Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@16:53:18 GMT

چاقي در کودکان، معضلي جهاني است

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۵۸۷۷

چاقي در کودکان، معضلي جهاني است

خبرگزاري آريا- مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: هدف از مبارزه با اپيدمي چاقي در دوران کودکي رسيدن به تعادل انرژي است که مي تواند در سراسر عمر فرد موثر باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وبدا، دکتر زهرا عبداللهي، درخصوص چاقي و اضافه وزن در دوران کودکي، گفت: امروزه چاقي، يكي از مهمترين مشکلاتي است که گريبان‌ گير جوامع مختلف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طي دو، سه دهه‎ اخير، ميزان شيوع چاقي در بين کودکان در حال افزايش بوده و اين روند در کودکان ايراني نيز قابل مشاهده است.
وي افزود: براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، در سال 2010 بيش از 42 ميليون کودک زير پنج سال در جهان داراي اضافه وزن بودند که نزديک به 35 ميليون نفر از اين تعداد در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي كردند.
دکتر عبداللهي ادامه داد: شيوع جهاني اضافه وزن و چاقي دوران کودکي از 4.2 درصد در سال 1990 به 6.7 درصد در سال 2010 افزايش يافت که انتظار مي رود، اين روند تا سال 2020 به 9.1 درصد، معادل 60 ميليون کودک برسد.
مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با بيان اينکه چاقي و اضافه وزن در دوران کودکي منجربه چاقي در دوران بزرگسالي نيز مي شود، خاطرنشان کرد: همچنين، چاقي در دوران کودکي، احتمال ابتلا به بيماري هاي غير واگير مانند ديابت و بيماريهاي قلبي، عروقي در سنين جواني را افزايش مي دهد. چاقي، اضافه وزن و بيماري هاي مربوط به آنها تا حد زيادي قابل پيشگيري هستند، در نتيجه پيشگيري از چاقي دوران کودکي از اولويت زيادي برخوردار است.
وي با بيان اينکه علت اصلي چاقي و اضافه وزن دوران کودکي عدم تعادل بين کالري دريافتي و کالري مصرفي است، تصريح کرد: افزايش جهاني چاقي و اضافه وزن دوران کودکي تحت تاثير عوامل مختلفي قرار دارد که از جمله آن مي توان به تغيير جهاني در رژيم غذايي به سمت مصرف غذاهاي پرکالري با ميزان قند و چربي بالا، اما ميزان ويتامين، مواد معدني و مواد مغذي سالم کم دانست.
دکتر عبداللهي با بيان اينکه روند کاهش سطح فعاليت بدني نيز يکي از علل اصلي اضافه وزن در دوران کودکي در جهان محسوب مي شود، عنوان کرد: دركشور ما نيز تغيير در شيوه زندگي مانند رفتارهاي غذايي نامناسب و كاهش فعاليت بدني از جمله مصرف بي رويه فست فود ها، نوشابه هاي گازدار، آب ميوه ها و نوشيدني هاي شيرين، تنقلات تجارتي پركالري مثل انواع چيپس، شکلات، پاستيل، شيريني، استفاده طولاني مدت از بازي هاي رايانه اي از دلايل افزايش اضافه وزن و چاقي در كودكان هستند.
وي درخصوص دلايل اجتماعي اپيدمي چاقي در دوران کودکي، اظهار کرد: سازمان جهاني بهداشت، افزايش چاقي دوران کودکي را نتيجه تغييرات در سبک زندگي جامعه دانسته است. چاقي دوران کودکي به طور عمده با مصرف غذاهاي ناسالم و الگوي کم فعاليت بدني همراه شده است. مشکل اينجا است که چاقي دوران کودکي نه تنها وابسته به رفتار کودکان است، بلکه به طور فزاينده اي وابسته به توسعه اجتماعي و اقتصادي و سياست هايي در زمينه کشاورزي، حمل و نقل، برنامه ريزي شهري، محيط زيست، فرآوري موادغذايي، توزيع و بازاريابي و همچنين آموزش و پرورش است. از آنجاکه پيشگيري بهتر از درمان است، چاقي و اضافه وزن مانند بيماري هاي مزمن قابل پيشگيري است، لذا هدف از مبارزه با اپيدمي چاقي در دوران کودکي رسيدن به تعادل انرژي است که مي تواند در سراسر عمر فرد موثر باشد.
مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با تاکيد براينکه درمان چاقي در کودکان يک ضرورت محسوب مي شود، افزايش مصرف ميوه و سبزيجات، دانه ها، مغزها، حبوبات و غلات کامل، محدود کردن دريافت کالري از کل چربي و مصرف چربي هاي اشباع نشده به جاي چربي هاي اشباع شده، محدود کردن مصرف قند و انجام فعاليت بدني روزانه در حد متوسط را از جمله اقداماتي برشمرد که در کاهش ميزان اين معضل در کودکان موثر است.
دکتر عبداللهي در ادامه، درخصوص توصيه هاي اجتماعي بيان کرد: مبارزه با اپيدمي چاقي دوران کودکي نياز به تعهدات سياسي پايدار و همکاري سازمان هاي دولتي و خصوصي دارد. دولت، شرکاي بين المللي، جامعه، سازمان هاي غيردولتي و بخش خصوصي نقش مهمي را در ايجاد محيطي سالم، انتخاب رژيم غذايي سالم، مقرون به صرفه و در دسترس ايفا مي کند. هدف سازمان جهاني بهداشت ايجاد هماهنگي و همکاري بين اين سازمان ها در اجراي استراتژي جهاني در رژيم غذايي، فعاليت بدني و سلامت است.
وي گفت: والدين مي توانند با ارائه مواد غذايي و نوشيدني هاي سالم و در دسترس و همچنين تشويق به انجام فعاليت بدني بر روي رفتار کودک خود تاثيرگذار باشند، چراکه توصيه هاي والدين به شيوه زندگي سالم به دليل الگوپذيري کودکان از والدين خود، موثر است.
دکتر عبداللهي تصريح کرد: روند اضافه وزن و چاقي در کودکان رو به افزايش است. بسياري از کودکان چاق تبديل به بزرگسالان چاق مي شوند. خطر ابتلا به ديابت، بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان ها و بسياري بيماري هاي ديگر در افراد چاق بيشتر است.
مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت درخصوص توصيه هاي تغذيه اي براي پيشگيري و کنترل اضافه وزن و چاقي کودکان، اظهار کرد: تغذيه كودك در شش ماه اول زندگي فقط با شير مادر وتداوم آن تا دو سالگي، مصرف روزانه صبحانه به عنوان يکي از سه وعده اصلي غذايي، مصرف روزانه حداقل دو ميان وعده غذايي مناسب، صرف غذا به همراه خانواده، خودداري از مجبور كردن كودك به خوردن و آشاميدن، خودداري از دادن غذا يا تنقلات هنگام تماشاي تلويزيون، خودداري از وادار كردن کودک به اتمام غذا، ندادن شکلات و شيريني به عنوان پاداش به کودك، محدود كردن مصرف فست فودها  و غذاهاي آماده، محدود كردن مصرف غذاهاي چرب، سرخ شده و تنقلات پرکالري و پر چرب مانند سيب زميني سرخ شده، چيپس، پفک، شکلات، کيک هاي خامه ايي و شکلاتي، بستني، شيرکاکائو، نوشيدن آب يا دوغ کم نمک به جاي نوشابه هاي گازدار و آب ميوه هاي صنعتي که حاوي شکر افزوده هستند، مصرف لبنيات کم چرب براي کودکان بزرگتر از دو سال، محدود كردن مصرف کره، سرشير، خامه و سس مايونز، مصرف ميوه يا آب ميوه تازه و طبيعي به جاي آب ميوه آماده و شربت، استفاده روزانه از سبزي هاي تازه يا پخته و ميوه تازه در برنامه غذايي کودک، جايگزين كردن آجيل و مغزها (از نوع کم نمک) به جاي تنقلاتي مثل چيپس و پفک و پايش منظم وزن كودك و مشاوره با كارشناس تغذيه، از جمله توصيه هايي است که مي تواند به کنترل چاقي و اضافه وزن کودکان کمک کند.
دکتر عبداللهي درخصوص فعاليت بدني در کودکان توصيه کرد: انجام فعاليت بدني روزانه کودک به مدت 60 دقيقه، تشويق كودك به انجام ورزش هايي مانند دوچرخه سواري، دويدن و شنا، استفاده از مشارکت کودک در انجام کارهاي روزمره منزل مانند نظافت خانه، تشويق کودك به بازي با ساير کودکان و محدود كردن سرگرمي هاي غير فعال مانند تماشاي تلويزيون يا بازي هاي کامپيوتري به كمتر از 2 ساعت در روز، نيز از جمله اقداماتي است که مي تواند در افزايش فعاليت بدني کودکان به صورت روزانه در کنترل وزن کودکان موثر باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: چاقي کودکان جهاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۵۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه شدن پرواز جدید به فرودگاه شهرکرد

محمد کاظم منزوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: پرواز شهرکرد به عسلویه از ۱۰ اردیبهشت ماه برقرار می‌شود.

وی افزود: ساعت ورود پرواز شهرکرد به عسلویه ۹:۱۵ و ساعت خروج آن نیز ۹:۴۵ است.

بیشتر بخوانید

افزایش پرواز‌ها از شهرکرد به مقصد مشهد و عتبات عالیات در سال ۱۴۰۲

منزوی اضافه کرد: پرواز شهرکرد به عسلویه به وسیله یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ مربوط به شرکت هواپیمایی آسمان از فرودگاه شهرکرد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امید می‌رود با استقبال خوب مردم زمینه افزایش پرواز‌های بعدی از فرودگاه شهرکرد مهیا شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • سازمان جهانی غذا: کودکان غزه دچار سوتغذیه شده‌اند
  • دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود
  • اضافه شدن پرواز جدید به فرودگاه شهرکرد
  • کشف حجاب وارداتی است!
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • خواص میوه خشک برای کودکان