Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@14:19:28 GMT

برج قابوس در امان است

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۰۸۲۶

برج قابوس در امان است

با فروکش کردن سیل در شهر گنبد قابوس، خطر از برج آجری هزار ساله، فاصله گرفت.

به گزارش ایمنا، همزمان با وقوع سیل در استان گلستان، برج قابوس چند روزی در محاصره آب قرار داشت. با این حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اطمینان داد که این برج در معرض تخریب قرار ندارد. ابراهیم کریمی با ارسال تصاویر تازه‌ای از وضعیت این برج، از فروکش کردن آب در حریم برج گنبد قابوس خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برج قابوس یا گنبد کاووس، بنایی با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال است که با ارتفاع ۵۵ متر (ساختمان)، با احتساب بلندی ۱۵ متری تپه که پای بست آن را به ۷۰ متر رسانده، بلندترین برج آجری جهان لقب گرفته است. این برج که در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است، یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های معماری دوره اسلامی است که در سه کیلومتری شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل‌زیار بنا شده است. این برج هر سال، نوروز رکورددار جذب گردشگر در استان گلستان بوده است.

کریمی درباره تهدید این میل آجری که تا روز گذشته همچنان در محاصره آب قرار داشت، گفت: در گنبد قابوس سیل اتفاق نیافتاده است، بلکه شهر دچار آب‌گرفتگی شده بود که از روز گذشته حجم آن فروکش کرده و اکنون شهر از آب تخلیه شده و خطر رفع شده و برج قابوس هم در امان است و مشکل خاصی وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان یادآور شد: تصاویری که رسانه‌ها در چند روز گذشته از آب‌گرفتگی در اطراف برج قابوس منتشر کرده‌اند، به روزهای نخست بارندگی مربوط می‌شود. در حالی‌که از دومین روز فرودین امکان دسترسی به این برج وجود داشت و آب در حریم آن در حال تخلیه بود. از امروز نیز برج قابوس به وضع عادی بازگشته است.

کریمی درباره تأثیر بارش‌های اخیر در این سازه تاریخی، گفته بود: استان گلستان با بارندگی شدید و بی‌سابقه‌ای در دوره یک‌هزار سال اخیر مواجه بوده است، ۲۲۰ میلی‌متر بارندگی در ۳۲ ساعت که با طوفان شدید همراه بود، بنابراین طبیعی است آب به آثار تاریخی سرایت کند. ما هم نگران این وضعیت بوده‌ایم. با آقای طالبیان، معاون میراث فرهنگی در این‌باره هم صحبت کردم. ایشان با توجه به مشورت‌هایی که گرفته بودند گفتند خطر قابل‌توجهی نیست.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آثار تاریخی سیل سیل گلستان گلستان ميراث فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۰۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنبد سرخ مراغه، شاهکار آجر کاری جهان

 گنبد سرخ بنایی است که تزئینات سر در آن تزئین کننده اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی است و آرم شرکت سایپا است.

گنبد سرخ از بنا‌های دوره سلجوقی حدود ۹۵۰ سال پیش با آجر و تزئینات کاشی در مراغه بنا شده است.

این بنای تاریخی آغاز معماری سبک آذری و پایان سبک رازی در ایران است که سال ۵۴۶ هجری قمری در دوره حکومت طایفه احمد علیان ساخته شده‌است.

گنبد سرخ به صورت مربع در ۲ طبقه ساخته شده است و متشکل از سردابه و اتاق اصلی است که بر روی سکوی سنگی قرار دارد.

کتیبه ضلع شمالی این گنبد ۴ ضلعی، نشانگر اسم و القاب بانی گنبد و تاریخ احداث بنا است و در کتیبه ضلع شرقی و جنوبی آن هم آیات قرآنی و ضلع غربی آن حاکی از نام سازنده بنا است.

بنا به گفته اریک شوردر ـ شرق شناس آلمانی ـ گنبد سرخ شاهکار معماری جهان از نظر آجر کاری است.

این اثر تاریخی ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهر مراغه با داشتن ۴ برج و گنبد تاریخی مربوط به دوره‌های سلجوقی و ایلخانان به شهر گنبد‌ها معروف است

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • گنبد سرخ مراغه، شاهکار آجر کاری جهان
  • پاراگلایدر و سوارکاری؛ تجربه دو تفریح مهیج در سفر به گلستان
  • تداوم تظاهرات ضدصهیونیستی در پایتخت اردن علی رغم سرکوب
  • حضور ۱۷ ورزشکار و مربی آذربایجان شرقی در اردوی تیم‌های ملی
  • تصاویر| گنبد سلطانیه در نوروز ۱۴۰۳
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان + ترجمه
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی
  • (تصاویر) گنبد سلطانیه در نوروز ۱۴۰۳
  • تصاویر گنبد سلطانیه در نوروز ۱۴۰۳