Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@19:01:37 GMT

ذخیره سازی اطلاعات در قالب دی ان ای برای اولین بار

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۷۱۰۴

ذخیره سازی اطلاعات در قالب دی ان ای برای اولین بار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تکنولوژی ریویو، دستگاه یادشده که ابعادی در قالب یک دستگاه فتوکپی معمولی دارد، می‌تواند جایگزین پایگاه‌های داده معمولی برای ذخیره سازی فایل‌ها، فیلم‌های سینمایی و اسناد مختلف شده و داده‌ها را در قالب رشته‌های دی ان ای ذخیره کند و سپس آنها را به شکل بیت‌های معمولی در دسترس علاقمندان قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا پیش از این ذخیره سازی اطلاعات در قالب دی ان ای به صورت دستی در محیط‌های آزمایشگاهی با دشواری‌هایی صورت گرفته بود. اما حالا محققان دانشگاه واشنگتن یک سخت افزار و نیز یک نرم افزار ویژه بدین منظور طراحی کرده‌اند که بیت‌های الکترونیک را به دی ان ای مبدل کرده و بدون نیاز به دخالت انسان به حالت صفر و یک هم بازمی گرداند.

این دستگاه ۱۰ هزار دلاری از بطری‌های کوچک شیشه‌ای حاوی مواد شیمیایی مختلف برای تولید رشته‌های دی ان ای مورد نیاز خود استفاده می‌کند. تا به حال از این روش برای ذخیره سازی کلمه سلام به انگلیسی استفاده شده که حاوی ۵ بایت داده است. البته انجام این کار ۲۱ ساعت زمان برده است که علت آن عمدتاً سرعت پایین واکنش‌های شیمیایی مورد نیاز برای نگارش دی ان ای بوده است.

انتظار می‌رود در آینده تولید نمونه‌های صنعتی این دستگاه ممکن شود که همین فرایند را برای ذخیره سازی داده‌ها با سرعت بسیار بیشتری به کار بگیرد.

کد خبر 4573441

منبع: مهر

کلیدواژه: مایکروسافت دی ان ای سخت افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۷۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجری پیامک ذخیره‌سازی آب چه بود؟

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی آبفای تهران، طی روز‌های گذشته برای تعدادی از مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران پیامک «ذخیره‌ سازی آب» ارسال شد. 

متن این پیامک این بود که با توجه به مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان فراهم‌سازی مخزن ذخیره آب با گنجایش حداقل ۷۵ لیتر برای هر نفر الزامی است. لطفاً اقدامات لازم را در این خصوص به عمل‌آورید.»

واقعیت این است که این پیامک ارتباطی به قطعی و نوبت‌بندی آب در تهران ندارد؛ از آنجا که سال گذشته بروشور اطلاعیه فوق بین شهروندان توزیع شده بود، مجدداً با آغاز سال جدید، به وسیله پیامک به شهروندان اطلاع‌رسانی شده است.

ماجرا از این قرار است که همه ساختمان‌ها براساس ابلاغیه مبحث ۱۶ قانون مقررات ملی ساختمان باید نسبت به تجهیز پمپ و مخزن اقدام کنند.

ذکر این نکته ضروری است که برخی ساختمان‌ها به جهت افت فشار آب فقط از پمپ استفاده می‌کنند که این اقدام نه تنها باعث پایمال شدن حقوق دیگر همسایه‌ها می‌شود و بیشترین ظرفیت آب شبکه کوچه و محله را به سمت ساختمان خود هدایت می‌کنند، بلکه تخلف محسوب می‌شود. 

چراکه نصب و قراردادن پمپ بعد از کنتور آب غیرقانونی است؛ بنابراین شهروندان ابتدا با نصب مخزن بعد از کنتور و سپس نصب پمپ، اقدام قانونی، فنی و تأسیساتی انجام داده و باعث پایداری فشار آب می‌شوند.

لازم به ذکر است با شروع تابستان و استفاده از کولر‌های آبی در روز‌های گرم، به جهت اینکه ساختمان‌ها دچار افت فشار آب نشوند، پیامک «ذخیره‌سازی آب» ارسال شده است، بحث کمبود و قطعی آب مطرح نیست و در صورت لزوم هرگونه برنامه درخصوص نوبت‌بندی و قطعی آب حتماً از سوی شرکت آبفای تهران اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی دستگاه مورد نیاز گلخانه‌های صنعتی
  • بروزرسانی بزرگ واتس آپ در راه است
  • بروزرسانی بزرگ واتس‌آپ در راه است
  • بروزرسانی های اساسی واتساپ در راه است
  • ماجری پیامک ذخیره‌سازی آب چه بود؟
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • بومی سازی قالب پنجره
  • ذخیره‌سازی ۲۱ هزار و ۹۴۴ تن گندم مورد نیاز در چهارمحال و بختیاری
  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • گندم مورد نیاز چهارمحال و بختیاری تا خردادماه تأمین است