Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: وزیر امور خارجه ایران در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول حضور یافت.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی جهت بررسی اقدام تروریستی در نیوزیلند به استانبول رفته، در سخنانی از مواضع کشورهای غربی در قبال مسلمانان و اسلام ستیزی انتقاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در فیلمی که «محمد فرازمند» سفیر ایران در ترکیه در توییتر خود منتشر کرده، «محمد جواد ظریف» در استانبول به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید: حمله تروریستی در نیوزیلند نشاندهنده یک حرکت بسیار خطرناک در غرب است و آن حرکت، حرکت اسلام ستیزانه در غرب است».
وزیر خارجه ایران ادامه داد: «بعضی از مسئولین و نهادهای غربی هم یا با سکوت و یا با حمایت در این حرکت بسیار خطرناک شرکت دارند، کسانی که مانع ورود شهروندان کشورهای مسلمان به کشورهایشان می‌شوند، کسانی که مانع استفاده از علائم اسلامی در کشورهایشان می‌شوند، متاسفانه آنهایی که دم از آزادی بیان می‌زنند هم آزادی بیان مسلمین را سرکوب می‌کنند و هم به اسم آزادی بیان اجازه می‌دهند همه گونه توهینی به علیه مسلمان‌ها انجام بشود و ما تبعات این را در جاهای مختلف در غرب داریم می‌بینیم».
ظریف با اشاره به حمله تروریستی بامداد جمعه هفته گذشته به نمازگزاران در دو مسجد نیوزیلند که حداقل ۵۰ کشته و ۵۰ زخمی برجا گذاشت، تصریح کرد: «حادثه نیوزیلند در واقع یک حادثه تنها نبود، این یک حادثه‌ای است که قسمتی از یک روندی است که متاسفانه شکل گرفته است».
وی افزود: «هفته گذشته بعد از وقوع این حادثه دردناک در تماس با وزیر امور خارجه ترکیه داشتم از ایشان درخواست کردم که یا اجلاس وزرا یا اجلاس سران برای بررسی این موضوع برگزار شود، خوب دوستان ترکیه‌ای ما با توجه به حساسیتی که به موضوع دارند، فورا این تصمیم را گرفتند یعنی با فاصله یکی دو ساعت وزیر خارجه ترکیه به من اعلام کرد که جلسه وزرا تشکیل می‌شود، این اقدام بسیار مناسبی بود که دولت ترکیه انجام داد».
وزیر خارجه ایران درباره نشست امروز جمعه وزرای خارجه کشورهای اسلامی گفت: ما در این جلسه قصد داریم که تلاش داریم که یک اجماعی درست شود نه تنها برای محکوم کردن این کار (حمله تروریستی در نیوزیلند) تدبیری بیاندیشند بلکه همچنین برای کشورهای اسلامی تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار این قبیل اتفاقات اتخاذ کنند.
ترکیه که ریاست دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی را برعهده دارد، در حمایت از نمازگزاران هدف قرار گرفته در نیوزیلند هیاتی عالی رتبه شامل معاون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه خود را به نیوزیلند اعزام کرده بود.
در نشست فوق العاده امروز سازمان همکاری اسلامی، وزیر خارجه نیوزیلند هم به عنوان میهمان حضور دارد.





برچسب ها: ظریف ، استانبول ، محمد فرازمند

منبع: خرداد

کلیدواژه: ظریف استانبول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۸۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح آنکارا درباره دو عامل حمله تروریستی مسکو

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز از نیویورک‌تایمز، روز گذشته (سه‌شنبه) یک افسر اطلاعاتی ترکیه که هویت او فاش نشد، اعلام کرد دو نفر از افرادی که در ارتباط با حمله تروریستی روز جمعه به سالن کنسرتی در حومه مسکو دستگیر شده‌اند، چند هفته قبل از وقوع حمله مدتی را در استانبول سپری کرده‌اند.

روز گذشته (سه‌شنبه) ‌علی یرلیکایا وزیر کشور ترکیه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که دولت این کشور از ماه ژوئن (تیر) ۱۴۷ نفر را به اتهام همکاری با «داعش» در شهرهای مختلف ترکیه دستگیر کرده است.

یرلیکایا اطلاعاتی درباره اینکه چند نفر از این تعداد بعد از وقوع حمله تروریستی روز جمعه در مسکو دستگیر شده‌اند و یا چند نفر از دستگیرشدگان احتمال ارتباط داشتن با این حمله را دارند، ارائه نکرده است.

این منبع اطلاعاتی درباره ارتباط داشتن سیدرکرامی راشابالیزودا شمس‌الدین فریدونی دو مظنون دستگیر شده با حمله تروریستی روز جمعه مسکو در زمان حضور ترکیه اظهارنظر نکرد، اما افزود: به‌نظر سرویس اطلاعاتی ترکیه این افراد قبل از ورود و حضور در ترکیه دارای افکار افراط‌گرایانه بوده‌اند.

هر دو فرد مورد اشاره ملیت تاجیکستانی داشته و به‌عنوان کارگران مهاجر در روسیه زندگی می‌کردند.

راشابالیزودا در تاریخ ۵ ژوئیه وارد استانبول شده و مدت ۱۶ روز در هتلی در منطقه «فاتح» این شهر اقامت داشته است. فریدونی در تاریخ ۲۰ فوریه تحت عنوان منقضی شدن روادید روسیه خود وارد ترکیه شده و طی مدت ۶ روز اقامت در استانبول تصاویری از خود در محل اقامتش که به‌نظرمی‌رسد مسجدی در منطقه «فاتح» است، منتشر کرده است.

ترکیه باوجود عضویت در «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) درطول جنگ اوکراین روابط حسنه با مسکو را حفظ کرده است.

در زمان اوج حملات «داعش» در سوریه و عراق، چند حمله تروریستی مرگبار نیز در خاک ترکیه رخ داد، اما تعداد این حملات در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1225433 برچسب‌ها ترکیه روسیه

دیگر خبرها

  • کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟
  • اعلام آمادگی ایران برای میزبانی از همایش اقتصادی کشورهای ساحلی خزر
  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • خیز ترکیه برای میزبانی المپیک ۲۰۳۶
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • ایرانیان جایگاه چندم گردشگران خارجی استانبول را دارند؟
  • نگاهی به قوانین جالب انتخاباتی در ترکیه
  • توضیح آنکارا درباره دو عامل حمله تروریستی مسکو
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم