Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@01:06:56 GMT

روستای وفس ماسوله استان مرکزی+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۰۷۴۸

روستای وفس ماسوله استان مرکزی+تصاویر

معماری خانه‌ها که بافت مسکونی را به‌صورت پلکانی و متراکم در دامنه کوه تشکیل داده و سبب شده عده ای روستای وفس در شهرستان کمیجان را ماسوله استان مرکزی بنامند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ روستای وفس از توابع شهرستان کمیجان را نگین طبیعت گردی استان مرکزی می دانند چرا که با آب و هوای دلچسب، مناظر طبیعی، مزارع و باغ ها، چشمه های آب فراوان، بافت تاریخی دست نخورده روستایی منحصر به فرد را در میان کوهها ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وفس در حصاری از کوه‌های نسبتاً بلند واقع شده است و از سمت جنوب، مشرق و مغرب در محاصرهٔ کوهستان قرار دارد و تنها از سمت شمال به باغهای میوه منتهی می‌شود.

.

بنابراین در یک موقعیت بن بست واقع شده و تنها راه ارتباطی مهم آن، جاده‌ای آسفالته به طول ۱۸ کیلومتر است که وفس را به کمیجان و از آنجا به سایر نقاط متصل می‌کند.

بلندترین نقطه‏ ی وفس، کوه قلنجه با ارتفاعی در حدود ۲۷۴۵ متر در جنوب وفس و پست‏ترین نقطه آن محلی در دشت وسیع انجمن در شمال وفس با ارتفاعی در حدود ۱۵۵۰ متر است.

شرایط منطقه باعث شده که خانه های روستا معماری خاص خود را داشته باشند. در وفس خانه ها با بافتی متراکم در یک طبقه با ایوان و سقف مسطح بر روی دامنه‏ کوهها ساخته شده ‏اند. آنچه در وفس به وفور یافت می شود کوچه باغهایی است که زیبایی روستا را دوچندان کرده و هوش گردش را در سر مسافران می پروراند.

وجود کوههای متعدد بستر مناسبی برای انواع ورزشهای کوهستانی از جمله کوه نوردی و غارنوردی است. علاوه بر این محصور شدن بین ارتفاعات بلند سبب شده که این روستا بافت سنتی خود را همچنان حفظ کند.

امامزاده حاجی رضوان از فضاهای معنوی روستای وفس است و گردشگرانی که به وفس می روند از زیارت آن دریغ نمی‌کنند.

همچنین از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این روستا وجود ۱۶ مسجد است که از بین آنها مسجد جامع با قدمتی در حدود هفت از شهرت بیشتری برخوردار است.

موقعیت جغرافیایی وفس به گونه ایست که از شمال غرب به کوه قلعه گیری و از جنوب شرقی به کوه دزلی می رسد و مساحت تقریبی آن ۲۰ کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا ۲ هزار و ۱۰۰ متر است. که سرسبزی و طراوت آن در فصول بهار و تابستان به زیبایی مناطق شمال کشور است.

 بکر بودن، زیبایی های طبیعی و بافت سنتی وفس باعث شده که همواره به عنوان یکی از ظرفیت های توریستی استان مرکزی مطرح باشد و گردشگران زیادی را به سوی خود بخواند.

وجود سنگواره در کوه های اطراف وفس سند محکمی است بر قدمت دیرین این روستا و داستان در گذشته های دوری را نقل می کند که این نواحی بخشی از مناطق کم عمق دریایی به نام تیس بوده که طبق تحقیقات زمین شناسان، تا اوایل دوران سوم زمین شناسی(میوسن) در منطقه هایی از ایران مرکزی از جمله وفس، گسترده بود.

شکل گیری سازه های آهکی در طول زمانی بس دراز در منطقه وفس خالق یکی از اعجاب انگیز ترین کلکسیون های طبیعی در مجموعه غار قلعه جوق شده که این ظرفیت گردشگری نیز به عنوان جاذبه ای قوی باید در کانون توجه قرار گیرد.

معماری خانه ها که بافت مسکونی را به صورت پلکانی و متراکم در دامنه کوه تشکیل داده و سبب شده عده ای وفس را ماسوله استان مرکزی بنامند. این سبک معماری و همچنین ویژگی های اقلیمی و طبیعی منحصر به فرد روستا چشم انداز زیبایی را ایجاد کرده است.

چنانکه از قدمت وفس گفته شد این منطقه یکی از مناطق قدیمی و سکونت گاه مادها بوده است.گویش تاتی نیز یادگاری است که از زبان مادها به یادگار مانده ودر وفس به شکل اعجاب انگیزی زنده مانده و رواج دارد و در کنار زیبایی بصری جذابیت شنیداری را نیز به ویژگی های توریستی روستا اضافه کرده است زیرا مشاهده مردمانی که به شیوه گفتارسه هزار سال قبل با هم گفتگو می کنند توجه گردشگران را به خود معطوف می کند.

ابراهیم دهگان در کتاب فقه اللغه به اهمیت حفظ گویش وفسی پرداخته و گویش وفس را از لهجه های قدیم پارسی باستان و شاخه ای از تاتی نامیده که دارای ویژگی های دستوری و واژگانی منحصر به فرد است. همچنین در فصلنامه شماره ۱۵ و ۱۶ راه دانش استان مرکزی نیز آمده که گویش تاتی در بخشی از نواحی روستایی استان مرکزی از جمله وفس به عنوان جزیره زبانی مطرح است که به لحاظ مردم شناسی و زبان شناسی بسیار اهمیت دارد زیرا نشانگر حفط درون مایه های اصیل فرهنگی در برابر تغییرات وسیع حوزه جغرافیایی اطراف است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۰۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر

روستای انارک از توابع شهرستان چوار استان ایلام است. این روستا طبیعت کوهستانی دارد و اغلب در طول سال با بارش‌های برف و باران همراه است. این بارش‌ها موجب گشته در فصل بهار و تابستان از طبیعت سرسبزی برخوردار شود.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم طبیعت بهاری این روستا را به نمایش درآورد.

منبع: شهروند خبرنگار - ایلام

بیشتر بخوانید:

خودنمایی بهار در دل طبیعت منطقه بن رود قمصر + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود
  • بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد
  • مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود
  • آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر
  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • هزار دف، یک پیش نیاز برای ثبت جهانی پالنگان است
  • برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی