Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@09:04:19 GMT

معروفترین روایت درباره نوروز، روایت معلی بن خنیس است

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۴۷۲۳

معروفترین روایت درباره نوروز، روایت معلی بن خنیس است

حجت الاسلام بابا گل زاده با بیان اینکه عید نوروز مورد توجه اسلام است، گفت: بسیاری از رسم و رسومات ایرانیان در نوروز همچون دید و بازدید و سفر در روایات مورد تاکید است.

«حجت الاسلام عباسعلی بابا گل زاده» در مورد جایگاه عید نوروز در اسلام و آداب مشترک این عید با اموزه های اسلام به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفت: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ( ای گرداننده قلب ها و دیده ها، ای تغییر دهنده حال و احوال ، ای مدیر و مدبر شب و روز حال ما را به نیکوترین حال مبدل کن).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیداری درختان ، جنگل ها و بهار طبیعت که جلوه ایی از قدرت بی پایان خالق بی همتاست را به تمام هموطنان گرامی و ملت شهید پرور ایران به ویژه خانواده معظم شهدا که امروز امنیت و آسایش موجود را مرهون رشادت های فرزندان و صبر و ایثار خانواده های این عزیزان است، تبریک و تهنیت عرض می کنم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: نوروز باستانی و عید سال نو از اعیادیی است که در اسلام هم مورد توجه قرار گرفته است. در برخی از روایات نوروز ایرانیان باستان توسط معصومین علیهم السلام مورد تایید و تکریم قرار گرفته است. امام صادق علیه السلام فرموددند« در هر روز نوروزى ، ما آرزوى فرج داریم ؛ چرا که آن از روزهاى ما و شیعیان ماست. فارسیان، آن را گرامى داشتند و شما (اعراب) آن را ضایع کردید».

 

وی با بیان اینکه معروفترین روایت درباره نوروز ، روایت  معلی بن خنیس است، عنوان کرد:معلی محضر امام  مشرف شدند و حضرت امام صادق علیه السلام خطاب به ایشان فرمودند«آیا می دانی امروز چه روزی است؟  معلی بن خنیس می گوید عرض کردم ، امروز روزی است که ایرانیان آن را بزرگ میدارند و در آن برای یکدیگر هدیه می برند. امام فرمودند:ای معلی به خانه خدا در مکه سوگند که مبارکی این روز دلایلی به قدمت جهان دارد که می گویم تا بدانی آنگاه امام دلایلی مبنی بر میمنت نوروز بیان کردند و از آن جمله فرمودند:

 نوروز روزی است که خورشید برای نخستین بار طلوع کرده و بادها به حرکت درآمدند.

 نوروز روزی است که خداوند از انسان پیمان گرفت که بندگی و عبودیت او را گردن گذارد.

نوروز روزی است که  سفینه نوح (ع) پس از نشستن از طوفان بر کوه جودی  قرار گرفت.

نوروز روزی است که  ابراهیم خلیل (ع) بت های  بت خانه  را درهم شکست.

نوروز روزی است که فرشته وحی بر پیامبر (ص) فرود آمد.

نوروز روزی است که  علی (ع) پا بر شانه پیامبر (ص) نهاد و بتهای کعبه را فرود آورد.

نوروز روزی است که  پیامبر یارانش را به بیعت با علی (ع) فرمان داد.

و خلاصه نوروز روزی است که  قائم ما در آن ظهور خواهد کرد و دجال را در زباله دانی کوفه به دار خواهد آویخت و هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما در آن روز انتظار فرج داریم زیرا این روز از روزهای ما و شیعیان ماست که ایرانیان آن را حفظ کرده اند».

 

حجت الاسلام بابا گل زاده تصریح کرد:بر فرض اگر این روایات وارد شده درباره نوروز را ضعیف بدانیم و عید نوروز را جزء اعیاد اسلامی ندانیم ولی یک عید باستانی ملی است که با اسلام هیچگونه مخالفتی ندارد بلکه طبق رسم و رسومات مردم ایران جنبه های مثبت آن فراوان است مانند صله ارحام ، دید و بازدید ها  از اقوام و خویشاوندان که در روایات اسلامی بسیار برآن سفارش شده است.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از آداب عید نوروز دید و یازدید است، افزود: با فرارسیدن نوروز در مراسمات محلی و جشن های ملی خیلی از کدورت ها و دشمنی ها کنار گذاشته می شود و با پاک شدن غبار کینه ها از دل، دوستی و مهربانی ایجاد می شود. دین اسلام نیز همواره بر صله رحم و زدودن کینه از قلب تاکید کرده است. خانه تکانی و نظافت منازل که در واقع منجر به تمیزی و پاکی محیط و رشد بهداشتی می شود نیز یکی از آدابی است که قبل از عید نوروز صورت می گیرد . نظافت و پاکیزگی نیز بسیار مورد تاکید اسلام است به گونه ای که از پاکیزگی به عنوان نیمی از ایمان یاد شده است.

 

وی با اشاره به اینکه سفر کردن یکی از رسم های رایج در ایام نوروز است، بیان کرد: این رسم نوروز نیز مورد توجه دین اسلام است.خداوند در قرآن کریم در چند آیه که با قل سیروا فی الارض آغاز می شود،  بشر را دعوت می کند به سیر و سیاحت در زمین. سرکشی و عیادت از بیماران، توجه نمودن به فقیران و مستمندان، حضور در اماکن مقدس  مانند مساجد ، حرم مطهر امامان معصوم و امام زاده ها و گلزارهای شهدا و تجدید میثاق با شهدا،خواندن دعا و نیایش و قرائت قران کریم و ده ها کارهای نیکو و پسندیده که در عید نوروز انجام می گیرد، مورد نظر  اسلام و سفارش اهل بیت علیهم السلام است که از نظر شرع مقدس همواره تایید و تاکید برآن شده است.

 

حجت الاسلام بابا گل زاده عنوان کرد: سالی پر از خیر و برکت را از خداوند متعال برای هم وطنانم مسئلت دارم و امید دارم در سال98 مسئولان و سیاست مداران و جناح ها با وفاق ملی ، اتحاد و همدلی برای توسعه و اعتلای ایران برای رفع مشکلات اقتصادی ، رفع فقر و بیکاری و توجه بیشتر به جوانان به ویژه به قشر محروم و کم در آمد جامعه گام های استوار تر و موثری بردارند.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان مراسم اعتکاف اعتکاف استان بوشهر خسارت سیل اعتکاف ماه رجب بارندگی و سیلاب خسارات سیل گلستان چهارشنبه سوری آداب عید نوروز عید نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۴۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام کاروان زیارتی زائراولی‌های کربلای معلی ازشهرجدیدرامشار

باهمت خیرین، هیات مدیره شهرجدیدرامشارواداره تبلیغات اسلامی هامون تعداد۴۵زائراولی ازشهرجدیدرامشاربه کربلای معلی به صورت زمینی اعزام شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • اعزام کاروان زیارتی زائراولی‌های کربلای معلی ازشهرجدیدرامشار
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • (تصاویر) بارش باران بهاری در کربلای معلی
  • عکس/ بارش باران بهاری در کربلای معلی
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود
  • بارش باران بهاری در کربلای معلی
  • کینه صهیونیستی به روایت مصری
  • روایت حسن روحانی از گلایه سید احمد خمینی از رأی مخالف ۹۹ نماینده به میرحسین موسوی