Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه صنایع و معادن کشور در سال های اخیر با توجهاتی که از سوی متولیان و مسئولان این بخش برای آن صورت گرفته شاهد رشد قابل توجهی بوده است تا جایی که طی ۱۱ ماهه سال ۹۷ شاهد ارزآوری هشت میلیارد و ۲۹۹ میلیون دلاری این حوزه برای کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حوزه صنایع و معادن کشور در سال های اخیر با توجهاتی که از سوی متولیان و مسئولان این بخش برای آن صورت گرفته شاهد رشد قابل توجهی بوده است این در حالی است که مجموعه اقدامات دولتی انجام شده برای این بخش به ادعای مسئولان بخش های مختلف صنایع معدنی کشور و همینطور آمارها و استناد مراکز معتبری که تهیه آمار در این بخش را برعهده دارند ناندهنده این موضوع است که از میان دولت هایی که از ابتدیا پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بر سر کار امده اند دولت تدبیر و امید توانسته زمینه شکوفایی بیش از پیش صنایع و مواد معدنی کشور را فراهم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجم بالای تولیدات که در آمارهای جهانی و آمارهای داخلی ذکر شده است موید این امر است. افزایش تولیدات در این بخش به عنوان یکی از بخش های کلیدی برای پیشرفت سایر صنایع باعث شده است تا بخش عمده ای از نیازهای داخلی کشور تامین شود و زمینه شکوفایی بهتر و بیشتر صنایع در ایران فراهم شود. در کنار این موضوع افزایش تولیدات باعث شده است تا زمینه افزایش صادرات در این بخش را نیز شاهد باشیم و با توجه به محدودیت هایی که بر سر صادرات کالاهای نفتی به واسطه تحریم ها برایمان ایجاد شده است با صادرات در این بخش زمینه ارزآوری بیشاری برای کشورمان داشته باشیم.

 

در همین رابطه عملکرد تجارت خارجی بخش معدن و صنایع معدنی در مدت 11 ماهه 97 نشان دهنده صادرات 51 میلیون و 770 هزار تن کالا به ارزش بیش از هشت میلیارد و 299 میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه از نظر وزنی 6 درصد و از نظر ارزشی سه دهم درصد کاهش داشته است. بر پایه داده های آماری گمرک در 11 ماهه پارسال، سهم تجارت خارجی زنجیره معدن از کل تجارت خارجی کشور از لحاظ وزنی 49 درصد و از نظر ارزشی 21 درصد بوده است.
 

ایرنا در گزارشی در این رابطه آورده است: «برابر آمار مورد استناد این گزارش، در 11 ماهه پارسال بیش از 6 میلیون و 942 هزار تن کنسانتره سنگ آهن به ارزش افزون بر 485.5 میلیون دلار صادر شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 628 و 542 درصد در مقایسه با 11 ماهه 96 افزایش نشان می دهد. همچنین در این مدت بیش از هشت میلیون و 62 هزار تن سنگ آهن دانه بندی به ارزش افزون بر 228.5 میلیون دلار صادر شد که از لحاظ وزن و ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال 96 به ترتیب 54 و 76 درصد کاهش را ثبت کرد.


آمار مورد بررسی گویای آن است که در 11 ماهه سال گذشته افزون بر هشت میلیون و 445 هزار تن زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به ارزش بیش از سه میلیارد و 821 میلیون دلار صادر شد که از نظر وزنی یک درصد و از لحاظ ارزشی 17 درصد رشد نشان می دهد.  صادرات سایر معدن وصنایع معدنی در دوره مورد بررسی، افزون بر هشت میلیون و 808 هزار تن شد که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و 255 میلیون دلار بود و در مقایسه با 11 ماهه سال 96 از نظر وزنی 18 و از لحاظ ارزشی 15 درصد رشد نشان می دهد.

 
آمار تجارت خارجی در دوره 11 ماهه 97 نشان می دهد بالغ بر 178.4 هزار تن صادرات صنایع فلزی انجام شد که ارزش آن بیش از 278 میلیون دلار بود که در مقایسه با 11 ماهه 96 از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 33 و 29 درصد افزایش داشت. صادرات انواع فرو آلیاژهای آهنی در 11 ماهه 97 به وزن 44.7 هزار تن به ارزش بیش از 65.9 میلیون دلار بود که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 67 و 44 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشت.»

 

بنابراین گزارش در 10 ماهه 97  بالغ بر 20 میلیون و 279 هزار تن مواد معدنی به ارزش یک میلیارد و 178 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که از لحاظ وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه پارسال کاهش داشته است.  برپایه داده های آماری گمرک ایران در 10 ماهه 96 بالغ بر 24 میلیون و 160 هزار تن مواد معدنی به ارزش یک میلیارد و 771 میلیون دلار صادر شده بود. صادرات مواد معدنی در 10 ماهه 97 نسبت به مدت مشابه در سال 96 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 16 و 34 درصد کاهش نشان می دهد.

 

این در حالی است که وزیر صنعت معدن و تجارت نیز با ارایه گزارشی به مناسبت دهه فجر از صادرات 9 میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی در 10 ماه امسال خبر داده بود.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در این رابطه به نقل از «رضا رحمانی» نوشته است: «ذخایر سنگ آهن ایران، حداقل دوبرابر شده است که این دستاورد، حاصل اکتشافات جدیدی است که انجام داده ایم. اکتشافات مواد معدنی،‌ مسیر دستیابی به هدف 55 میلیون تنی فولاد را همواره می کند. معادن مگاسایز به زودی به معادن کشور اضافه می شوند.»

 

وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرده بود: «راه اندازی واحدهای جدید فرآوری مواد معدنی به ویژه در بخش سنگ آهن، علاوه بر اینکه مانع خام فروشی می شود، رشد اشتغال و درآمد را به همراه دارد. از سال گذشته بیش از 20درصد از صادرات کل کشور در اختیار معدن و صنایع معدنی بوده است. برنامه متوازن سازی زنجیره های تولید در بخش معدن از جمله اقدامات ویژه ای است که توسط وزارت صنعت معدنو تجارت پیگیری می شود. بخش معدن کم ترین آسیب را در دوران تحریم متحمل شده است.»

 

همچنین عملکرد 9 ماهه تجارت خارجی بخش معدن و صنایع معدنی حاکی از آن است که صادرات این حوزه از مرز 7 میلیارد دلار گذشت و 22 درصد از کل صادرات کشور را طی این مدت به خود اختصاص داد. در این مدت صادرات بخش معدن و صنایع معدنی از لحاظ وزنی 51 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد. در همین حال ارزش صادرات با رشد یک درصدی و وزن کالاهای صادر شده با کاهش 10درصدی همراه شد.

 

فولاد با 3.4 میلیارد دلار صادرات بزرگترین کالای صادراتی زنجیره معدن بوده است و بعد از آن مس با 642 میلیون دلار، زنجیره سیمان 407میلیون دلار و سنگ آهن با 346میلیون دلار،انواع سنگ 275میلیون دلار، زنجیره روی 203 میلیون دلار و محصولات آلومینیوم 145 میلیون دلار به ترتیب بیشترین سهم از صادرات را به نام خود ثبت کردند.

 

مقایسه این آمارها نشان می دهد که کشورمان در سال 97 نسبت به سال های پیش به تولیدات و در کنار آن صادرات بهتر و بیشتری در حوزه صنایع و معائن دست یافته است و با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «رونق تولید» نیاز است بیش از پیش به حوزه تولیدات داخلی در کشور توجه شود و با توجه به پتانسیلی که در حوزه صنایع و معادن کشور وجود دارد شاهد توجه بهتر و بیشتری از سوی متولیان و دولت در این بخش باشیم./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان مراسم اعتکاف نوروز عید نوروز چهارشنبه سوری ایام نوروز اعتکاف ماه رجب شبستان اعتکاف خبرگزاری صادرات مواد معدنی مواد معدنی اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۷۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول

از ابتدای سال تا پایان روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ بیش از ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد. - اخبار اقتصادی - به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی 28 روز ابتدایی سال جاری، 533 میلیون دلار ارز جهت واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ 28 هزار و 500 تومان تامین شد.جزئیات ارز پرداختی به واردات/ سهم کدام بخش بیشتر بود؟
 


کالاهای تجاری و بازرگانی نیز 1378 میلیون دلار را با میانگین قیمت 41 هزار تومان طی این مدت به خود اختصاص داد و این رقم برای واردات در مقابل صادرات عدد 485 میلیون دلار را با نرخ توافقی نشان می دهد.تامین ارز گروه خدمات نیز 88 میلیون دلار بوده است.


شایان ذکر است، در مجموع یک میلیارد و 863 میلیون دلار ارز صنایع تامین شده است. تامین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. صنایع حمل و نقل و خودرو به ترتیب 305 و 158 میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی دریافت کردند.

همچنین، تامین ارز نیمایی «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک»، «صنایع معدنی»، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» و «منسوجات» به ترتیب معادل 106، 88، 59 و 126 میلیون دلار صورت گرفته است؛ این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ، 26، 111، 73 و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، 694 میلیون دلار ارز نیمایی و 116 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

این گزارش حاکی است، تاکنون طی 18 حراج شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران، 2461 قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار 995 در هزار  در تالار  معاملات طلا مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واردات ۸.۴ میلیارد دلاری قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • مکان یابی ایجاد بازارچه های صنایع دستی بانوان در کشور
  • آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • درآمد ۵میلیارد دلاری از صادرات خدمات فنی و مهندسی
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • ضرورت تسهیل فرایند صادرات برای جهش تولید
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده