Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز - ایرنا - استان فارس با اقلیم چهار فصل آب و هوایی و برخورداری از مواهب طبیعی کم نظیر و چشم اندازهای زیستی منحصر به فرد امسال همراه با بارندگی های آخر زمستان از طراوات و شادابی طبیعی بیشتری برخوردار شده اند و به روی میهمانان نوروزی آغوش گشوده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ، فراوانی آب رودها و چشمه سارها، طراوت هوا و سرزندگی مناطق زیست محیطی فارس همزمان با بهار از ویژگی های چشم اندازهای طبیعی فارس است که میهمانان نوروزی نیز از این مواهب طبیعی بهره می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چشم اندازهای طبیعی و مناطق زیست محیطی فارس بیشتر به صورت تالاب ، دریاچه، جنگل و کوهستان در مناطق مختلف این استان واقع شده اند.
اقلیم آب وهوایی فارس دو ویژگی کم نظیر دارد که به طور معمول به ندرت می توان این دو ویژگی را در سایر مناطق طبیعی و زیست محیطی کشور پیدا کرد.
نخستین ویژگی برخورداری فارس از آب و هوای چهار فصل است یعنی درحالی که می توان در شهرستان های شمالی این استان ازتفریح های زمستانی بهره برد در مناطق جنوبی این استان هوا متعادل می شود و تفریحات بهاری و تابستانی رواج می یابد.
دیگر ویژگی اقلیم طبیعی فارس جمع آمدن چند چشم انداز طبیعی همزمان در یک مکان است به گونه ای که می توان همزمان از برکت وجود کوهستان ،جنگل ،تالاب ،دریاچه و چشمه سار برخوردار شد.
در حقیقت طبیعت سرشار از طراوت ، نزدیکی برخی از چشم اندازها به مناطق شهری آب فراوان و در مجموع تنوع زیست محیطی بررونق جاذبه های گردشگری طبیعی فارس افزوده است.
بر اساس آمار اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ،هشت منطقه حفاظت شده ،12 منطقه ممنوعه ،دوپارک ملی ،یک پناهگاه حیات وحش ویک منطقه گردشگری در طبیعت فارس شناخته شده که اغلب این مناطق پذیرای میهمانان نوروزی در فصل بهار است.
12 منطقه شکارممنوع شامل کوه درا، کوه گرم ، مناطق چاه نفتی ، دالان ، پادنا، توت سیاه ، دره باغ ،کوهستان ، مل بلند، کوه هوا، تنگ خور، بیدبیده وخرمنکوه در استان فارس وجود دارد.
این چشم اندازهای زیست محیطی درمناطق مختلف فارس واقع شده اما جاذبه های طبیعی شمال فارس که بیشتردر شهرستانهای اقلید، خرم بید، بوانات و آباده قراردارد به عنوان زیستگاه های ییلاقی این استان معروف است.
ازجمله چشم اندازهای دیدنی شمال فارس ، تنگ براق درشهرستان اقلید است که با آبشارهای متعدد و درختان بلوط ازجاذبه های طبیعی به شمار می رود و فراوانی آب وهوای مطبوع آن بسیاری از مسافران را به سوی خود می خواند.
منطقه زیبای چله گاه ، تنگ تیزاب ، رودخانه شش پیر و پیست اسکی نیز از دیدنی های شهرستان سپیدان است که با آب وهوای دلپذیر بهاری پذیرای میهمانان است.
تنگ بستانک (بهشت گمشده)، آبشارمارگون ، منطقه ارژن پریشان ، منطقه بهرام گور، زیستگاه هرمود ، منطقه میانجنگل ، زیستگاه بصیران ومنطقه ماله گاله ازجمله مناطق حفاظت شده فارس است که در شهرستان های مرودشت ،سپیدان ، کازرون ،نی ریز، لارستان ، فسا ، اقلید و شیراز قرار دارند.
دریاچه های پریشان ،کافتر، مهارلو، طشک و بختگان درشهرستان های کازرون ، اقلید ، شیراز و نی ریز نیز از جمله چشم اندازهای طبیعی است که در فصل بهار پذیرای گردشگران است.
دریاچه پریشان که تنها دریاچه آب شیرین فارس است هرچند به علت فراگیر شدن خشکسالی آسیب فراوان دیده اما این روزها فوجی از مرغان مهاجر را در کرانه های خود جای داده و با پوششی ازبیشه زارهای سرسبز و نیزارهای بلند، منطقه ای اعجاب انگیز در طبیعت فارس به شمار می آید.
منطقه دریاچه مهارلو ( دریاچه نمک ) در فاصله 35 کیلومتری جنوب شیراز از جاذبه های گردشگری ویژه ای برخوردار است.
این منطقه هم از خشکسالی آسیب زیادی دیده ولی امسال به سبب بارندگی آخر زمستان مجموعه ای از مناظر کوهستان، جنگل و بیشه زار و حرکت دسته جمعی مرغان مهاجر و فلامینگوها را به نمایش می گذارد و زیبایی های طبیعی آن هربیننده ای را به تحسین وا می دارد.
همچنین درفارس تاکنون دوپارک ملی بمو به وسعت 48 هزارهکتار و بختگان به وسعت 160 هزار هکتار شناسایی شده است.
پارک بمو با گونه های گیاهی گون و درمنه و گونه های علفی و دارا بودن ساختار دشت ،تپه ماهور و کوهستان علاوه بر اینکه در فصل بهار مناظرچشم نوازی را به نمایش می گذارد، می تواند به اقلیمی همیشگی برای پژوهش در علوم زیست محیطی تبدیل شود.
آبشارمارگون سپیدان و بهشت گمشده مرودشت نیز از مناطق معروف وجالب توجه زیست محیطی فارس است که هرسال مورد بازدید تعداد زیادی ازمیهمانان قرارمی گیرد.
شهرستان های ممسنی و سپیدان در فاصله 120کیلومتری غرب شیراز نیز به لحاظ برخورداری ازموقعیت کوهستانی و قرار گرفتن در ضلع جنوبی رشته کوه زاگرس با آب وهوایی نسبتا سرد ، مکان مناسبی برای رویش گیاهان بهاری و ترکیب مناسبی ازچشم اندازهای طبیعی را از جمله درمناطق چله گاه و نورآبادبه نمایش می گذارد.
همچنین شهرستان های فیروزآباد، لارستان ،لامرد و مُهر با برخورداری از اقلیم آب و هوایی گرم ،کانون اصلی رویش گل های بهاری به ویژه شقایق و لاله وحشی و دشت های وسیع و پرگل است.
منطقه حفاظت شده هرمود لارستان که کوه سر به فلک کشیده شب درآن واقع شده و محل زندگی قوچ ،میش وکل به شمار می آید، نیز مکان مناسبی برای گذراندن ایام تعطیل است.
استهبان ،نی ریز، فسا ، جهرم و داراب از شهرستان های شرقی فارس است که باغ های مصفا و دشت های شقایق و پامچال این مناطق ،خاطره بهار را برای هربیننده ای جاودانه می سازد.
در شهرستان فسا مناطق قمپ آتشکده ، چهل چشمه و میانجنگل از جمله مناطق طبیعی است که با آمدن بهار، سرشار ازگل های شقایق وحشی می شود وچشم نواز میهمانان و مسافران است.
در شهرستان نی ریز مناطق دریاچه بختگان ، دریاچه طشک ،چشمه پلنگان و تنگ پلنگان قرار دارد که در روزهای اخیر مناظر کم نظیری از آب و هوای بهاری را به نمایش گذاشته است.
تنگ مرغاب ، تنگ استهبان و پارک جنگلی استهبان نیز در کناربیشه زارهای پرگل و باغ های انجیر، بادام و سیب درشهرستان استهبان مناظرچشم نوازی دارد و پذیرای میهمانان و مسافران است.
دیدن نخلستان های جهرم و باغ های زیبای مرکبات در شهرستان های جهرم و قیر وکارزین نیز در بهاران خالی از لطف نیست و این مناطق بسیاری از مسافران نوروزی را به سوی خود فرا می خواند.
کارشناسان حفاظت محیط زیست بیش از120مورد جاذبه و چشم اندازطبیعی دارای قابلیت سیاحتی و گردشگری را در فارس شناسایی کرده اند که انگیزه قابل توجهی برای جلب میهمانان و مسافران به ویژه در تعطیلات نوروزی فراهم می کند.
آنچه بیش ازپیش بایدازسوی مسافران ومیهمانان نوروزی رعایت شودحفظ بهداشت محیط دراین مناطق و پرهیز از آلودگی آب هاست.
پراکنده شدن پوست میوه ، ریختن مازاد غذا در زیر درختان و حاشیه آبها ، حرکت غیراصولی موتورسواران ،افروختن آتش در زیردرختان و عدم رعایت دیگر نکات ایمنی و بهداشتی از جمله مواردی است که زیبایی های مناطق طبیعی فارس را خدشه دار می کند.
هر سال اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس،طرح نوروزی حفاظت از تالاب ها ، مواهب طبیعی و مناطق زیست محیطی استان فارس را در این استان اجرا می کند و در قالب اجرای این طرح از شهروندان خواسته می شود که با رعایت موازین زیست محیطی درحفظ طبیعت بکوشند.
همچنین برای حفاظت از مناطق زیست محیطی و افزایش آگاهی عمومی در حفاظت از مناطق زیست محیطی کتابچه های راهنما چاپ می شود و در اختیار میهمانان نوروزی قرار می گیرد.
همچنین شعارهایی با مضمون ˈپاسداشت ارزش های زیست محیطی و لزوم مشارکت همگانی در حفظ محیط زیستˈ تدوین می شود که همزمان با تعطیلات نوروزی در اختیار بازدیدکنندگان از تالاب ها و مناطق زیست محیطی فارس قرارمی گیرد.
تالاب بین المللی ارژن و پریشان ، منطقه حفاظت شده بهشت گمشده ،دریاچه مهارلو،تالاب بختگان ،منطقه حفاظت شده آبشار مارگون از جمله مناطق زیست محیطی فارس است که بیشتر مورد استفاده میهمانان نوروزی است و دراین طرح به آن توجه ویژه شده است.
اداره کل محیط زیست فارس اعلام کرد لازم است شهروندان و میهمانان نوروزی که از مناطق زیست محیطی و طبیعت استان فارس بازدید می کنند در حفاظت از این مواهب طبیعی و پاکیزه نگهداشتن آن بکوشند.
طرح نوروز بی زباله نیز امسال با مشارکت دوستداران محیط زیست و تشکل ها و فعالان زیست محیطی در شهرها و مناطق مختلف استان فارس کلید خورده است که در این طرح دوستداران طبیعت به پاکسازی مناطق اطراف تفرجگاه ها و ورودی شهرها می پردازند.
این طرح در بسیاری از مناطق فارس از جمله شهرهای مرودشت ، کازرون ، آباده طشک نی ریز، فیروزآباد، شیراز و برخی دیگر از شهرها اجرا شده و دوستداران محیط زیست با پاکسازی پیرامون مناطق دارای جاذبه های زیست محیطی و تفرجگاه ها ، این مناطق را برای دیدار مسافران و میهمانان نوروزی آماده می کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با تکریم کسانی که دغدغه محیط زیست دارند این اقدام دوستداران محیط زیست را ستود و آن را پاسداشت ارزش های زیست محیطی توصیف کرد.
سعید محمودی مردم و مسافران نوروزی را نیز به حفظ محیط زیست و پرهیز از ریختن زباله دعوت کرد و ابرازداشت: مسافران با همت و تلاش خود ضمن بهره مندی از موهبت های الهی و ارزش های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت گردی و به کاربستن توصیه های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد : کسانی که می خواهند چند ساعتی را در طبیعت بگذرانند ضمن پاکسازی طبیعت و جلوگیری از رهاسازی زباله ها باید با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در مصاحبه با ایرنا با اعلام آمادگی برای پذیرایی از میهمانان نوروزی گفت: نوروز امسال را با حس دوستی با طبیعت آغاز خواهیم کرد ، گشت های ویژه پایش مناطق زیست محیطی ، اجرای برنامه های آموزش عمومی و میزبانی طبیعت از گردشگران بسته های خدماتی محیط زیست در نوروز امسال است.
محمودی در آستانه سال نو ، میهمانان نوروزی را به حفاظت بیشتر از مواهب طبیعی فرا خواند و اظهار داشت : پاسداشت ارزشهای زیست محیطی و حفظ طبیعت تاکید و توصیه اولیای دین و از منش انسانیت است که باید در این روزها بیشتر آن را رعایت کنیم.
از : نیکنام خشنودی
6113 / 1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي نوروز98 فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۸۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب و خطر خروج تمساح پوزه کوتاه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، بنابر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان پیرو بارندگی اخیر و سیلابی شدن تمامی رودخانه‌ها و سر ریز شدن اکثر سد‌های استان از جمله پیشین، زیردان و همچنین ادامه شرایط نامساعد جوی، خطر خروج تمساح‌ها از برکه محل زیست اصلی آنها وجود دارد.
از ساکنین در مناطق سیل زده درخواست می‌شود نسبت به تردد غیر ضروری در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای زیستگاه‌های حیات وحش تا زمان فروکش کردن سیلاب و برگشت به شرایط عادی، خودداری کنند.
به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش به هم استانی‌ها توصیه شده در زمان مشاهده هر گونه جانور وحشی گرفتار در مناطق سیلابی، مراتب را به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل فرمایند.

دیگر خبرها

  • دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم
  • عملیات اجرایی بخش دوم طرح های عمرانی حفاظت محیط زیست کلید خورد
  • ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • سیلاب و خطر خروج تمساح پوزه کوتاه
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت