Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-23@22:25:57 GMT

تنبیه مثبت برای کودکان

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۱۴۴۰

تنبیه مثبت برای کودکان

هدف از هرگونه تنبیهی، متوقف کردن هر گونه رفتار منفی است و به شرطی تاثیر گذار است که پیامد منفی فورا بعد از رفتاری نامطلبوب اتفاق بیفتد.

به گزارش صدای ایران از نمناک، تنبیه مثبت نوعی روش انضباطی است که بر کاهش رفتار غیر مطلبوب در کودکان تمرکز دارد.مثال:کودک شما هر روز خانه شما را به هم می زند، برای همین برایش مداد رنگی نمی خرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روش تنبیه مثبت اینگونه است:دو منفی یک مثبت را می سازند. وقتی رفتار منفی به دنبال یک نتیجه منفی اتفاق می افتد، باعث یک رفتار مثبت می شود.

یک روانشناس اجتماعی در رابطه با نتایج مثبت برخی از تنبیه ها توضیحاتی ارائه کرد.

این روانشناس گفت:تنبیه نوعی روش انضباطی است که اگر والدین در زمان مقرر و به روش صحیح از آن استفاده کنند می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

وی افزود:هر تنبیهی منفی نبوده و آثار سو به همراه ندارد به همین خاطر گاهی لازم است از تنبیهات مثبت برای کنترل کودکان استفاده شود.

این روانشناس اجتماعی با توضیح روش های تنبیه مثبت اظهارکرد:وقتی کودکی اقدام بدی را انجام می دهد که برای خانواده قابل پذیرش نیست، اگر با اقدامی مانند نخریدن اسباب بازی در یک بازه زمانی مشخص رو به رو شود، عملکرد خود را تغییر می دهد.

کودک متوجه می شود که نخریدن اسباب بازی در نتیجه رفتار نامناسب خود بوده و پس از مدتی رفتار نامناسب خود را تکرار نمی کند.


وی با اشاره به مثالی در رابطه با تنبیهاتی که نتایج مثبتی در پی دارد خاطرنشان کرد:اگر کودکی دستش را به چیز داغی بزند، دست او می سوزد و دستش را به سرعت عقب می کشد. این نتیجه سبب می شود که فرد دیگر به ظرفی که داغ است دست نزند.
مثال هایی از تنبه مثبت:

در اینجا چند مثال از تنبیه مثبت را برای شما ارائه می کنیم:

1. پسرم بدون اینکه تکالیف مدرسه اش را تمام کند، برای بازی به بیرون از خانه میرود، برای همین مجبور می شویم یک ساعت دیرتر بخوابیم تا او تکالیفش را انجام دهد. در این جا، یک ساعت دیرتر خوابیدن یک تنبیه مثبت محسوب می شود (کاری که کودک از آن متفر است). دفعه بعدی او ابتدا تکالیفش را انجام می دهد و سپس برای بازی به بیرون از خانه می رود تا مجبور نباشد یک ساعت دیرتر بخوابد.

2. دانش آموزی تکالیفش را انجام نمی دهد، معلم از او می خواهد به بیرون از کلاس برود، دفعه بعدی برای اینکه از کلاس بیرون نرود، تکالیفش را انجام می دهد.

3. دو دانش آموز با یکدیگر در کلاس درسی دعوا می کند، معلم آن ها را به پیش ناظم می فرستد، ناظم آن ها را به مدت یک هفته از فعالیت ها و بازی ها محروم می کند.

4. پسرم دم سگ را می گیرد و سگ هم او را گاز می گیرد (تنبیه مثبت، چون دیگر کودک دم سگ را نمی گیرد).
همچنین بخوانید : تربیت کودک ، بهترین روش ها برای تربیت کودک

5. با کودک خود به مغازه ای رفته ایم و کودک من همه جای مغازه را به هم زده است. دست او را می گیرم و به خانه برمیگردم (تنبیه مثبت)

در همه این مثال ها، یک محرک ناخوشایندی به کار می رود تا آن رفتار ناخواسته متوقف شود. تنبیه مثبت نیز به عنوان نتیجه ای از پیامد طبیعی یک رفتار اتفاق می افتد. برای مثال، وقتی کودکی دستش را به چیز داغی می زند، دستش که می سوزد و فورا دستش را از آن می کشد. این نتیجه به او می گوید که دیگر به ظرفی که داغ است دست نزند.
تنبیه مثبت در مقابل تنبیه منفی:

تنبیه مثبت به وسیله ارائه پیامدی غیر مطلوب بعد از رفتاری منفی عمل می کند.

تنبیه مثبت نوعی تحریک مطلوب است که در این تنبیه یک چیز مثبت را از زندگی کودک حذف می کنید

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: تنبیه کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۱۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟

با اینکه در نوروز امسال و تعطیلات عید فطر ۱۲۰ هزار نفر مسافر در همدان اقامت داشتند، اما نامی از این استان در بین ۱۰ استان کشور با بیشترین اقامت دیده نمی‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور اعلام کرده است از 24 اسفند سال قبل تا 24 فروردین امسال 63 میلیون و 647 هزار نفر شب اقامت ثبت شده که 5 درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

همچنین خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر و اردبیل به ترتیب بیشترین اقامت را داشته‌اند که نام همدان در بین آن‌ها نیست.

این در حالی است که سال‌های متمادی از رویای مقصد گردشگری شدن استان همدان می‌گذرد و همچنان توسعه گردشگری در این استان صرفا یک شعار دهان پر کن است تا یک برنامه عملیاتی که بتواند آورده‌های مالی، فرهنگی و اجتماعی را برای همدان از مسیر توسعه‌یافتگی صنعت گردشگری به ارمغان آورد.

با اینکه می‌توان مدعی شد در حوزه میراث فرهنگی، بناهای تاریخی، صنایع‌دستی و گردشگری در سطح کشور کمتر استانی هم‌تراز با استان همدان است و تعدد مناظر طبیعی، سراب‌های موجود در استان، بزرگترین غار آبی جهان علیصدر و فاصله زمانی 1.5 تا 3 ساعته همدان با 9 استان کشور هم گویای شرایط مناسب همدان برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در کشور است، اما این ظرفیت‌ها‌ هنوز نتوانسته این استان را به مقصد گردشگری مسافران تبدیل کند و همچنان همدان معبر و دروازه ورود گردشگران به غرب کشور است.

از طرف دیگر کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری در استان نیز بر این باورند شعار و حرف مدیران درمان و چاره‌ساز توسعه گردشگری همدان نیست و تنها مسیر برای عبور از این اتفاق گذر از مدعی بودن و تغییر رویکرد به عملگرا شدن است.

  نقطه کور تبلیغات گردشگری ستاد سفر همدان   

آنچه در گذر سال‌های مختلف از خروجی فعالیت‌های ستاد خدمات سفر در استان همدان حداقل در یک دهه گذشته حاصل شده است نشان می‌دهد علی‌رغم هزینه‌های مالی صورت گرفته در رابطه با بحث تبلیغات، معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری، استان همدان، این ستاد در فراز و نشیب سلایق مدیران میراث فرهنگی قرار گرفته و با فاصله‌ گرفتن از فلسفه اصلی چرایی تشکیل آن اثرگذاری چندانی در این بخش ندارد.

با این اوصاف لازم است در حوزه معاونت عمرانی استاندار، شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی برنامه‌ای جامع به همراه اعتبار دقیق و بودجه‌ای متناسب برای تبلیغات گردشگری همدان در نظر گرفته شود تا به شکل‌های مختلف استان همدان بتواند به جایگاه اصلی خود در صنعت گردشگری و مقصد سفر شدن در غرب کشور نزدیک شود.

گزارشات ستاد سفر از تکرار تا کلیشه  

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به ارائه خدمات ستاد سفر همدان در نوروز و تعطیلات عید فطر گفت: امسال نسبت به سال گذشته 39 درصد اقامت و بیش از 14 درصد افزایش بازدید در استان ثبت شده است.

محسن معصوم علیزاده در گفت‌و‌گو با تسنیم افزود: غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی، تپه هگمتانه و گنجنامه بالاترین آمار بازدیدکنندگان نوروز امسال را داشتند که باعث شده همدان در رتبه هفتم استان‌های پر بازدید گردشگری باشد و از بین 190 جاذبه کشور در بین 30 جاذبه گردشگری در بازدید قرار بگیرد. 

وی بیان کرد: حضور گردشگران در ایام نوروز امسال در همدان ظرفیت اقتصادی خوبی برای مجموعه‌های گردشگری ایجاد کرد چراکه در مدت زمان حداقل پنج ماه گذشته فعالیت خاصی نداشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در پاسخ به اینکه چرا همدان در لیست استان‌های پر اقامت امسال جایی ندارد،  بیان کرد: استان همدان با اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد، اما مدت زمان زیادی نیست که گردشگری را از محورهای توسعه خود تعریف کرده، بنابراین برای آن که بتوانیم به مقصد گردشگری تبدیل شویم باید مولفه‌هایی از جمله زیرساخت‌های مناسب را برای اقامت در استان مهیا کنیم که در این زمینه در سال جدید برنامه‌های خوبی در دست اقدام است.

علیزاده افزود: با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی همدان در ایام نخست سال طبیعتاً جمعیت اقامتی این استان نسبت به استان‌هایی که شرایط گرمسیرتری دارند مطلوب نیست و بیشتر اقامت‌ مسافران در همدان مربوط به پیک سفرهای تابستانی است با این حال با تقویت زیرساخت‌های گردشگری به دنبال جذب و اقامت مسافران در تمام فصول سال این استان هستیم.

وی بیان کرد: در همین راستا با سرمایه‌گذاری 1.5 همتی بخش خصوصی به‌زودی در استان همدان ساخت هتلی جدید آغاز می‌شود که در افزایش ظرفیت‌های پذیرش مسافر و شب ماندگاری کردشگران نقطه عطفی خواهد شد.

این شرایط در حالی است که کماکان سهم همدان از اقامت‌ها در پرپیک‌ترین ایام مسافر پذیری سال کشور یعنی نوروز چندان مطلوب و قابل توجه نیست.

بر همین اساس است که بسیاری از فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری، معتقدند مسئولان و متولیان این بخش برای اثر‌بخش شدن فعالیت‌های استان در این صنعت آنطور که باید نتوانسته‌اند با راهکاری درست و درمان سررشته این کلاف سردرگم را پیدا کنند و کمتر دیده شده اقدامات قابل توجه ای در این خصوص به کار گرفته شود.

  همدان، شهر دوستدار کودکی که جذابیت برای مسافران کودکانه خود ندارد  

از سوی دیگر با اینکه نام همدان در لیست شهرهای پایلوت شهر دوستدار کودک قرار دارد، اما به نظر می‌رسد این عنوان در چند زمین بازی و اتاق مادر و کودک (که در آن کودک به معنای نوزاد و نوپا است) محدود شده ضمن اینکه گذر کودک نیز در حالی در شهرک مدرس همدان چند سال قبل افتتاح شد که در آن توجه به جمعیت کودکان در مناطق شهر همدان لحاظ نشد تا جایی که این روزها خبری از این طرح نیست و گویی به تاریخ پیوسته است.

از آنجا که مشخصا شهر دوستدار کودک شهری است که در آن خواسته‌های کودک در مباحث و شرایط اجتماعی، معماری شهر و فرهنگ مد نظر قرار می‌گیرد و شهر به سمتی سوق داده می‌شود که در آن کودکان علاوه بر این که دارای نقش مؤثری در شهر هستند، نظراتشان در شهر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در هیچ المان شهری، ویژه برنامه فرهنگی و حتی مرکز تفریحی یا سرگرمی در همدان برای جذب کودکان که در انگیزه سفر خانواده‌ها نقش اساسی دارند ظرفیت خاصی در تعطیلات نوروز و عید فطر امسال ایجاد نشده بود، بنابراین همدان بازهم نتوانست مقصد سفری به شمار رود که کودکان در آن احساس شادی، امنیت و رضایت کنند تا بتوانند محرکی برای شب ماندگاری و اقامت چند روزه خانواده خود در همدان باشند.

در همین زمینه عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان با تاکید بر لزوم توجه به نیازهای کودکان و حضور آنها در فضای شهری گفت: از آنجا که همدان شهر دوستدار کودک است و در فضاهای گردشگری کشور از جمله نمایشگاه گردشگری از این عنوان خود ویژه استفاده می‌کند، لازم است فضاهایی برای کودکان در همدان تعبیه شود که تنها مختص به کودکان باشد تا بتواند احساس امنیت، شادی و لذت روانی را برای آنها به ارمغان بیاورد و انگیزه سفر خانواده‌هایشان به همدان شود.

عراقچیان افزود: بسیاری از اتفاقات در خانواده ها با خواست کودکان رخ می‌دهد و کودکان نقش مهمی در معرفی مقصد گردشگری دارند. 

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری کودک‌پسند در شهر همدان عنوان کرد: به نظر می‌رسد موضوع همدان مقصد گردشگری کودک یک برنامه هدفمند برای استان ما است و همدان تلاش دارد خود را به عنوان پایلوت گردشگری کودک به ایران و جهان بقبولاند بر همین‌ اساس لازم است در برنامه‌های فرهنگی و مناسبت‌های خاص از جمله نوروز به این مهم توجه ویژه شود.

به گزارش تسنیم، اهمیت مقصد گردشگری شدن استان همدان زمانی بیشتر می‌شود که استان‌های مختلف در کشور با هدف مقاصد گردشگری برای ارائه باکیفیت‌ترین خدمات به گردشگران به رقابت می‌پردازند.

بنا‌بر این اگر به دنبال تحقق رویای چندین ساله مقصد گردشگری شدن استان همدان هستیم به نظر می‌رسد بین عناصر تشکیل‌دهنده یک مقصد که شامل مدیریت، نظارت و پیگیری مسئولان، معرفی جاذبه‌ها، ایجاد زیرساخت و امکانات رفاهی، دسترسی آسان، بازاریابی و مسائل قیمت‌گذاری اقامت و ارائه خدمات می‌شود باید یک هماهنگی درست و برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده صورت گیرد تا همدان بتواند به جایگاه واقعی خود در توسعه صنعت گردشگری کشور دست پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • افت ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ شاخص هم‌وزن مثبت ماند
  • آموزش رفتار‌های صحیح ترافیکی به دانش آموزان مدارس استثنایی
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • ظلمی به نام تنبیه بدنی
  • روز روانشناس ۱۴۰۳ + تاریخ و تعریف رشته مشاوره و انواع Psychology
  • پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟
  • صعود شاخص بورس به بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد
  • دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن «طرح نور: هستند
  • نمره مثبت در پیشگیری از بیماری‌ها و منفی در ارتقای سلامت