Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام محمدرضا زارعی استاد حوزه علمیه قم درگفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به آداب و رسوم ایام نوروز که یکی از بهترین این رسوم دید و بازدید است، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر این سنت خوب به دلیل برخی باورهای غلط کمرنگ شده است.
زارعی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت تمام آداب و رسوم نوروز درست هستند، ابراز کرد: نه می‌توان گفت تمام رسوم خوب است و نه می‌توان گفت بد است و این سنت را رد کرد، بلکه باید بر اساس عقل و منطق آن‌ها را بررسی و اولویت‌بندی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین اظهار کرد: آدابی که عقل و شرع و منطق آن‌ها را می‌پذیرد برای رعایت در اولویت هستند.
وی افزود: یکی از بهترین سنت‌ها و آداب نوروز دید و بازدید است که خود نوعی صله‌رحم است، «صله» در لغت به معنای احسان و دوستی است و «رحم» به معنای خویشاوندان و بستگان است.
وی با بیان اینکه اصل دید و بازدید بسیار پسندیده است، گفت: در دین مقدس اسلام و همچنین پیامبر گرامی حضرت محمد (ص) سفارش شده است.
زارعی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرموده‌اند «هيچ كس نبايد بيش از توانش خود را براى ميهمان به زحمت اندازد» گفت: صله‌رحم موجب خیر و برکت می‌شود اما پذیرایی‌های امروزه با توجه به مسائل اقتصادی نباید بیش از توان و عرف باشد.
وی گفت: در وضعیت اقتصادی کنونی آجیل یک بحران است و در اسلام خرید آجیل را الزام نکرده اند، هیچ دلیل عقلی و منطقی نوع پذیرایی از میهمان را محدود نکرده است.
زارعی اظهار کرد: انسان‌هایی موفق هستند که در خط مقدم برخی خط شکنی و آداب شکنی ها قرار بگیرند، اگر انسان به انسانیت خود دقت کند متوجه می‌شود که مهمان‌دوست بودن و مهمان پذیری هر فرد با نوع پذیرایی او سنجیده نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه هر خانه‌اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان وارد آن نمى‌شوند،تاکید کرد: اگر بخواهیم برکت بزرگ صلحه رحم را از دست ندهیم باید آداب و رسوم اشتباه را ازبین ببریم، تغییر دادن فرهنگ بسیار مشکل است اما باید از جایی به فرهنگ‌سازی صحیح شروع کرد و در این راه باید استقلال داشت و همیشه پیرو نباشیم.
وی گفت: اگر هر کس به اندازه خود و جایگاهی که دارد به فرهنگ سازی صحیح کمک کند بسیاری از سنت‌های غلط از جامعه زدوده می‌شود، بهترین و اصلی‌ترین ابزار برای این کار رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان سنت پسندیده نوروز صله رحم دید و بازدید پذیرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۷۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ ملت‌ها: لیست مهمان غیرمنتظره المپیک پاریس

به گزارش "ورزش سه"، میخاییل وینیارسکی سرمربی موفق لهستانی تیم ملی والیبال آلمان اسامی سی بازیکن را برای مسابقات لیگ ملت‌های والیبال مشخص کرد که همه ستاره‌ها در آن حضور دارند. آلمان اخیرا موفق شد به شکل ناباورانه‌ای جواز حضور در المپیک را کسب کند.

اسامی بازیکنان به تفکیک پست‌ها:

پاسورها: لوکاس کامپا، یان زیمرمن، یوهانس تیلیه، لئون درویساژ، اریک بورگراف و نئو لومن

قطر پاسورها: گئورگی گروزر، فیلیپ جان و یان بومه

سرعتی‌زن‌ها: فلوریان کراگه، آنتون برمه، توبیاس کریک، یوشوا کنستمان، کارلیتزک مولر، لوکاس مازه، یانیک گورالیک و سیمون تورویه

قدرتی‌زن‌ها: کریستین فروم، روبن شات، دنیس کالیبردا، موریتز کارلیتزک، تیم پیتر، موریتز ریچرت، اریک روهرز، توبیاس براند، تئو مووینکل، نیکو مِیِر و لورنز کارلیتزک

لیبرو‌ها: یولیان زینگر و گراون

دیگر خبرها

  • لیگ ملت‌ها: لیست مهمان غیرمنتظره المپیک پاریس
  • نوروزی‌نژاد، بهترین بازیکن هفته ۲۹ لیگ هندبال آلمان شد
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • بزرگترین مزیت ما کامران نجف‌ زاده است
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی
  • باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست
  • پذیرایی از زائران با چای و شیرینی یزدی
  • عکس| مهمان ویژه تمرین امروز استقلال چه کسی بود؟