Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-20@00:03:42 GMT

بزرگترین اشتباه سیاسی "حسن روحانی" در سال ۹۷

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۸۱۹۵

بزرگترین اشتباه سیاسی 'حسن روحانی' در سال ۹۷

فرارو- یک استاد دانشگاه گفت: «مردم انتظار دارند که دولتی که برآمده از رای و نظر آن‌ها است و به واسطه حمایت آن‌ها فردی توانسته در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد، همواره در کنار مردم باشد.»

مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل سیاسی طی گفتگو با فرارو در خصوص بزرگترین اشتباه سیاسی دولت در سال ۹۷ گفت: «بزرگترین اشتباه از سال ۹۶ آغاز شد و در سال گذشته ادامه پیدا کرد و آن بی توجه‌ای به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌‍‌رسد آقای رئیس جمهور فراموش کرده است که در ایام انتخابات چه وعده‌های به مردم دادند. البته ممکن است اقداماتی در همین راستا انجام داده باشد، اما مشکل اینجاست که تا امروز حتی این اقدامات هم در جامعه انعکاس پیدا نکرده است. یعنی به گونه‌ای عمل نشد که مردم بدانند که آقای روحانی تلاش‌هایی انجام داده است و موانع بر سر راه تحقق وعده‌های انتخاباتی چه مواردی بوده‌اند؛ لذا الان شخص رئیس جمهور و تمام کابینه نه صرفا به دلیل عدم تحقق وعده‌ها بلکه به دلیل عدم تلاش برای رسیدن به اهداف، زیر علامت سوال بزرگی قرار دارند.»

وی افزود: «البته مردم به نیکی دریافته اند که دولت، چه با ریاست جمهوری روحانی و چه شخص دیگری، چندان از قدرت و اثرگذاری لازم برخوردار نیست، اما مردم انتظار دارند که دولتی که برآمده از رای و نظر آن‌ها است و به واسطه حمایت آن‌ها فردی توانسته در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد، همواره در کنار مردم باشد. یعنی مردم انتظار دارند که نشانه‌هایی از تعهد فرد به وعده‌های انتخاباتی خود را مشاهده کنند. این همان مسئله‌ای است که حسن روحانی چه سال ۹۶ و چه سال ۹۷ نادیده گرفت و بدون توجه به آن مسیر خود را ادامه داد و اینگونه بزرگترین اشتباه خود را مرتکب شد. یعنی صرفا به سمت و سویی حرکت کرد که اصلا مردم انتظار آن را نداشتند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا دولت در کنار همه این مسائل، رویکرد‌هایی را در دستور کار قرار داده که در سال ۹۷ مشکلاتی برای کشور یا قوه مجریه ایجاد کرده باشد، گفت: «دولت طی یک سال گذشته در خصوص ایجاد وحدت میان آحاد طرفداران خود با مشکلات بسیاری مواجه بوده است. اشتباه دیگر حسن روحانی این بود که گمان کرد که با تحکیم رابطه خود با نهاد‌های قدرت می‌تواند زمینه‌های افزایش قدرت خود را در جهت شکل دادن به یک کلونی قدرت، فراهم کند. به این معنی که احساس کرد که نزدیک کردن به نهاد‌های قدرت به مراتب مفیدتر از تکیه بر نیرو‌های اجتماعی است؛ لذا هرچه دولت به حاکمیت و نهاد‌های غیردولتی نزدیکتر می‌شد، نیرو‌ها و پایگاه اجتماعی خود را از دست داد. این در حالی بود که ساختار‌های فرادولتی هم آنطور که روحانی انتظار داشت او را همراهی نکردند و جایگاهی برای دولت قائل نشدند و حتی چالش‌هایی هم به وجود آوردند.»

مطهرنیا در پایان تصریح کرد: «نمونه این مسئله را هم می‌توان در استعفای محمدجواد ظریف در اواخر سال گذشته جستجو کرد. واقعیت این است که دولت‌ها باید بدانند که صرفا می‌توانند بر ملت‌ها تکیه کنند و بدون در نظر داشتن این مسئله هرگز نمی‌توانند جایگاه خاصی میان نهاد‌های فرادولتی و تاثیرگذار داشته باشند. با همه این‌ها حالا دولت با چنین وضعیتی وارد سال ۹۸ شده است. سالی که بسیار داغ خواهد بود. زیرا از یک سو با محاصره منطقه‌ای و تلاش قدرت‌های خارجی برای تضعیف جمهوری اسلامی شدت پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی بسیار زیاد شده است؛ لذا این‌ها می‌توانند راه دولت را بیشتر از این باریک و حتی مسدود کند. مگر اینکه ساختار‌های موجود به دنبال تغییر و بهبود وضعیت کنونی بر بیایند و دولت هم از زمان باقی مانده استفاده کند و سمت و سوی خود را به سمت نیرو‌های اجتماعی تغییر دهد.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: حسن روحانی دولت انتخابات رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۸۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد هجدهمین دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران که صبح امروز (چهارشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳) در کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: مسابقات ربوکاپ گرداننده آموزش و فناوری دانشگاه‌هاست، یعنی اگر نتیجه آموزش دانشگاه‌ها در حوزه آموزش عالی امتحانات دانشجویان است، در حوزه فناوری نتیجه در چنین مسابقاتی نمایان خواهد شد.

وی افزود: حوزه فناوری در ایران پس از انقلاب اسلامی از مدرسه آغاز شد و امسال برگزاری هجدهمین مسابقات بین المللی ربوکاپ ۱۴۰۳ را شاهد خواهیم بود که نقش تقویت کنند و جهش دهنده به آموزش‌های دانشگاهی دارد.

طهرانچی تصریح کرد: امروزه هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان یکی از پیش برنده‌های حوزه فناوری در دنیا مطرح است. پهپاد‌ها و سیستم‌های کنترل از راه دور در این راستا فعالیت دارند و خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان از همین مسابقات بروز پیدا می‌کند که شبیه المپیاد‌های علمی است، اگر المپیاد‌های علمی را برای دانش آموزان و دانشجویان در حوزه علم ببینیم مسابقات ربوکاپ در حوزه فناوری خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان مسابقات ربوکاپ در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است و حدود ۳۱۶ تیم، ۵ کشور خارجی به صورت مجازی و مستقیم، ۵۰ تیم دانشگاهی و بیش از ۲۴۰ تیم دانش آموزی در این مسابقات به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

طهرانچی گفت: شور و نشاط حاصل از تلاش شرکت کنندگان در فهم حوزه فناوری بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی است.

سطح کیفی بالای شرکت کنندگان مسابقات ربوکاپ

‌وی با اشاره به استاندارد‌های کیفی شرکت کنندگان مسابقات بین المللی ربوکاپ اظهار کرد: با پیشگامی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مسابقات بین المللی داشته است، تیم‌های ایرانی در سطح بسیار استاندارد برگزار می‌شوند که نتیجه آن این است که دانش آموزان و دانشجویان پس از اعزام به مسابقات بین المللی دست خارجی به کشور بر نمی‌گردند و باعث افتخار بیشتر ایران در سطوح بالاتر خواهند شد.

طهرانچی درباره نقش مسابقات بین المللی ربوکاپ در هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: امروزه فقط با آموزش علم در حوزه آموزشی مواجهه نیستیم، بلکه آموزش فناوری هم از آموزش‌هایی است که باید از مدرسه آغاز شود، شاید بخشی از آموزش فناوری هم شامل بازی کودکان با اسباب بازی‌ها قبل از ورود مدرسه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در کشور رقیب بازی‌های مبتنی بر نرم افزاری و کامپیوتری در جای خودش اثرات مخربی دارد، اما برگزاری مسابقات بین المللی ربوکاپ کمک کننده تربیت نوجوانان و جوانان بر بستر کار عملیاتی در صحنه حقیقی و شور و نشاط حقیقی و جمعی آینده دانش آموز را می‌سازند؛ بنابراین تمام این موارد بخشی از تربیتی است که در فضای مسابقات بین المللی ربوکاپ انجام می‌شود.

جایگاه ارزنده فناوری رباتیک در عصر هوش مصنوعی

طهرانچی گفت: امروزه با ظهور فضای مجازی و هوش مصنوعی شاید خیلی از آموزش‌های داده مبنا جای خود را با آموزش‌های خلاق و نوآور عوض می‌کنند که بحث رباتیک از این منظر جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال جایگاه و موقعیت جهانی مسابقات بین المللی ربوکاپ بیان کرد: سال‌هاست در حوزه دانش آموزی و دانشجویی جایگاه خوبی را کسب کرده ایم، البته هزینه این بخش بالاست و طبق صحبتی که با شرکت کنندگان داشتم، گفتند که برای حضور در مسابقات بین المللی ربوکاپ چند ده میلیون هزینه می‌کنند؛ بنابراین باید حوزه تربیت فناوری و دولت به این امر توجه کند تا بتواند در عدالت آموزشی آن را به سراسر کشور برساند، مسابقات فعلی کار تزئینی و اضافی نیست، بلکه متن آموزش است.

طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با سما هم بزرگترین مجموعه غیر دولتی آموزش و پرورش را داراست و خود دانشگاه حمایت جدی از طریق باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان جوان دارد تا این کار ادامه داشته باشد و اصل کار ما در برگزاری این مسابقات برای بخش‌های وابسته به دانشگاه حمایت است، اما نظام تعلیم و تربیت باید به این مسئله توجه داشته باشد تا برای تربیت فناور که نیاز امروز جامعه است بخش‌هایی فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در آموزش و پرورش تقریبا با جدیت به مسابقات بین المللی ربوکاپ نگاه نشده است و جای آن خالی است و ما تربیت علمی و فناوری را شاهد هستیم، نه فقط تربیت علمی.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • سپاه پاسداران مایه قدرت همه جانبه ایران اسلامی است
  • رد شایعات تغییر استاندار مازندران
  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد هجدهمین دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ است/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • مقام نظامی سابق تل‌آویو: محاسباتمان درباره ایران اشتباه بود
  • نامه عجیب خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها؛ اشتباه بزرگ؟