Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:52:43 GMT

هشدار سیل در تمام رودخانه های خوزستان اعلام شد

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۸۸۱۳

هشدار سیل در تمام رودخانه های خوزستان اعلام شد

اهواز - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، نسبت به افزایش دبی در همه رودخانه های استان در روزهای آینده به دلیل پیش بینی بارندگی شدید هشدار داد و گفت: در همه رودخانه های استان برای مقابله با سیلاب احتمالی، حالت آماده باش اعلام شده است.

حمیدرضا لشکری شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: پیش بینی های هواشناسی بارندگی شدید از فردا (یکشنبه) را به مدت سه روز در تمامی حوزه های آبریز خوزستان نشان می دهد، که به تبع آن افزایش جریان آب رودخانه ها و احتمال وقوع سیلاب را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به تصمیم ستاد مدیریت بحران استان مبنی بر اعلام وضعیت هشدار سیل در همه رودخانه ها، از همه شهروندان و مسافران نوروزی درخواست کرد که از توقف، نزدیک شدن و تردد در مسیر رودخانه ها خودداری کنند.
لشکری با بیان اینکه پیش بینی ها، بارندگی شدید در همه حوزه ها را نشان می دهد، اضافه کرد: در حوزه رودخانه های کارون بزرگ و مارون نیز هشدار سیل اعلام شده اما همچنان نگرانی از وقوع سیلاب در پایین دست رودخانه کرخه بیشتر از سایر مناطق استان است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیل بندها در حاشیه کرخه و شهرستان های دشت آزادگان و هویزه مشکلی ندارند و گروههای این سازمان برای مقابله با سیلاب در این منطقه مستقر شده اند.
لشکری همچنین گفت: احتمال می دهیم در روزهای آینده دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز به 2 هزار مترمکعب برثانیه افزایش یابد، البته این افزایش نگران کننده نیست و تنها باعث آبگرفتگی مجدد پارک های ساحلی خواهد شد، به همین دلیل تاکید می کنیم که شهروندان و مسافران نوروزی به رودخانه نزدیک نشوند.

*افزایش خروجی سدها
معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه وضعیت فعلی سدهای استان را تشریح کرد و گفت: حجم ذخیره سد کرخه هم اکنون 4.7 میلیارد مترمکعب و ظرفیت خالی آن 550 میلیون مترمکعب است، ورودی امروز این سد 467 و خروجی آن 530 مترمکعب برثانیه است که 50 مترمکعب برثانیه از طریق تونل دشت عباس و بیش از 30 مترمکعب برثانیه نیز از طریق کانال پای پل کرخه خارج می شود.
به گفته وی تمام تلاش ها بر این است که خروجی سد کرخه از میزان فعلی بیشتر نشود، البته این مساله به میزان بارش های حوزه میانی بستگی دارد.
وی افزود: حجم سد دز حدود 2 میلیارد مترمکعب و ظرفیت خالی آن 700 میلیون مترمکعب است، ورودی این سد نیز 525 مترمکعب برثانیه و خروجی 700 مترمکعب برثانیه است.
لشکری اضافه کرد: حجم فعلی سد گتوند علیا (کارون) 3.8 میلیارد مترمکعب با 812 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی است که ورودی آن 233 و خروجی 583 مترمکعب برثانیه است.
وی اظهار داشت: در سد مارون حدود یک میلیارد مترمکعب ذخیره داریم و ورودی و خروجی این سد 70 مترمکعب برثانیه است.
لشکری اظهار داشت: مقرر شده است که دبی خروجی سد دز به یک هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد مارون به 100 مترمکعب برثانیه افزایش یابد.
وی همچنین گفت: با وجود بارش های کم سابقه در خوزستان در ماه های گذشته، سیلاب ها کنترل شده و به جز شکسته شدن سیل بند در برخی مناطق، شاهد وقوع سیلاب در شهرها و روستاها نبودیم.
اخطاریه 1 هواشناسی باران و رعدوبرق
مقدار بارش استان خوزستان در مقایسه با بلندمدت در همین بازه زمانی 59،7 درصد افزایش و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد 321 درصدی داشته است
هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (01مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد. بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن ماه امسال با شکسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست کرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند.
هواشناسی خوزستان همچنین ورود سامانه بارشی، از اواسط روز شنبه لغایت اوایل چهارشنبه هفته آینده را پیش بینی کرده که طی این مدت افزایش ابر، رگبارباران ، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه تا شدید به همراه تندباد لحظه ای و به تبع آن آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها را در پی خواهد داشت. طبق این پیش بینی بیشترین حجم بارش ها در مناطق شمال غربی، شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی استان شامل حوضه های آبریز کرخه، دز و کارون و مارون خواهد بود.
در روزهای اخیر سیلاب هزاران نفر در استان های گلستان و مازندران را گرفتار کرده است.

9754/6002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سيل ستاد بحران خوزستان سازمان آب و برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۸۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و ۲ رودخانه خوزستان

حسن بابایی   بیان کرد: اسناد مالکیت حدنگاری تالاب بین المللی «شادگان»،«هور العظیم»، «بن دون»، «میانگران» و «شیمبار»، رودخانه های «کرخه» و«شاوور» و ۲۷۹ سند مربوط به شهرک‌های صنعتی و ۲۹۵ سند مالکیت کوی مدرس اهواز بعد از ۷۰ سال و سند بزرگترین موقوفه کشور به دستگاه‌های متولی تحویل داده شد.

وی گفت: اسناد مالکیت بستر و حریم ۲ رودخانه بزرگ و مهم کشور که بالغ بر ۱۱ قطعه سند به مساحت ۲۵ هزار هکتار در حوزه ثبتی شهرستان شوش به نام دولت صادر شده است.

بابایی افزود: همچنین سند مالکیت حدنگار تالاب بین المللی «شادگان» به عنوان بزرگترین تالاب کشور شامل ۶۲ پلاک ثبتی در مجموع ۲۷۲ هکتار و تالاب «هورالعظیم» به عنوان بزرگترین تالاب مرزی کشور در ۱۰۹ هکتار در راستای حفظ و جلوگیری از تغییر کاربری طی فرآیندی پیچیده و با حمایت رییس کل دادگستری خوزستان صادر شد.

رییس ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: همچنین اسناد پنج تالاب به مساحت مساحت ۳۸۶ هزار هکتار که از زیستگاه‌های مهم حیات وحش ایران با گونه های مختلف گیاهی و جانوری است صادر و تحویل داده شد.

بابایی با اشاره به صدور ۵۴۱ سند مالکیت مربوط به شهرک‌های صنعتی اهواز، سوسنگرد، بهبهان، آبادان، باغملک، شوشتر و آغاجاری ادامه داد: مجموع مساحت این اراضی ۲۷۹ هکتار است که در راستای تحقق شعار سال و فراهم کردن بستر و زیرساخت‌های لازم برای توسعه تولید و اشتغال‌زایی به شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان تحویل داده شد.

رییس ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه اسناد بزرگترین موقوفه کشور بعد از سال‌ها انتظار صادر شد گفت: ۲۴۱ سند مالکیت به مساحت ۶۶ هزار هکتار مربوط به اراضی وقفی شهرستان‌های رامشیر و ماهشهر با حمایت دادگستری خوزستان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان با رفع اختلافات بین ادارات اوقاف و منابع طبیعی صادر شد.

رفع مشکلات مالکیتی و صدور اسناد « کوی مدرس» اهواز بعد از ۷۰ سال

رییس سازمان ثبت در ادامه با اشاره به صدور ۲۹۵ سند مربوط به «کوی مدرس» در اهواز گفت: در دولت مردمی سیزدهم اسناد مالکیت این منطقه صادر شد و مردم بعد از ۷۰ سال انتظار به خواسته خود رسیدند.

بابایی اظهار کرد: تثبیت مالکیت این منطقه بعد از رفع بخش عمده‌ای از مشکلات مالکیتی بین دستگاه‌های مختلف و شهرداری انجام شد.

رییس کل دادگستری خوزستان نیز در این نشست افزود: اعتبار دادن به معاملات عادی و غیر رسمی موجب تهدید و تزلزل مالکیت اموال غیرمنقول می‌شود و ترویج ثبت رسمی و اقدامات مؤثر سازمان ثبت به عنوان یکی از سازمان‌های حاکمیتی زیر نظر قوه قضائیه تاثیر به سزایی در آرامش روانی مردم و امنیت مالکیت‌ها در جامعه دارد.

علی دهقانی ادامه داد: بیش از ۹۹ درصد از اراضی ملی استان حدنگاری و سنددار شده است و ۱۷ واحد از ۲۳ واحد ثبتی استان، اراضی ملی به صورت ۱۰۰ درصدی تثبیت و اسناد آنها صادر شده است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خوزستان نیز بیان کرد: از مجموع یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان، یک میلیون و ۲۳ هزار هکتار معادل ۶۹ درصد آن حدنگاری و منجر به صدور سند شده است.

زمان خوب تاکید کرد: تاکید دولت و سازمان قوه قضائیه بر صدور اسناد مالکیتی در رفع تخلف زمین خواری و رسمین بخشیدن به معاملات بسیار موثر است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و ۲ رودخانه خوزستان
  • سند دار شدن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از رودخانه‌های کشور
  • افزایش ظرفیت مخازن آب شهری کردستان
  • بزرگداشت سردار شهید سید محمد حجازی و سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درشهرستان کرخه خوزستان برگزار شد