Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@13:45:36 GMT

تشویق نامناسب در مساجد مغایر با فرهنگ اسلامی است

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۳۹۲۶

تشویق نامناسب در مساجد مغایر با فرهنگ اسلامی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمرتضی احمدی، مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه متأسفانه اخیراً مشاهده می‌شود در برخی از مجالس بخصوص در مساجد و حسینیه‌ها برای تأیید و یا تشویق کسی به جای ذکر صلوات و تکبیر از تشویق‌های مغایر با فرهنگ اسلامی استفاده می‌کنند، گفت: کف و سوت در مساجد و حسینیه‌ها از منظر اسلام و در قرآن نهی شده است و آیه 35 سوره مبارکه انفال می‌فرماید: «وَمَا كَانَ صَلَاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكَاءً وَتَصْدِيَةً»، یعنی(و نماز آنها در خانه کعبه جز صفیر و کف‌زدنی (که خلق را از خانه خدا منع می‌کند) چیزی دیگر نیست،.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کف و سوت در مسجد مذمت شده
وی با اشاره به شأن نزول این آیه ادامه داد: در شأن نزول آیه 35 سوره انفال آمده است: «هنگامى که قریش در دارالندوة به قصد کشتن و از بین بردن رسول خدا(ص) جلسه تشکیل دادند پس از اخذ تصمیم براى اجراى مقاصد شوم خویش به طرف کعبه رفتند و با هلهله و با صدای بلند مشغول طواف شدند که این آیه نازل شد. در تفسیر این آیه نیز آمده است که انسان‌های زمان جاهلیت دعا و نمازشان نزد بيت‌الله (كعبه)، جز سوت و دست زدن نبود پس با این تفاسیر درمی‌یابیم که اینگونه شادی کردن در مساجد در قرآن و دین اسلام مذمت شده است.

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان چهارمحال و بختیاری با بیان خاطره‌ای مربوط به  زمان حضورش در کنار کعبه در لحظه تحویل سال نو، ادامه داد: زمانی که در کنار خانه خدا سال تحویل شد عده‌ای از ایرانیان شادی خود را با کف و سوت نشان دادند که مورد برخورد جدی و تمسخر از طرف سعودی‌ها قرار گرفتند. سربازان آل سعود آیه 35 سوره انفال را می‌خواندند و می‌گفتند شما چطور شیعه و مسلمان هستید که به آیه قرآن عمل نمی‌کنید مگر در این آیه کف و سوت نهی نشده چرا رعایت نمی‌کنید؟

حجت‌الاسلام احمدی اظهار کرد: از آنجایی که کشور ما از لحاظ سیاسی در موقعیتی است که کشورهای غربی به دنبال گرفتن نقطه ضعف از ما هستند باید دقت کنیم که این خواسته دشمن را اجابت نکنیم. همین جریان سوت و کف در کنار خانه خدا سبب شده بود تا مدت‌ها کشورهای عربی در مورد تشیع و مذهب شیعه موج منفی پخش کنند. باید مانع از تکرار این رفتار و موج‌ها شویم و نگذاریم این فرهنگ غربی حداقل در مساجد و حسینیه‌هایمان رواج پیدا کند.

شادی با رقاصی تفاوت دارد
وی با اشاره به اینکه اسلام با انجام این شادی‌ها در مساجد مخالف است زیرا که در قرآن داریم (مسجد فقط برای عبادت است)، افزود: سوت و کف در مجالس شادی جای خود را دارد و اسلام مخالف شادی و مجالس شادی نیست اما با توجه به سخنان مقام معظم رهبری شادی با رقاصی تفاوت دارد. این سوت و کف از خیابان‌ها شروع شد و کم کم به مساجد و حسینیه‌ها کشیده شد، در ورزشگاه‌ها با هورا و فریاد بلند همراه شد و در مجالس عروسی به بدترین شکل خود یعنی مختلط شدن محرم و نامحرم رسید. شادی که آدم را به گناه بکشد دیگر شادی نیست بلکه معصیت است.

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعت استان چهارمحال و بختیاری افزود: در زمان قدیم عروسی‌ها به گونه‌ای بود که مجالس زنانه با مردانه متفاوت بود و در نهایت عروس را با ذکر صلوات به خانه بخت بدرقه می‌کردند. این رفتار هنوز هم در کشورهای عربی اجرا می‌شود اما متأسفانه در کشور ما از این اتفاقات کمتر دیده می‌شود و عروسی‌های ما به مجالس گناه تبدیل شده چرا که قبح کف و سوت که مذمت شده قرآن بود شکسته شده است.

وی با بیان اینکه اگر قبح و حرمت کاری شکسته شود کار به جای باریک کشیده می‌شود، بیان کرد: اگر مردم برای تأیید سخنرانی مسئولی کف و سوت می‌زنند ایراد از جوانان و مردم نیست بلکه نقص از آموزش‌وپرورش و تمامی متولیان فرهنگی است که نتوانستیم ارزش‌های دینی و دفاع مقدس را برای جوانان بازگو کنیم و این فرهنگ اسلامی را در بین جوانان نهادینه کنیم.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: مگر زمان جنگ که رزمندگان در میان مردم صحبت می‌کردند کسی برایشان دست می‌زد؟ الان چرا برخی از مسئولان و یا حتی روحانیون می‌ایستند تا مردم آنها را با  تشویق‌های مغایر با فرهنگ اسلامی تشویق و یا تأیید کنند؟ چرا باید در این مجالس از ذکر صلوات و یا ذکر «الله اکبر» که منشأ ثواب و یا بزرگی خداوند هستند غافل شویم؟

رفتار برخی از مسئولان سبب تغییر ارزشها شده است
حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه جوانان ایرانی از فطرت و تینت پاکی برخورد دارند و متأسفانه رفتار برخی از ما متولیان فرهنگی و مسئولان سبب تغییر ارزش‌ها و نگرش‌های مردم شده است، اظهار کرد: اگر ما مسلمان هستیم شادی‌مان هم باید اسلامی باشد و خلاف شرع و دین نباشد یا به‌گونه‌‌ای عمل نکنیم که در این شادی‌ها سبب بی‌آبرویی فردی شویم و اگر هم مسلمان نیستیم که وضعیت متفاوت می‌شود.

وی با بیان اینکه در همه زوایای زندگی باید به گونه‌ای عمل کنیم که حرمت شرع نگه‌داشته شود، گفت: برای استفاده از اذکار توصیه‌های بسیاری شده است. به طور مثال گفته شده زمانی که از کوهی بالا می‌روید چون به اوج می‌رسید ذکر (الله اکبر) را بگویید و زمانی که به پایین باز می‌گردید چون خاضع می‌شوید ذکر رکوع را که همان ( سبحان الله) است را بیان کنید. یا حتی برای ذکر صلوات گفته شده که اگر برای مشکلی چله صلوات بگیرید قطعاً نتیجه خواهید گرفت.

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان چهارمحال و بختیاری در فضیلت صلوات گفت: صلوات در تشهد نمازهای یومیه و در نماز میت واجب شمرده شده است و در بقیه موارد مستحب است. حتی توصیه شده است که اگر در حین نماز خواندن ذکر صلوات را شنیدی ذکر نماز را متوقف کن و صلوات بر محمد و آل محمد بفرست و سپس نمازت را ادامه بده که این سفارش احترام صلوات را نشان می‌دهد که این ذکر چنان مهم و با فضیلت است که باید ذکر نماز را برای قرائت صلوات متوقف کرد.

احکام صلوات
این کارشناس مذهبی در ادامه تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های پلید معاویه حذف نام ائمه(ع) و اجدادشان در بین مناره‌ها بود؛ لذا امام سجاد(ع) برای جلوگیری از این فتنه تمامی دعاهایش را در صحیفه سجادیه با ذکر صلوات آغاز کرده و حتی ذکر صلوات در اذان و نماز ما نیز آمده است.

وی افزود: ذکر صلوات علاوه بر حکم عبادی و ثوابش جنبه سیاسی نیز دارد؛ لذا به همین منظور تأکید شده در مجالس صلوات را حتماً با ذکر (وَعَجِّل فَرَجَهُم) و بلند ختم کنیم. که ذکر وَعَجِّل فَرَجَهُم، دنباله صلوات انتظار و آینده شیعه را می‌رساند یعنی اینکه شیعه همیشه باید زنده و منتظر، جهادی و مقاوم در صحنه باشد.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه ذکر کامل صلوات «الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آل مُحَمَّد» است که اگر صلوات را بدون آل محمد بیاوریم صلوات ما ابتر و ناقص است، گفت: صلوات کامل صلواتی است که مورد تأیید مکتب شافعی است و انتهای آن حتماً باید  به (علی آل محمد) و یا (آل محمد) ختم شود. حتی آیه تطهیر در تفسیر و پشتوانه صلوات نازل شده است که تکریم اهل بیت را که همان آل محمد(ص) هستند را می‌رساند. در واقع مسائلی که در اسلام مطرح شده‌اند از روی سلیقه و دل بخواهی نیستند بلکه پشت هر دستور قاعده و تفکری است که از بسیاری از آنها اطلاع نداریم.

وی در انتها در رابطه با تأثیر و ثواب صلوات بیان کرد: روایت داریم که اگر از موجودات جنی و تاریکی می‌ترسید ذکر (لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ) و اگر از اراذل و اوباش و دزدها خوف دارید ذکر صلوات را بیان کنید که سبب آرامش قلبی و قوت قلب می‌شوند.

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن چهارمحال و بختیاری ایکنا حجت الاسلام احمدی صلوات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۳۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

این روز‌ها فرسودگی روکش آسفالت در برخی از جاده های کشور به صورت معضل برای رانندگان تبدیل شده است، این در حالی است که این موضوع علاوه بر اینکه موجب انحرام خودرو از جاده و بروز تصادف می‌شود، به خودرو‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.

این روزها صدای رانندگانی که از مسیر شهر بابک به سیرجان تردد می کنند درآمده است.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - کرمان

بیشتر بخوانید:

گلایه شهروندان تبریزی از فرسودگی برخی از معابر در منطقه ۷ + تصویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم
  • عملیات وعده صادق موجی از شادی را به ارمغان آورد
  • تصاویری زشت و نامناسب از چاقوکشی پدران در مسابقات نونهالان! | فیلم
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند
  • بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • بعد از حمله سپاه معترضان سال ۱۴۰۱ و ۸۸ هم شادی کردند | ۱۲ موشک هایپرسونیک ما به هدف خورد