Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@14:14:38 GMT

افزایش 16.5 درصدی سرمایه‌گذار داخلی در مناطق آزاد

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۹۱۱۰

پول‌نیوز - روند جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ۱۳۹۶ افزایشی بوده به طوری که سرمایه خارجی جذب شده در سال ۱۳۹۶ در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیش از چهار برابر سال قبلش بوده است. این مناطق در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۰۵ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۶ معادل ۴۴۸ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آمارها نشان می‌دهد میزان جذب سرمایه خارجی در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبلش بیش از ۳۲ درصد کاهش داشته، این در حالی است که این آمار در سال ۱۳۹۶ روند افزایشی داشته است.
بر اساس آخرین آماری که از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با کاهش روبه‌رو شده، به طوری که میزان سرمایه خارجی جذب شده (تحقق یافته) در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۳۰۱ و ۴۴۸ میلیون دلار بوده که نشان دهنده کاهش ۳۲.۸ درصدی در این بخش است.
این در حالی است روند جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ۱۳۹۶ افزایشی بوده به طوری که سرمایه خارجی جذب شده در سال ۱۳۹۶ در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیش از چهار برابر سال قبلش بوده است. این مناطق در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۰۵ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۶ معادل ۴۴۸ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده‌اند.
اما آمارها نشان می‌دهد سرمایه داخلی جذب شده در یازده ماهه اول سال گذشته ۱۶.۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش یافته، به طوری که میزان کل سرمایه داخلی جذب شده (تحقق یافته) در یازده ماهه سال گذشته معادل ۵۶ میلیارد و ۷۳۵ میلیون ریال بوده است.
همچنین جمع کل صادرات کالا و خدمات و مجدد از این مناطق به خارج کشور در یازده ماهه سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن ۱۴.۵ درصد کاهش یافته است. میزان کل صادرات کالا و خدمات و مجدد به خارج از کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ معادل ۸۹۵ میلیون دلار بوده است.
این در حالی است که جمع کل صادرات کالا و خدمات و مجدد از این مناطق به خارج کشور در ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۸۱۱ میلیون دلار و یک میلیارد و ۴۷ میلیون دلار است. این ارقام نشان می‌دهد صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رو به رشد بوده، اما به نظر می‌رسد فراز و نشیب‌هایی که در سال گذشته شرایط اقتصادی را دچار تحول کرده روند رو به رشد صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را نیز کاهشی کرده باشد.
البته با توجه به اینکه آمار سال ۱۳۹۷ مربوط به یازده ماهه است انتظار می‌رود کاهش صادرات جزئی‌تر باشد.
از طرف دیگر در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان هرچند که جذب واحدهای نوآور و دانش بنیان کاهش داشته و از ۱۱۸ واحد در سال ۱۳۹۶ به ۷۵ واحد در ۱۱ ماهه نخست سال گذشته رسیده، اما جذب واحدهای تولیدی فناور و دانش بنبان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزایش داشته است. به طوری که تعداد این واحدها در سال گذشته ۲۴ مورد بوده، اما در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۷ واحد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جذب شده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۹۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود انواع تجهیزات استراتژیک و فرعی به ارزش ۲۶ هزار میلیارد ریال به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام

داود چگنی معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان  مزایا و معافیت‌های گمرکی مناطق ویژه اقتصادی از جمله امکان ورود و به‌کارگیری ماشین‌آلات، قطعات یدکی، وسایل نقلیه و مواد اولیه مورد نیاز بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و همچنین تسهیلات گمرکی برای ورود کالا‌های ساخته شده در منطقه به داخل کشور به تناسب ارزش افزوده و مواد داخلی به کار رفته در آن را از جذابیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران برشمرد.

او گفت: طی سال جاری انواع تجهیزات و ماشین‌آلات توسط بخش خصوصی در دو حوزه‌ی فعالیت‌های بندری، تولیدی، ارزش افزوده و عملیاتی به این بندر وارد شده است که از رشد ۱۸۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.  

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان  همچنین امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون محدودیت، تفکیک و واگذاری کالا‌های وارده بر اساس قبض انبار تفکیکی و صدور گواهی تولید برای کالا‌های تولیدی شرکت‌های تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) را از دیگر مزیت‌های این منطقه ویژه اقتصادی بندری عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی در بندر امام خمینی (ره) و همچنین استقبال بی‌نظیر سرمایه‌گذاران و بازرگانان از فرصت‌های سرمایه‌گذاری این بندر، طی سال‌های آتی شاهد نمود بیشتر استفاده از مزایای مناطق ویژه اقتصادی در رونق اقتصادی و تجاری این بندر استراتژیک کشور خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ بیکاری در شهرستان گلپایگان
  • برخی فرآیندهای اقتصادی در مناطق آزاد اصلاح می‌شود
  • منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  • واردات انواع تجهیزات و قطعات راهبردی به مجتمع بندری امام خمینی
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
  • ثبت حد نصاب نشست و برخاست ۱۳ پرواز همزمان در فرودگاه کیش
  • رشد اقتصاد در گرو اعتماد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی است
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • ورود انواع تجهیزات استراتژیک و فرعی به ارزش ۲۶ هزار میلیارد ریال به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام
  • دریافت کمک نقدی خودروساز معروف برقی از سرمایه گذار عمده اش از عربستان!