Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@23:32:16 GMT

پرفورمنسی برای بحران آب در روز جهانی آب

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۳۳۹۵

پرفورمنسی برای بحران آب در روز جهانی آب

به گزارش خبرنگار ایرنا، بحران آب یکی از موضوعاتی است که به عنوان چالش جدی دنیا بوده تا جایی که حتی حیات همه موجودات را با تهدید روبرو کرده و لازم است با فرهنگ‌ سازی در راستای تنظیم الگوی مصرف چاره ای برای این مشکل اندیشید.
در این میان هنرمندان شهر ساحلی انزلی با اجرای نمایشی با موضوع آب در میان گردشگران حاضر در بوستان تاریخی بلوار قدس در روز جهانی آب توجه حاضران را به خود جلب کرده و این موضوع جهانی را به چالش کشیدند تا باز هم دست هنر بازوی مشکلات اجتماعی و زیست محیطی را گرفته و به اندازه توانش از زمین بلندش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر اداره فرهنگی و ورزشی و اجتماعی شهرداری بندرانزلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هدف از برگزاری این برنامه فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی به ویژه آب به عنوان مایه حیات بود.
حامد سمیعی افزود: هرگونه حرکت و فعالیت در زمینه مشکلات محیط زیست بسیار حساس و مهم بوده و لازم است که علاوه بر تلاش مسئولان، مردم نیز با رعایت الگوی مصرف گامی هرچند کوچک در زمینه ذخیره هرچه بهتر منابع آبی بردارند.
وی خاطر نشان کرد: با انجام این گونه حرکت های هرچند کوچک فرهنگی هنری می توان شاهد اتفاقات بزرگ بود و جا دارد از شیرین سامی بازیگر و کارگردان مطرح گیلان و گروه هنری اش تشکر کنم که حرکت بسیار زیبایی را در قالب نمایش مفهومی اهمیت آب به عنوان مایه حیات ، برای عموم مردم به نمایش گذاشتند .
سمیعی ادامه داد : نکته قابل توجه در اجرای این نمایش ، نگاه متعجب و پویشگر مردم بود و حس کنجکاوی مردم و مسافران را برانگیخته بود .
آنچه که مسلم است ایران هم‌اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است و خشک ‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی نزدیک کرده است .
خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و توفان‌های گرد و غبار از نشانه های این امر است.
بر اساس گزارش ها و اعلام وزارت نیرو، حدود 92 درصد منابع آب تجدیدپذیر کشور به مصرف بخش کشاورزی می رسد و کل مصرف آب در بخش خانگی و صنعت نیز حدود 8 درصد است.
در این بین نحوه و چگونگی مدیریت منابع آبی کشور با توجه به شرایط خاص جغرافیایی کشورمان همواره یکی از بحث های جدی کارشناسان در طول سال های اخیر بوده است.
به گونهای که بسیاری، مدیریت منابع آب کشاورزی را به دلیل مصرف بیش از 90 درصدی منابع آبی کشور در کنترل و مدیریت بحران آب بسیار حایز اهمیت دانسته و معتقدند که مشکل آب را بایستی از سرچشمه آن یعنی زمین های کشاورزی رفع کرد.
بحران آب تنها بحران جدی است که هنوز کسی آن را جدی نگرفته اما باید بحران آب را بحرانی دانست که شاید به مهاجرت میلیونی بشر و سایر مشکلات اجتماعی و زیست محیطی منجر شود اما زنگ خطر آن همچنان بی‌صدا است.
به گزارش ایرنا، سازمان ملل متحد در رابطه با چالش های جاری و آتی آب هر سال شعاری برای روز جهانی آب پیشنهاد می دهد که تمرکز آن بر گزارش جهانی توسعه آب است، که هر سال در 22 مارس برگزار می شود و در این راستا شعار روز جهانی آب برای سال 2019 را «آب برای همه» تعیین کرد که منطبق بر دستور کار 2030 برای توسعه پایدار بوده و نشان دهنده این موضوع است که همگام با پیشرفت توسعه پایدار ، هر فردی باید از آن سود ببرد.
پرفورمنس آرت یا نمایش مفهومی اجرامحور( هنر نمایشگون) هنری است مرتبط با دیگر رشته‌های هنری که اجرای آن می تواند از پیش نوشته شده یا فی البداهه، تصادفی یا کاملاً هماهنگ شده ، ذاتی و خود جوش یا دقیق از پیش طراحی شده، همراه با شرکت بینندگان یا بدون حضور آن‌ها باشد.
7471 /6030
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 توسعه پایدار سازمان ملل متحد شهرداری گرد و غبار مهاجرت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۳۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ محمدحسن نامی در فرودگاه شهدای ایلام در بدو ورود به این استان، اظهار کرد: حوزه پیشگیری از حوادث غیرمترقبه یکی از موضوعاتی است که در سفر رییس سازمان مدیریت بحران کشور مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: اقداماتی که موجب خواهد شد از خسارت‌های جدی در زمینه سیلاب، زلزله، فرونشست زمین و آتش سوزی با توجه به جغرافیای کوهستانی و سبز استان ایلام جلوگیری شود در این سفر دیده شده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تشریح کرد: در این سفر از چند مسیر رودخانه‌ای و گذرگاه آبی در سطح استان از جمله گذرگاه مرکزی شهر ایلام بازدید خواهد شد.
نامی تصریح کرد: با توجه به این که برخی از قسمت‌های این مسیل‌ها و گذرگاه‌های آبی در سطح شهر ایلام فرو ریخته است؛ تلاش خواهد شد که بازسازی این گذرگاه‌های آبی در سطح شهر ایلام انجام شود.
وی ادامه داد: بازدید از شهر سرابله و سایر مناطق استان که نیاز به بررسی در زمینه مدیریت بحران و کاهش مخاطرات در سوانح و حوادث غیرمترقبه دارند از دیگر برنامه‌های سفر به استان ایلام است.
سعید هژبری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام نیز در این خصوص، اظهار کرد: بازدید از مسیل‌هایی که در سیل‌های سال گذشته مورد آسیب قرار گرفته، بررسی صدا‌های زیرسطحی شهر سرابله، بازدید از وضعیت ساخت و ساز‌های غیر ایمن و سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و پیشگیری از بحران در حوزه حریق و آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع از برنامه‌های سفر معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استان است.
دیدار با استاندار ایلام، سفر به شهرستان بدره و بازدید از تونل کبیرکوه از دیگر بخش‌های این سفر است.
ادای احترام به شهدای گمنام، دیدار با استاندار ایلام و سفر به شهرستان بدره و بازدید از سد و نیروگاه سیمره و بازدید از تونل کبیرکوه از دیگر برنامه‌های سفر معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استان ایلام است.

دیگر خبرها

  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • هشدار برنامه جهانی غذا درباره بحران گرسنگی در غزه
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰