Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-28@09:31:21 GMT

هشدار آمریکا به ترکیه درباره جنگنده‌های اف -۳۵

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۰۵۳۱

هشدار آمریکا به ترکیه درباره جنگنده‌های اف -۳۵

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، مقام‌های واشنگتن به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که با جدیت، تاخیر در برنامه تحویل ۳۰ جنگنده به نیروی هوایی ترکیه را در دست بررسی دارند به این دلیل که آنکارا قصد دارد تا سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه خریداری کند.

 

آمریکا می‌گوید که استفاده از سیستم دفاع موشکی روسیه با هواپیماهای جت آمریکایی، امنیت یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های نظامی را که تاکنون ساخته شده، خدشه‌دار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، دو هفته پیش در پاسخ به تهدیدهای آمریکا در این زمینه گفته بود:‌ «کشورش قصد ندارد از قرارداد خرید سامانه پیشرفته پدافند هوایی از روسیه کنار بکشد.»

 

این شدیدترین واکنشی است که آمریکا در این مورد که ترکیه نمی‌تواند هم جنگنده‌های پیشرفته داشته باشد و هم سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰، از خود نشان داده است.

 

هر چند که هنوز تصمیم نهایی در این مورد اعلام نشده، اما مقام‌های آمریکا تایید کرده‌اند که واشنگتن توقف مراحل اولیه تحویل این جنگنده ها به ترکیه را در دست بررسی دارد.

 

کیتی ویلبارجر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی، در توضیح دلیل مخالفت آمریکا به رویترز گفت: «اس ۴۰۰ یک رایانه است. اف ۳۵ هم یک رایانه است. شما رایانه خودتان را در اختیار دشمن قرار نمی‌دهید: ما هم دقیقاً همین قصد را داریم.»

 

ویلبارجر، دستیار وزیر دفاع آمریکا افزود: «چیزهای زیادی هست که می‌تواند متوقف شود تا با این اقدام به مقام‌های ترکیه این پیام ارسال شود که ما در اجرای تصمیم خود جدی هستیم.»

 

به گفته مدیر پروژه ترکیه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل، توقف کامل برنامه تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه، بحرانی بسیار جدی در روابط بین دو متحد در دهه‌های گذشته خواهد بود.

 

بسیاری از مقام‌های آمریکا نسبت به فاصله گرفتن ترکیه از ناتو و بهبود روابطش با روسیه ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

اف-۳۵ محصول شرکت لاکهید مارتین است. سرمایه‌گذار اصلی جنگنده‌های جدید این شرکت، ایالات متحده آمریکاست اما هشت کشور دیگر هم در کار ساخت آن مشارکت دارند: بریتانیا، ایتالیا، هلند، ترکیه، کانادا، استرالیا، دانمارک و نروژ.

 

ژاپن، کره جنوبی و اسرائیل هم از خریداران اف - ۳۵ بوده‌اند.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اس 400 اف 35 آمریکا ترکیه روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۰۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واشنگتن پست: اوکراین مانند افغانستان تبدیل به شکست سیاست خارجی آمریکا می شود

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در یادداشتی نوشته است که اوکراین بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند جلوی پیشروی نیروهای روسیه را بگیرد.

واشنگتن پست علام کرد که کی یف بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند مانع پیشروی نیروهای روسیه شود و اوکراین تبدیل به همان شکست سیاست خارجی در خروج ناموفق نیروها از افغانستان در سال ۲۰۲۱ خواهد شد.
براساس این گزارش، اوکراین بدون کمک آمریکا خیلی زود شکست سنگین خواهد خورد.

به گزارش مهر، روز گذشته نیز وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه خود درباره جنگ اوکراین اعلام کرد: در محور دونتسک و در نتیجه عملیات موفقیت‌آمیز یگان‌های ارتش روسیه، شهرک «کراسنویه» در جمهوری خلق دونتسک آزاد شد و وضعیت تاکتیکی نیروهای ما در خط مقدم بهبود یافت و چهار ضد حمله دشمن در آن محور دفع شد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در ادامه این گزارش افزود: در دو محور «دونستک» و «کوبیانسک» به ترتیب ۲۶۵ و ۲۰ نظامی اوکراین از پا درآمدند. در محور «آودیوکا» نیز نیروهای ارتش روسیه با ۱۲ ضدحمله نیروهای دشمن مقابله و حدود ۳۵۰ نفر آنها را کشتند. اوکراین در محور خرسون هم حدود ۴۰ نظامی خود را از دست داد.

وی افزود: دو پرتابگر سامانه موشکی ضدهوایی اس -۳۰۰، یک ایستگاه راداری بی -۱۸ و یک رادار نظارتی و روشنایی نیروهای اوکراین در محورهای مختلف منهدم شد و همچنین یک نقطه استقرار موقت مزدوران خارجی و نیروها و تجهیزات نظامی اوکراین در ۱۴۹ منطقه آسیب دید.

بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه، در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۱۷۱ پهپاد، ۲۹ گلوله راکت اندازهای HIMARS ساخت آمریکا و Vampire ساخت چک در محورهای مختلف جنگ منهدم شد.

۳۱۰۳۱۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887960

دیگر خبرها

  • حمله گسترده جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا
  • حمله گسترده جنگنده های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا
  • برلین: درباره حمله تروریستی به مسکو هیچ اطلاعاتی نداشتیم
  • جنگنده های دانمارک در اوکراین!/ عکس
  • روسیه برای دریافت پول فروش نفت به مشکل خورد
  • جنگنده‌های دانمارک به‌جای اوکراین به آرژانتین می‌روند
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند
  • سی‌ان‌ان: خرید و انتقال فوری سلاح، محور دیدار گالانت و آستین است
  • حمله روسیه به دفاتر سرویس امنیتی اوکراین با موشک‌های هایپرسونیک
  • واشنگتن پست: اوکراین مانند افغانستان تبدیل به شکست سیاست خارجی آمریکا می شود