Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@13:35:09 GMT

آبشار رود معجن از دیدنی‌های شهرستان تربت حیدریه

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۴۵۴۴

آبشار رود معجن از دیدنی‌های شهرستان تربت حیدریه

گویا در ذهنمان همان جاده ابریشم قدیم نقش می‌بندد که این «تربت‌حیدریه» را با شرق دور و اروپا ارتباط می‌داد، گویی این سرزمین محل اتصال تمدن‌های قدیم هم‌چون چین، رم، یونان و اندلس بوده است چون نیک نظر کنیم این سرزمین را مهد پارسی دری به لحاظ فرهنگی، قطب زعفران جهان به لحاظ اقتصادی، نگین سبز خراسان مرکزی به لحاظ طبیعی و مرکز مبادله افکار و اندیشه‌های سیاسی به ویژه در عصر مشروطیت می‌توان نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، یکی از شهرهای بزرگ و با سابقه خراسان رضوی که روزگاری جزو سرزمین اشکانیان به شمار می‌آمد، شهرستان تربت‌حیدریه است. این شهرستان مکان‌های دیدنی فراوانی دارد که «آبشار رود معجن» یکی از این دیدنی‌ها است.

 روستای «رود معجن» به واسطه قرار داشتن در ناحیه کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنکی دارد که در میان دره‌ای عمیق واقع شده و از میان آن یک رودخانه دائمی عبور می‌کند که بخش بزرگی از روستا در سمت غربی رودخانه واقع شده است. 

«آبشار رود ‌معجن» در روستای رودمعجن در شمال غربی تربت حیدریه واقع شده که به واسطه جاده کوهستانی پرپیچ ‌وخم، رودخانه پرآب و آبشاری بلند از روستاهای محبوب طبیعت‌گردها در خراسان است.

این آبشار در چهار کیلومتری روستا رودمعجن با ارتفاع 28 متری، پدید آمده از سلسله کوه‌های چهل‌تن در 54 کیلومتری غرب شهرستان سرچشمه گرفته که پس از ایجاد آبشار وارد رودخانه حصارچه می‌شود. 

مسیر آبشار در مسیر رودخانه و از میان باغات اهالی روستا عبور می‌کند؛ از روستا تا آبشار «رود معجن» حدود 50 دقیقه باید پیاده رفت. آبشار در میان یک تنگه بلند و عظیم قرار دارد و خود آبشار از دیواره پشتی فاصله دارد به طوری که می‌توان به راحتی پشت آن ایستاد.

این طور که از اسناد برمی‌آید نام قدیمی این روستا «رود مهجن» بوده است و حتی در برخی سنگ قبرهای قدیمی اهالی روستا، «رود مهجن» به عنوان دنباله فامیل آن‌ها قید شده است. گفته می‌شود از زمان قاجار نام این روستا به «رود معجن» تغییر یافته است. 

هر کجا که نام «رود معجن» شنیده می‌شود، آب‌وهوای خوش، کوچه باغ‌ها، رودخانه‌های پرآب و مزارع سرسبز در ذهن تداعی می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۴۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت لایروبی رودخانه‌های شهرستان هشترود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرید قشلاقی در بازدید از رودخانه کلقان چایی در روستای بیگ بلاغی گفت: با توجه به هشدار‌های هواشناسی در خصوص بارشها و به منظور جلوگیری از آب گرفتگی و آلودگی‌های زیست محیطی، لایروبی نهرها و مسیل‌های داخل شهر و روستا باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

وی افزود: لایروبی رودخانه‌ها به ویژه مسیر‌های پرخطر و هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی ضروری است چرا که لایروبی نکردن رودخانه‌ها در داخل روستا‌ها به ویژه رودخانه‌های کلقان چایی و قرانقو و حتی رودخانه‌های دامناب چایی و سرسکند چاییداخل شهر تهدید جدی برای شهرستان است.

قشلاقی همچنین برخورد با ساخت و ساز‌ها در حریم قانونی رودخانه‌ها را خواستار شد و گفت: دهیاران و بنیاد مسکن باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی از اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواست به آزاد سازی حریم پلها و پاکسازی دهنه آنها اقدام کند تا در هنگام بروز سیل ابنیه‌ها دچار خسارت نشوند.

 

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه
  • اجاره نشین بودن ۶۰ درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه
  • اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • آغاز مسابقات مهارت لوازم اندازه گیری منطقه ای خراسان رضوی در حوزه نصب کنتور تکفاز
  • نسبت بیمه‌پردازان تامین اجتماعی به بازنشسته‌ها در تربت‌حیدریه کاهش یافت
  • ضرورت لایروبی رودخانه‌های شهرستان هشترود
  • حجم عملیات انبار نفت منطقه تربت‌حیدریه از مرز ۱.۶ میلیارد لیتر گذشت
  • یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون لیتر سوخت در منطقه تربت‌حیدریه توزیع شد
  • رکورد حجم عملیات انبار نفت منطقه تربت حیدریه از مرز یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون لیتر