Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر برای غذا خوردن فقط احساس گرسنگی را مدنظر قرار می‌دادیم، یعنی فقط زمانی غذا می‌خوردیم که احساس گرسنگی می‌کردیم و هر زمان که سیر می‌شدیم دست از خوردن می‌کشیدیم، قطعاً همه چیز راحت‌تر بود. اما این فقط در تئوری ممکن است و حقیقت آن است که وسوسه‌ی بیشتر خوردن همیشه و همه جا با ما است، از شیرینی‌های خوشمزه‌ای که گهگاه در محل کار سر و کله شان پیدا می‌شود و بهترین گزینه برای رفع هوس‌های عصرگاهی هستند گرفته تا بستنی‌های وسوسه انگیزی که یک گوشه‌ی فریزر نگهشان داشته اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بیشتربخوانید: ۶ عادت غذایی که شکم افراد را بزرگ می‌کند

صحبت از پرخوری معمولاً خوراکی‌های ناسالم و به اصطلاح هله هوله را در ذهن تداعی می‌کند، اما ممکن است ما در خوردن مواد غذایی مفید هم افراط کنیم. به گفته‌ی کارشناسان، پرخوری به موقعیتی اطلاق می‌شود که در آن غذایی که خورده ایم بیشتر از نیاز‌های بدن مان و مقداری باشد که بدن توانایی مدیریت یکباره‌ی آن را دارد.

برای پرخوری مقدار مشخصی نمی‌توان تعریف کرد و این مسأله به تعدادی جزئیات کلیدی بستگی دارد

تأثیر پرخوری بر بدن

برای اینکه متوجه شوید خوردن چه مقدار غذا برای شما پرخوری محسوب می‌شود، باید ساختار بدنی، سن، قد، میزان تحرک خود در طول روز، الگو‌های خواب، بیماری‌ها و حتی هدف‌هایی که در خصوص سلامتی تان دارید را درنظر بگیرید.

یادداشت روزانه‌ی تمامی مواد غذایی مصرفی، کنترل مقدار و حجم مواد غذایی مصرفی و کالری‌های دریافتی و سنجش دو شیوه‌ی مختلف از غذا خوردن یعنی به صورت آگاهانه و حسی، روش‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید متوجه شوید خوردن چه مقدار غذا پرخوری محسوب می‌شود.

این روش‌ها کمک می‌کنند تفاوت بین زمانی که بدن سیر و راضی است و مواقع گرسنگی آن را متوجه شوید و شما را متقاعد می‌کنند که چه مواقعی پرخوری می‌کنید.

بعد از آخرین لقمه، بدن خیلی زود نشانه‌های آشکاری از خود بروز می‌دهد و شما متوجه می‌شوید که پرخوری کرده اید

مثلاً با اینکه غذایتان اصلا تند نیست، ممکن است یکباره احساس گر گرفتگی کنید. این گرمای بی دلیل می‌تواند نشانه‌ی واضحی باشد که در خوردن زیاده روی کرده اید، چون وقتی مواد غذایی هضم می‌شوند، دمای بدن بالا می‌رود.

اگر احساس کنید که برای تمام کردن غذایتان باید به خودتان مهلت دهید و بین هر لقمه فاصله می‌اندازید، و یا به خاطر بزرگ شدن شکم یا احساس بدی که دارید شلوارتان را با باز کردن دکمه یا زیپ آن گشاد کنید، احتمالا به این معنی است که پرخوری کرده اید. اما نشانه‌های سیری فقط فیزیکی نیستند.

اگر فکر خوردن غذای داخل بشقاب یا دهان تان، برایتان غیر قابل تحمل باشد، این مسأله نشان می‌دهد که دیگر گرسنگی تان برطرف شده و سیر شده اید.

پرخوری، بیش از حد از بدن کار می‌کشد

گاهی اوقات نه معده‌ی ما، بلکه چشم‌های ماست که برای غذا حرص می‌زند. به همین دلیل است که گاهی مغلوب هوس‌های غذایی مان می‌شویم و در حالی که قرار بود فقط دو عدد شیرینی بخوریم، ناگهان به خود می‌آییم و می‌بینیم که چندین و چند شیرینی خورده ایم. پرخوری شاید در لحظه ارضا کننده باشد، اما زیاده روی در غذا خوردن می‌تواند واقعاً به بدن ما صدمه بزند.

برای مثال، پرخوری باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون می‌شود، چون بدن تلاش خیلی زیادی برای جبران فشار وارده می‌کند و بیشتر از معمول انسولین تولید می‌کند تا قند خون را در سطحی نگه دارد که سلامتش را به خطر نیندازد. در نتیجه، ممکن است دچار سردرد، تشنه یا خواب آلود و سنگین شوید. به علاوه، ممکن است بدن شما قند و کالری‌های اضافه را در خود ذخیره کند که نتیجه‌ی آن بالا رفتن وزن خواهد بود.

وقتی در خوردن افراط می‌کنید، معده‌ی شما به معنای واقعی کلمه، باد می‌کند، همین مسأله باعث نفخ، احساس ناراحتی و حتی حالت تهوع و در مواردی، رفلاکس اسید معده می‌شود. علاوه بر این، وقتی هضم غذا مدت خیلی زیادی طول بکشد، این مسأله می‌تواند الگو‌های خواب و عملکرد مغز را مختل کند.

پرخوری، یا مصرف طولانی مدت مواد غذایی‌ای که چربی و قند زیادی دارند، می‌تواند به عملکرد شناختی ما صدمه بزند و ما را دچار مشکلاتی مثل ضعف حافظه، اخلال در قضاوت و افزایش ماده‌ی سفید در مغز (که معمولاً در افراد مسن دیده می‌شود) شود.

معده‌ای که پر شده را چطور می‌توان سبک کرد؟

اول از همه آنکه اگر پرخوری می‌کنید، به خاطر داشته باشید که نه فقط از لحاظ فیزیکی، بلکه از نظر ذهنی هم باید با خودتان مهربان باشید. پس دست به کار شوید و اگر واقعا قصد تغییر دارید، در وعده‌ی غذایی بعدی تان از مواد غذایی سالمی استفاده کنید که سرشار از مواد مغذی باشند.

اگر قبول کردید که پرخوری کرده اید و حالا احتمالا بدن تان دارد بهایش را می‌دهد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بخورید تا آب بدن تان حفظ شود. این کار کمک می‌کند بدن بتواند مواد غذایی را هضم کند و سیستم بدن تان هم از سدیم اضافه‌ای که دریافت کرده اید پاکسازی شود.

ورزش کردن هم می‌تواند به افزایش سرعت سوخت و ساز بدن تان کمک کند و آن را در سوزاندن کالری‌های اضافه اش یاری می‌کند. با این حال، بلافاصله بعد از خوردن غذا نباید سراغ ورزش‌های سنگین بروید. به جای آن، یک پیاده روی سبک یا انجام یوگا احتمالا به شما کمک می‌کند حال بهتری پیدا کنید و به هضم غذا هم کمک می‌کند.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

وقتی پرخوری می‌کنیم دقیقاً چه اتفاقی در بدن مان می‌افتد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عوارض خوردن خوراکی های کارخانه ای را پیش از این کامل برایتان شرح دادیم و دانستید که مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی، برایتان به شدت بهتر و به صرفه تر است. حالا چنانچه شما هم از آن دست افرادی هستید که زمان کافی برای حاضر کردن صبحانه، نهار یا شام سالم ندارید و خوراکی را با وعده غذایی اصلی جایگزین می کنید، لازم است در این مورد بیشتر فکر کنید.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ایام نوروز

خوردن خوراکی به جای غذا، راحت ترین کار است، چراکه به آسانی می توانید آن را تهیه کنید و دهها مورد دیگر که به عنوان دلیل ترجیح دادن هله هوله به جای غذای اصلی، در ذهنتان نقش میبندد؛ اما با وجود این همه نکته مثبت، چه چیزی باعث می شود که بگویند نباید آنها را جایگزین وعده اصلی خود کنید؟ عوارض جانبی به شدت منفی! این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک را بخوانید تا اطلاعات بیشتری درباره چگونگی داشتن تغذیه سالم کسب کنید. با جایگزین کردن خوراکی یا نوشیدنی با غذا، ممکن است اتفاقی بیفتد که حتی به آن فکر هم نکرده بودید.

از دست دادن فیبر و دیگر ریز مغذی ها

بسیاری از خوراکی هایی که جایگزین وعده اصلی می کنید فاقد مقدار کافی فیبر هستند که بسیار برای سلامت روده، هاضمه و قلب مهم است. علاوه بر این، ممکن است فاقد سایر مواد مغذی مفید مانند آنتی اکسیدان ها باشد که از خوردن غذا های کامل دریافت می کنید.

باعث به وجود آمدن اضافه وزن

یکی دیگر از عوارض جانبی جایگزین کردن وعده های غذایی اصلی با خوراکی ها، افزایش وزن است. "از آنجا که بسیاری از خوراکی ها کالری بسیار کمی دارند، پس از خوردن یکی از آن ها هنوز احساس گرسنگی می کنید و در نهایت غذای پر کالری می خورید. همه آن ها کم تر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری دارند و به همین خاطر خوراکی های جایگزین غذا راه حل طولانی مدت و موثری برای کاهش وزن نیستند.

محروم کردن خود از مواد شیمیایی مفید گیاهی

غذا های گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که رنگ این گیاهان را تولید می کنند و همچنین مزایای زیادی برای سلامتی دارند. غذا های جایگزین وعده غذایی با ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده اند تا به نیازهای تغذیه ای کمک کنند، اما مزایای مشابه خوردن انواع میوه ها و سبزیجات کامل را ندارند. البته در برخی از جایگزین های غذایی به علت توجه به این مسئله مواد افزودنی اضافه شده است.

هیچ آزمایش ایمنی یا فرآیند دقیقی که از طرف سازمان غذا و دارو این خوراکی ها را تایید کند، وجود ندارد. همچنین عوارض جانبی این خوراکی ها روی بسته بندی ذکر نشده است. در نتیجه، ممکن است نسبت به مواد نگهدارنده شیمیایی ( بنزوات سدیم )، حجم دهنده ها ( کاراگینان، یک ماده التهابی ) یا تثبیت کننده ها ( صمغ زانتان ) واکنش منفی نشان دهید.

کد خبر: 1225241 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • چرا در رژیم غذایی شکست می‌خوریم؟
  • هرچه خوردیم دیگر بس است! چند توصیه برای کنترل وزن در تعطیلات
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • ۶ فایده بی‌نظیر خیار؛ خوردن خیار به این افراد توصیه نمی‌شود
  • چند اشتباه رایج برای رفع پشیمانی از پرخوری
  • خوردن برنج دوباره گرم ‌شده، ضرر دارد؟
  • بعد از خوردن غذای تند چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟
  • رژیم فستینگ ۸-۱۶ چه خطراتی دارد؟