Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:35:00 GMT

رونق تولید در گرو جلوگیری از واردات بی رویه است

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۴۳۹۲

رونق تولید در گرو جلوگیری از واردات بی رویه است

زنجان - ایرنا - نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: رونق تولید در گرو جلوگیری از واردات بی رویه است که تحقق این موضوع مهم به رغبت بیشتر تولید کنندگان در کشور منتهی می شود.

دکتر سید مرتضی خاتمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبری معظم انقلاب با عنوان 'رونق تولید' افزود: این موضوع مهم می تواند هم نقطه قوت و توسعه کشور باشد و از طرفی در صورت بی توجهی می تواند به عنوان پاشنه آشیل و یک تهدید تلقی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب به درستی مبحث اقتصادی را در سال های گذشته و رونق تولید را در سال جدید مورد توجه قرار دادند، زیرا توجه به این بخش مهم به نوبه خود تحقق شعارهای دیگر نظیر اقتصاد مقاومتی و استفاده از کالای ایرانی را بیش از گذشته محقق می کند.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رونق اقتصادی، کشور را در مقابل تهدیدهای دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی بیمه می کند و این موضوع از ابعاد مختلف اهمیت بسزائی دارد.
وی اضافه کرد: جلوگیری از واردات بی رویه بیش از گذشته، رغبت و تمایل بیشتری را برای تولید کالای داخلی فراهم می کند و از طرفی این مساله به جذب نیروی کار بیشتر و مهمتر از همه به صادرات محور شدن تولیدات کمک می کند.
خاتمی افزود: صادرات کالای داخلی به افزایش ارزش پول ملی منتهی شده و حتی زمینه های مناسبی را برای برطرف کردن محرومیت های اقتصادی بوجود می آورد.

** رونق تولید ملی به عزم ملی نیاز دارد
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه 'رونق تولید' در کشورمان به عزم ملی مردم بویژه کارگران و مسئولان اجرائی کشور نیاز دارد گفت: تهیه منشوری جامع در زمینه چهارچوب محدود کردن واردات به تحقق شعار سال کمک فراوانی می کند.
وی اظهار داشت: حتی رهبری به این موضوع نیز اشاره داشتند که عده ای فرصت طلب به نام تولید کننده تسهیلات ارزی را بنام تولید دریافت می کنند اما در عمل در مسیر واقعی به کار گرفته نمی شود که در این راستا باید طراحی هوشمندانه ای انجام گیرد.
خاتمی افزود: در بودجه سال جاری، 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی مردم اختصاص یافته که در صورت عدم استفاده آن در مسیر صحیح، بطور حتم سوء استفاده هایی را به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: اعتبار یاد شده مبلغ قابل توجهی را شامل می شود که در صورت بروز سوء استفاده هایی تهیه ارزاق عمومی مردم با مشکلاتی مواجه خواهد شد و این در حالی است انحراف عجیبی در حوزه صرف ارز دولتی در کشور وجود دارد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است دولتمردان نیز به وجود انحرافات در تخصیص ارز دولتی، عدم نظارت های لازم و بروز سوء استفاده ها تاکید داشتتد و برای جلوگیری آن راهی جز آزاد سازی قیمت ها و کاهش منافذ پرت هزینه ها نیست.
وی خاطر نشان کرد: برای حمایت از تولید کنندگان اعم از واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ باید حمایت های همه جانبه ای از سوی قوای مقننه، مجریه و قضائیه انجام بگیرد و در این میان، نظارت از اولویت بیشتری برخوردار است.
خاتمی افزود: قوه قضائیه می تواند با کوتاه کردن دست اخلاگران اقتصادی، زمینه رغبت سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری مهیا کرده و دولت نیز به عنوان پیشقراول برنامه ریزی اقتصادی،اختصاص سهم بیشتر را به این حوزه مبنا قرار دهد.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب سال 98 را با عنوان سال رونق تولید نامگذاری کردند.
9646/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد رونق توليد واردات بي رويه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۴۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت قرمز وارداتی در راه بازار | سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟

مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور،‌ در نشست خبری اظهار کرد:« مردم از دست زدن به دام و کنه‌ها خودداری کنند زیرا در فصل گرما طبق روال هر ساله شاهد طغیان این بیماری در کشور هستیم.»

براساس گزارش تسنیم، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت:« تا به امروز ۳ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو مواجه بودیم که به منجر به فوت یک نفر نیز شده است.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:« استان‌های جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان با این پدیده مواجه هستند اما با اطلاع‌رسانی مناسب به مردم در مقایسه با سال قبل شاهد کاهش ۴۰ درصدی موارد ابتلا بوده‌ایم.»

نوروزی تصریح کرد:« بارش‌های مناطق جنوبی کشور امکان تکثیر و ازدیاد ویروس‌ها را فراهم می‌کند. همچنین تعداد کنه‌ها نیز افزایش خواهد یافت.»

سرانه ۷ کیلوگرمی گوشت قرمز در سال

وی در ارتباط با سرانه محصولات گوشت قرمز در کشور گفت:«سرانه مصرف گوشت قرمز در سال گذشته برای هر نفر ۷ کیلوگرم در سال بود که در مقایسه با سال قبل خود کاهش یافته است اما این رقم با مصرف گوشت سفید جبران شده است.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سوالی درباره قاچاق یا صادرات دام از کشور گفت: «هیچ مجوزی برای صادرات دام صادر نشده زیرا کشور نیازمند گوشت قرمز است اما در ۴۵ روز گذشته هزار تن گوشت سفید به کشورهای همسایه صادر شده که عمده آن به عراق بوده است.»

امکان افزایش صادرات مرغ

وی گفت:« نیاز کشورهای همسایه به گوشت قرمز در سال ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که می‌توانیم ۳۰۰ هزار تن آن را تامین کنیم.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد:«دوره‌های پرورش مرغ ۳.۶ در سال است که در صورتی که این رقم به ۴ دوره افزایش یابد ۱۷۰ میلیون قطعه جوجه در کشور تولید می‌شود که باید مازاد آن را صادر کنیم.»

نوروزی افزود: «اگر بتوانیم با تولید مرغ سایز در ۶ دوره در سال جوجه‌ریزی داشته باشیم و وزن مرغ‌ها را به صورت نیمچه به کشتارگاه ارسال کنیم حتی این قابلیت وجود دارد که بتوانیم در سال یک میلیون تن تولید مازاد خود را صادرات کنیم.»

وی تصریح کرد: «مرغ نیمچه ۳۷ تا حداکثر ۴۰ روزه روانه کشتارگاه می‌شود که طعم بهتری نیز در مقایسه با مرغ‌های بزرگ دارد و در نهایت میزان تولید در کشور افزایش می‌یابد.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشوردر پاسخ به سوال گفت: وضعیت تولید تخم مرغ نیز در کشور منطقی است به طوریکه در سال قبل ۱۳۶ هزار ۵۰۰ تن تولید مازاد صادر شده است.

نوروزی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اینکه با توجه به یارانه‌ای بودن تولید مرغ در کشور آیا برنامه‌ای برای افزایش صادرات این محصول وجود دارد، اظهار کرد:« وظیفه تصمیم‌گیری درباره صادرات یا افزایش صادرات مرغ و تخم‌مرغ با وزارت جهاد کشاورزی است و ما تنها درخصوص امکان و ظرفیت‌های تولید در کشور اظهار نظر می‌کنیم.»

وی افزود:« با این وجود نظر شخصی من آن است که تولید در کشور باید با هدف صادرات انجام شود.»

شرایط واردات گوشت قرمز و دام از ۷ کشور فراهم شد

وی در خصوص واردات دام نیز گفت:« کشورهای روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند، از جمله کشورهایی هستند که واردات دام و گوشت قرمز از آنها مشکلی ندارد. همچنین اجازه واردات برخی از کشتارگاه‌های هند و پاکستان نیز صادر شده است.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سوال دیگری افزود:« در حال حاضر واردات دام از هند و پاکستان نیز انجام می‌شود اما در استان سیستان و بلوچستان قرنطینه و در همانجا سمپاشی شناسنامه‌دار انجام می‌شود و بعد از آنجا همانجا ذبح یا پرورش داده می‌شوند.»

وی افزود:« درصورتی که برزیل نیز مستندات لازم را ارائه دهد شرایط واردات از این کشور نیز فراهم می شود اما در حال حاضر تجار تمایل کمتری به واردات دام زنده دارند.»

tags # گوشت قرمز ، گوشت مرغ سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • اجرای طرح تکام برای رونق اقتصادی روستاهای استان اردبیل
  • اجرایی شدن ۸۵ درصد مصوبات رفع موانع تولید در آذربایجان غربی
  • گوشت قرمز وارداتی در راه بازار | سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش واردات کالا و تخصیص ارز باید تغییر کند
  • سرانه 7 کیلوگرمی گوشت قرمز در سال
  • شرایط واردات گوشت قرمز و دام از ۷ کشور فراهم شد
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش و تخصیص ارز باید تغییر کند