Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@00:08:47 GMT

سرمایه‌گذاران خارجی در مناطق آزاد کم شدند

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۱۴۶۲

به گزارش ایسنا، طبق آخرین آماری که از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار گرفته، سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با کاهش روبه‌رو شده، به طوری که میزان سرمایه خارجی جذب شده (تحقق یافته) در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۳۰۱ و ۴۴۸ میلیون دلار بوده که نشان دهنده کاهش ۳۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصدی در این بخش است.

این در حالی است روند جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ۱۳۹۶ افزایشی بوده به طوری که سرمایه خارجی جذب شده در سال ۱۳۹۶ در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیش از چهار برابر سال قبلش بوده است. این مناطق در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۰۵ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۶ معادل ۴۴۸ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده‌اند.

اما آمارها نشان می‌دهد سرمایه داخلی جذب شده در یازده ماهه اول سال گذشته ۱۶.۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش یافته، به طوری که میزان کل سرمایه داخلی جذب شده (تحقق یافته) در یازده ماهه سال گذشته معادل ۵۶ میلیارد و ۷۳۵ میلیون ریال بوده است.

همچنین جمع کل صادرات کالا و خدمات و مجدد از این مناطق به خارج کشور در یازده ماهه سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن ۱۴.۵ درصد کاهش یافته است. میزان کل صادرات کالا و خدمات و مجدد به خارج از کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ معادل ۸۹۵ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که جمع کل صادرات کالا و خدمات و مجدد از این مناطق به خارج کشور در ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۸۱۱ میلیون دلار و یک میلیارد و ۴۷ میلیون دلار است. این ارقام نشان می‌دهد صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رو به رشد بوده، اما به نظر می‌رسد فراز و نشیب‌هایی که در سال گذشته شرایط اقتصادی را دچار تحول کرده روند رو به رشد صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را نیز کاهشی کرده باشد.

البته با توجه به اینکه آمار سال ۱۳۹۷ مربوط به یازده ماهه است انتظار می‌رود کاهش صادرات جزئی‌تر باشد.

از طرف دیگر در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان هرچند که جذب واحدهای نوآور و دانش بنیان کاهش داشته و از ۱۱۸ واحد در سال ۱۳۹۶ به ۷۵ واحد در ۱۱ ماهه نخست سال گذشته رسیده، اما جذب واحدهای تولیدی فناور و دانش بنبان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزایش داشته است. به طوری که تعداد این واحدها در سال گذشته ۲۴ مورد بوده، اما در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۷ واحد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جذب شده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۱۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری واحد‌های شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران

 فیض‌زاده از آمادگی واگذاری واحد‌های شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران خبر داد.

وی گفت: شهرستان چاراویماق با دارا بودن وسعت زیاد و ظرفیت مناسب برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف به علت نبود کارخانجات متناسب، تولیدات بخش‌های کشاورزی و معادن، به صورت خام، فرآوری و باعث مهاجرت مردم می‌شود در این میان شهرک صنعتی چاراویماق یکی از زیر ساخت‌های مناسب برای جذب سرمایه گذار و توسعه و آبادانی این شهرستان است که با توجه به قرارگرفتن در جوار آزاد راه پیامبر اعظم (ص) هم برای سرمایه گذاری و هم در حوزه اشتغالزایی کمک بزرگی برای جوانان جویای کار می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است
  • قوانین خلق الساعه مانع جهش تولید است
  • استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی
  • واگذاری واحد‌های شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران
  • دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم
  • آمادگی همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با صداوسیما برای جذب سرمایه گذار
  • اتاق‌های بازرگانی در خوزستان باید فعال‌تر از گذشته باشند
  • صدور هفت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان اصفهان
  • دوغارون؛ بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی است
  • بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است