Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@19:39:03 GMT

ایجاد ۴۵ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در هرمزگان

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۵۲۵۹

ایجاد ۴۵ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر، امید ذاکری اظهار داشت: استان هرمزگان دارای حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار جنگل طبیعی است که در سه نوع رویش در سطح استان پراکنش دارد. نحصر به‌فردترین رویش جنگلی در هرمزگان، جنگل‌های مانگرو و یا همان جنگل‌های حرا است که با وسعت حدود ۲۱ هزار هکتار در اراضی جزر و مدی سواحل نیلگون خلیج فارس و دریای عمان رویش دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ادامه داد: جنگل‌های مانگرو هرمزگان دارای دوگونه حرا و چندل بوده که گونه چندل، تنها گونه درختی زنده‌زای ایران است. بذر در گونه چندل، رشد خود را ادامه داده و پس از تولید ریشه و ایجاد نونهال، از پایه مادری جدا و زندگی خود را ادامه می‌دهد.

ذاکری گفت: جنگل‌های مانگرو با گرفتن انرژی امواج نقش زیادی در حفاظت از سواحل داشته، و آلودگی حاصل از عبور و مرور شناورها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. این جنگل‌ها به‌علت رویشگاه‌های منحصر به فرد که حداقل نیمی از شبانه روز در زمان مد دریا به‌صورت شناور مشاهده می‌گرد دارای جذابیت زیادی برای طبیعت‌گردان و گردشگران است.

وی یادآورشد: بیش از ۸۰۱ هزار هکتار از جنگل‌های استان نیز در دشت‌های مشرف به سواحل استان قرار دارد با گونه‌های غالب انواع آکاسیا، کهور، کنار و چوچ که نقش زیادی در کاهش شدت سیلاب‌های مخرب و فیلتر کردن گرد و غبارهای هوا دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بیان کرد: بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده، هر هکتار جنگل تا ۶۸ تن گرد و غبار را در خود رسوب می‌دهد و ضمن اینکه میزان نفوذ آب در خاک جنگل، چهل برابر خاک‌های غیر جنگلی است.

ذاکری تصریح کرد: جنگل‌های کوهستانی و با نام ناحیه رویشی ایران و تورانی نیز با سطحی بیش از ۲۱۳ هزار هکتار رویش دیگری از جنگل‌های استان است که با گونه‌های غالب بادام کوهی، بنه، ارژن، کیکم و سرو کوهی، غنی از انواع گیاهان دارویی است و نقش زیادی در نفوذ روان‌آب‌های حاصل از بارندگی‌ها و تغذیه سفره‌های دشت‌های مشرف به ارتفاعات دارد.

وی گفت: تاکنون در هرمزگان برای احیا و توسعه جنگل‌های مانگرو بیش از ۹ میلیون اصله نهال حرا و چندل تولید و با مشارکت جوامع محلی ساکن در مجاورت این جنگل‌ها، غرس شده است‌.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در جنگل‌های دشت‌های ساحلی نیز تاکنون بیش از ۴۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده است. با توجه به اهمیت و اثرات شایان توجه جنگل‌ها در استمرار حیات در روی کره خاکی، حفاظت از جنگل‌ها بسیار ضروری است.

وی گفت: با عنایت به حساسیت خوبی که در حفاظت از طبیعت و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی در میان مردم و مسؤولین استان و سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد تاکنون به‌خوبی از جنگل‌های استان محافظت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در پایان بیان کرد: سامانه تلفنی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی هرمزگان، به‌صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص هرگونه تخریب و تصرف و یا آتش‌سوزی‌های احتمالی در طبیعت است.

کد خبر 4574063

منبع: مهر

کلیدواژه: آبخیزداری و منابع طبیعی هرمزگان جنگل کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۵۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل بیش از ۱۰۰۰ پرونده قاچاق چوب

به گزارش خبرنگار مهر، علی ملکی آهنگران امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۷ هزار و ۱۳۱ تماس از سوی مردم با سامانه ۱۳۹ و ۱۵۰۴ داشته ایم، اظهار داشت: با این اوصاف برای هر تماسی که از مردم دریافت می‌کنیم، یک عملیات اجرایی انجام می‌دهیم، واحد گشت برای بررسی و اقدام اجرایی اعزام می‌کنیم.

خلع ید ۲۲ هزار هکتار از اراضی ملی

وی با بیان اینکه ۳۳ هزار و ۵۳۶ پرونده قضائی طی سال گذشته در کشور تشکیل شده است، عنوان کرد: در این راستا پنج هزار و ۸۳۷ نفر نیز از مجرمان و متعرضان به عرصه‌های طبیعی، جنگل‌ها و مراتع دستگیر و به مقامات قضائی معرفی شده اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، بیان داشت: سه هزار و ۸۳۸ دستگاه خودرو از متخلفان طی سال گذشته توقیف و هزار و ۳۱۳ دستگاه تجهیزات قطع درخت در کشور توقیف شده است.

ملکی آهنگران با اشاره به موضوع تعرض به عرصه‌ها و زمین‌های جز منابع طبیعی، افزود: ۲۲ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی خلع ید و به بیت المال بازگردانده شده است.

وی با بیان اینکه همچنین طی سال گذشته از تصرف هشت هزار و ۷۰۲ هکتار از اراضی ملی کشور پیشگیری شده است، ادامه داد: ۱۷ هزار و ۴۷۸ پرونده با مساحت ۴۵ هزار و ۳۱۱ هکتار در راستای تخریب و تصرف اراضی ملی تشکیل شده است.

تعداد آتش سوزی‌ها افزایش یافت

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، بیان داشت: در برخورد با متخلفان، تخریب و تصرف اراضی ملی، کشت گیاهان ممنوعه و… هیچ گونه اغماضی و چشم پوشی نداریم و با قدرت برابر قانون در این راستا برخورد می‌کنیم، به خصوص کسانی که دارای سوابق کیفری متعدد هستند و گاهاً به صورت باندی فعالیت می‌کنند.

ملکی آهنگران با تاکید بر اینکه متأسفانه در سال گذشته از لحاظ تعداد آتش سوزی در جنگل‌ها ۸۲ درصد و به لحاظ مساحت ۳۵۳ درصد افزایش داشته است، افزود: به جز تعداد اندکی از آتش سوزی‌ها که عمدی بودند، بقیه به دلیل سهل انگاری افراد در جنگل‌ها و مراتع صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه باید در این راستا فرهنگ سازی صورت گیرد و افراد این آگاهی و دانش را داشته باشند که این عرصه‌ها و جنگل‌های طبیعی متعلق به همه و آیندگان است و باید آن را حفظ کرد، افزود: در سال گذشته ۴۲ نفر از نیروهای حفاظتی و پنج نفر از نیروهای مردمی در مقابله با متخلفان و متعرضان به جنگل‌ها و مراتع مصدوم شدند.

تشکیل بیش از هزار پرونده قاچاق چوب

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به موضوع مقابله با قاچاقچیان چوب، گفت: در این راستا شش هزار و ۱۲۱ پرونده در این رابطه تشکیل شده و در این راستا ۹۱ هزار و ۸۹۸ اصله چوب کشف شده است.

ملکی آهنگران، ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۵۰۲ پرونده در رابطه با کوره‌های غیر مجاز و زغال در کشور تشکیل شده، هزار و ۲۴ کوره زغال در این راستا تخریب و جمع آوری شده است.

کد خبر 6078778

دیگر خبرها

  • (تصاویر) جنگل های هیرکانی النگدره
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام
  • تشکیل بیش از ۶ هزار پرونده قاچاق چوب / ۲۲ هزار هکتار از اراضی ملی خلع ید شد
  • تشکیل بیش از ۶۰۰۰ پرونده قاچاق چوب
  • تشکیل بیش از ۱۰۰۰ پرونده قاچاق چوب
  • حفاظت و توسعه فضای جنگلی دانشگاه شهرکرد
  • ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است
  • بازگشت ۲ هزار هکتار از اراضی ملی اردبیل به بیت المال
  • پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزار نهال در نهالستان موقت بهار