Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@01:17:10 GMT

يافتن معنای زندگی در «مرداب روح»

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۸۳۲۶

يافتن معنای زندگی در «مرداب روح»

کتاب «مرداب روح»به جایگاه و نقش تاثیرگذار رنج ها در رشد روحی اشاره می کند زیرا دقیقا در مرداب های زندگی است که پرده از هدف، شأن و عمیق ترین معنای زندگی را داریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، آیا هدف زندگی رسیدن به شادی است؟ راستی چه کسی است که آرزوی داشتن زندگی آرام و شاد را نداشته باشد، کیست که نخواهد در جایی زندگی کند که تا آخر عمر بی دغدغه در آنجا بیاساید و شاد باشد؟ ولی می دانیم که واقعیت زندگی چنین نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسیر زندگی ما اغلب اندوه بار و نامعلوم است. اکثر اوقات با روحیه ای سرشار از تاریکی ناشی از احساس گناه، خیانت، شک، افسردگی، خشم و وحشت بسر می بریم.

 

کتاب «مرداب روح» به بررسی مرداب هایی می پردازد که همه ما در آنها دست و پا زده ایم یا روزی در آن غوطه ور خواهیم شد. این کتاب به جایگاه و نقش تاثیرگذار رنج ها در رشد روحی اشاره می کند زیرا دقیقا در مرداب های زندگی است که پرده از هدف، شأن و عمیق ترین معنای زندگی را داریم. هیچکس از اینکه در مرداب های روح بیفتد و در زندگی رنج بکشد، معاف نیست. این واقعیت تلخ و حزن انگیزی است که گریزی از آن نیست. دکتر جیمز هولیس در کتاب «مرداب روح» می گوید «در زندگی به دنبال حالت غیرممکن خوشبختی نگردیم و برای رنج هایی که در زندگی نصیب مان می شود، ارزش قایل شویم».

 

کتاب «مرداب روح» نوشته دکتر «جیمز هولیس»، دانش آموخته موسسه روانکاوی یونگ در زوریخ با ترجمه فریبا مقدم از سوی انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.این کتاب مشتمل بر 9 فصل با عناوین حضور دایمی گناه، اندوه، مرگ، خیانت، شک و تنهایی، افسردگی، درماندگی و نومیدی، وسواس و اعتیاد، خشم، ترس و اضطراب، مروری ساده بر عقده و عبور است.

 

«سیدسهیل رضایی»، رییس هیئت مدیره بنیاد فرهنگ زندگی و ناشر کتاب مرداب روح در مورد این کتاب گفته است: این کتاب بی نظیر، عمیق و تاثیرگذار است. سال 1393 دوره ای آموزشی با کمک این کتاب و چند منبع دیگر در بنیاد فرهنگی زندگی تدوین شد و بنده آن را تدریس کردم. در روند دوره همه اقوال این بود که کلام و منطق و چشم انداز مباحث بی نهایت تازه و بکر و تاثیرگذارند. از آن دوره همیشه خاطراتی مفید می شنوم و هنوز سی دی های ضبط شده آن دوره جزو محبوب ترین و موثرترین آثار من است. دکتر جیمز هالیس از معدود اندیشمندانی است که توانسته است از دل تئوری پروفسور کارل گوستاو یونگ مدل هایی را استخراج کند که به مسایل عمیق جامعه بشری پاسخ هایی درخور و قابل بدهد. از زمانی که با ایشان آشنا شدم، کمتر متن و کتابی دیدم که بتواند ایشان را کنار بزند و نگاه مان را دوباره تازه کند. قدرت عجیب کتاب «مرداب روح» آن است که آقای هولیس توانسته است ابتدا بسیار خوب دردها و رنج های اصلی بشر را تحلیل کند و از سوی دیگر بسیار دقیق از طریق تعریف مفهوم عقده و معنا رنج های بشر را رمزگشایی و شفابخشی کند.

 

در قسمتی از کتاب «مرداب روح» می خوانیم: به محض اینکه نگرانی افزایش می یابد در برخی رفتارهای تکراری اسیر می شویم که به ما اجازه می دهند احساس تنهایی نکنیم. با چنین ارتباطی اضطراب به طور موقت فرو می نشیند. چنین رفتاری می تواند کاملا بدون اراده یا با تایید آگاهانه ما صورت پذیرد. شخصی سیگاری را روشن می کند، آن را می کشد، خاموش می کند و بدون اینکه توقفی آگاهانه داشته باشد به گفتگو ادامه می دهد. متاسفانه آن اثر فرحبخش ارتباط لحظه ای دوام ندارد و بنابراین دفعه بعدی که روان سرشار از نگرانی می شود، آن رفتار هم باید تکرار شود.

 

جیمز هولیس معتقد است، رنج لازمه رشد و بلوغ روحی است. بدون رنج انسان، ناآگاه، نابالغ، وابسته، ضعیف و محدود می ماند. از سوی دیگر بسیاری از کج رفتاری ها، عادات سوء، تعصبات و روانی رنجوری های نظیر افسردگی، خشم مزمن، اضطراب، ترس مداوم و پرخاش در حقیقت راه هایی هستند که برای گریز از رنج انتخاب کرده ایم.

 

نویسنده کتاب «مرداب روح« اذعان داشته است: فاصله میان امیدهای مانا واقعیت زندگی بسیار طولانی است و مشکلات و رنج های بی شماری را دربر می گیرد. تفاوتی نمی کند که بردبارانه شرایط حاضر را که توانمندی و عین حال اجتناب ناپذیر است، تاب آوریم و با روحیه ای قهرمانی با آن برخورد کنیم با فقط دست روی دست بگذاریم و ماتم بگیریم به هر حال فاصله میان امیدهای ما و زندگی واقعی بسیار طولانی است اما روانشناسی یونگ که رشد درونی را ترغیب می کند، هدف زندگی را نه خوشبختی بلکه یافتن معنا می داند.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان مراسم اعتکاف اعتکاف اعتکاف ماه رجب استان بوشهر عید نوروز خسارت سیل نوروز شبستان مریم داوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۸۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجساد ۳ جوان مشگین‌شهری پس از چهار ماه پیدا شد

به گزارش صدای ایران،پنج شنبه ۲۱ دی ماه سال گذشته سه جوان مشگین شهری که ۲ نفر از آنها برادر بودند، از منزل خود خارج می‌شوند و پس از یک روز بی‌خبری خانواده‌های آنها موضوع را به نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر این شهرستان اطلاع می‌دهند.

بر اساس این گزارش پس از اعلام مفقودی این سه جوان عملیات جست و جو و نجات برای یافتن این سه جوان در منطقه آلوج احمد آباد مشگین غربی اعلام و جست و جو برای یافتن این سه فرد آغاز می شود.

امدادگران جمعیت هلال احمر حدود ۹ روز از دو جبهه مشگین شهر و سراب برای یافتن این سه جوان تلاش کردند اما در نهایت با وجود استفاده از بالگرد هیچ رد و نشانه ای از این سه جوان پیدا نشد و در نهایت فرماندار مشگین شهر اول بهمن ماه سال گذشته از توقف عملیات جست و جو برای یافتن این سه جوان خبر داد.

در همین زمینه شهرام محمدی فرماندار مشگین شهر در گفت و گو با خبرنگاران از پیدا شدن بقایای پیکرها و برخی اسناد هویتی و لوازم این سه جوان خبر داد و گفت: تقریبا حوالی ظهر امروز گزارش مردمی ارائه شد مبنی بر اینکه برخی از کوهنوردان که در منطقه حضور داشتند، علائمی از این سه جوان پیدا کردند و بلافاصله تیم‌های هلال احمر،نیروی انتظامی و بسیج به محل اعزام شدند.

وی اضافه کرد: از این سه جوان که دی ماه سال گذشته مفقود شده بودند، بقایای پیکر، تلفن همراه، کفش، تکه‌هایی از لباس و برخی اسناد هویتی پیدا شده است.

فرماندار مشگین شهر یادآورشد: تیم‌های هلال احمر و نیروهای انتظامی، مقام قضایی پزشکی قانونی در محل حاضر هستند و به محض اینکه عوامل نیروی انتظامی بقایای این سه جوان را از منطقه این بقایا را منتقل کنند اطلاعات کامل‌تر به سمع و نظر شهروندان خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • اجساد ۳ جوان مشگین‌شهری پس از چهار ماه پیدا شد
  • «نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد
  • بایدن : آدمخوارها دایی ام را خوردند !
  • حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری خطیب نماز جمعه این هفته تهران
  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • حجت‌الاسلام حاج علی اکبری خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • برپایی هفت میز خدمت در نماز جمعه این هفته تهران
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند