Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:22:22 GMT

استقبال نمایندگان مجلس از اظهارات اخیر رهبری

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۲۱۵۵

استقبال نمایندگان مجلس از اظهارات اخیر رهبری

تهران-ایرنا- برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند: انتقاد اخیر رهبری در باره عملکرد مجلس در خصوص تصویب طرح و لوایح علیه خباثت های آمریکا باب تازه ای را در موضوع نقش مجلس در سیاست خارجی باز می کند.

به گزارش عصر جمعه خبرنگار سیاسی ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب عصر پنج‌شنبه در نخستین روز سال نو در اجتماع پرشور انبوه زائران و مجاوران حرم رضوی، در سخنانی سال 98 را «سال فرصت ها» خواندند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه شرارت و شیطنت، طبیعت اروپا و آمریکا است، گفتند: البته آمریکا به دلایل مختلف شرورتر از اروپا است که البته این شرارتِ بیشتر مختص رئیس جمهوری فعلی آمریکا نیست.
ایشان افزودند: یک نمونه از شرارت های آمریکا این است که کنگره در دو سال گذشته، 226 طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت های آمریکا ارائه یا تصویب کرده است؟
در این زمینه برخی نمایندگان مجلس در مورد گلایه های رهبری و انتقاد ایشان از مجلس با بیان اینکه از توان و جایگاه مجلس در خنثی سازی توطئه دشمنان مثل آمریکا و استفاده از دیپلماسی پارلمانی مجلس شورای اسلامی درست استفاده نشده ، عنوان کردند: تعداد اقدامات مجلس در قیاس با مجلس آمریکا کم نبوده است .
حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت : گلایه رهبر معظم انقلاب باب تازه ای را در موضوع نقش مجلس در سیاست خارجی باز کرده است که باید از این بحث استقبال کرد.
وی می گوید: یکی از گلایه هایی ما در مجلس این است که در حاشیه سیاست خارجی کشور قرار گرفته ایم و عملا جایی برای مجلس تعریف نمی شود .
نماینده مردم اسلام آباد غرب ادامه داد: استفاده نکردن از دیپلماسی پارلمانی و نقش موثر مجلس در سیاست خارجی به ضرر منافع ملی است به طوری که در آمریکا می بینیم اقدامات ناحق آنها تحت پوشش مصوبات کنگره آمریکا صورت می گیرد یعنی به نوعی این حرکات خصمانه علیه ایران را پوشش مردمی می دهند، اما در ایران عملا جایگاه خاصی برای مجلس تعریف نشده است .
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که موضوع آمریکا جزو مقوله های کلان سیاست خارجی است، گفت: تصمیم گیری های سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی کشور به ریاست رییس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی است که در مباحث کلان با نظر رهبر معظم انقلاب تصمیم گیری صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در طول این چند سال اخیر بارها از علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دعوت به عمل آمد اما او هیچ وقت دعوت کمیسیون را نپذیرفت .
وی افزود: مجلس راهبرد دارد و حتی با هماهنگی با مرکز پژوهش های مجلس هم راهبردی تحت عنوان رصد اقدامات مثبت و منفی در کنگره آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته است . اما چون عملا مجلس جایگاهی در سیاست خارجی کشور ندارد لذا گلایه هایی که رهبر معظم انقلاب به مجلس دارند باید آن قسمت را هم به آن اضافه کنیم که جایگاه مجلس دیده شود و آن زمان مجلسی ها خیلی قوی تر می تواند در عرصه سیاست خارجی وارد شوند.
فلاحت پیشه درخصوص اظهارات اخیر علی مطهری هم گفت: کنگره آمریکا می تواند قطعنامه دهد و در مجلس ما هم تصویب شده که قطعنامه بدهیم یعنی اما در شورای نگهبان رد شد ، واقعیت این است که بیانیه هایی که در مجلس امضا می شود دقیقا از لحاظ بازتاب عملی نقش همان قطعنامه های کنگره آمریکا را دارد ولی مجموعه اینها در شرایط کنونی این خلاء را نمی پوشاند.
وی یادآور شد: دو کار در مجلس شورای اسلامی می تواند به خوبی صورت بگیرد یکی استفاده از توان و جایگاه مجلس در خنثی سازی توطئه دشمنان مثل آمریکا و دوم استفاده از دیپلماسی پارلمانی مجلس که امیدوارم سخنان رهبر معظم انقلاب باعث شود تا نقش مجلس پر رنگ تر شود .


** تعداد اقدامات مجلس ایران کم نیست

علی مطهری نماینده مردم تهران و نایب رییس مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توییتر در باره گلایه رهبر معظم انقلاب از مجلس نوشت: مقام رهبری انتظار بیشتری دارند اما طرح مجلس برای تصویب قطعنامه را شورای نگهبان رد کرد.
وی افزود: بیانیه هایی که در مجلس علیه آمریکا قرائت می شود در حکم قطعنامه هایی است که مجلس آن کشور علیه ایران تصویب می کند. با این حساب تعداد اقدامات مجلس ما در قیاس با مجلس آمریکا کم نبوده است.

** شورای نگهبان اصلاح نظام بانکی را مغایر با شرع اعلام می کند
رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان نوروزی خود عملکرد برخی دستگاه ها از جمله در بخش های کشاورزی، آب، خاک و مسائل زیربنایی را خوب دانستند ، اما افزودند: در برخی بخشها، رخوت وجود دارد و کارها با تعلل و تأخیر انجام می شود؛ به عنوان مثال چند سال است لایحه دولت برای اصلاح امور بانکی هنوز به مجلس نرفته است.
محمود صادقی نماینده مردم تهران در حساب کاربری خود در توییتر در پاسخ به انتقاد رهبری درباره عدم اقدام برای اصلاح نظام بانکی نوشت: رهبرمعظم انقلاب از عدم اقدام برای اصلاح نظام بانکی گلایه کردند؛ مجلس بانک ها را از اخذ ربح مرکب از مردم منع می کند. شورای نگهبان آن را مغایر با شرع اعلام می کند! مجمع تشخیص مصلحت هم مصلحت را در رد آن می داند.
سیام **1058**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مجلس رهبري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۲۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت پزشکی یکی از ضروریات کشور است

جعفر قادری ، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارس نیوز، در واکنش به اظهارات جدید وزارت بهداشت برای به تعویق انداختن قانون افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی پزشکی گفت: افزایش ظرفیت پزشکی یکی از ضروریات کشور است و با توجه به معضل کمبود پزشک شورای عالی انقلاب فرهنگی این قانون را مصوب کرده و باید توسط وزارت بهداشت اجرایی شود.

وی در ادامه بیان کرد: این اظهارات مبنی بر مذاکره با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تعویق انداختن چند ساله اجرای این قانون هم اصلا امکان پذیر نیست و نمی‌توان قانون مصوب و لازم‌الاجرا را به تعویق انداخت.

قادری با بیان اینکه این اظهارات صرفا بهانه هایی جدید برای عدم اجرای این قانون است، افزود: حتی اگر وزارت بهداشت بودجه لازم را در اختیار ندارد، باید با دریافت شهریه این مشکل را برطرف کند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: چه دلیلی  دارد که داوطلبان ایرانی به خارج از کشور بروند و با سطح علمی پایین‌تری از داخل به کشور وارد و مشغول به طبابت شوند.

قادری افزود: این مطالبی که برای تعویق انداختن زمان اجرای این قانون مطرح شده است، بهانه‌ای جدید از سوی وزارت بهداشت است و حتما این موضوع در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در برابر آنها ایستادگی خواهد شد و وزیر بهداشت باید در این باره پاسخگو باشد.

قادری توضیح داد: در حوزه انتخابیه من هم میزان پزشک عمومی و متخصص در دسترس خیلی محدود است و باید این ظرفیت افزایش پیدا کند. این بهانه هایی که وزارت بهداشت می‌گیرد که بودجه و فضای بیمارستانی لازم را برای تربیت  دانشجویان جدید الورود ندارد، اصلا مورد پذیرش مجلس نیست.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اینکه مطرح می شود تربیت این میزان دانشجوی پزشکی به ضرر کشور است هم یک بهانه دیگر و بی پایه و اساس است و باعث فرار مغزها از کشور می شود.

دیگر خبرها

  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • سروده جدید علیرضا قزوه در استقبال از غزل اخیر رهبر معظم انقلاب
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو باید استعفا کند
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم
  • ماجرای هزینه تراشی عجیب یک عضو کمیسیون امنیت ملی با اظهارات نسنجیده + عکس
  • سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد
  • افزایش ظرفیت پزشکی یکی از ضروریات کشور است