Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@18:57:51 GMT

(تصاویر) خطر از بیخ گوش «گنبد قابوس» گذشت

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۹۸۵۶

(تصاویر) خطر از بیخ گوش «گنبد قابوس» گذشت

با فروکش کردن سیل در شهر گنبد قابوس، خطر از برج آجری هزار ساله، فاصله گرفت.

به گزارش ایسنا، همزمان با وقوع سیل در استان گلستان، برج قابوس چند روزی در محاصره آب قرار داشت. با این حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اطمینان داد که این برج در معرض تخریب قرار ندارد. ابراهیم کریمی با ارسال تصاویر تازه‌ای از وضعیت این برج، از فروکش کردن آب در حریم برج گنبد قابوس خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برج قابوس یا گنبد کاووس، بنایی با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال است که با ارتفاع ۵۵ متر (ساختمان)، با احتساب بلندی ۱۵ متری تپه که پای بست آن را به ۷۰ متر رسانده، بلندترین برج آجری جهان لقب گرفته است. این برج که در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است، یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های معماری دوره اسلامی است که در سه کیلومتری شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل‌زیار بنا شده است. این برج هر سال، نوروز رکورددار جذب گردشگر در استان گلستان بوده است.

کریمی درباره تهدید این میل آجری که تا روز گذشته همچنان در محاصره آب قرار داشت، به ایسنا گفت: در گنبد قابوس سیل اتفاق نیافتاده است، بلکه شهر دچار آب‌گرفتگی شده بود که از روز گذشته حجم آن فروکش کرده و اکنون شهر از آب تخلیه شده و خطر رفع شده و برج قابوس هم در امان است و مشکل خاصی وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان یادآور شد: تصاویری که رسانه‌ها در چند روز گذشته از آب‌گرفتگی در اطراف برج قابوس منتشر کرده‌اند، به روز‌های نخست بارندگی مربوط می‌شود. در حالی‌که از دومین روز فرودین امکان دسترسی به این برج وجود داشت و آب در حریم آن در حال تخلیه بود. از امروز نیز برج قابوس به وضع عادی بازگشته است.

کریمی درباره تأثیر بارش‌های اخیر در این سازه تاریخی، گفته بود: استان گلستان با بارندگی شدید و بی‌سابقه‌ای در دوره یک‌هزار سال اخیر مواجه بوده است، ۲۲۰ میلی‌متر بارندگی در ۳۲ ساعت که با طوفان شدید همراه بود، بنابراین طبیعی است آب به آثار تاریخی سرایت کند. ما هم نگران این وضعیت بوده‌ایم. با آقای طالبیان، معاون میراث فرهنگی در این‌باره هم صحبت کردم. ایشان با توجه به مشورت‌هایی که گرفته بودند گفتند خطر قابل‌توجهی نیست.  

منبع: فرارو

کلیدواژه: گنبد قابوس سیل تصاویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۹۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات حمله حزب الله به گنبد آهنین با پهپاد ایرانی

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 13 حزب الله لبنان ساعتی پیش با پهپاد ابابیل 2، به گنبد آهنین اسرائیل حمله کرد. حزب الله می‌گوید در این حمله موفق شده بخشی از سامانه گنبد آهنین را هدف قرار دهد. لحظات پرواز این پهپاد در آسمان فلسطین اشغالی که توسط صهیونیست‌ها ثبت و منتشر شده را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» گنبد آهنین پوشالی اسرائیل را درهم ریخت
  • لحظات حمله حزب الله به گنبد آهنین با پهپاد ایرانی
  • فیلم/ گنبد آهنین‌تان این بود؟
  • گنبد آهنین‌تان این بود؟ + فیلم
  • گنبد آهنین تان این بود؟
  • ساخت ۳۰۶ واحد مسکونی در گنبد کاووس
  • تلویزیون ترکیه: ایران این‌گونه گنبد آهنین را فریب داد
  • فیلم| عبور موشک‌های سپاه از گنبد آهنین در الخلیل
  • (ویدئو) عبور موشک‌های سپاه از گنبد آهنین در الخلیل
  • ببینید | ناکامی گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های سپاه