Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@19:29:16 GMT

هفت سین متفاوت در کنار محرومان/ سین مثل «سیمان»!

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۳۹۰۷

هفت سین متفاوت در کنار محرومان/ سین مثل «سیمان»!

تعداد ۱۳۰ نفر از دانشجویان و طلاب گروه جهادی رضوان با حضور در روستاهای محروم و کمتر توسعه یافته شهر شوسف نهبندان، ضمن ارائه خدمات مختلف آموزشی، فرهنگی و عمرانی، سال جدید را در کنار مردمان این مناطق آغاز کردند.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ بیش از 12 سال است که در منطقه حضور دارند و سال تحویل را مهمان مردمان این مناطق هستند و سفره هفت سینی جهادی با سین های متفاوت را پهن می کنند، هفت سینی که علی رغم تفاوت چشم گیر آن با دیگر سفره های عیدی اما رنگ و بویی از اخلاص و تلاش بی ریا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اینجا به جای سیب و سرکه و سمنو، دانشجویان سیمان و سیمچین و سادگی دارند، جهادگرانی که بدون هیچ چشم داشتی همسر و فرزندان خود را نیز به همراه آورده اند تا در کنار آنها، آنچه در توان دارند در سبد اخلاص گذاشته و بر سفره معرفت محرومان بگذارند.

 

«رضا تاتاری» یکی از طلاب جهادگر که قبلا از دانشجویان صنعتی شریف بوده است، با بیان اینکه من کارشناسی خود را در رشته اقتصاد نفت تمام کردم و چون حوزه علوم انسانی در کشور مغفول است به حوزه علمیه رفتم، می گوید: این اردوها انسان را می سازند و از طرفی صبر انسان را بالا می برد.

 

وی با اشاره به اینکه منطقه شوسف نهبندان به دلیل حضور 12 ساله گروه جهادی رضوان یک رشد قابل محسوسی داشته است، اظهارداشت: در حال حاضر اشتغال مردمی در این منطقه تکان خورده و سازندگی خوبی هم به همت گروه رضوان انجام شده است.

 

ماه عسل جهادی یک طلبه!

این طلبه جهادگر با بیان اینکه بیشتر مشکل مردم این منطقه اشتغال است، می افزاید: وقتی خانواده ای از منظر اقتصادی و اشتغال رشد کند، پویایی و امید به همراه می آورد، لذا گروه جهادی رضوان برای اشتغال مردم منطقه کارهای خوبی شروع کرده که امسال هم ادامه دارد.

 

 

وی با بیان اینکه سال قبل تحویل سال حرم امام رضا(علیه السلام) بودم، می گوید: این اولین مسافرت ما بعد از ازدواج، از زمانی که سرخانه و زندگی خود رفته ایم، است که با همسرم می آییم و به نوعی یک ماه عسل جهادی است.

 

«اردنی»، پیرمرد 60 ساله، که در گوشه ای نشسته و نظاره گر اقدامات فرهنگی گروه جهادی است، می گوید: اهل حسین آباد است و از آنجا برای شرکت در جشن گروه جهادی به مزار بی بی مریم آمده است؛ حسین آباد قبلا 20 خانوار جمعیت داشته که الان 10 خانوار دارد و رفتند؛ چراکه مردم بدلیل خشکسالی از روستا به حاشیه شهرها مهاجرت کردند.

 

او می گوید: مردم ما دامدارند، الان چون، جو و گندم گران شده دامداری هم سخت شده است؛ بالا رفتن قیمت گوشت به نفع ما نبود، چون همه چیز بالا رفته است و زندگی سخت تر شده است.

 

این کشاورز نهبندانی که از خدمات گروه جهادی رضوان رضایت دارد، تاکید دارد که گروه جهادی یک سال به روستای آنها هم بروند و آنجا به خدمات رسانی برای محرومان بپردازند.

 

عمامه گذاری طلاب بومی در اردوی جهادی!

حجت الاسلام «محمد صلواتی»، از طلاب جهادگر گروه رضوان که سابقه ای بیش از 12 سال حضور در منطقه را دارد، با بیان اینکه من از اردوی دوم رضوان در سال 86 برای اولین بار به منطقه نهبندان آمدم و بعد از آن هر سال نوروز را اینجا هستم، می گوید: علاوه بر ایام نوروز، بعد از اینکه معمم شدم در ماه رمضان و محرم ها هم برای تبلیغ به این منطقه سفر می کنم.

 

وی با اشاره به اینکه گروه جهادی رضوان با حضور خود جوانان و نوجوانان روستاها را به تحصیل بیشتر تشویق می کنند، می افزاید: برخی از بچه هایی که در اردوهای اولیه گروه به نهبندان در کلاس های آموزشی ما حضور داشتند، امروز در ادارات مختلف جذب شدند و یا به حوزه علمیه رفتند،.

 

این طلبه جهادگر با بیان اینکه دو سال است که خروجی بچه های این منطقه که به همت گروه جهادی جذب حوزه علمیه شدند، در همین اردوی جهادی به دست امام جمعه نهبندان معمم می شوند، ادامه می دهد: تا دو سال دیگه یک جمعیت خوبی از طلبه های بومی را اینجا خواهیم داشت.

 

 

صلواتی با بیان اینکه بنده هر سال، لحظه تحویل را در منطقه و در کنار محرومان هستم، می افزاید: از سال 86 تاکنون هر سال از 22 اسفند تا 5 فروردین در روستاهای محروم نهبندان حضور داریم، من از همان اول هر سال متاهلی آمدم و می‌آیم.

 

وی با بیان اینکه هفت سین ما در اردوی جهادی برای بچه ها متعدد است، می گوید: سیمان و سنگ و حتی یک سال سینی شکسته هم در سفره هفت سین داشته ایم، اینجا حال ما نسبت به تهران با وجود محرومیت و سختی که دارد، خیلی بهتر است وقتی انسان در تلاش است و احساس مفید بودن می کند خیلی آرامش و احساس خوبی دارد.

 

صلواتی تاکید می کند: کسی اگر می خواهد کاری انجام دهد، باید به عرصه بیاید و هر کسی کاری از دستش بر می آید انجام دهد، نه اینکه تنها انتقاد کند و نق بزند.

 

هفت سین گروه جهادی «سین» ندارد!

یکی از دانشجویان دانشگاه تهران هم با بیان اینکه بیش از 10 مرتبه سابقه حضور در اردوی جهادی رضوان را دارد، می گوید: من پنجمین بار است که به نهبندان می آییم، در این چند سال که گروه رضوان در منطقه بودند، منطقه خیلی رشد کرده است اما هنوز جای توسعه دارد چون روستاهایی داریم که مشکلات اقتصادی زیادی دارد و باید کار شود.

 

او می گوید: من شش سالی می شود که لحظه تحویل سال کنار خانواده نیستم، اما لذتی که گروه جهادی و خدمت به محرومان دارد انتظار را هر سال به این مناطق می کشد و از طرفی برکتی که به واسطه دعای محرومین نصیب زندگی انسان می شود، ارزش دارد که انسان زندگی خود را چند روزی به این مناطق اختصاص دهد.

 

 

این دانشجوی دانشگاه تهران با بیان اینکه هفت سین گروه جهادی معمولا سین ندارد، گفت: سیمان، بیل و کلنگ و هر چه که ابزار کار عمرانی است، هفت سین ما هستند.

 

وی با بیان اینکه اردوهای جهادی علاوه بر کار و تلاش، فضای شاد و با صفایی دارد، می افزاید: یک دفعه که اردوی جهادی آمده بودیم، موقع برگشت گروه به تهران، همه بچه ها خودشان را آماده کرده و لباس های تمیز را پوشیده و منتظر اتوبوس بودند، من دیدم صحنه قشنگی است رفتم یک کلمن برداشتم و در آن کلی آب کثیف و سیمانی ریختم و رفتم از بغل پاشیدم روی بچه ها، لباس های همه سیمانی شد؛ افتادند دنبال من و هر بلایی توانستند سر من آوردند، کلی آن روز خندیدیم.

 

«مهدی کوثری»، معاون گروه جهادی رضوان هم با بیان اینکه 12 سال است که گروه رضوان در منطقه نهبندان حضور دارند و هر سال عید و تابستان به این شهرستان می آیند، می گوید: امسال مبنای پروژه‌ها، بیشتر بر مبنای اشتغالزایی بوده است، چون هر چه مسجد و مدرسه بسازیم، تاثیر چشم‌گیری نخواهد داشت، ابتدا باید کاری کنیم که مردم روی پای خود بایستند و بعد خودشان مسجد و مدرسه را خواهند ساخت.

 

توزیع یک تن گوشت بین محرومان!

وی با بیان اینکه گروه جهادی رضوان از 22 اسفند راهی منطقه نهبندان شدند و تا 4 فروردین حضور دارند، می افزاید: امسال تعداد 130 نفر آقا و خانم در حوزه های فرهنگی، اشتغالزایی، عمرانی و آموزشی در روستاهای افضل آباد، گرم تمام ده، چاه عباس، خواجه منجکو، شند معصومه، گله چاه و کوه لوله فعالیت دارند.

 

معاون گروه جهادی رضوان با بیان اینکه این گروه در تابستان هم اردوی تخصصی پزشکی در همین منطقه نهبندان دارد، می گوید: سال قبل 30 پزشک متخصص در مدت هفت روز وارد منطقه شدند و فعالیت جهادی داشتند.

 

کوثری با اشاره به اینکه در زمینه اشتغالزایی دو پروژه چند منظوره در افضل آباد در حال ساخت داریم که اینها در محیطی به مساحت 120 متر برای نگهداری دام و طیور در حال ساخت است، می گوید: این دو نمونه برای تست راه اندازی می کنیم تا خروجی را بگیریم و اگر خوب جواب داد انتشار بدهیم، همچنین 14 مرغداری نیمه صنعتی با ظرفیت پرورش 50 مرغ تخمی و ابتدا تولید روزانه 30 تخم مرغ محلی، با اهدای مرغ و دان برای دو ماه در حال راه اندازی داریم.

 

 

وی با بیان اینکه علاوه بر اینها یک پروژه نهال کاری 800 اصله زیتون در روستای «کوه لوله» در دست اقدام داریم، می افزاید: تست خاک انجام شده و کود لازم به منطقه آمده است، حصارکشی و کارهای تخصصی هم انجام شده است و انتظار داریم نهال‌ها در کمتر از 5 سال به بازدهی برسند و بعد از این پروژه برای ترویج آن استفاده کنیم.

 

معاون گروه جهادی رضوان ادامه می‌دهد: سال‌های قبل هم یک مرغداری در میغان راه اندازی کردیم که الان سر مجوز به یک سری مشکلات خورده است و همکاری مسئولان منطقه را می طلبد.

 

کوثری با اشاره به اینکه ساخت مدرسه راهنمایی چهار کلاسه روستای «خواجه منجیکو» از دیگر پروژه های عمرانی گروه است که امید می رود تا مهرماه آماده شود، می افزاید: تکمیل آشپزخانه روستای چاه عباس، ساخت یک مکان اقامتی برای مردم در گرم تمام ده و طرح های اشتغالزایی از دیگر پروژه های این گروه جهادی دانشجویی است.

 

وی با اشاره به بسته های ارزاق با همکاری کمیته امداد بین محرومان منطقه شوسف نهبندان، می‌گوید: با همکاری کمیته امداد استان، یک تن گوشت تهیه و 500 کیلو بین مردم محرومان روستاهای شوسف و 500 کیلوی دیگر هم در غرب نهبندان توزیع شد و به هر خانواده بین یک و نیم تا دو کیلو گوشت رایگان دادیم.

 

 

گزارش: جواد شریفی نیا

 

 

پایان پیام/404

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان مراسم اعتکاف اعتکاف خسارت سیل استان بوشهر شبستان چهارشنبه سوری خبرگزاری نوروز گروه جهادی رضوان شهر شوسف اردوی جهادی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۳۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور

برای اولین بار اجرای مدیریت پسماند صنعتی با هدف اقتصاد چرخشی و حفاظت از محیط زیست در دو صنعت بزرگ کشور با همکاری و مشاوره علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران محقق شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران علیرضا نورپور، استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره این تحول گفت: با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه بر موضوع اقتصادی چرخشی تاکید بسیار شده است و همچنین موضوع پسماند‌ها یک چالش بزرگ محیط زیستی است، این ایده از طرف دانشگاه تهران به پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران داده شد تا با نظارت علمی دانشگاه تهران، شرکت سیمان تهران از پسماند صنعتی (خاک آهک) شرکت پتروشیمی شازند به عنوان مواد اولیه کارخانه سیمان تهران بزرگترین واحد تولید سیمان کشور استفاده کند.

نورپور با اشاره به عملیاتی شدن این اقدام در چارچوب یک تفاهم‌نامه، افزود: اجرای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران علاوه بر کاهش مشکلات محیط زیستی در منطقه شازند اراک ناشی از پراکندگی پسماند در هوای منطقه، در حفظ محیط زیست تهران نیز موثر خواهد بود؛ چرا که شرکت سیمان تهران مواد اولیه (آهک) کمتری از کوه‌های منطقه شهر ری خواهد داشت. با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه در عمل گامی در جهت حفاظت از منابع طبیعی منطقه تهران و کاهش انتشار غبار معادن نیز برداشته خواهد شد.

استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، با بیان اینکه این تفاهم با نظارت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و پس از ماه‌ها آزمایش‌های متعدد تیم دانشگاهی و حمایت دفتر پسماند سازمان محیط زیست و همچنین مساعدت اداره کل محیط زیست استان تهران به نتیجه رسید و در این مرحله به صورت پایلوت اجرا می‌شود، افزود: با نتایج موفقی که از این تفاهم‌نامه حاصل می‌شود، می‌توان از پسماند صنایع پتروشیمی که هیچ آلایندگی شیمایی ندارند و فقط آهکی هستند به عنوان خوراک اولیه صنایع سیمان استفاده کرد که در این صورت ضمن حفظ منابع طبیعی مشکل دفع پسماند صنایع پتروشیمی نیز برطرف می‌شود.

نورپور در پایان با اشاره به اهمیت اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند، تاکید کرد: باید از مراکز دفن پسماند در کشور جلوگیری شود و پسماند‌ها وارد چرخه تولید شوند تا بتوان ضمن حفظ محیط زیست کشور ارزش‌افزوده خلق کرد.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۷۴۰ گروه جهادی در مناطق مختلف استان
  • خدمات رسانی گروه جهادی حیدریون در مناطق کم برخوردار
  • فعالیت هزارو ۵۷۲ گروه جهادی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی اولویت بنیاد مسکن اردبیل
  • تلاش جهادی نیرو‌های صداوسیمای کیش در انعکاس چهره کیش
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • «رضوان»؛ ناشناخته‌ترین موشک بالستیک ایرانی که روانه پایگاه‌های اسرائیل شد/ نسل‌های ارتقاء یافته خانواده شهاب همچنان می‌درخشند +عکس
  • بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود
  • بنیاد مسکن بدون توقف توسعه‌ روستاها را دنبال کند
  • توزیع گوشت گرم به شکرانه پیروزی علیه اسرائیل در بین نیازمندان قم