Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی با انتشار دومین اخطاریه در روز شنبه سوم فروردین‌ماه اعلام کرد: یک سامانه بارشی از یکشنبه ۴ فروردین از جنوب، جنوب‌غرب و غرب وارد کشور می‌شود. انتظار می‌رود که این سامانه از روز‌های یکشنبه تا سه شنبه غیر از مناطق جنوب شرق کشور در غالب نقاط کشور موجب بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات البرز و مناطق مرتفع زاگرس بارش برف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نفوذ توده هوای نسبی گرم از عرض‌های جنوبی، غالبا بارش باران را انتظار داریم و به همین سبب موجب ذوب برف و افزایش شدت روان‌آب و طغیان رودخانه‌ها در منطقه جنوب و جنوب‌غرب می‌شود. همچنین به سبب ناپایداری نسبی شدید و بالا بودن احتمال دما وقوع رگبار و رعدوبرق و برخی نقاط تگرگ در مناطق غرب، جنوب‌غرب و جنوب کشور پیش بینی می شود.

بیشتر بخوانید: احتمال وقوع سیل در نیمه غربی کشور/ مدیران بحران تمهیدات لازم را در نظر بگیرند

بیشینه بارش این سامانه در جنوب‌غرب و غرب کشور در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و کهگیلویه و بویر احمد پیش بینی می شود.

بر این اساس با توجه به شدت و مدت بارش در جنوب غرب و جنوب کشور انتظار طغیان رودخانه ها، وقوع سیلاب همراه با رگبار و رعدوبرق و وضع هوا در سایر استان‌ها به شرح زیر پیش بینی می شود:

یکشنبه ۹۸/۰۱/۰۴:

رگبار و رعدوبرق با احتمال وقوع سیلاب ناگهانی و بالا آمدن موقت رودخانه‌ها در استان هرمزگان و جزایر استان در خلیج فارس، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان، و از اواخر وقت بارش باران و در برخی نقاط همراه با رگبار باران در استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، چهار محال بختیاری که با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و ابگرفتگی معابر است.

دوشنبه ۹۸/۰۱/۰۵:

بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی و جنوب فارس و دامنه‌های زاگرس در جنوب اصفهان و بعد از ظهر و شب با شرایط طوفانی (رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت) در غرب یزد، شمال اصفهان و جنوب استان مرکزی، همچنین بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و لغزندگی جاده در جاده‌های کوهستانی و برفگیر استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان و بارش باران همراه با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران.

سه شنبه ۹۸/۰۱/۰۶:

بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، جنوب فارس، غرب هرمزگان و جزایر خلیج فارس و دامنه‌های زاگرس در غرب اصفهان رگبار و رعدوبرق و وزش بادشدید با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در غرب استان یزد، غرب کرمان، قم. سمنان، خراسان شمالی. همچنین بارش برف و باران در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی زاگرس و البرز.

بر این اساس اقدامات زیر توصیه میشود:

برای سفر در مسیر‌های یاد شده لازم است برنامه ریزی با توجه به شرایط جوی انجام شود و طی روز‌های آینده برای سفر در مناطق کوهستانی احتیاط لازم در نظر گرفته شود. همچنین از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.

به سبب بارش‌های قابل‌ملاحظه و رگبار و رعد و برق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در غرب و جنوبغرب کشور پیش‌بینی و توصیه می‌شود تمهیدات لازم از سوی مدیریت منابع آب بعمل آید.

به سبب پیش بینی وقوع رعدوبرق طی روز‌های دوشنبه تا سه شنبه، صعود‌های کوهستانی در البرز و بویژه زاگرس توصیه نمی‌شود و در غیر این صورت با رعایت حداکثر اقدامات لازم برای حفظ ایمنی انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هواشناسی اخبار اقتصادی آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۹۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک در نقاط مستعد بارش تگرگ سه‌شنبه (۴ اردیبهشت‌ماه) در کرمان، مازندران و گلستان، چهارشنبه (۵ اردیبهشت‌ماه) در گلستان، سیستان و بلوچستان و فارس و پنج‌شنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) در کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: هواشناسی ایران / صدور هشدار نارنجی بارش‌های شدید در ۲۱ استان

در این شرایط جوی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ چهارشنبه در مازندران، مرکزی، قم، شرق لرستان، تهران، پنج‌شنبه در خراسان رضوی، یزد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و شرق اصفهان، هرمزگان، شرق و شمال فارس، شرق سمنان و شرق خراسان شمالی و جمعه در جنوب کرمان و شرق هرمزگان رخ خواهد داد.

احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرها بویژه برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228202 برچسب‌ها هواشناسی

دیگر خبرها

  • هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • فیلمی از وقوع سیلاب بر اثر بارش باران در روستای نایه
  • احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان
  • پیش بینی بارش رگباری باران و تگرگ در البرز
  • هشدار وقوع سیلاب در مازندران
  • هشدار وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر درمازندران
  • بررسی علل وقوع سیل های اخیر در جنوب ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور ؛ کاهش دمای هوا از فردا | رگبار باران و تگرگ در این مناطق