Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@21:40:03 GMT

حجم سیلاب اخیر بیش از ظرفیت مخازن سدهای گلستان بود

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۲۸۹۷

حجم سیلاب اخیر بیش از ظرفیت مخازن سدهای گلستان بود

به گزارش خبرنگار مهر، علی نظری شامگاه جمعه در خصوص حجم سیلاب این چند روز اخیر در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با صدور اخطاریه اداره کل هواشناسی استان، جلسه کمیته مدیریت بحران شرکت تشکیل شد و زمان عبور آب در مسیر رودخانه گرگانرود از سراب تا پایاب ارزیابی، و به منظور جلوگیری از تداخل سیلاب و آب خروجی از سد، براساس ظرفیت رودخانه در طول مسیر پس از اطلاع رسانی از طریق رسانه ها اقدام به رهاسازی آب از سد گلستان با ظرفیت ۵۰ متر مکعب در ثانیه طی مدت ۲۴ ساعت انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ساعاتی قبل از شروع بارندگی دریچه سد مذکور مسدود و موضوع هم مجدد اطلاع رسانی شد.

نظری بیان کرد: لکن به دلیل حجم زیاد بارش ها، در مدت سه روز، حجم سیلاب بیش از ظرفیت مخازن سدهای استان ایجاد شد زیرا ظرف ۲۴ ساعت اولیه در نقاطی از استان ۳۱۸ میلی متر بارش گزارش شده، در حالی که کل متوسط بارندگی استان در سال، ۴۵۰ میلی متر است.

وی گفت: علاوه بر این بارش های اخیر به صورت محلی و نقطه ای نبوده و در تمام نقاط استان رخ داده است به ویژه در شرق استان که تا اول فروردین ۹۸ هم بارش ها ادامه داشت و همین موضوع باعث ایجاد حجم عظیم رواناب شد و دبی اوج سیلاب ورودی به سد گلستان بالغ بر ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه محاسبه و در سد بوستان بالغ بر ۲۳۰ متر مکعب بر ثانیه اندازه گیری شد که مقادیر فوق در مخازن سدهای استان مدیریت و مقدار آن کاهش یافت به گونه ای که دبی اوج سیلاب پس از سد بوستان به ۱۰۲ متر مکعب بر ثانیه ودبی اوج پس از سد گلستان به ۵۴۵ متر مکعب کاهش یافت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان خاطرنشان کرد: تمامی رودخانه های پایین سد گلستان و سد وشمگیر هم همزمان با رودخانه های بالادست سدهای مذکور، دارای سیلاب زیاد بوده اند و رودخانه گرگانرود از محل شهر گنبد صرفاً توان عبور بخشی از سیلاب ایجاد شده در اثر بارندگی را دارد و ظرفیت رودخانه به طرف پایین دست هم کاهش می یابد به نحوی که حداکثر ظرفیت ایمن آب در بستر رودخانه گرگانرود حدود ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه در شهر آق قلا است در حالی که حداقل دبی اوج سیلاب بعد از وشمگیر حداقل ۴۴۰ متر مکعب در ثانیه بوده است.

کد خبر 4573891

منبع: مهر

کلیدواژه: علی نظری گرگان شرکت آب و فاضلاب گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۲۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است

رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به دستاوردهای شرکت ملی گاز ایران در دوره تحریم، گفت: سال ۱۳۸۹ بانک مرکزی، شرکتی ملی گاز و شرکت ملی نفت تحریم شدند؛ ظرفیت تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز، ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود و امروز پس از یک دوره تحریم ۱۵ ساله، میزان ظرفیت تولید، به ۸۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است و پالایش، انتقال و توزیع این زنجیره از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب بالاتر است. پیچیده‌ترین تکنولوژی با انتقال تکنولوژی از ساخت توربین و کمپرسور از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان بازوی اجرای شرکت ملی گاز ایران، صورت‌گرفته است.

نوشادی در ادامه با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی و بخش‌های مختلف صنعت، افزود: جورچین صنعت گاز برای ادامه این مسیر پر افتخار، برای گسترش سطح مشارکت‌های مردمی و پاسخگویی به رشد فزاینده مصرف چه در مسیر توسعه و چه تولید انرژی و محصول و چه مصرف خانگی و تجاری، نیاز دارد که یک هم‌افزایی گسترده‌ای را انجام دهد. در استراتژی جدید شرکت ملی گاز ایران، برای مدیریت اوج مصرف که متأسفانه آسیبش نخست به تولید وارد می‌شود، تصمیم گرفتیم که وارد حوزه جذب سرمایه‌گذاری بشویم و پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایستگاه‌های تقویت فشار را خدمت شما معرفی کنیم.

در ادامه این نشست علیرضا بیات مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران نیز با تأکید بر اهمیت صنعت گاز در امر تولید، گفت: سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌ها یکی از اصول اصلی توسعه در هر صنعتی است و صنعت گاز در کشور ما جریان خونی است که در رگ‌ها و شریان اقتصادی جریان دارد و توسعه این صنعت بی شک به توسعه در دیگر بخش‌های تولید همچون صنایع فولادی و پتروشیمی و دیگر بخش‌های صنعتی می‌انجامد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود