Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، کوه خواجه تنها عارضه طبیعی در دشت سیستان است که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر زابل قرار دارد. اوشیدا نیز نام باستانی این کوه است که در زبان پارسی میانه 'ابدی' معنا می‌شود. این کوه ذوزنقه‌ای شکل نزد سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشت مقدس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوه خواجه از سنگ‌های بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع ۶۰۹ متر از سطح دریا، مانند جزیره‌ای در میان دریاچه بین المللی هامون یا کیانسه قرار دارد.

در اطراف این کوه تعداد زیادی آثار باستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی‌مانده‌است که شامل مجموعه کاخا، قلعه کک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بنا‌های منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است.

ادعا می‌شود قبر رستم دستان در بالای این کوه واقع شده است، زیرا در محوطه بیرونی دژ آثار قبر‌های دوران اشکانی فراوانی وجود دارد.

آثار تاریخی پیش از اسلام محوطهٔ تاریخی کوه خواجه شامل مجموعه کاخا، قلعه کک کهزاد و قلعه چهل دختر است.

تخت جمشید خشتی عنوان دیگری است که داستان شناسان برای مجموعهٔ کاخا در کوه خواجه برگزیده اند.

**خوشحالی مردم از وجود آب در تالاب هامون

این کوه که در میان دریاچه بین المللی هامون هیرمند واقع شده در زمان پرآبی و حیات تالاب یکی از مناطق اصلی صید و صیادی سیستان محسوب می‌شده، اما بعد از خشک شدن تالاب هامون صیادی در این منطقه از بین رفت و هم اینک به محلی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت مردم تبدیل شده است.

ورود سیلاب‌های غیرقابل کنترل از سمت افغانستان که موجب آبگیری قسمت‌هایی از تالاب بین المللی هامون شده سبب شد تا بخش اندکی از مساحت این تالاب در پایین کوه خواجه آبگیری شود و در این روز‌های بهاری محلی برای تفریح و سرگرمی باشد.

تالابی که حتی در زمان بی آبی نیز بستر خشک آن میزبان مسافران نوروزی است و اکنون مردم از وجود همین میزان آب اندک در اطراف کوه خواجه خوشحال هستند.

**قایق سواری یادآور توتن سواری‌های گذشته

قایق سواری که این روز‌ها جایگزین توتن سواری گذشته در تالاب بین المللی هامون شده یکی از تفریحات مهیج و موقتی مردم سیستان در زمان ورود آب به تالاب است که خاطرات خوش گذشته را برای آنان تداعی می‌کند.

یکی از مسافران نوروزی که از زاهدان به این منطقه سفر کرده است،  اظهار داشت: ورود آب به منطقه سیستان یکی از بهترین خبر‌های سال گذشته بود و همین موضوع سبب شد تا به جای سفر خارج از استان، سیستان را انتخاب کنیم.

احمد یوسفی که در زمان کودکی ساکن زابل بوده است، افزود: امروز هم به یاد توتن سواری ایام کودکی در تالاب پر آب هامون برای قایق سواری به کوه خواجه آمدیم.

** کوه خواجه؛ منطقه گردشگری بی نظیر، اما فاقد امکانات

یکی دیگر از مسافران که از بیرجند به کوه خواجه آمده است اظهار داشت: من و خانواده ام به قصد سفر به چابهار وارد سیستان و بلوچستان شدیم و تصمیم گرفتیم تا رسیدن به مقصد از اماکن دیدنی این استان دیدن کنیم.

محمد مودی افزود: به همین منظور از طریق نهبندان ابتدا به زابل آمدیم تا اماکن گردشگری و تاریخی منطقه سیستان را ببینیم.

وی ادامه داد: تا قبل از این فقط نام کوه خواجه را شنیده بودم، اما نمی‌دانستم در این کوه آثار باستانی هم وجود دارد.

این مسافر خاطر نشان کرد: متاسفانه با وجود چنین کوه و آثار ارزشمند در این منطقه که هم یک پدیده طبیعی گردشگری است و هم در دل خود آثار باستانی فراوانی دارد امکانات گردشگری مناسبی ندارد.

مودی افزود: جاده‌ای که به کوه خواجه منتهی می‌شود از آسفالت خوبی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تردد به این نقطه به خصوص در زمان تعطیلات زیاد است این جاده با عرض بسیار کم و آسفالت نامناسب و قدیمی موجب افزایش ضریب خطر هم برای مسافران و هم برای افراد ساکن در روستا‌های اطراف جاده می‌شود.

مودی تصریح کرد: از آنجایی که با این منطقه آشنایی نداشتم ابتدای مسیر کوه خواجه با دیدن شرایط جاده از ادامه دادن مسیر منصرف شدم، اما با اصرار فرزندانم به اینجا آمدم و وقتی به پای کوه رسیدم از آمدنم راضی بودم، اما باز هم نگران بازگشت و خطرات این مسیر هستم.

کوه خواجه که همچون نگینی زیبا در دشت سیستان و تالاب بین المللی هامون می‌درخشد در ایام نوروز به ویژه روز‌های ۱۲ و ۱۳ فروردین میزبان خیل عظیمی از مردم سراسر سیستان و بلوچستان است که برای تفریح و گذراندن روزی به یادماندنی و قایق سواری به این مکان تاریخی و باستانی سفر می‌کنند.

انتهای پیام/ع

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوروز میراث فرهنگی و گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۵۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت بایدن ملتمسانه به‌دنبال منصرف کردن ایران از حمله به اسرائیل بود | انتظار عذاب‌آور بایدن در مدت حمله ایران

به گزارش همشهری آنلاین، یک رسانه آمریکایی با ارائه جزئیاتی درباره تلاش دولت بایدن برای جلوگیری از وقوع جنگی تمام‌عیار در منطقه در پی تحقق پاسخ وعده‌داده شده ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، مطرح کرد که پاسخ ایران طی حملات گسترده پهپادی و موشکی به اراضی اشغالی، بدترین سناریویی بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا متصور شده بودند و واشنگتن ملتمسانه از شرکای منطقه‌ای خود می‌خواست ایران را از انجام دادن حمله‌ای علیه رژیم صهیونیستی منصرف کنند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: رییس‌جمهور بایدن و تیم امنیت ملی او در ۱۳ آوریل(۲۵ فروردین) با نگرانی فزاینده‌ای در اتاق وضعیت کاخ سفید مانیتورها را تماشا می‌کردند که در ابتدا، ۳۰ موشک و بعد ۶۰ و بیش از ۱۰۰ موشک بالستیک ایرانی را نشان می‌داد که در حال شلیک به سمت اسراییل بودند.

موشک‌های کروز ایران و موجی از پهپادهای به پرواز درآمده بودند و قرار بود همراه با موشک‌های بالستیک به اسراییل برسند؛ شلیک سهمگینی که بایدن و دستیاران او نگران بودند بر توانمندی‌های دفاعی تقویت‌شده‌ای غلبه کند که خودشان و اسراییل یک هفته مشغول آماده کردنش بودند.

پس از این حمله، مقامات آمریکایی گفتند که گستره اولین حمله مستقیم تهران علیه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، مطابق بدترین سناریویی بود که نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا متصور شده بودند؛ این حمله نه‌تنها یکی از متحدان نزدیک آمریکا را تهدید کرد، بلکه تهدیدی نیز برای امیدهای بایدن به جلوگیری از گسترش بحران شش‌ماهه منطقه، یعنی جنگ غزه، به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای بود.

بایدن و دستیاران او که ۵:۱۵ دقیقه عصر شنبه در اتاق وضعیت جلسه‌ای برگزار کرده بودند، هنوز مطمئن نبودند که سامانه‌های ضد موشکی اسراییل که با اعزام سامانه‌های ضد موشکی و ضدپهادی آمریکا ده روز پیش از آن تقویت شده بود، بتواند راه رگبار شلیک‌های ایران را سد کند.

همان روز، یکی از مقامات ارشد دولت بایدن گفته بود، «نتیجه استفاده این امکانات دفاعی تا زمانی که قائله ختم نشود، نامعلوم است.»

انتظار عذاب‌آور در مدت حمله ایران، یکی از سخت‌ترین لحظات در بحران ۱۹ روزه‌ای بود که بایدن و تیم امنیت ملی او گرفتارش بودند؛ بحرانی که آن‌ها خود را در آن از آنچه رژیم صهیونیستی و ایران برنامه داشتند در مواقع حساس انجام بدهند، بی‌اطلاع یا نامطمئن می‌یافتند.

کد خبر 846127 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه آمریکا و اسرائیل جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • نفت کوره قاچاق در هامون کشف شد
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • تاکید مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بر یکپارچه سازی حمل و نقل همگانی
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی
  • بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار/ ورود گردشگران و طبیعت‌گردان به منطقه ممنوع است
  • خیران سیستانی یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال در جشن گلریزان کمک کردند
  • ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه دریاچه تار دماوند
  • دولت بایدن ملتمسانه به‌دنبال منصرف کردن ایران از حمله به اسرائیل بود | انتظار عذاب‌آور بایدن در مدت حمله ایران
  • راه‌دسترسی منطقه گردشگری سد کنگیر ایوان تکمیل می‌شود