمرانی و تامین منابع فیزیکی به منظور ارایه خدمات سلامت لحاظ شده است. در قانون برنامه سوم توسعه، مشارکت بخش خصوصی در ارایه خدمات و مشارکت مالی مردم در تامین هزینه‌های بهداشت و درمان مدنظر قرار گرفته است.

معاون حقوقی وزارت بهداشت ادامه داد: در قوانین برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه، مشارکت مالی در تامین هزینه‌های ارایه خدمات تعیین شده و در ماده ۸ لایحه برنامه هفتم تحت عنوان مردمی‌سازی اقتصاد، در بخش بهداشت و درمان به توسعه مشارکت مالی در تامین هزینه‌های ارایه خدمات و ساخت، بهره‌برداری و مدیریت مراکز بهداشتی درمانی پرداخته شده است.

جمال‌الدینی یکی از الگوها و مدل‌ها در حوزه سلامت را مشارکت دادن و وارد کردن مردم در تمام حوزه‌ها اعم آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان دانست و گفت: این بدین معنا نیست که فقط مردم را به عنوان تامین‌کننده منابع بینیم، هر چند این هم یک مسیری از مشارکت هست ولی تمام آن نیست. ما باید بتوانیم ابعاد مختلف مشارکت را بررسی کنیم و برای هر کدام یک الگو داشته باشیم همچنین باید با ایجاد اعتماد و شفافیت از ظرفیت عظیم مشارکت ایرانیان خارج کشور در نظام سلامت بهره ببریم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر تغییر نگاه و ذایقه خیرین و مشارکت مالی چش‌گیر خیرین و مردم در نظام سلامت افزود: خیرین در قالب‌های گوناگونی هم‌چون هبه و وقف و صلح و ... این کار را انجام می‌دهند و در این سالیان هم با افزایش روبه‌رو بوده است. اما امروز نقطه عطفی است که این مشارکت در زمینه‌های دیگر همچون مدیریت، برنامه‌ریزی، نیازسنجی، تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، اجرا و دیگر فرایندها تعمیم و گسترش پیدا کند و به نقش تاثیرگذار مردم توجه شود. لذا در راستای برنامه عدالت و تعالی نظام  سلامت می‌بایست جایگاه همه ذی‌نفعان اعم از کارمندان، استادان، دانشجویان، نیروهای داوطلب، خیران، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایرین مشخص شود و در همه سرفصل‌های برنامه به مشارکت مردمی پرداخته شود.

جمال‌الدینی ایجاد باور، انگیزه و پارادایم ذهنی مشترک در زمینه تولید و جهش تولید و جایگاه مشارکت در آن را بسیار مهم دانست و گفت: تجارب ارزشمندی در زمینه مشارکت همگانی در سلامت در جمهوری اسلامی داریم که برخی از آن جزو تجارب موفق جهانی هستند؛ مثل ریشه‌کنی فلج اطفال. تجربه‌های گرانسنگ دوران کرونا، طرح شهید سلیمانی، پرورش و به‌کارگیری بهورزان از میان مردم بومی و معتمد و راه‌اندازی نظام شبکه بهداشت و سلامت خانواده در سراسر کشور تا دوردست‌ترین نقاط از ۴۰ سال پیش و به برکت انقلاب اسلامی از دیگر تجارب موفق و درخور توجه در زمینه مشارکت مردمی هستند.

وی با تاکید بر این‌که ما توانسته‌ایم نظام شبکه را تا روستاها برسانیم و الان نیاز است با بازتعریف نظام سلامت مبتنی بر مشارکت مردم برنامه ملی سلامت خانواده را پیش ببریم، گفت: امروز در این طرح ملی یکی از مسیرهای مهم مشارکت مردم در امر پیشگیری، تشکیل گروه‌های مردمی و بومی است اما باید گسترش و توسعه پیدا کند. با مواردی از قبیل شوراهای مشارکت خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد، صندوق‌های توسعه سرمایه و پژوهش و فناوری، و مدل‌های استفاده از ظرفیت مردمی و حضور آنان در هیات امناهای مراکز درمانی و دانشگاهی و پژوهشی می‌توانیم به بخش مهمی از این هدف برسیم. الگوی نهایی اما در این امور می‌تواند ورود این‌ها به بورس بر اساس مدل‌ها و الگوهای سنجیده‌شده باشد.

جمال‌الدینی اضافه کرد: به عنوان مثال با تعریف صندوق‌هایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و وارد کردن آن‌ها به بورس می‌توانیم به مدلی برای تامین سرمایه و سرمایه در گردش دست یابیم؛ مدلی که از طریق آن مردم هم به روند نیازسنجی، هم تصمیم‌گیری و مدیریت وارد می‌شوند. کار وقتی متعلق به مردم و در دست مردم باشد، مشتری‌مداری اصل خواهد بود. لذا کرامت به وجود می‌آید و باعث پایداری و استمرار می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت تاکید کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که این‌کار با یک الگوی بومی و مبتنی بر خودباوری بر اساس هویت ملی و اسلامی و با تفکر و مشورت صورت بگیرد. نظام ما یک نظام حکمت‌محور و متعالی است که پرسش از چرایی بر چگونگی در آن مقدم است. لذا پس از تعریف و ایجاد پارادایم ذهنی مشترک باید به دنبال یک الگو و مدل جدید بر اساس بازمهندسی مدل‌های پیشین و بهره‌گیری از تجارب پیشین برویم. این‌ها باعث خواهد شد که به تمدن نوین ایرانی اسلامی و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری نزدیک و نزدیک‌تر شویم. در واقع فرهنگ‌سازی گام مهمی در این زمینه است.

جمال‌الدینی در پایان گفت: باید توجه کنیم که فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه‌ها، موتور محرکه مشارکت مردمی و افزایش سرمایه اجتماعی است که مبتنی بر شفافیت و اعتماد متقابل هستند. ایجاد مرجعیت علمی و تخصصی بسترساز حضور و مشارکت حداکثری مردم است و در برابر آن به وجود آمدن شک و تردید و ناامیدی، مهم‌ترین موانع آن هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبات و دغدغه‌های عوامل دفتر خبر بافق
  • مشارکت‌محوری و مردمی‌سازی به دنبال توزیع عادلانه ثروت در نظام سلامت است
  • تشکیل ستاد و کارگروه‌ تخصصی مدیریت بحران زیر بخش‌های کشاورزی
  • ثبت نزدیک به ۱۷ میلیون تردد از آغاز سفرهای نوروزی در جاده‌ های اصفهان
  • چه طور می‌توانیم مصرف قند و شکر را به حداقل برسانیم؟
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.
  • کشف ۱۰۰ کیلوگرم گوشت تاریخ مصرف گذشته در خرم‌آباد
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی
  • سلامت مسافران نوروزی مهمترین هدف شبکه بهداشت خواهد بود
  • فعالیت ۲۴۳ مرکز خدمات جامع سلامت طی ایام نوروز در فارس