باغ جهان‌نما از کهن‌ترین باغ‌های شیراز چشم‌اندازی زیبا وسیع دارد و هر گردشگر می‌تواند ساعت‌های آرامی را در محوطه آن به گردش بپردازد. ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۵ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، باغ جهان‌نما از کهن‌ترین باغ‌های شیراز محسوب می‌شود که در گذشته جزء صحرای جعفرآباد و مصلی شیراز بوده و در دوره سلسله آل مظفر و آل اینجو این باغ و دشت زیردست حوالی آن سرسبز و بسیار آباد بوده است. دو دشت جعفرآباد و مصلی که همواره پوشیده از باغ‌های جان‌ نواز و روح‌افزا بوده، در اشعار حافظ شیرازی به آنها اشاره شده است.

باغ جهان‌نما همانند سه باغ مشهور ارم و دلگشا و باغ‌تخت قراچه در دوره آل مظفر و آل اینجو یعنی پیش از یورش تیمور گورکانی به شیراز در نهایت آبادانی بوده و «ابن عربشاه» مورخ دوره تیمور در عجایب المقدور این باغ را "زینت الدنیا" نامیده است.

این باغ در هنگام اقامت تیمور گورکانی همچون سایر باغ‌های نامدار آن دوره مورد توجه واقع شده به‌طوری که دستور می‌دهد همانند آن را در اطراف سمرقند احداث کنند و جهان نما بنامند.

البته باغ جهان نما در دوران صفویه هم بنا به اسناد موجود تاریخی، آباد و با اهمیت بوده و «شاردن» که در دوره صفویه شیراز را دیده درباره آن نوشته است "دروازه شهر (دروازه قرآن) به خیابان بسیار زیبایی منتهی می‌شود که دراز و باریک است. در دو سوی این خیابان باغ‌هایی است که جبهه آنها در سمت خیابان دویست پا و هریک دارای سر در و مدخل باشکوهی است با طاق نیم گنبدی و بر فراز هر سر در یک کلاه فرنگی ساخته‌اند. درهای باغ از دو سو مقابل هم قرار گرفته و قرینه بودن آنها وضع جالبی به وجود آورده است. در وسط این خیابان حوض مربع شکلی است که پهنای این حوض به اندازه خیابان است و برای این که بتوان از دو طرف آن گذشت، سر در باغ های دو سو به اندازه سی پا عقب نشسته است."

از نوشته‌های شاردن و طارونیه اینگونه استنباط می‌شود که در طرفین خیابان باغ‌هایی وجود داشته که یکی باغ‌جهان‌نما و دیگری باغ‌نو خوانده می‌شده است.

پس از سلسله صفوی در دوره ناامنی کشور باغ‌ جهان‌نما نیز ویران می‌شود، براساس روایت میرزا محمد کلانتر فارس، این باغ در دوره حکومت کریم‌خان زند احیاء و عمارت وسط باغ احداث شد.

کریم خان زند این باغ را در سال 1185 ه. ق حصارکشی کرد و عمارت مزبور را در وسط آن ساخت و در اطراف عمارت، خیابان‌کشی‌های زیبا و درختکاری مفصلی ایجاد کرد. طرح این باغ را کریم خان همانند باغ نظر، طرح‌ریزی و اجرا کرد.

محمدهاشم آصف رستم‌الحکما که در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه می‌زیسته، باغ جهان‌نما را بدین نحو وصف کرده است " در خارج شهر یک باب سرا بوستان مربع بسیار وسیعی است که در میانش عمارت چهاردهنه‌ای است و از چهار طرفش حوض‌های موزون و جدول‌های پرآب و روان و همه آن باغ پر از سرو موزون و گل‌های رنگارنگ و ریاحین گوناگون و قصر بسیار عالی منقش زرنگاری بر سر درش ساخته و آن سرا بوستان مشرف به باغ دلگشای دیگر... ."

حاج میرزا حسن فسایی که در اواسط دوره قاجاریه می‌زیسته نیز درباره آن می‌نویسد: " باغ جهان‌نما در جانب صبوی شهر شیراز به مسافت میلی کمتر، حضرت کریم خان زند در سال هزار صد و هشتاد و اند، حصاری از آجر و گچ در مقابل بهای سیصد من بذر گندم کشیده، عمارتی معروف به کلاه فرنگی در میان آن از آجر و گچ در نهایت استحکام ساخته که از صدمه چندین زلزله آسیبی به حصار گچ و عمارت آن نرسیده است و در داخل باغ چهار خیابان از سروهای آزاد ساخته و تاکنون که نزدیک به صد و بیست سال از کاشتن آنها گذشته به خرمی و تنومندی باقی است."

فرصت‌الدوله شیرازی، لرد کرزن سیاست‌مدار انگلیسی در دوران قاجاریه و مهدی‌قلی هدایت مخبرالسلطنه از دیگر راویانی هستند که باغ‌ جهان‌نمای شیراز را توصیف کرده‌اند.باغ‌ جهان‌نما اکنون براساس همان طرح گذشته، بازسازی و محلی برای حضور و تفرج گردشگران شده است.

فضای وسیع این باغ، چشم‌اندازی زیبا برای هر گردشگری است که ساعت‌های آرامی را در محوطه آن به گردش بپردازد.معماری عمارت کلاه‌فرنگی میان باغ نیز همانند سایر سازه‌های باقی‌مانده از دوران کریمخان، دارای خصوصیت‌ها و ویژگی‌های جذابی است.این باغ اکنون در جوار مرکز اسناد و کتابخانه ملی در شیراز قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 

R41382/P4001/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

تعجب معماران رومی از نمای رومی‌ ساختمانهای تهران/ صدور پروانه مقاوم سازی برای بناهای تاریخی

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از ساخت بیمارستان در میدان تجریش آن هم بدون دریافت پروانه گلایه کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا گلپایگانی ظهر امروز در نشستی که به مناسبت روز معمار برگزار شد با اشاره به تاریخچه معماری در ایران گفت: تاریخ معماری ایرانی یک رشته به هم پیوسته است که این رشته اجازه نداده است که بسیاری از تهاجمات و اتفاقات بر روی کشورمان تأثیر بگذارد و می‌بینیم که هنوز فرهنگ ایرانی پویا است.

وی با بیان این که متأسفانه در معماری و سنت معمارانه بدعت با نام نوآوری گذاشته شده است گفت: به عنوان مثال به سنت پل سازی در تاریخ لرستان دقت کنید و می‌ببیند که در این هنر معمارانه برای بارندگی زیاد نیز راه‌های خروجی در نظر گرفته که در سیل اخیر بعد از سال‌ها کل دهنه‌های پل مورد استفاده قرار گرفت اما حالا بدعت‌های گذاشته می‌شود و به واسطه دانش اندک که تنها محدود به علوم تجربی موقت است، سنتهای معماری را کنار می‌گذارند و این اتفاق خوبی نیست.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان این که شیخ بهایی به عنوان پدر معماری هم معمار بود وهم شاعر افزود: این در حالی است که معماران در خارج از کشور عمدتاً پیکرتراش و مجسمه ساز بودند و این نشان می‌دهند که معماران ایرانی به مفهوم و ایده پردازی نیز بسیار توجه می‌کردند.

گلپایگانی با بیان این که استاد لرزاده دارای معماری پویا بود که آثار او در تهران سبک خاصی را ایجاد کرد گفت: امروز با کمک شهرداری منطقه ۷ این خانه تبدیل به خانه معمار خواهد شد که آثار استاد لرزاده در این خانه به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی با بیان این که متأسفانه در دوره پهلوی اول گفت وگوی میان معماری ایرانی و غربی رخ داد که سبب شد معماری در ایران به خصوص تهران به سبک فعلی سوق داده شود گفت: در مطالعات طرح جامع تهران احیای ارزشهای معماری را در دستور کار قرار دادیم. و سعی کردیم که با ایجاد کمیته معماری و نما بناهای پایتخت به خصوص بناهای شاخص به سمتی پیش ببریم که بتوانند حداقل ویژگی‌های معماری ایرانی و اسلامی داشته باشند.

گلپایگانی با تاکید بر این که معماری باید با بدنه اجتماعی جامعه ارتباطی تنگاتنگ داشته باشد گفت: ما نیازمند یک جشنواره معماری هستیم که بتوانیم با ارائه کارهای خوب مردم را به سمت فرهنگ سازی استفاده از کارهای شاخص پیش ببریم.

وی با اشاره به ارج نهادن به بناهای واجد ارزش گفت: ما معماری ایرانی اسلامی را از ساختمانهای شهرداری آغاز کردیم و برای فضاهای شهری برنامه داریم و بر همین اساس در طرح بازآفرینی شهری که در محلات هدف انجام می‌شود سعی شده که از معماری ایرانی و اسلامی استفاده کنیم و می‌بینید که در میدان هفت تیر که یک کارگاه ساختمانی سال‌ها فعالیت غیر شهری می‌کرد حالا جمع آوری شده و با تغییری که در شبکه گذربندی داریم، سعی می‌شود که این فضا را به یک فضای شهری و پیاده راه عمومی تبدیل کنیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر غلبه معماری رومی در تهران به ذائقه مردم و شرایط اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه شرایطی که در معماری رومی در تهران داریم مورد تعجب معماران رومی و حتی تنفر آنها قرار گرفته است که باید با فرهنگ سازی ذائقه مردم را تغییر دهیم.

وی با بیان این که شوربختانه شاهد سیطره کمیت بر کیفیت هستیم گفت: متأسفانه برخی‌ها فکر می‌کنند که استفاده از معماری ایرانی و اسلامی گران قیمت است اما این گونه نیست.

گلپایگانی با بیان این که شاهد هستیم که در برهه‌ای سنتهای معماری را بدون واکاوایی و شناسایی ارزشها و ساختار اجتماعی برخی از تحصیل کردگان غربی تغییر دادند و سنتها را شکستند گفت: ما دارای شاهکارهای گونه‌های مسکن در تهران و سایر شهرها هستیم اما متأسفانه این گونه جا افتاده است که معماری ایرانی مجلل اشرافی و گران قیمت است و به همین دلیل برخی‌ها به سمت آن نمی‌روند اما باید مفهوم کیفیت را تشویق کنیم تا مردم با آگاهی به سمت استفاده از روش‌های سنتی بروند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان این که باید به سمت کیفی سازی ساختمان‌های میراثی باقی مانده پیش رویم گفت: تاکنون بحث مقاوم سازی ساختمانهای ارزشمند را به گونه‌ای که پروانه ساختمانی برای آنها صادر شود، نداشتیم اما حالا پروانه مقاوم سازی بناهای تاریخی و ارزشمند صادر می‌شود و سعی می‌کنیم که مالکان را برای مقاوم سازی تشویق کنیم.

وی با اعلام خبر ایجاد بانک اطلاعاتی گفت: بانک اطلاعاتی از ساختمانهای ارزشمند تهران تهیه شده که در قالب یک اپلیکیشین در اختیار مردم قرار خواهیم داد؛ علاوه بر آن مکان رویدادهای ارزشمند نیز در سه منطقه یک، ۱۲ و ۲۰ انجام شده است که ۱۶۷ لایه اطلاعاتی است. سعی داریم با کمک سازمان فناوری شهرداری این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم. که به زودی این مهم رخ می‌دهد.

گلپایگانی در ادامه در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر معماری و نمای بد برخی ساختمانهای شاخص از جمله ساختمان جدید مجلس در میدان بهارستان با بیان این که نماهای بدتر از آن در شهر تهران وجود دارد افزود: در سال ۸۵ شورای عالی معماری و شهر سازی مصوبه‌ای را در خصوص بناهای خاص و شاخص ارائه کرد که در آن تعریف بنای شاخص مشخص شد و در کمیته نما عنوان شده است که بناهای شاخص می‌بایست طراحی نما را به کمیته بیاورند و طراح نیز باید از طرح خود دفاع کند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان این که تدوین ضوابط طراحی بناهای شاخص در دستور کار اداره کل شهرسازی قرار دارد گفت: در گذشته این حساسیت یا وجود نداشت و یا کم بوده است اما حالا علاوه بر مسؤولان شهری افکار عمومی نیز بر روی نمای ساختمانهای شاخص حساس هستند و سعی داریم با ا حیای ارزشهای معمارانه در شهر فضا را به سمتی پیش ببریم که حال شهرمان از نظیر سیما و منظر خوب باشد.

وی در مورد ساخت و سازهای بیمارستانها نیز که بدون صدور پروانه انجام می‌شود افزود: متأسفانه برخی بیمارستانها بدون دریافت پروانه شروع به ساخت و ساز می‌کند که یکی از این نمونه‌ها بیمارستان امام خمینی است و دیگری بیمارستانی است که در میدان تجریش ساخته می‌شود که دید البرز را کور کرده و قطعاً یک فاجعه است که متأسفانه بین توافقاتی که فی مابین شهرداری و وزارت کشور انجام شده، ساخته شده است اما در دوره مدیریت جدید پایبند به قوانین هستیم و سعی داریم تمامی قوانین را اجرای کنیم.

گلپایگانی در مورد برج میلاد نیز با بیان این که برج میلاد از نظر پایداری شک و شبهه ندارد و مرتب رصد می‌شود گفت: برج میلاد سازه پر اهمیتی است و مرتب رصد می‌شود و دقت داشته باشید که میله پرچم بزرگ عباس آباد مرتب رصد می‌شود؛ چطور ممکن است که برج میلاد پایش نشود؟ و اساساً این که سازمان نقشه برداری صلاحیتی در زمینه پایداری برج دارد یا ندارد نمی‌دانم، اما با اطمینان می گویم که سازه برج میلاد مشکلی ندارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مورد تی او دی حقانی نیز با بیان این که در مدیریت گذشته توافقاتی در مورد این پروژه شد و طرحی که ارائه شده بود هیچ مناسبتی با معماری نداشت تصریح کرد: اما به دستور حناچی علیرغم این که برای این پروژه پروانه صادر شد با مسؤولان آن صبحت کردیم تا معماری این پروژه را به سمت خلق فضاهای معمارانه پیش ببریم که تا حد زیادی به رفع نگرانی‌های ما را کمک کرده است.

انتهای پیام

شوک قیمت در بازار نفت با تصمیم ترامپ علیه ایران| حالا چه خواهد شد؟

وزیر خارجه آمریکا ایران را تهدید کرد: هیچ معافیت نفتی تمدید نمی‌شود| قدرت ایران در اثر تحریم‌ها کم شده است |می‎خواهیم درآمد نفتی ایران را به صفر برسانیم

هیچ ارتباطی بین قتل حاجیان و حسین هدایتی وجود ندارد

منبع این خبر، وبسایت tn.ai است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۱۹۳۶۷۲ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • افسردگی حیوانات؛ دستاورد باغ وحش‌های غیراستاندارد/آیا نگهداری حیوانات در باغ وحش‌ها قانونی است؟
  • در تقابل اسلام آمریکایی با اسلام ناب محمدی به قرآن و روایات کم‌توجهی شده است
  • چرا نمای رومی در قم طرفدار دارد؟
  • اندیشه ناب شهید مطهری، الگویی از خودسازی و خودآگاهی است
  • نشست معرفت آموختگان دوره‌های اسلام ناب در گام دوم انقلاب برگزار شد
  • طبیعت بهاری و زیبا در روستای تفریجان + تصاویر
  • خوش اقبالی «جهان» در «فجر جهانی»/ وقتی دبیر هم پشت در می‌ماند!
  • جلوه‌گری شکوفه‌های بهاری در آشتیان+ عکس
  • حیوانات باغ‌وحش‌های ایران افسردگی گرفته‌اند
  • نماهای ساختمانی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی حمایت می شوند
  • ایده‌هایی که کمک می‌کند حال‌و‌هوای خانه را بهاری کنید
  • تعجب همراه با تنفر معماران رومی از نمای رومی‌ ساختمانهای تهران
  • سرمازدگی به بیش از ۲ هزار هکتار از باغ‌های بیضا
  • تبلیغ ویژه بهنوش بختیاری برای سالن زیبایی دوستش! عکس
  • تاوان سنگین برف بهاری بر دوش باغداران؛ تحمیل خسارت سنگین به باغداران
  • جلسه اسلام ناب برای دانشجویان دانشگاه تهران
  • رخت سفید بر پهنه طبیعت ایران با جلوه زمستانی بهار
  • چرایی وقوع سیل شیراز؛ دانشگاهیان پاسخ دادند
  • طلسم افتتاح افلاک‌نما بزودی می‌شکند