Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:33:14 GMT

قزوین، انتخابی ایده آل برای گردشگری مذهبی

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۶۹۴۳

قزوین، انتخابی ایده آل برای گردشگری مذهبی

قزوین -ایرنا - شهر تاریخی قزوین با برخورداری از اماکن مختلف زیارتگاهی از جمله امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا (ع) و مقبره پیغمبریه (مدفن چهار پیامبر الهی قوم بنی اسرائیل) که دارای بقعه ها و بناهای تاریخی نیز هستند، از قطب های گردشگری مذهبی کشور به شمار می رود.

به گزارش ایرنا،246 امامزاده و بقعه متبرکه در شهرها و روستاهای قزوین ظرفیت عظیمی را برای گردشگری مذهبی در این استان فراهم آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بخشی از این امامزاده ها که این گزارش به معرفی اجمالی آنها می پردازد در شهر قزوین قرار دارند.
بیشتر این امامزاده ها که بیشتر آئین های مذهبی قزوین طی ایام مختلف سال در آنها برگزار می شود، دارای بقعه و بنای تاریخی از دوران صفویه و یا قبل از آن تا دوره قاجاریه دارند و علاوه بر یک مکان فرهنگی و مقدس، یک اثر تاریخی نیز محسوب می شوند و در ردیف فهرست آثار ملی نیز قرار دارند.
امامزاده های قزوین در ایام نوروز به همراه دیگر جاذبه های گردشگری این شهر، مورد توجه گردشگران نوروزی واقع می شوند.

امامزاده حسین ابن علی موسی الرضا(ع)
بقعه متبرک امامزاده حسین فرزند هشتمین امام شیعیان علی ابن موسی الرضا(ع) مهم ترین بنای زیارتگاهی شهر قزوین به شمار می رود.
این بنای مقدس روزانه بویژه در روزهای جمعه محل حضور زائرانی از شهرهای دور و نزدیک است.
نقل است زمانی که امام هشتم شیعیان (ع) هنگام سفر به خراسان در سال 193 هجری قمری به قزوین آمدند و چند روزی در این شهر اقامت کردند، حسین فرزند ایشان که در آن زمان خردسال بودند به بیماری سختی دچار شده و پس از چند روز در این شهر درگذشت و محبان اهل بیت سپس برای مزار این امامزاده بنای زیارتگاهی احداث کردند.
گنبد بزرگ فیروزه ای این امامزاده از دور برای قزوینی ها و گردشگران خودنمایی می کند.
ضریح چوبی این بقعه از سال 806 هجری به یادگار باقی مانده و بنای بقعه نیز به دوره صفویه و بخشی از آن نیز به دوران قاجاریه اختصاص دارد.
صحن این امامزاده دارای 4 در است که درهای اصلی در ضلع شمال و جنوب و درهای کوچک تر در ضلع غربی و شرقی قرار دارند.
ورودی اصلی امامزاده که سردرشمالی آن به شمار می رود با کاشی کاریهای زیبا، نقوش هندسی و مناره های کوچک بر فراز آن جلوه ای ویژه به این بنای مقدس بخشیده است.
حجره ها و ایوانچه های دورتادور صحن امامزاده نیز شاهکاری از معماری ایرانی اسلامی دوره قاجار به شمار می رود و همچنین سقاخانه هشت ضلعی روبروی بقعه نیز به جلال و شکوه این بنای مقدس افزوده است
عمارت بقعه که در وسط صحن این امامزاده قرار دارد، 6 گوشه و مزیّن به آئینه کاری، گچبری و کاشی کاری های نفیس است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
طاق نماهای این بنای مقدس نیز با کاشی گل و برگ اسلیمی آراسته شده اند و حجره های شمالی آن دارای ارسی های زیبا هستند.
و در داخل ضریح نیز اثار قلم زنی و منبت چشم ها را به خود خیره می کند.
این امامزاده که در بین قزوینی ها به شاهزاده حسین معروف است، در جنوب این شهر قرار دارد و از شمال به خیابان سلامگاه و از جنوب به بلوار جمهوری اسلامی محدود است.
با توجه به بنای قدیمی این آستان که متعلق به دوره صفویه است، گردشگران با حضور در این مکان مقدس با یک تیر دونشان زده اند، هم به زیارت پرداخته و حال و هوای معنوی پیدا می کنند و هم از یک شاهکار معماری ایرانی و بنای تاریخی زیبا لذت می برند.
بیشتر آئین های مهم مذهبی قزوین از جمله عزاداری های روز عاشورا در این مکان مقدس برگزار می شود.
گلزار شهدای قزوین نیز در جوار آستان مقدس امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا (ع) قرار گرفته و معمولا زائران این امامزاده به زیارت مزار شهدا نیز می روند.

** چهار انبیاء، زیارتگاهی برای ادیان مختلف
آستان متبرک چهارانبیاء که در بین قزوینی ها به پیغمبریه معروف بوده و در خیابانی به همین نام قرار گرفته است، از دیگر اماکن مهم مقدس و زیارتی قزوین به شمار می رود.
این مکان زیارگاهی برای پیروان سه دین الهی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) به شمار می رود و مدفن چهار تن از پیامبران بنی اسرائیل به نام های سلام، سلوم، سهلوی و اقلیا است.
براساس روایت های تاریخی موجود، این چهار پیامبر الهی که سال ها مورد آزار و اذیت قوم بنی اسرائیل قرار گرفته بودند، به فکر مهاجرت به نواحی داخلی فلات ایران و تبلیغ شریعت موسی(ع) و بشارت میلاد مسیح به موحدان می افتند.
اخرین زمان بازسازی بقعه این بنای زیارتگاهی به دوره قاجار بازمی گردد.
مدفن امامزاده صالح یکی از نوادگان امام خسن مجتبی (ع) نیز در کنار آرامگاه این چهار پیامبر الهی است.
این بنای مقدس محل برگزاری بسیاری از آئین های مذهبی قزوین از جمله دعاخوانی ها و آئین های عزاداری ماه محرم، رمضان و ایام فاطمیه و روزهای پنجشنبه جمعیت زیادی از زوار را به خود می بیند.
همچنین همچنین یک مسجد و مدرسه نیز در کنار این بنا قرار دارد که زمان ساخت آنها مربوط به دوره صفوی است.

امامزاده سلطان سید محمد(ع)
این امامزاده که از فرزندان امام جعفر صادق (ع) است از زیارتگاه های مهم قزوین به شمار می رود و در محله آخوند و خیابان تبریز این شهر قرار گرفته است.
امامزاده سلطان سید محمد دارای گنبدی آجری است که سطح آن کاشیکاری شده است و بنای مربوط به ان به دوره قاجار بازمی گردد.
عزاداران قزوینی در ماه محرم آئین های سوگواری شب تاسوعا را در این امامزاده (ع) انجام می دهند، به این ترتیب که کاروان ها و دسته جات عزاداری از نقاط مختلف شهر به این امامزاده می آیند.

امامزاده اسماعیل(ع)
این امامزاده از فرزندان امام صادق (ع) است و بقعه آن از جمله بناهایی است که در دوره قاجار تجدید ساختمان شده و از زیارتگاه های مهم قزوین محسوب می شود.
بنای این امامزاده شامل 2 حیاط و ایوان در شمال و جنوب و یک ایوانچه در قسمت شرقی و پنج رواق کوچک در پیرامون آن است.گچ بری و آئینه کاری حرم با نقش هایی از گل و گیاه و کاشی های ابرو باد از جمله تزیینات بقعه به شمار می رود.
این بنای زیارتگاهی در خیابان شهید انصاری (کوروش) قزوین قرار دارد و مشرف به سردب عالی قاپو واقع در بخش جنوبی دولتخانه صفوی است.

امامزاده آمنه خاتون(س)
این امامزاده طبق روایات از نوادگان امام زین العابدین (ع) است و بنای مربوط به آن از آثار دوره صفوی به شمار می رود.
این مکان مقدس که در خیابان طالقانی محله ملک آباد قزوین قرار دارد، دارای شکل ظاهری مخروطی شکل است و از گذشته های دور محل زیارت مومنین و عبادتگاهی پررفت و آمد بوده است.
این امامزاده همچنین دارای گنبدی شلجمی با کاشی‌های تزئینی است که دوره ساخت آن به دوره قاجاریه بازمی گردد.

در این مقبره همچنین چاه عمیقی وجود دارد که از نظر مردمان محلی مقدس و مورد احترام قرار دارد و در گذشته مردم برای رفع حوائج خود عریضه به حضرت صاحب‌الزمان (عج) می‌نوشتند و به داخل آن می‌انداختند.
این امامزاده همچنین در قسمتی از مجموعه خود برای رفاه حال زائران دارای زائرسراست.

امامزاده زبیده خاتون(س)
این امامزاده از دیگر امامزاده های معروف قزوین است که در محله پنبه ریسه و در خیابان شهدا (سپه) و پشت بازارچه این خیابان قرار دارد.
بنای این امامزاده که از نوادگان امام موسی کاظم(ع) به شمار می رود به تازگی توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد مرمت قرار گرفته است.
در زیر این امامزاده آب انباری قدیمی وجود دارد که از راهروی آن به عنوان زیرزمین استفاده می شود و باید اصل بنا را از آثار دوره صفویه دانست.
بقعه متبرک زبیده خاتون (س) دارای کاری معقلی بوده و با ارسی‌های چوبی مزین شده است.
ائین سوگواری شام غریبان سید و سالار شهیدان در شب آخر عزاداری دهه محرم از جمله آئین های مذهبی است که همه ساله در این بنای مقدس برگزار می شود.

امامزاده علی (ع)
این امامزاده که گفته می شود از فرزندان امام جعفر صادق (ع) است، در خیابان طالقانی وگذر حمدالله مستوفی واقع شده است.
بنای این امامزاده از آثار تاریخی دوره قاجاریه است.
گنبد کاشی کاری شده زیبا، چهلستون زوجی شکل و سه طاق نمای ورودی از اجزای معماری این بقعه به شمار می رود.

امامزاده حلیمه خاتون (س)
این امامزاده که بقعه متبرکه آن در خیابان بوعلی قزوین و در کوچه شیشه گرها قرار دارد، از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است.
در مرقد مطهر این امامزاده سردآبی به مساحت 70 متر مربع قرار دارد و فضای حرم نیز با کاشی کاری، آجر کاری و خوشنویسی تزئین شده است.
در قسمت شرقی حرم این امامزاده، حسینیه ای قرار دارد و که دورتادور آن با کتیبه و اشعاری فارسی به خط نستعلیق بر روی کاشی های خشتی آبی رنگ تزئین شده است.

* امامزاده بی بی شهر بانو (س) از نوادگان امام جعفرصادق (ع)
این بقعه متبرکه در خیابان تهران قدیم قزوین و در کوچه بی بی شهربانو قرار دارد و بیشتر بانوان به زیارت آن مشرف می شوند.
ساختمان این امامزاده در 2 طبقه همکف و زیرین بنا شده است.
3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مذهبي امامزاده قزوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مراکز قدیمی این مجموعه است که بخش‌های تونل زمان، سرداب، رمپ، اتاق کُره، راهرو، سالن نمایش و... را شامل می‌شود.

برهمین اساس این مجموعه به دلیل روش منحصر به فرد در ارائه آموزش تاریخ و محتوای فرهنگی و هنری در اقدامی مستمر، از نظر محتوایی موفق به ثبت ملی در سازمان میراث فرهنگی شده است.

همچنین این موزه به عنوان اولین بنا از مجموعه ساختمان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان تهران به دلیل سازه و معماری خاصی که دارد از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت ملی بنا نیز دریافت کرده است.

بنای ارزشمند موزه تاریخ نزدیک به ۶ دهه قدمت دارد، اما به عنوان اولین موزه کودکان و نوجوانان، فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ آغاز کرده است.

موزه تاریخ کانون بر اساس شیوه مخاطب و آموزش محور با ارائه محتوای تاریخ ایرانی اسلامی به کودکان و نوجوانان، نقش موثری در آموزش و یادگیری ماندگار مخاطبان خود دارد. این موزه میزبان دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها، پژوهشگران، مربیان و مخاطبان فعال حوزه کودک و نوجوان و علاقه‌مندان برای بازدید و شرکت در برنامه‌های آموزشی است.

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در میدان شهدا، خیابان پیروزی، خیابان شهید اسپندی (افروز)، نبش کوچه نگران‌پور، پلاک ۷ واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • حل مشکل جمع آوری و حمل زباله از منطقه گردشگری امامزاده شیخان علی آباد کتول
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • پاکسازی مسیر امامزاده عبدالله تا تپه نورالشهدای یاسوج
  • آزادسازی ۱۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ/ ۷ استخر تخریب شد
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • ردپای عارف بزرگ قرن نهم در طرشت
  • تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات گردشگران خارجی در قزوین
  • آغاز تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات گردشگران خارجی در قزوین
  • بخشی از طبیعت بهاری بهشت گردشگری استان قزوین به روایت فیلم