Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنت هر ساله تلویزیون شده که در ساعات باقی مانده تا تحویل سال ویژه‌برنامه‌هایی با حال و هوای بهار روانه آنتن کند. اما چند سالی است که با گسترش شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی این کار برای تلویزیون دشوارتر شده است. 

اولین نکته در این میان رقابت تلویزیون با خودش است. شبکه‌هایی که با صرف هزینه گزاف برای ساختن دکور و دعوت از مهمانان با هم رقابت می‌کنند و چه بسا در جاهایی مهمانان تکراری هم از آب در می‌آیند! 

نکته دوم هم تکرار تیم سازنده چنین برنامه‌هایی است که هر سال مخاطب آنها در قالب‌های تکراری و مشابه سال‌های قبل می بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال هم شبکه‌های یک، دو، سه، چهار و پنج برنامه‌های زنده ویژه تحویل سال داشتند که در ادامه مروری بر هرکدام خواهیم داشت: 

**شبکه یک: وفور علی ضیا روی آنتن

«علی ضیا» مجری برنامه شبکه سیما، در طول سال ماه‌ها و روزهای بسیاری روی آنتن زنده برنامه اجرا می‌کند و همین موضوع باعث شده تا حضور این مجری جوان برای مخاطب تکراری باشد. 

حالا فرض کنید که همین مجری قرار است ساعت‌های پایانی سال را هم دوباره اجرا کند! قطعا در این شرایط مجری تمام هنرهای خود را در طول سال خرج کرده و مهمانان بسیاری را هم به برنامه آورده است. در چنین شرایطی کار سخت‌تر می‌شود. 

برنامه فرمول یک تلاش کرد با راه‌اندازی انتخاب چهره مردمی سال، قدمی تازه بردارد و در همین راستا هم چند شب زودتر به استقبال تحویل سال رفت اما از آنجا که برخی مهمانان تکراری و گفت‌وگو ها بی‌رمق از کار درآمدند، این طرح نو به خوبی دیده نشد. در کنار محتوا اما برنامه «فرمول یک» از دکور خوبی برخوردار بود و از اجرای پخته‌تر ضیاء نسبت به سال‌هال قبل نباید گذشت. 

**«پل فروردین» و لطمه‌ای که از اجرا دید

شبکه دو نشان داده که خیلی اهل هیاهو نیست و جذب مخاطب این شبکه در مدار ثابتی دنبال می شود و برای بیشتر دیده شدن به یکباره دست به ژانگولر بازی‌های عجیب و غریب نمی‌زند. 

امسال هم این شبکه «پل فروردین» را برای نوروز تدارک دید. برنامه‌های که قرار است تا تقریبا پایان تعطیلات هم پخش شود.نقطه قوت این برنامه پخش مستندهایی از مناطق دیدنی ایران است که در فواصل برنامه پخش می‌شود.

این برنامه در ساخت دکور و انتخاب مهمان هم موفق بوده است. فضای دکور برنامه «پل فروردین» شبیه یک پل است. مجری و مهمانان از یک طرف آن وارد می‌شوند  و بعد در وسط پل به محیط دایره شکلی می‌رسند که در آن به گفت‌وگو می‌نشینند و در نهایت از طرف دیگر پل از صحنه خارج می‌شوند. گذر از پل زمستان و رسیدن به بهار ایده خوبی است که به صحنه «پل فروردین» معنی بخشیده اما اتفاقی که در پایان برنامه می‌افتد کار را خراب کرده! مهمان برنامه در پایان گفت‌وگو طی یک اتفاق کاملا نمایشی، چمدانی برمی‌دارد و راهی سال جدید می‌شود، ژیلا صادقی هم که قرآن و کاسه آبی در دست دارد کاسه آب را پشت سر او می‌ریزد!

در حقیقت پل فروردین از اجرا لطمه می‌بیند. «ژیلا صادقی» که حدود ۲۰ سال قبل یکی از مجریان موفق تلویزیون بود، در همان سال‌ها باقی مانده و با چانه‌ای گرم! به استقبال مهمانان می‌رود. او به قدری در خلال برنامه حرف می‌زند که گاهی مجال را از مهمان می‌گیرد و در جاهایی به قدری تلاش‌های بیهوده دارد که اجرای او را به شو بیشتر شبیه می‌کند. 

شاید اگر سازندگان «پل فروردین» از مجری دیگری در این برنامه استفاده می‌کردند، در جذب مخاطب موفق‌تر بودند. 

**همراهی ناهماهنگی‌ها با «عصر جدید»

طی سال‌های گذشته برنامه‌های ویژه تحویل سال شبکه سه با اجرای «احسان علیخانی» از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون به شمار می‌رفتند اما این اتفاق امسال و در «عصر جدید» کمتر افتاد. 

یکی از نقاط قوت برنامه نوروزی شبکه سه تلاش برای حضور اقوام ایرانی بود البته این اتفاق پیش‌تر و سال گذشته در برنامه‌های دیگر تلویزیون نظیر «وقتشه» شبکه نسیم نیز افتاده بود.هر قسمت از این ویژه برنامه به یکی از اقوام و استان‌ها و فرهنگ‌های محلی ایران از جمله قومیت‌های لر، کرد، آذری، خراسانی، کرمانی، بوشهری، هرمزگانی، بختیاری، عربِ ؛ مازندرانی، ترکمن و غیره اختصاص داشت.

«عصر جدید» امسال تلاش کرد با موسیقی و رقص محلی به تمام نقاط ایران سرک بکشد اما شلوغی بیش از حد در استودیو و ناهماهنگی‌هایی در اجرای موسیقی و رقص‌ها منجر به قطع چندین باره برنامه شد. 

همچنین از برگ‌های برنده پیشین علیخانی در برنامه‌هایش می‌توان به گفت‌وگوهای جذاب او با مهمانان خاص اشاره کرد، اتفاقی که امسال در این برنامه کمتر شاهد آن بودیم و حضور بازیگران فیلم سینمایی ۲۳ نفر هم که پیش از این در برنامه‌های دیگر تلویزیون هم حضور یافته بودند، کمکی به این ماجرا نکرد. 

**شبکه چهار و دعوت از شعرای درگذشته!

شبکه چهار امسال «همیشه بهار» را با اجرای امیرحسین مدرس  راهی آنتن می‌شود.

در این برنامه علاوه بر گفت‌وگوی امیرحسین مدرس با اهالی ادب و فرهنگ، تله تئاترهای کوتاه طنز، گزارش‌های شاعرانه مردمی، همه چیز درباره نوروز و پیشینه آن، موسیقی اقوام و نواحی، گفت‌وگوهای کوتاه با مفاخر ادبی و هنری پخش شد.

نکته‌ای که در این میان باعث شد برنامه تحویل سال شبکه چهار بیشتر به چشم بیاید، دعوت از بدل شعرایی نظیر حافظ و فردوسی و گفت‌وگوی مدرس با آنها بود. این بخش به قدری دیده شد که به سرعت در فضای مجازی پیچید و اظهارنظرهای مختلفی در مقابل آن شکل گرفت تا جایی که بیش از هزار بار هشتگ #شبکه_چهار در ساعات سال تحویل استفاده شده بود.

**ظهور «حمید گودرزی» در قامت یک مجری موفق

اما شبکه پنج امسال شاید در بحث مهمان و اجرا موفق‌تر از سایر شبکه‌ها بود. برنامه تحویل سال شبکه پنج سیما با اجرای هیراد حاتمی و حمید گودرزی به روی آنتن رفت.

«بهار جان» از شب ۲۷ اسفندماه به مدت سه شب روی آنتن رفت و نقطه قوت این برنامه حضور حمید گودرزی در قامت اجرا بود. او که پیش از این مسابقه «پنج ستاره» را برای شبکه پنج اجرا کرده، این بار نشان داد که در اجرای برنامه زنده نیز موفق است و شبکه پنج می‌تواند روی اجرای این هنرمند هم حساب کند.

دعوت از چهره‌ها و شخصیت‌ها فرهنگی، هنری، اجرای کنسرت زنده، میان برنامه و … از جمله آیتم‌های دیگر این ویژه برنامه بود که با پاس‌کاری‌های خوب میان ۲ مجری، منجر شد برنامه ریتم مناسبی داشته باشد و از این منظر موفق به چشم بیاید.

* فارس

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۹۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!

مهسا بهادری: تا به حال شده شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده را باز کنید و یک خبر یا اظهار نظر و تکذیبیه از جانب یکی از مدیران یا نمایندگان مجلس را در آن ببینید؟ قطعا این اتفاق رخ داده است. روزانه صدها یا شاید هزاران خبر در فضای ایکس، تلگرام و اینستاگرام دست به دست می‌شود که قطعا ده‌تا از آن اخبار مرتبط با مدیران عالی‌رتبه است. همان فضایی که برای دسترسی به آن باید با انواع پروکسی و فیلترشکن دست و پنجه نرم کرد تا بتوان برای چندین دقیقه از آن استفاده کرد، همان فضایی که از نظر مدیران مرجعیت ندارد اما برای اعلام و نشان دادن عملکرد خود از اطلاعات همین فضا استفاده می‌کنند. به طور مثال پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در رابطه با بازدید برنامه‌های پخش شده در نوروز و ماه رمضان در فضای مجازی می‌گوید: «رصد معاونت فضای مجازی ما درخصوص برنامه‌های ماه مبارک رمضان و نوروز نشان داد که ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بازدید فقط در مورد برنامه‌ها یا تقطیع برنامه‌های تولید شده در صداوسیما در همین یک ماه اخیر وجود داشته است.»

حال این سوال پیش می‌آید که آیا این باید جزو آمار به حساب بیاید یا خیر؟ و ما باید این نوع مصرف جدید را در موضوع مخاطبان صداوسیما محسوب بکنیم یا خیر؟ البته این مسئله باید علمی مطرح شود و باید بگوییم که موارد بیشتر وایرال شده خوب است یا خیر؟ برای پاسخ به این چند سوال بسیار ساده با کامبیز نوروزی، حقوقدان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

در گام اول این پرسش پیش می‌آید که چه اتفاقی می‌افتد که یک رسانه مرجعیت خود را تا حدی از دست می‌دهد که ناچار است به رسانه‌هایی که خودش فیلتر کرده است اتکا کند؟

یکی اینکه وایرال شدن در شبکه‌های اجتماعی به معنای ارزیابی مثبت‌بینندگان نیست و بسیاری از اوقات کاربران شبکه‌های اجتماعی از این طریق اشکالات و انتقادات را بیان می‌کنند. مثلا یک سریال از تلویزیون در حال پخش است که از نگاه متخصصان بسیار مبتذل است؛ اما سکانس‌هایی از این سریال وایرال شده است. بعضی از سخنرانی‌های مذهبی که چندان با باورهای دینی مردم سازگار نیست، اما مردم این موارد را وایرال می‌کنند؛ بنابراین بازتاب برنامه‌های تلویزین در شبکه‌های اجتماعی الزاما به این معنی نیست که مخاطب ایرانی آن برنامه را پسندیده است، گاهی با آن شوخی می‌کنند، گاهی از آن انتقاد می‌کنند. اگر کسی بخواهد رسانه تلویزیون را از زاویه شبکه‌های اجتماعی بررسی کند به این معنی است که آشنایی درستی با رسانه تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی ندارد. تلویزیون قدرتمندترین رسانه است، باوجود آنکه استفاده از انواع شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های مختلف درر تمام دنیا رواج پیدا کرده، اما همچنان تلویزیون مهم‌ترین و موثرترین رسانه است. اگر یک شبکه تلویزیونی برای مخاطبان جاذبه داشته باشد، مخاطبانش از خود تلویزیون برنامه‌ها را تماشا می‌کنند نه اینکه آن را در شبکه مجازی دنبال کنند. لذا اینمه یک میلیارد و نیم دفعه بخشی از برنامه‌های تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی دیده شده؛ از نظر من نه تنها نشان دهنده موفقیت تلویزیون نیست بلکه نشان دهنده عدم موفقیت تلویزیون ایران است.

یک طرف دیگر ماجرا را هم بررسی کنیم، شبکه‌های اجتماعی به واسطه اینکه فیلتر شده‌اند مرجعیت ندارند. چه اتفاقی رخ می‌دهد که مدیران برای بررسی ابعاد موفقیت خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

این یک تناقض آشکار و پایان‌ناپذیر در نظام رسانه‌ای ایران است. مهم‌ترین رسانه‌ها متث واتساپ، ایکس، تلگرام و اینستاگرام در ایران فیلتر هستند. رسانه‌هایی که بسیار هم پرطرفدار هستند. مدیران این فضاها را فیلتر کرده‌ند اما در عین حال می‌بینیم که هم مردم عادی هم مقامات رسمی از این پپلتفرم‌ها استفاده می‌کنند و مدام حوزه نفوذ این پلتفرم‌ها افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از مقام‌های رسمی کشور، اعم از وزرا و نمایندگان کشور، بسیاری از حرف‌ها و پیام‌هایشان را از طریق همین پلتفرم‌ها مثل توییتر(ایکس فعلی) و اینستاگرام منتقل می‌کنند. این یک تناقض آشکار و لاینحل است و نظام رسانه‌ای رسمی کشور هم مایل نیست این رسانه‌ها را به رسمیت بشناسد، اما به جهات مختلف نمی‌تواند و گاهی هم نمی‌خواهد که این پلتفرم‌ها را نادیده بگیرد این تناقض وجود دارد و کلی که با مسئله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برخورد می‌شود این تناقض و مشکل حل نخواهد شد و این روند ادامه دارد.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898314

دیگر خبرها

  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون مشخص شد
  • مجری اسبق برنامه سینمایی هفت: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید
  • «به افق فلسطین» وایرال می‌شود اما نه به هر قیمتی!/ مخاطب افت نکرد
  • تصاویری از حضور مجری سرشناس در چایخانه حرم امام رضا(ع) و خدمتگزاری به زائران
  • «به افق فلسطین» به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود
  • تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!
  • ماجرای دست زدن یک انگشتی بچه ها در تلویزیون از زبان عمو قناد |‌ ویدئو
  • بازگشت برنامه «چهارگاه» به شبکه چهار با حضور حسام‌الدین سراج، محمداسماعیل آذر و ...
  • پخش «سرسفره خدا» همچنان از شبکه کودک