Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@11:50:19 GMT

رحم مادر؛ بستر تعالی یا انحطاط

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۷۱۵۱

خبرگزاری میزان- والدین باید از همان اوان انعقاد نطفه و حتی قبل از آن به فکر تربیت و بسترسازی شخصیت مثبت کودک باشند زیرا رحم و خوراک مادی و معنوی زمینه‌ بسیار موثری برای سعادت و شقاوت است. به گزارش گوه فرهنگی خبرگزاری میزان، دومین عامل موثر در شکل گیری شخصیت طفل در دوران جنینی، وضعیت روحی و روانی والدین به خصوص مادر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افکار، اخلاق، خلجانات روحی، هیجان‌های عاطفی و احساسی، کنش‌ها و واکنش‌های روحیِ والدین خوب باشد یا بد، هر کدام تاثیر خود را روی جنین می‌گذارد.

این روایت را همگی به شکل‌های گوناگون از معصومان علیهم السلام شنیده‌ایم که "مَا مِنْ مَوْلُودٍ یُولَدُ اِلَّا عَلَی الْفِطْرَهِ فَاَبَوَاهُ اللَّذَانِ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ وَ یُمَجِّسَانِه" یعنی: هر نوزادی بر مبنای فطرت الهی به دنیا می‎آید و این پدر و مادرند که او را یهودی و نصرانی و زردشتی می‌کنند.

این روایت به حسب ظاهر، ناظر به تربیت کودک بعد از تولد است و می‌خواهد این نکته را تذکر دهد که محیط رشد کودک و نوع تربیت والدین، می‌تواند فطرت پاک و خداداد او را به کجی بکشاند و حتی او را تا کفر هم پیش ببرد. اما شاید بتوان با نگاهی وسیع‎‌تر آن را به دوران پرورش جنینی هم سرایت داد و چنین برداشت کرد که پدر و مادر می‌توانند با رفتار‌های ناشایست در دوران رشد جنینیِ فرزندشان، زمینه‌های سعادت یا شقاوت را در وی به وجود آورند و روح الهی و فطرت پاکی را که ودیعه‌ی خداوند مهربان در اوست، دستخوش تغییرات اساسی نمایند.

در مجامع روایی حدیثی مشهور از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با این مفهوم وجود دارد که انسانِ سعادتمند و عاقبت به خیر از وقتی که در شکم مادر است سعادتمند است و انسان شقی و عاقبت به شر نیز از همان زمان.

بعضی از این حدیث چنین برداشت کرده‌اند که سرنوشت انسان از ازل توسط خداوند رقم خورده است و در سعادت و شقاوت وی، نه خودش ونه دیگران نقشی ندارند. اما این برداشت درستی نیست و اتفاقا عکس آن را تایید می‌کند که نوع پرورش جنین در رحم مادر، می‌تواند سرآغاز شکل گیری شخصیت او و رشد و تعالی یا انحطاط و سقوط وی باشد. باز این بدان معنی نیست که هر فرزندی که از رحم مادری ناصالح به دنیا بیاید، الزاماَ در زندگیِ دنیایی به سعادت نمی‌رسد؛ یا اینکه هر کسی که از مادری صالح به دینا آید، الزاماَ عاقبت به خیر شود و سعادت وی تضمین شده باشد. بلکه این روایت و امثال آن اشاره به این دارد که والدین باید از همان اوان انعقاد نطفه و حتی قبل از آن به فکر تربیت و بسترسازی شخصیت مثبت کودک باشند زیرا رحم و خوراک مادی و معنوی زمینه‌ بسیار موثری برای سعادت و شقاوت است.

والدین باید بدانند که در زمان حاملگی فضایی آرام در محیط خانه برقرار سازند و مراقب کودکی باشند که هرچند آن‌ها هنوز او را ندیده‌اند؛ اما او آن‌ها را حس می‌کند و شرایط حاکم بر محیط را در می‌یابد و چه بسا برای یک عمر آثار آن را با خود حمل کند؛ بنابراین رعایت شرایط معنوی خانه، توجه به خداوند و راز و نیاز با وی، شور و اشتیاق به فرزندی که در رحم است و گفتگوی محبت آمیز با او از ضرورت‌های این دوره است. در این دوره باید با پرهیز از تنش‌ها و بگومگو‌های تند و ناروای والدین و اطرافیان با هم، پرهیز از نشست و برخاست با افرادی که از صلاحیت‌های اخلاقی برخوردار نیستند، پرهیز از اختلاط با نامحرمان و نا اهلان و نیز پرهیز از فکر کردن به گناه و کار‌های شیطانی و زشت و دیدن منظره‌های مستهجن و شنیدن صدا‌های حرام و... از شکل گیری زمینه‌های اولیه شخصیت منفی در نوزاد جلوگیری کرد.
در قسمت بعد به عامل سوم یعنی رعایت‌های گفتاری و رفتاری والدین خواهیم پرداخت. ان شاءالله

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جنین والدین فطرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم

معاون سابق قوه قضائیه گفت: طی مدتی که مسئولیت معاونت اول قوه قضاییه را عهده‌دار بودم، ارتباطات مستمر و خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در آیین تکریم و معارفه معاون اول قوه قضائیه پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام مصدق طی سخنانی ضمن تشکر، قدردانی و طلب حلیّت از رئیس قوه قضائیه و مجموعه دستگاه قضایی، خدمت به مردم را مهم‌ترین عبادت دانست و اظهار کرد: مفتخر هستم که حدود ۳۵ سال از عمر خود را در دستگاه قضایی و در راه ارائه خدمت به مردم صرف کردم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه همه ارکان قوه قضائیه در اجرای دقیق سند جدید تحول و تعالی دستگاه قضایی کوشا باشند، گفت: جا دارد از همه مسئولان و افرادی که در تنظیم و تدوین سند تحول و تعالی جدید قوه قضائیه نقش داشتند، قدردانی به عمل بیاورم.

حجت‌الاسلام مصدق افزود: طی مدتی که مسئولیت معاونت اول قوه قضائیه را عهده‌دار بودم، ارتباطات مستمر و خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم و جا دارد که در این راستا از آقای مخبر معاون اول دولت، وزیر دادگستری و هیئت رئیسه مجلس قدردانی کنم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عملیات افتخارآمیز «وعده صادق» و تنبیه صهیونیست‌های متجاوز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: طی روز‌های اخیر شاهد بودیم که همه مردم ایران از انجام عملیات وعده صادق که توسط سپاه انجام شد، احساس غرور کرده و به ایرانی بودن خود افتخار و مباهات کردند؛ به طور کلی از مجموعه نیرو‌های مسلح اعم از ستاد کل، ارتش، سپاه، فراجا و وزارت دفاع که برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند قدردانی به عمل می‌آورم.

حجت‌الاسلام خلیلی نیز طی سخنانی در این مراسم، اظهار کرد: از خداوند متعال می‌خواهم که توفیق دهد تا بتوانم در مسئولیت معاونت اول قوه قضائیه، در جهت بسط و گسترش عدالت، منشأ اثر باشم.

وی ضمن قدردانی از اقدامات حجت‌الاسلام مصدق طی دو سال و نیم گذشته در مسئولیت معاونت اول قوه قضائیه گفت: ما باید از تجارب حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق به نحو احسن استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام خلیلی افزود: همه ما باید توجه داشته باشیم که در طول دوران مسئولیت خود، نه تنها از ارتباط با خداوند متعال غافل نشویم بلکه دائماً این ارتباط را افزایش دهیم.

معاون اول قوه قضائیه همچنین گفت: اگر ما امروز از تحول در دستگاه قضا سخن می‌گوییم و می‌خواهیم به نقطه مطلوب در قوه قضائیه برسیم، باید ابتدا به این حقیقت بیرونی که می‌خواهیم تحول را به معنای واقعی کلمه در دستگاه قضایی اجرا کنیم، باور داشته باشیم.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که همه ما دست به دست هم دهیم و تمام توان، ظرفیت، همبستگی، دلبستگی و انسجام خود را برای رسیدن به تحول و تعالی در دستگاه قضا و اجرا و عملیاتی‌سازی رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس قوه قضائیه به کار بگیریم.

حجت‌الاسلام خلیلی با بیان اینکه مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا که مسیری سخت و دشوار است را نمی‌توان به‌تن‌هایی طی کرد، گفت: امروز زمان کوتاه است و ضرورت دارد که همه ما با مشارکت جمعی، تمام تلاش خود را صرف کنیم تا به هدف بزرگ تحول و تعالی در دستگاه قضایی نائل شویم.

در پایان این مراسم، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، آیین تکریم و معارفه معاون اول دستگاه قضا انجام پذیرفت.

دیگر خبرها

  • شفافیت در سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • استقلال، خودشکوفایی و تعالی در گرو اوقات فراغت
  • تصادف والدین و دختری خردسال در انتظار پدر و مادر 
  • طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم
  • اژه‌ای: مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا مسیری سخت و دشوار است
  • ضرورت مشارکت جمعی برای رسیدن به تحول قضایی
  • راه‌حل رفع خطاهای کارشناسی در سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • راهنمای خواندن نماز والدین | بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • مسیریابی سعادت بشر با پویش زندگی با آیه‌ها