ادلهای برای شهادت حضرت زینب(س)
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۲۱۲۴
پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام معتقد است، حضرت زینب(س) مصائب فراوانی را پس از اسارت تحمل کرد و به شهادت رسید و مرگ طبیعی به هیچ وجه برای حضرت متصور نیست.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسین رجبیدوانی پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام در اولین نماز جمعه سال 98 در تهران بهعنوان سخنران پیش از خطبهها، پیرامون «شخصیت حضرت زینت سلامالله علیها» برای نمازگزاران سخنرانی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام گفت: واژه شهادت را برای رحلت حضرت زینب (س) بکار بردم برای اینکه معتقدم حضرت، به شهادت رسیده است چراکه ایشان در قیام سیدالشهدا(ع) پا به پای امام معصوم (ع) در نهضت عاشورا بود و مصائبی را دید که برادر بزرگوارش مشاهده نکرد. بنابراین وقتی یک سال و نیم پس از عاشورا رحلت میکند، در حقیقت به شهادت رسیده است و مرگ طبیعی به هیچ وجه برای حضرت متصور نیست.
رجبی دوانی افزود: حضرت زینب(س) توفیق داشت تا محضر 7 معصوم را درک کند. از این جهت شاید میتوان او را شخصیتی بینظیر در تاریخ اسلام معرفی کرد. امّا با همه اوصافی که در نَسب حضرت وجود دارد که بالاترین آن این است که او مولود بهترین زوج عالم است امّا شخصیت حضرت زینب(س) منحصر به این مساله نیست و به قول امام باقر(ع) که فرمودند: " علم و معرفتی که حضرت یافته، اکتسابی نیست.". این روایت را امام سجاد(ع) تکمیل میکندکه "أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة". از این سخن در مییابیم که حضرت زینب(س)، دارای علم لدنّی بوده است.
رجبیدوانی با بیان اینکه شخصیت این بانوی بزرگوار در دفاع از حرم ولایت متجلّی شده است، تصریح کرد: آن حضرت در قضیه رحلت رسول خدا(س) و ماجرای سقیفه پا به پای مادرش حضرت زهرا(س) حرکت میکند و خطبه معروف به فدکیه که هیچ ربطی به موضوع فدک ندارد، را برای مردم روایت و بازگو میکند. نکته دیگری که میتوان شخصیت این بانو را ذوب در ولایت دانست زمانی است که امیرالمومنین (ع) پس از 25 سال به خلافت میرسد و مجبور میشود برای از بین بردن فتنههای مشرکان به کوفه رهسپار شود، آنگاه است که حضرت زینب (س) دوشادوش امامش به کوفه میرود.
وی ادامه داد: حضرت زینب(س) در 4 سال اقامت امام علی(ع) در کوفه، کنار پدرش میماند و پس از شهادت پدرش، با امام حسن(ع) همراهی میکند تا جاییکه وقتی امام مجتبی(ع) مجبور به مصالحه و ترک کوفه میشود، به همراه برادرش به مدینه بازمیگردد. در قیام سیدالشهدا(ع) نیز پا به پای برادرش حرکت میکند و نه اینکه فقط علاقهاش به امام حسین(ع) سبب اخذ این تصمیم شده است که طرح این مساله دور از شان حضرت است بلکه وقتی احساس میکند، امامش در خطر است، زندگی را رها میکند و با امام زمانش همراه میشود چراکه مهمترین رکن اسلام، ولایت است.
پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام در توصیف شخصیت حضرت زینب(س) گفت: وقتی کاروان امام حسین(ع) به سوی کربلا حرکت میکند، با اینکه حضرت رباب(س) همسر سیدالشهدا(س) همراه کاروان است، اما مدیریت خاندان به حضرت زینب(س) سپرده میشود و امام حسین (ع) تا لحظه شهادتش، فقط حضرت را خطاب قرار میدهند. حتی زمانیکه فرزند شیرخواره خود را به آغوش میطلبد، او را از حضرت زینب(س) طلب میکند.
وی اضافه کرد: آن حضرت، بانویی است که وقتی حضرت علی اکبر(ع) در میدان به شهادت رسید، برای التیام داغ برادرش به میدان رفت و ناله سرداد تا جاییکه برادرش او را به آغوش گرفت و به خیمهها بازگرداند. او بانویی است که وقتی فرزندانش به میدان می روند، از خیمه بیرون نمیآید تا برادرش شرمنده او نشود و زمانیکه امام حسین(ع) به شهادت میرسد، تازه ماموریت حضرت زینب(س) شروع میشود.
رجبیدوانی بیان اینکه حضرت زینب(س) وظیفه مراقبت از امام زمانش را در واقعه کربلا برعهده دارد، گفت: به جرات میتوان گفت اگر حضرت زینب(س) در واقعه کربلا نبود، امام زینالعابدین(ع) به شهادت میرسید. اول، زمانی بود که شمر به خیمهها حمله کرد و وقتی حال بیمار امام را دید، تصمیم گرفت تا حضرت به قتل برساند امّا حضرت زینب(س) مانع این اقدام شد. دوم زمانی بود که حضرت در کاخ عمربن سعد به خطبهخوانی پرداخت و خشم عمر را برانگیخت و آنجا دوباره حضرت زینب(س) به کمک امام زمانش آمد و او را از فتل نجات داد. در بحرانهای دیگری نیز حضرت به کمک امامش آمد و وظیفه انتقال پیام عاشورا را به عهده گرفت و چه خوب گفتند که "کربلا، در کربلا میماند اگر زینب(س) نبود".
تسنیم
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۲۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنها راه ایستادگی در برابر دشمنان قسم خورده اسلام، داشتن وحدت است
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید مختار حسین جعفری، مدیر حوزه علمیه امام باقر کشمیر هندوستان در نشست بین المللی «فلسطین، قطبنمای وحدت اسلامی» که عصر امروز به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: همه ما باید بدانیم که بدون وحدت جهاد صورت نمیگیرد؛ قرآن کریم علاوه بر این که ندای توحید است بلکه محور اتحاد جهان اسلام به حساب میآید.
وی افزود: همه ما مسلمانان دارای یک دشمن مشترک هستیم، بنابراین برای مقابله با این دشمنان قسم خورده باید وحدت داشته باشیم و تا وحدت مدنظر به وجود نیاید نمیتوانیم با آنان مقابله کنیم چراکه دشمن بویی از انسانیت نبرده و بسیار قوی است.
مدیر حوزه علمیه امام باقر کشمیر هندوستان تصریح کرد: ما دیدیم که دشمن در عراق و افغانستان و سایر کشورهای اسلامی چه بر سر مسلمانان میآورد. امروز در فلسطین شاهد کشتار و جنایت علیه مسلمانان هستیم بنابراین بر مسلمین واجب است که به فریاد آنان برسند و تنها راه مقابله با این دشمن، رسیدن به وحدت و اتحاد است.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری خاطر نشان کرد: در دنیای امروز زمانیکه به مسلمانان تجاوز میشود، دیگر فرصت استدلال وجود ندارد. بنابراین مسلمانان دیگر نیاز به فتوای جهاد ندارند و باید خود دست به کار شوند و به دفاع از مظلومین بپردازند. همانطور که در قرآن کریم آمده و دلالت بر این مسئله دارد که اگر جان یک مسلمانی در خطر باشد باید به فریاد او رسید.
مدیر حوزه علمیه امام باقر کشمیر هندوستان اذعان کرد: امیدواریم روزی برسد ملتها بیدار شوند و از ستمهایی که به آنان شده انتقام بگیرند و آن روز زمانی فرا میرسد که متحد باشند و یک سازمان بین المللی ایجاد کنند و به مقابله با این دشمنان قسم خورده بپردازند.
مدیر حوزه علمیه امام باقر کشمیر هندوستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به فریاد مسلمانان میرسد، گفت: همه مسلمانان به مهدویت حضرت قائم(عج) اعتقاد دارند با ظهور ایشان تمام ظلم ها از بین میرود اما ما نباید دست روی دست بگذاریم و باید زمینه های ظهور را فراهم کنیم.
انتهای پیام/