Web Analytics Made Easy - Statcounter

همتی با تاکید بر اینکه محیط نظام بانکی باید سالم شود، گفت: بانک مرکزی برای بررسی وضعیت بانک های ناتراز برنامه دارد و با انجام این بررسی اگر لازم باشد مدیریت آن را برعهده می گیریم و به صورت جدی بر آنها کنترل و نظارت می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «عبدالناصر همتی» امروز (شنبه سوم فروردین ماه) در گفتگوی ویژه نوروزی شبکه خبر سیما درباره برنامه های نظام بانکی در سال 98 به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه دولت برای بهبود زندگی مردم در سال جدید تلاش می کند، گفت: «مسئولان تلاش می کنند ولی حجم مشکلات بالا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

رییس بانک مرکزی با اشاره به اینکه سیستم بانکی ۹۰ درصد تامین مالی کشور را برعهده دارد، افزود: «امروز طرح هایی مانند برق، نیروگاه و سد با تامین مالی بانک ها شکل می گیرد ولی نواقضی هم وجود دارد. در طول چند دهه به دلیل استفاده های نادرست از سیستم بانکی برای تامین طرح های ناکارآمد یا وام دادن به کسانی که صلاحیت نداشتند یا استفاده از مدیران کم صلاحیت،​ مشکلاتی ایجاد شد.»

 

وی ادامه داد: «خیلی از کسانی که وام سنگین گرفتند را برگشت می دهند ولی برخی حقه باز هستند و نحوه وام گرفتن آنها مشخص است و البته این مسائل در بانک هایی شکل گرفته که صاحب مشخصی نداشتند و ما امیدواریم در سال ۹۸ برای وصول این مطالبات به صورت جدی وارد عمل شویم.»

 

همتی با اشاره به وجود معضلی موسسات غیرمجاز در سال گذشته گفت: «این موسسات در سال گذشته برای بانک ها مشکلات بسیاری را ایجاد کردند. موسسات غیرمجاز سودهای بالای ۳۰ درصد پرداخت می کردند و برخی از آنها از مردم ملک می گرفتند و در مقابل گواهی سپرده می دادند و فرد خانه بدون کاربرد را به بانک ارائه می کرد و گواهی سپرده می گرفت. این موارد باعث شد که بانک مرکزی نتوانست اقدامی را انجام دهد.»

 

وی ادامه داد: «نبود نظارت کافی از مشکلات بانک مرکزی بود اما نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی برای جمع کردن موسسات غیرمجاز هزینه شد که بخشی از این هزینه با فروش اموال موسسات و تعیین تکلیف شعب تامین می شود.»

 

رییس بانک مرکزی با اشاره به برنامه این بانک برای بررسی وضعیت بانک های ناتراز گفت: «با انجام این بررسی اگر لازم باشد مدیریت آن را برعهده می گیریم و به صورت جدی بر آنها کنترل و نظارت می کنیم.»

 

همتی با تاکید بر اینکه محیط نظام بانکی باید سالم شود، گفت: «در سال ۹۷ مشکل ارز بزرگترین مشکل بود. زمانی که من مسئولیت بانک مرکزی را برعهده گرفتم قیمت ارز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود و پس از آن به ۲۰ هزار تومان رسید اما با تمهیدات و اقداماتی که در این زمینه انجام شد این رشد قیمتی به سرعت مهار و کنترل شد و در حال حاضر می توان گفت که ثبات نسبی اقتصادی در سال ۹۷ بزرگترین اتفاق بود.»

 

وی با بیان این مطلب که برخی در مجلس شورای اسلامی می گفتند که دولت از فروش ارز درآمد دارد، گفت: «من این موضوع را ثابت کردم که سودی وجود ندارد. قیمت فعلی ارز واقعی نیست ولی فشار روانی وجود دارد. بخشی از ذخایر ارزی کشور در بانک های خارجی است و برای واردات استفاده می شود و ما باید در داخل و خارج اسکناس ارز داشته باشیم و دولت در این زمینه برنامه ریزی انجام می دهد.»

 

رییس بانک مرکزی با اشاره به اینکه دولت می گوید خرید و فروش ارز توسط مردم انجام نشود و سرمایه ها در تولید هزینه شود، گفت: «اگر مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند به سرعت نرخ ها کاهش پیدا می کند و بعد از ثبات ارزی می توان به سمت ثبات تورم حرکت کرد.»

 

همتی با ابراز تاسف از اینکه رانت خوارها در کشور زیادند و در همه مسیرها وارد می شوند، افزود: «هدف ارز ۴۲۰۰ تومانی رفاه مردم بود اما عده ای در آن اخلال ایجاد کردند. ارز دریافت کردند و کالا وارد نمی کردند یا با اعمال نفوذ از بانک ها وام گرفتند اما این نکته را اعلام می کنم که در سال 98 نظارت و کنترل جدی در بانک هاداریم.»

 

وی با بیان اینکه از وضعیت اقتصادی مردم آگاه است و می داند که رفاه مردم آسیب دیده است، گفت: «امیدوارم در کوتاه مدت بتوان شرایط را اصلاح کرد. من از مردم به خاطر مشکلات عذرخواهی می کنم و ما بهتر از این می توانستیم کار کنیم و صادقانه می گویم شرایط در کنترل است و امیدوارم با اقدامات و سیاست های دولت و کمک سایر قوا بتوانیم شرایط بهتری برای زندگی مردم در سال 98 ایجاد کنیم.»/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان اعتکاف مراسم اعتکاف خسارت سیل نوروز اعتکاف ماه رجب استان بوشهر بارندگی و سیلاب سیل همتی نظام بانکی بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۷۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

امتداد - با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ  2029.2  هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی (۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شرح زیر است: 

  بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی(تابا) اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی (تابا) اقدام کنند.   بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مطابق با ضوابط تعیین شده) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۴ درصد) استفاده کنند.   برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان.
  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد