Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-25@02:03:53 GMT

بزرگترین اشتباه سیاسی "حسن روحانی" در سال ۹۷

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۰۶۸۲

خرداد: دولت طی یک سال گذشته در خصوص ایجاد وحدت میان آحاد طرفداران خود با مشکلات بسیاری مواجه بوده است. اشتباه دیگر حسن روحانی این بود که گمان کرد که با تحکیم رابطه خود با نهاد‌های قدرت و می‌تواند زمینه‌های افزایش قدرت خود را برای شکل دادن به یک کلونی قدرت، فراهم کند.
 یک استاد دانشگاه گفت: «مردم انتظار دارند که دولتی که برآمده از رای و نظر آن‌ها است و به واسطه حمایت آن‌ها فردی توانسته در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد، همواره در کنار مردم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص بزرگترین اشتباه سیاسی دولت در سال ۹۷ گفت: «بزرگترین اشتباه از سال ۹۶ آغاز شد و در سال گذشته ادامه پیدا کرد و آن بی توجه‌ای به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهور بود. به نظر می‌‍‌رسد آقای رئیس جمهور فراموش کرده است که در ایام انتخابات چه وعده‌های به مردم دادند. البته ممکن است اقداماتی در همین راستا انجام داده باشد، اما مشکل اینجاست که تا امروز حتی این اقدامات هم در جامعه انعکاس پیدا نکرده است. یعنی به گونه‌ای عمل نشد که مردم بدانند که آقای روحانی تلاش‌هایی انجام داده است و موانع بر سر راه تحقق وعده‌های انتخاباتی چه مواردی بوده‌اند؛ لذا الان شخص رئیس جمهور و تمام کابینه نه صرفا به دلیل عدم تحقق وعده‌ها بلکه به دلیل عدم تلاش برای رسیدن به اهداف، زیر علامت سوال بزرگی قرار دارند.»
وی افزود: «البته مردم به نیکی دریافته اند که دولت، چه با ریاست جمهوری روحانی و چه شخص دیگری، چندان از قدرت و اثرگذاری لازم برخوردار نیست، اما مردم انتظار دارند که دولتی که برآمده از رای و نظر آن‌ها است و به واسطه حمایت آن‌ها فردی توانسته در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد، همواره در کنار مردم باشد. یعنی مردم انتظار دارند که نشانه‌هایی از تعهد فرد به وعده‌های انتخاباتی خود را مشاهده کنند. این همان مسئله‌ای است که حسن روحانی چه سال ۹۶ و چه سال ۹۷ نادیده گرفت و بدون توجه به آن مسیر خود را ادامه داد و اینگونه بزرگترین اشتباه خود را مرتکب شد. یعنی صرفا به سمت و سویی حرکت کرد که اصلا مردم انتظار آن را نداشتند.»
او در پاسخ به این سوال که آیا دولت در کنار همه این مسائل، رویکرد‌هایی را در دستور کار قرار داده که در سال ۹۷ مشکلاتی برای کشور یا قوه مجریه ایجاد کرده باشد، گفت: «دولت طی یک سال گذشته در خصوص ایجاد وحدت میان آحاد طرفداران خود با مشکلات بسیاری مواجه بوده است. اشتباه دیگر حسن روحانی این بود که گمان کرد که با تحکیم رابطه خود با نهاد‌های قدرت می‌تواند زمینه‌های افزایش قدرت خود را در جهت شکل دادن به یک کلونی قدرت، فراهم کند. به این معنی که احساس کرد که نزدیک کردن به نهاد‌های قدرت به مراتب مفیدتر از تکیه بر نیرو‌های اجتماعی است؛ لذا هرچه دولت به حاکمیت و نهاد‌های غیردولتی نزدیکتر می‌شد، نیرو‌ها و پایگاه اجتماعی خود را از دست داد. این در حالی بود که ساختار‌های فرادولتی هم آنطور که روحانی انتظار داشت او را همراهی نکردند و جایگاهی برای دولت قائل نشدند و حتی چالش‌هایی هم به وجود آوردند.»
مطهرنیا در پایان تصریح کرد: «نمونه این مسئله را هم می‌توان در استعفای محمدجواد ظریف در اواخر سال گذشته جستجو کرد. واقعیت این است که دولت‌ها باید بدانند که صرفا می‌توانند بر ملت‌ها تکیه کنند و بدون در نظر داشتن این مسئله هرگز نمی‌توانند جایگاه خاصی میان نهاد‌های فرادولتی و تاثیرگذار داشته باشند. با همه این‌ها حالا دولت با چنین وضعیتی وارد سال ۹۸ شده است. سالی که بسیار داغ خواهد بود. زیرا از یک سو با محاصره منطقه‌ای و تلاش قدرت‌های خارجی برای تضعیف جمهوری اسلامی شدت پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی بسیار زیاد شده است؛ لذا این‌ها می‌توانند راه دولت را بیشتر از این باریک و حتی مسدود کند. مگر اینکه ساختار‌های موجود به دنبال تغییر و بهبود وضعیت کنونی بر بیایند و دولت هم از زمان باقی مانده استفاده کند و سمت و سوی خود را به سمت نیرو‌های اجتماعی تغییر دهد.»منبع: فرارو برچسب ها: حسن روحانی ، اشتباه ، سیاسی ، سال ۹۷

منبع: خرداد

کلیدواژه: حسن روحانی اشتباه سیاسی سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۰۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است

مهدی کرباسیان، اقتصاددان و معاون وزیر صنعت در دولت روحانی در پاسخ به این پرسش که نرخ تورم تا پایان امسال چه مسیری را طی خواهد کرد؟ می‌گوید: به نظر من هر اقدامی که بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز با ندادن تسهیلات و نقدینگی داشت، توانست تا حدی جلوی رشد شدید قیمت‌ها را بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، وی البته با اشاره به افزایش نرخ ارز در یکی دو ماه اخیر، می‌افزاید: واقعیت این است که وقتی ۴۵ تا ۵۰ درصد تورم داریم، این نشان می‌دهد که ارزش پول ملی دارد می‌افتد.

او متذکر می‌شود: به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ سال سختی باشد، اما امید دارم با یکدست شدن دولت و مجلس و حمایت رهبری از دولت، از این بحران‌ها با تصمیمات جسورانه، عقلایی و با مشورت عقلا بگذریم.

کرباسیان یادآور می‌شود: می‌توان نرخ تورم را در حدود ۴۰، ۴۵ درصد نگه داشت، اما در مقابل رکود تشدید می‌شود. وقتی حقوق ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، هزینه‌ها پایین باشد، پولی نمی‌چرخد و رکود ایجاد می‌شود.

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ چه مسیری را طی خواهد کرد؟ به این جمله بسنده می‌کند: این منوط به این است که چقدر درآمد ارزی و نفتی داشته باشیم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: «افزايش قيمت‌ها كاهش تورم»، مردم چگونه باوركنند؟! راز تورم دو رقمی در ایران

دیگر خبرها

  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  •  استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • رئیسی: روابط ایران و پاکستان را در همه سطوح ارتقا می‌دهیم