Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@17:06:27 GMT

292 هزار و 375 نفر از مکان های تاریخی فارس دیدن کردند

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۸۱۴۰

292 هزار و 375 نفر از مکان های تاریخی فارس دیدن کردند

شیراز- ایرنا- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: 292 هزار و 375 نفر از 27 اسفند 97 تا شامگاه جمعه دوم فروردین 98 از مکان های تاریخی و فرهنگی تحت پوشش این اداره کل بازدید کردند.

مصیب امیری شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:در این مدت 81 هزار و 106 نفر از مجموعه فرهنگی حافظ و 62 هزار و 933 نفر از مجموعه زندیه بازدید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او گفت: طی این مدت مجموعه جهانی تخت جمشید پذیرای 47 هزار و 491 بازدید کننده، مجموعه فرهنگی سعدی پذیرای 45 هزار و 724 بازدیدکننده و مجموعه جهانی پاسارگاد پذیرای 29 هزار و 982 گردشگر و بازدیدکننده بوده اند.
آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، ارگ کریمخانی، موزه سنگ های تاریخی هفت تنان، موزه پارس، موزه گرمابه حمام وکیل، تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم و نقش رجب زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس قرار دارد.
همچنین شهر تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان، غار شاپور، موزه بیشاپور، موزه مردم شناسی کازرون، قلعه دختر و کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان و موزه باغ نشاط شهرستان لار از دیگر آثار تاریخی ـ فرهنگی زیر پوشش میراث فرهنگی استان فارس به شمار می رود.
امیری گفت: 741 هزار و 915 نفر شب از 27 اسفند 97 تا شامگاه جمعه دوم فروردین 98 در اماکن اقامتی این استان اسکان یافتند.
وی بیان کرد: این مکان ها شامل هتل، هتل آپارتمان ، مهمانپذیر ، کمپ های موقت، کلاس های مدارس ، منازل استیجاری و چادرهای مسافرتی و مهمانسراهای ادارات، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی است
6122 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي نوروز 98 فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۸۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه رفتن وارونه!

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: خانه‌های وارونه، رویا پارک‌ها و اتاق‌های خطای دید، هیجان‌انگیزترین تم‌پارک‌ها هستند که با ترفندهایی، فضای غیرواقعی و جادویی می‌سازند. قدم‌زدن در این مجموعه‌ها با تجربه هیجان، معلق‌بودن، نداشتن تعادل، خطای دید و روبه‌روشدن با حقه‌های مختلف همراه است. برخی از این جاذبه‌های تفریحی متفاوت را معرفی کرده‌ایم.

نام مقصد: خانه وارونه چیتگر

نشانی: بزرگراه خرازی، ضلع شرقی دریاچه شهدای خلیج‌فارس

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: چیتگر

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: شهرک شهید باقری

محدودیت سنی: برای افراد ۳سال به بالا

ساعت بازدید: ۱۴تا ۲۱

معرفی: نخستین تجربه در پایتخت از ساخت تم‌پارکی با موضوع اتاق‌های وارونه در نزدیکی دریاچه شهدای خلیج‌فارس ساخته شده است.

جنگ با جاذبه

خانه وارونه مجموعه شگفت‌انگیزی است که در آن همه‌چیز خلاف جاذبه حرکت می‌کند. صندلی‌ها پرواز می‌کنند و تختخواب از دیوار بالا می‌رود. در این مجموعه بیننده، تجربه‌هایی جدید از تصویر و رنگ دارد. هر بازدیدکننده می‌تواند خودش بخشی از این شعبده‌بازی باشد و آن را در قاب دوربین خودش ثبت کند. این پروژه در دسته تم‌پارک‌های موضوعی قراردارد. سوژه اصلی این تم پارک خطای دید است؛ یعنی تصاویر و تجربه‌هایی که با واقعیت هماهنگ نیست و فضایی شبیه به شعبده‌بازی ایجاد می‌کنند.

تجربه خطای دید

در بازدید از موزه خانه وارونه از میان اتاق‌های وارونه که طراحی و ایده‌های بسیار هیجان‌انگیزی دارند، عبور می‌کنید. بازدیدکننده‌ها می‌توانند عکس و فیلم‌های جالبی در این موقعیت‌ها ثبت کنند. آینه جادویی، قاب عکس زنده، کاناپه جادویی و صندلی‌های نامرئی چند مورد از این جاذبه‌هاست. در انتها از میان هزارتوی بی‌نهایت عبور خواهید کرد که ممکن است در آن گم شوید. سعی طراح و سازنده این مجموعه ایجاد فضای تجربه‌محور از پدیده‌های شگفت‌انگیز خطای دید بوده است.

نام مقصد: رویا پارک دارآباد

نشانی: خیابان نیاوران، انتهای خیابان موزه، ضلع جنوبی مجموعه ساختمان آجری کروی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: نوبنیاد

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: دارآباد

محدودیت سنی: بالای ۵سال

ساعت بازدید: ۱۰تا ۲۰

معرفی: رویاپارک یکی از موزه‌های طراز اول دنیا و از بزرگ‌ترین موزه‌های خطای دید خاورمیانه به شمار می‌رود.

مرز حقه و واقعیت

در این پارک بیش از ده‌ها اثر جذاب در ۶بخش‌ مختلف وجود دارد. هر یک از بخش‌های شش‌گانه این موزه اختیار ذهن شما را به‌دست می‌گیرد تا تشخیص مرز بین واقعیت و حقه‌های به‌کاررفته در هر اثر دشوار و دشوارتر شود. یکی از نکات سرگرم‌کننده موزه این است که باید با عمیق نگاه‌کردن به آثار قدرت تشخیص خود را محک بزنید و سعی در کشف پدیده‌ها داشته باشید. وجود دو سنگ غول‌پیکر سوار بر هم که در فضای مقابل در ورودی موزه معلق‌اند و میز کج فروش بلیت، در همان ابتدا به شما نوید حضور در دنیایی عجیب و مدهوش‌کننده را می‌دهند.

شوخی با قوانین فیزیک

در بخش خطای دید از رویا پارک، تابلوهای خطای دید وجود دارند که به‌صورت متمرکز با ایجاد خطای شناختی در دیدگان، شما را دچار خطا می‌کنند. عصای مرتاض از سوژه‌های جالب برای عکاسی در این بخش است که به شما امکان می‌دهد در تصویر به‌صورت معلق بین زمین و هوا دیده شوید. در بخش‌های مختلف اتاق جاذبه هم شوخی‌های جالبی با نیروی جاذبه شده، مثلا در یک سمت دکوری را می‌بینیم که دیوارها و بخش‌های آن با زاویه ۲۰درجه‌ نسبت به سطح زمین ساخته‌شده‌اند و این خطای دید را به‌وجود می‌آورد که در حال سقوط هستید. در سمت دیگر اتاق‌هایی را می‌بینیم که به‌صورت وارونه ساخته‌شده‌اند و با قدم‌گذاشتن روی آن انگار روی سقف راه می‌روید.

نام مقصد: ایلوژنا ایران‌مال

نشانی: انتهای بزرگراه شهید خرازی، مجموعه ایران‌مال، طبقه سوم

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: چیتگر

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: شهرک شهید باقری

محدودیت سنی: ۵سال به بالا

ساعت بازدید: ۱۰تا ۲۳

معرفی: ایلوژنا در واقع یک پارک ترکیبی با آثار متنوعی از خطای دید و اتاق‌های سلفی است.

عکاسی خلاقانه

ویژگی مهم این محل، فراهم‌کردن امکان عکاسی با ایده‌های خلاقانه برای گردشگران است. لوکیشن‌های ساخته شده در این مجموعه عجیب و غریب هستند و هر کدام می‌توانند دقایقی سرگرمتان کنند. عکاسی در این مجموعه آزاد و همراه‌بردن دوربین حرفه‌ای هم مجاز است. از آنجا که بخش‌های متنوعی در این مجموعه طراحی شده، گردش و عکاسی در آن گزینه مناسبی برای تفریح گروه‌های دوستانه و خانوادگی محسوب می‌شود که قصد دارند عکس‌های یادگاری متفاوت ثبت کنند.

ابعاد غیرمتعارف المان‌ها

در ایلوژنا تقریبا هیچ‌چیز سر جای خودش نیست! همین در هم‌ریختگی و بی‌نظمی در قواعد باعث می‌شود فضاها برای بازدیدکنندگان جذابیت و چالش را همزمان داشته باشند. ابعاد المان‌ها در بخش‌های مختلف این مجموعه غیرمتعارف است، یعنی یا خیلی بزرگ‌تر از حد معمول هستند یا خیلی کوچک‌تر از حالت عادی. همین موضوع لوکیشن‌های خلاقانه و پرهیجان می‌سازد. در این مجموعه هم تکیه طراحان بر ایجاد خطای دید در بازدیدکنندگان بوده است. در زمان بازدید از مجموعه، راهنما شما را همراهی می‌کند.

کد خبر 845735 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها سفر - گردشگری بوستان

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • رمزگشایی از گورستان تاریخی هفتاد ملا (+عکس)
  • راه رفتن وارونه!
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • ماموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی
  • سعدی؛ میزبان رویداد هنری گل، مرغ و خوشنویسی شد
  • فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد