Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت علوم در خرداد سال گذشته با اخبار پر فراز و نشیب بسیاری همراه بود که در این بسته خبری قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علم در خرداد سال گذشته  با اخباری حول  صدور ۲ هزار ۲۰۰ ویزا برای دانشجویان خارجی، جزئیات از معامله ساختمان میلیاردی کمیته امداد  و بازگشت ۳ رشته دانشگاه صدا و سیما به دفترچه کنکور ارشد سپری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آخرین جزئیات از معامله ساختمان میلیاردی کمیته امداد

ضیایی سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این فعالیت با توافق طرفین و با هدف توسعه فضا‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه انجام شده است.

وی درباره اعتبار خرید این واحد ساختمانی، گفت: اعتبار خرید در کمیسیون خاصی و با توجه به مشارکت واحدها، موجودی دانشگاه و نظر نهایی رئیس دانشگاه اعلام شده است.

ضیایی درباره فعالیت آموزشی این واحد، اظهار کرد: باید وضع کالای واحد بررسی شود و پس از محاسبه زمان بهره‌برداری، تاریخ دقیق فعالیت این ساختمان به عنوان یکی از واحد‌های آموزشی دانشگاه آزاد مشخص شود.

حضور ۲۳ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی لایدن

دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت:در رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۶، ۱۴ دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی و اصفهان  قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد دانشگاه‌های کشور در این رتبه‌بندی به ۱۳ دانشگاه رسید. دانشگاه صنعتی اصفهان، امیرکبیر، شریف، تبریز، علم و صنعت ایران، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۱۵ میلادی در این رتبه بندی حاضر شدند.

دهقانی بیان کرد: در سال ۲۰۱۴ تعداد دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی به ۱۲ دانشگاه رسید که شامل دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، تبریز، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شیراز، علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود؛ البته در سال ۲۰۱۲ هیچ دانشگاهی از کشور در بیندانشگا‌های برتر دنیا حضور نداشت و در سال ۲۰۱۳ پنج دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شریف، تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی تهران در این نظام برای اولین بار جای گرفتند.

ساختمان جدید دانشگاه آزاد تحویل گرفته شد

رهبر گفت گفت:توافق مسئولان در جلسات دانشگاه آزاد و کمیته امداد باعث شد که  حراست کمیته امداد ساختمان را تخلیه کند و حراست دانشگاه آزاد در مجتمع مستقر شوند. البته در این بازدید  نام مجتمع به مجتمع دانشگاهی امام خمینی (ره) تغییر یافت.

رهبر تصریح کرد اضافه کرد: ۳۰ هزار دانشجوی واحد تهران مرکز دانشگاه تهران  از مهرماه به این مجتمع منتقل می‌شوند، این افراد در ۶ دانشکده و ۱۲ ساختمان مسکونی و اداری فعال بودند البته به دلیل نبود برخی تجهیزات دانشجویان سال‌های دوم، سوم و چهارم مقطع کارشناسی دانشکده هنر  به این ساختمان منتقل نمی شوند و آینده انتقال آنها پیگیری می‌شود.

 ۱۰۰ سهمیه برای جذب نخبگان در هیئت علمی دانشگاه‌ها

رئیس مرکز جذب هئیت علمی وزارت علوم گفت: امسال هم با هماهنگی سازمان امور استخدامی و بنیاد ملی نخبگان، موافقت به عمل آمد که 100 سهمیه برای جذب نخبگان به عنوان هئیت علمی اختصاص داده شود؛ به طوری که دانشگاه های مختلف حدود 76 سهمیه را توانستند استفاده کنند.
رئیس مرکز جذب هئیت علمی  وزارت علوم در ادامه در خصوص شرایط سنی برای متقاضیان جذب هیئت علمی اضافه کرد: شرط سنی شرکت متقاضیان در فراخوان جذب برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد 30 سال و برای دارندگان مدرک دکترای تخصصی 40 سال است.

وی ادامه داد: در صورت وجود موارد خاص در مورد دارندگان مدرک دکتری پرونده از طریق هیئت اجرایی و با مشورت هیئت اجرایی و هیئت ممیزه بررسی می‌شود.

بازگشت ۳ رشته دانشگاه صدا و سیما به دفترچه کنکور ارشد

اسفندیاری گفت:در اصلاحیه پنجم دفترچه کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷، سه رشته دانشگاه صدا و سیما که باقی مانده بود به دفترچه بازگشت.

وی ادامه داد: پیش از این معاون وزیر علوم هم در مصاحبه ای از حذف تعدادی از رشته های این دانشگاه خبر داده بود که باهماهنگی صورت گرفته به دفترچه بازگردانده شد.

کاهش چشمگیر مصرف گل در میان دانشجویان

پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: مرکز مشاوره دانشگاه تهران در راستای تحقق رسالت تهیه مستندات معتبر برای مسئولین ذیربط اجرایی، اولویت‌های فرهنگی در زمینه ارائه خدمات درمانی ترک دخانیات و شیوه های نوین طراحی کرده است.

پیروی به بحث مصرف مواد مخدر گل در میان دانشجویان  پرداخت و افزود: از زمان اجرای طرح سیمای زندگی، مصرف مواد به خصوص گل  نسبت به سال 95 کاهش چشمگیری داشته است و وضعیت بهتری پیدا کرد و در مجموع در بین دانشگاه‌های منطقه یک و دانشگاه‌های تهران متوسط به پایین است.

آیین نامه سنوات دانشجویی به زودی ابلاغ می‌شود

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: براساس آئین‌نامه وزارت علوم، دانشگاه می‌تواند اجازه ادامه تحصیل نیم سال ۹ و ۱۰ را به دانشجویان دهد، اما دانشجویان باید بابت ادامه تحصیل در این نیمسال شهریه پرداخت کنند، البته تدوین آئین‌نامه مبلغ شهریه دریافتی از دانشجویان بر عهده هیئت امنای دانشگاهاست و آن‌ها میزان شهریه سنوات دانشجویان ورودی ۹۳ به بعد را تعیین و از مهر امسال نیز اجرایی می‌کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد: هیئت امنای دانشگاه‌ها پیرو سیاست‌های کلان وزارت علوم تصمیم می‌گیرند و دانشجویان دوره کارشناسی ترم ۹ را بدون پرداخت هزینه تحصیل می‌کنند، اما برای تحصیل در ترم دهم باید شهریه پرداخت کنند.

ابلاغ سند اسلامی دانشگاه‌ها به همه واحدهای دانشگاه آزاد

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بحث سند راهبردی فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد از مدت ها پیش تدوین شده است، خوشبختانه مراحل مختلفی را طی و قرار است این سند به عنوان یک محور حرکت در حوزه فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی فرهنگی در سال گذشته دانشگاه آزاد را بر اساس راهبردهای سند اسلامی دانشگاه‌ها تنظیم کردیم به طوری که در سال‌های گذشته این سند رونمایی و به متن آن به همه شعبات دانشگاه‌های آزاد ابلاغ شد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: دانشگاه آزاد با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اسلامی کردن دانشگاه‌ها، عزم خود را برای تحقق سند اسلامی کردن دانشگاه‌‌ها به کار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۸۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی اوایل ۱۴۰۳

سخنگوی وزارت علوم گفت: آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی هم تدوین شده و اوایل ۱۴۰۳ نهایی و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی شمسی پور در تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی اظهار داشت: راه اندازی صندوق شورای عالی عتف از اقدامات مهم این دوره بود که برای اولین بار صورت گرفت و مسئول آن نیز منصوب شده است.

وی افزود: تشکیل این صندوق باعث می‌شود بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی که در قالب برنامه بودجه به شورای عالی عتف اختصاص می‌یابد در یک صندوق تمرکز پیدا کند و صرف پروژه‌های کلان پژوهشی و سایر مسائل مانند پروژه‌های مانند دانشجویان پسا دکتری شود.

شمسی پور اظهار داشت: آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی هم تدوین شده و اوایل ۱۴۰۳ نهایی و ابلاغ خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به دستاوردهای وزارت علوم در زمینه مهارت‌آموزی دانشجویان ادامه داد: ۷۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها راه افتاده و ۲۷۸ هزار دانشجو در این مراکز آموزش دیدند. همچنین فرصت مطالعاتی داخل کشور استادان دانشگاه‌ها شامل فرصت مطالعاتی در صنعت هزار و ۲۱ مورد و قرارداد ارتباط با صنعت بیش از ۱۱ هزار قرارداد و از جهت ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: با پیگیری وزارت علوم موفق شدیم مالیات قراردادهای پژوهشی را در ۵ درصد تصویب کنیم در حالی که مبالغ بالاتری پیشنهاد شده بود و این مصوبه به نفع پژوهشگران تمام شد.

سخنگوی وزارت علوم گفت: بخشی از بودجه تجهیزات ۱۰۰ میلیون یوروی که از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته بود تخصیص یافت و تخصیص به دانشگاه‌ها ادامه دارد.

شمسی پور با اشاره به افزایش شمار نشریات نمایه شده در اسکوپوس طی دو سال گذشته گفت: ۶۳ نشریه طی دو سال گذشته در پایگاه‌های اسکوپوس و دیگر پایگاه‌های بین المللی نمایه شده که از این تعداد ۱۴ نشریه فارسی است در حالی که در کل تاریخ آموزش عالی ۱۰۳ مجله نمایه شده بود.

*توسعه بورس‌های دانشجویی

وی در مورد توسعه بورس‌های دانشجویی نیز اظهار داشت: در دو سال گذشته بورس‌های دانشجویی ۱۳ گانه راه افتاده و ۳ بورس از این بورس‌ها عملیاتی شده است؛ بورس دانش، (برای رشته‌های راهبردی و علوم پایه) بورس صنعت (صنایع دانشجویان را بورس می‌کنند) و بورس بنگاه‌های اقتصادی (حمایت از پایان نامه‌های دکتری و و ارشد) که در سال ۱۴۰۲ برای این بورس‌ها دانشجو پذیرفته شد. بورس هنر در حال عملیاتی شدن است، همچنین آیین نامه حمایت از دانشجویان سرامد هم تدوین و تصویب شد که ۲ تا ۵ درصد از دانشجویان را پوشش می‌دهد.

شمسی‌پور تاکید کرد: سامانه جاذبه‌های تحصیلی دانشجویان با هدف جذب دانشجویان خارجی راه اندازی شده است. همچنین امروز ۹۸ دانشگاه مجوز جذب دانشجوی خارجی دارند و تعداد دانشجوی خارجی از ۹۰ هزار دانشجو به ۱۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.

*بخش فرهنگ

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم گفت: در این دوره جایزه منشور فرهنگ توسعه قرآنی و آیین نامه کهاد قرانی و ۳ رشته جدید قرآنی ایجاد شده است.

وی به راه اندازی سامانه فرنما یا فرهنگ نما، در معاونت فرهنگی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: سامانه فرنما برای رصد فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها راه افتاده است و تاکنون ۱۱۰ هزار فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها در این سامانه ثبت شده است.

شمسی پور افزود: بر اساس آمار ثبت شده در این سامانه می‌دانیم برای انتخابات بیش از ۵ هزار برنامه در دانشگاه‌ها برگزار شد. همچنین صندوق رای گیری در بسیاری خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها داشتیم.

سخنگوی وزارت علوم گفت: مشارکت دانشگاهیان، دانشجویان، اساتید و کارکنان بر اساس آمار مراجع ذی صلاح نسبت به سال ۹۸ بیشتر شده است.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: برای اولین بار شاخص‌ها و معیارهای فرهنگی وارد رتبه بندی دانشگاه‌ها شد و هم اکنون ۱۵ درصد از شاخص‌های کل در رتبه بندی دانشگاه‌ها را امور فرهنگی تشکیل می‌دهد.

شمسی پور گفت: همچنین اردوهای ستاد راهیان پیشرفت ۳ برابر و کرسی‌های آزاد اندیشی ۲ و نیم برابر طی ۱ سال گذشته شد. ریل گذاری جدیدی برای اعضای انجمن‌های علمی شده اعضای این انجمن‌ها می‌توانند در پارک‌های علم و فناوری حضور یابند و ارتباط بگیرند.

*ساماندهی در آموزش

وی با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان طی سال‌های اخیر گفت: با توجه به گذر از اوج تعداد دانشجویان در مقاطعی حدود ۱۰ سال قبل، بیش از ۱۱۰۰ کدرشته محل کارشناسی، و ۱۰۰۰ کدرشته محل در مقطع دکتری حذف و ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شده و دیگر دانشجو جذب نمی‌کند. ساماندهی دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز از دیگر اقدامات این حوزه بوده است و از ۳۲۰ دانشگاه غیرانتفاعی در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰۰ دانشگاه منحل شده‌اند که این اقدام با نهایت سختگیری کارشناسی و برای افزایش کیفیت تحصیل صورت گرفت.

وی ادامه داد: پذیرش ۱۰۰۰ دانشجوی استاد محور که برای اولین بار صورت گرفت از دیگر اقدامات وزارت علوم در دو سال اخیر در حوزه آموزش بود.

شمسی پور به دستاوردهای سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد و گفت: قبل از سال ۱۴۰۰ تقلب و تخلف عادی بود ولی اکنون همه می‌دانند به شکل جدی با این اقدام برخورد می‌شود و با پیشگیری‌ها، در ۱۴۰۲ هیچ کس نتوانست در کنکور تقلب کند.

*توسعه فعالیت‌های فناورانه

به گفته وی بر اساس تفاهمی با شرکت شهرک‌های صنعتی زیر نظر وزارت صمت، ۲۷۰ هکتار از زمین‌های شهرک‌های صنعتی زمین در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری قرار گرفته است‌

شمسی‌پور با اشاره به درخواست رئیس‌جمهور برای اینکه دانشگاه‌ها پیشنهادهایی برای حل مسائل کشور ارائه دهند، گفت: در وزارت علوم برای جمع سپاری مسائل و دریافت پیشنهادها سامانه‌ای برای مردمسپاری طراحی شده تا از ظرفیت استادان و دانشجویان کشور برای حل مسایل کشور استفاده کنیم و شعار دانشگاه اتاق فکر دولت را به این شکل عملیاتی می‌کنیم.

وی از ابلاغ آیین نامه تدوین کتب درسی به شکل یک کتابچه خبر داد و گفت: از این پس کتب درسی به شکل یکسانی و بر اساس اصول معیاری تدوین می‌شود و برای اعضای هیات علمی امتیاز دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فراز و فرودهای آموزش عالی در سالی که گذشت
  • راهیابی دومین تیم دانشگاه آزاد اشکذر به مرحله کشوری کرسی‌های آزاداندیشی 
  • حمله به دانشجویان هنگام اقامه نماز
  • ابلاغ آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی اوایل ۱۴۰۳
  • آیین نامه های ارتقای اعضای هیئت علمی و جهش علمی به زودی ابلاغ می شود
  • حمله به دانشجویان مسلمان هنگام اقامه نماز
  • آغاز ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری از هفتم فروردین
  • عملکرد یک ساله دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف/ از افزایش جذب دانشجویان خارجی تا آماری از فعالیت انتخاباتی دانشگاه‌ها
  • کشف میلیاردی سیگار قاچاق در تهران | ده ها کارتن سیگار خارجی با این مارک ها
  • کمک ۱۰۰ میلیون تومانی دانشگاه آزاد بردسکن به ازدواج دانشجویی