Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌غار سهولان یکی از کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت‌انگیزترین جلوه های طبیعت زیبای آذربایجان غربی بشمار می‌رود.

 ‌به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی‌، این غار آبی در حدود 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان در آذربایجان غربی قرار دارد. این غار در قدیم خانه مردم پارتی‌تبار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهکی است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن 50 متر است و عمق آب در برخی جاها به 32 متر می‌‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است.

غار سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. مردم محلی غار را کونه کوتر، یعنی لانه کبوتر نیز می‌‌نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش می‌باشند که قسمت هایی از غار را به عنوان آشیانه انتخاب کرده‌اند. به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به غیر از جانداران میکروسکوپی هیچ موجوی دیگری زیست نمی‌کند. آب دریاچه غار بسیار شفاف و زلال است. عمق آن علی رغم تاریک بودن تا چند متری قابل رویت است.

غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است. این غار آبی با جلوه‌های طبیعی و قندیل‌های منحصر به فردی که دارد در دامنه رشته کوه‌های کوتر قرار دارد. این پدیده زیبا و نادر دارای 2 دهانه است.

این غار در سال 1890 میلادی برای اولین بار توسط ژاک دمرگان فرانسوی مورد کاوش و بررسی قرار گرفت. پس از آن در سالهای جنگ جهانی دوم نیز توسط یک هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت.در خرداد ماه سال75 نیز یک کمیته از اعضای غارشناسی آذربایجان غربی این غار را مورد بازدید و مطالعه قرار دادند. کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند به استناد لایه‌های سفالی که از منطقه دالان اصلی و تالار بزرگ و دهلیز ورودی کونه مالان بدست آمده این غار از هزاره‌های اول و  دوم   قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی و حتی زمان‌هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسان‌ها قرار گرفته است.

درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتیگراد در نوسان است و رطوبت حاکم بر غار نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد متغیر است که در اثر رطوبت بالا روی سنگ‌ها و صخره‌ها با خزه‌های سبز و قهوه‌ای پوشیده شده و گاهی قطرات آب از بالای ایوان‌ها به روی سطح آب می‌چکد.

نخستین دریاچه پیش روی گردشگران حدود ۲۰۰ متر وسعت دارد که دارای آبی زلال و صاف است. دالان بالای سر این دریاچه افزون بر ۵۰ متر ارتفاع دارد و در انتهای آن دو دالان باریک به عرض دو متر دیده می‌شود که به دریاچه‌ها و دالان‌های بعدی باز می‌شوند.

این غار برابرمصوبه شورای عالی محیط زیست به عنوان اثرطبیعی ملی تصویب شده وجزومناطق چهارگانه سازمان محیط زیست می باشد.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آذربایجان غربی جنگ جهانی دوم زمستان طبیعت انگلیسی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۹۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ زنی 327 واحد مسکونی کارکنان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه امروز همزمان در سه شهر مهاباد، خوی و شوط 327 واحد مسکونی کارکنان جهاد کشاورزی بصورت نمادین در مهاباد کلنگ زنی شد،گفت: در شهرستان مهاباد 139 واحد برای کارکنان جهاد کشاورزی این شهرستان شامل شاغل و بازنشسته کلنگ زنی شد تا بخشی از آلام و مشکلات آنها تسکین یابد.

هوشنگ محمدی افزود: واگذاری زمین و تأمین مسکن کارکنان جهاد کشاورزی یکی از اولویتهای وزارتخانه بوده که در راستای طرح جهش تولید مسکن ملی اجرایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی هم در این مراسم با بیان اینکه کلنگ زنی عملیات ساخت مسکن کارکنان کشاورزی در سه شهر مهاباد، خوی و شوط به طور همزمان انجام شده است، گفت: در قالب این سه پروژه حدود ۳۲۷ قطعه زمین واگذار شد که باید از تلاش سازمان و همکاری وزارت راه و شهرسازی تشکر کرد.

خسرو شهبازی، در ادامه خواستار اختصاص اعتباربرای پایان طرحهای آبرسانی در شهرستان مهاباد شد.

حسن عباسی، فرماندار ویژه شهرستان مهاباد نیز از پیشرفت های شهرستان در حوزه های مختلف گفت: واگذاری زمین با هدف ساخت منزل برای کارکنان دولت یکی از کارهای شایسته دستگاهها برای خانه دار شدن نیروها و کارکنان دولت است.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت جهاد کشاورزی در بدو ورد به مهاباد با حضور بر مزار خلبان شهید حیدری به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آذربایجان‌غربی گرم‌تر می‌شود
  • بهره برداری از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه ممنوع است
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • واژگونی پژو ۴۰۵ در محور ارومیه - مهاباد 
  • نگاهی به طبیعت لارستان و جلوه ای از گل‌های بهاری + فیلم و تصاویر
  • ساخت میعادگاه مرکزی راهیان‌نور شهیدکاوه در مهاباد
  • عملیات اجرایی ساخت مسکن کارکنان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • کلنگ زنی 327 واحد مسکونی کارکنان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی
  • ساخت میعادگاه مرکزی راهیان نور شهید کاوه در مهاباد