Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت، وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور نه برای مبارزه با ترویسم، بلکه امکانی برای اقدام عملیاتی برای تاثیرگذاری بر اوضاع منطقه، از جمله علیه روسیه، ایران و چین در نظر گرفته شده‌اند. ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ بین الملل اروپا آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نوشت: "ضمیر کابلوف" نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیر اداره دوم آسیا در وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که روسیه نگران وجود پایگاه‌های نظامی آمریکایی در خاک افغانستان است که تاثیری هم بر پیروزی بر تروریسم در این کشور نداشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیپلکمات بلندپایه روس که برای شرکت در مذاکرات سه‌جانبه با نمایندگان ویژه آمریکا و چین در امور افغانستان، در واشنگتن بسر می‌برد، در جمع خبرنگاران روسی گفت: «مسئله پایگاه‌های آمریکا در افغانستان برای بسیاری از کشورها، از جمله روسیه بسیار حساس است. اگر این پایگاه‌ها بر اساس توافقات مربوط به سال 2014 و در راستای مبارزه با تروریسم ایجاد شده‌اند، باید گفت که وجود این پایگاه‌ها منجر به پیروزی بر تروریسم نشده است، آنها برای مبارزه با طالبان و بعد هم گروه تروریستی داعش مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. حال این سئوال به وجود می آید که پس لزوم وجود این پایگاه‌ها برای چیست؟»

به گفته کابلوف، متاسفانه در پاسخ به نگرانی‌های روسیه، طرف آمریکایی هیچگونه توضیح جدی در این باره ارائه نمی‌دهد.

نماینده ویژه پوتین افزود: « ما همه به خوبی می‌دانیم که صحبت بر سر چیست. وجود این پایگاه‌ها تلاشی برای تقویت حضور نظامی در افغانستان است تا امکان اقدام عملیاتی آمریکا برای تاثیرگذاری بر اوضاع در مناطق اطراف، از جمله علیه روسیه، ایران، چین و پاکستان فراهم شود. هرچند شرکای آمریکایی ما شجاعت آن را ندارند که به این مسئله پاسخ دهند.»

این دیپلمات روس یادآور شد، از آنجا که در حال حاضر در مذاکرات آمریکا و طالبان، مسئله خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان نیز مطرح است، مسئله پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان نیز باید به طور کامل بسته شود.

اخبار تائید نشده از آمادگی طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلحاحتمال حضور دولت افغانستان در دور دوم مذاکرات احزاب سیاسی با طالبانآمریکا برای تامین منافع و امنیت شهروندان خود با طالبان مذاکره می‌کند

مدیر بخش دوم آسیای وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که جنبش طالبان افغانستان مایل هستند تا مسکو هم تضمین کننده توافقات آنها با مقامات واشنگتن باشد. وی با اشاره به اینکه درباره شکل این تضمین، توافقات لازم حاصل خواهد شد و یکی از تضمین‌های مورد نظر جنبش طالبان هم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان است، افزود: «در هر صورت طالبان در مذاکرات خود با آمریکایی‌ها و با دیگران بارها گفته‌اند که مایل هستند تا تضمین جدی درباره توافقاتشان با مقامات واشنگتن به دست آورند و از جمله تضمین دهندگان توافقات هم به روسیه، چین، پاکستان و ایران اشاره می‌کنند.»

انتهای پیام/

R1445/P/S8,89,1128,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۵۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا در اوکراین هم مانند افغانستان و ویتنام شکستی تحقیرآمیز می‌خورد

به گزارش جام جم آنلاین، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به موافقت مجلس نمایندگان آمریکا برای اعطای کمک‌های تسلیحاتی تازه به اوکراین، گفت دخالت بیشتر واشنگتن در این جنگ منجر به همان «شکست پرهیاهو و تحقیرآمیز» خواهد شد که در ویتنام و افغانستان متوجه واشنگتن شد.

زاخارووا در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه روسیه منتشر شد، اظهار کرد: «اقدامات واشنگتن به‌عنوان کشوری که عملاً یکی از طرفین دخیل در جنگ اوکراین است، با مقابله‌ای قاطعانه و بی‌قیدوشرط مواجه خواهد شد. افزایش عمق درگیری این کشور در جنگی ترکیبی علیه روسیه به همان شکست پرهیاهو و تحقیرآمیزی منجر خواهد شد که واشنگتن در زمان حضور خود در ویتنام و افغانستان متحمل شد.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این اظهارات زاخارووا یک روز پس از آن منتشر شد که مجلس نمایندگان آمریکا در روز شنبه لایحه کمک ۶۰.۸ میلیارددلاری به اوکراین را تصویب کرد و آن را برای بررسی به مجلس سنا فرستاد.

انتظار می‌رود مجلس سنا هم با تصویب این لایحه موافقت کند و لایحه بودجه کمکی برای اوکراین در نهایت به کاخ سفید ارسال شود تا با امضای رئیس‌جمهور آمریکا، وجهه قانونی پیدا کند.

زاخارووا درباره حمایت دو حزبی اعضای مجلس نمایندگان از تصویب این لایحه گفت: «نخبگان حاکم در آمریکا فارغ از وابستگی حزبی خود، آماده‌اند تا اوکراین را غرق در سلاح کنند، با این هدف که این کشور تا ازبین‌رفتن آخرین سرباز خود به جنگ ادامه دهد. واشنگتن برای انجام این کار به راهکاری مبتذل متوسل می‌شود، یعنی سرقت دارایی‌های مسدودشده روسیه که کنگره چراغ سبز آن را به کاخ سفید نشان داده است.»

همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای غربی دارایی‌های خارجی و ذخایر ارزی روسیه را تصرف کردند که مجموع آن‌ها به ۳۱۹ میلیارد دلار می‌رسد. بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از آن در کشورهای اتحادیه اروپا است و بروکسل هم در حال بررسی این پیشنهاد است که از دارایی‌ای تصرف‌شده روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه واشنگتن دیگر به پیروزی اوکراین در جنگ امیدی ندارد، گفت آمریکا انتظار دارد ارتش اوکراین تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر سال میلادی جاری در برابر روسیه مقاومت کند تا وجهه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در این انتخابات حفظ شود.

ماریا زاخارووا در انتها گفت تلاش‌های غرب برای نجات دولت اوکراین «محکوم به شکست» بوده اهداف روسیه در جنگ اوکراین به طور کامل محقق خواهد شد.

دیگر خبرها

  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • آمریکا در اوکراین هم مانند افغانستان و ویتنام شکستی تحقیرآمیز می‌خورد
  • ادامه پرواز پهپادهای ناشناس بر فراز آسمان افغانستان
  • حقانی: دنیا باید بپذیرد که افغانستان کشور مستقل است