Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@00:45:59 GMT

شناسایی یک درمان موثر برای بیماری‌های کبدی

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۸۸۴۲

مطالعات جدید نشان می‌دهد داروی سیولستات که برای درمان آسیب‌های ریوی استفاده می‌شود، قادر به درمان برخی بیماری‌های جدی کبدی است که گزینه‌های درمانی محدودی دارند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، گرچه بسیاری بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت C و هپاتیت خودایمنی گزینه‌های درمانی موثر و در دسترسی دارند؛ درمان برخی بیماری‌های کبد از جمله پرفشاری ورید باب بسیار محدود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورید باب نام رگی است که خون را از روده و طحال وارد کبد می‌کند. پرفشاری ورید باب به معنای افزایش فشار ورید باب است که اغلب با بیماری‌های کبدی مانند سیروز (التهاب شدید کبد) و دیگر بیماری‌های مزمن کبد همراه است.

مطالعات جدید محققان کلینیک مایو در آمریکا نشان می‌دهد سیولستات که به طور گسترده برای درمان جراحت‌های ریوی در انسان استفاده می شود، قادر به درمان پرفشاری ورید باب در مدل‌های حیوانی است. این مطالعه نشان می‌دهد رسوب فیبرین عامل بروز پرفشاری ورید باب است و سلول‌های التهابی به نام نوتروفیل عامل ایجاد فیبرین هستند. فیبرین رشته‌هایی هستند که هنگام انعقاد خون ایجاد می‌شوند. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد داروی سیولستات با مهار عملکرد نوتروفیل، منجر به کاهش فشار خون ورید باب می‌شود. آزمایش‌های حیوانی نشان می‌دهد این دارو عارضه جانبی ندارد؛ البته استفاده از آن برای درمان بیماری‌های کبدی در انسان نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.

کبد بزرگترین اندام داخلی بدن است که بیش از 500 عملکرد حیاتی؛ از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت را به عهده دارد. کبد با تولید پروتئین و هورمون در سراسر بدن، نقش مهمی را در حفظ سطح نرمال قند خون ایفا می کند و تنها عضوی است که می‌تواند خود را بازسازی (ترمیم) کند؛ به همین دلیل افراد می توانند بخشی از کبد خود را اهدا کنند.
انواع سبزیجات، گریپ فروت، گردو، لیمو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ‌های سبز پررنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می دارند.

استفاده از غذاهای آماده و حاضری، الکل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و عدم تحرک، مهمترین دلایل آسیب کبد هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه American Gastroenterological Association منتشر شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کبد بیماری کبدی درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۸۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، «دن مرنشتاین»، محقق ارشد از دانشگاه جرج تاون، گفت: «عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی که باعث سرفه می‌شوند، می‌توانند خطرناک‌تر شوند و ۳ ٪ تا ۵ ٪ از این بیماران دچار ذات الریه می‌شوند.»

مرنشتاین گفت: «اما همه افراد در ویزیت اولیه تحت عکسبرداری قرار نمی‌گیرند، به همین دلیل پزشکان هنوز هم آنتی بیوتیک می‌دهند بدون هیچ مدرک دیگری در مورد عفونت باکتریایی.»

وی افزود: «این امر باعث شده است که برخی از بیماران تجویز آنتی بیوتیک برای سرفه داشته باشند.»

برای مشاهده اینکه آیا آنتی بیوتیک ها تفاوت ایجاد می‌کنند، محققان استفاده از آنها را در افرادی که دارای عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی بودند، ردیابی کردند.

در حدود ۲۹ ٪ از افراد در ویزیت اولیه پزشکی خود آنتی بیوتیک برایشان تجویز شد، اما این داروها در مقایسه با کسانی که نسخه‌ای دریافت نکردند، هیچ تأثیری در سرفه شأن مشاهده نشد.

همچنین به همان مدت زمان زیادی طول کشید تا مردم مدت درمان ابتلاء به عفونت شأن سپری شود، خواه آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند یا نه- حدود ۱۷ روز.

محققان خاطرنشان کردند که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها این خطر را افزایش می‌دهد که باکتری‌های خطرناک در برابر داروها مقاوم شوند.

مرنشتاین گفت که این مطالعه نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد سرفه را برجسته می‌کند.

وی افزود: «ما می‌دانیم که سرفه می‌تواند نشانگر یک مشکل جدی باشد. علائم جدی سرفه و نحوه درمان صحیح آنها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.»

کد خبر 6081562

دیگر خبرها

  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • کاهش کلسترول با این نوع سبزی
  • شناسایی ۱۲ مورد بیماری «کیست هیداتید» در کهگیلویه و بویراحمد
  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟
  • درمان بیماری کبد با چند دانه کوچک!
  • درمان بیماری کبد با چند دانه‌ کوچک!
  • تاثیر مصرف بیش از حد داروها بر کبد