Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@06:44:21 GMT

سال ۹۷؛ رونق در تولیدات فولادی ایران

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۱۴۷۶

سال ۹۷؛ رونق در تولیدات فولادی ایران

برتری ایران در حوزه تولید صنایع معدنی باعث شده است کشورمان در سال ۹۷ در این حوزه به جایگاه بالاتری در عرصه جهانی دست پیدا کند. یکی از امتیازات ایران در این بخش تولید فولاد است که توانسته ایم در سال گذشته به تولید بیش از ۱۹ میلیون تنی برسیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، فولاد نقش مهمي در پايداري جهان مدرن امروز دارد و در حوزه هاي ساخت و ساز، خودروسازي، راه‌ آهن و ديگر صنايع مرتبط با توليد و انتقال انرژي، کاربردهاي اساسي دارد به همين دليل، توسعه صنعت فولاد، اهميت ويژه ‌اي در توسعه اقتصادي کشورها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقاضاي فولاد در جهان نيز همواره، از روند افزاينده و رو به گسترش برخوردار است.

 

رسانه ملی در پژوهشی درباره صنعت فولاد ایران آورده است: «در سال 1356، يعني قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، ميزان توليد فولاد در کشور، يک ميليون تن بود در حالي که در همين سال ميزان مصرف به 4 ميليون تن مي رسيد که در واقع 3 ميليون تن باقيمانده از طريق واردات تامين مي‌شد. توليد فولاد خام در سال 2017 در جهان به يک هزارو 689 ميليون تن رسيد که نسبت به سال 2016 افزايش 256 ميليون تني را تجربه کرد.

در سال 2017 توليد فولاد خام ايران به رقم 21،2 ميليون تن رسيد اين رقم در سال 2016 ، 17،9 ميليون تن بود. در رتبه­‌بندي سال 2017 توليد فولاد جهان، ايران با يک پله کاهش، نسبت به سال 2016 در رتبه 13 ايستاد. چين و ژاپن بيشترين صادرات فولاد جهان در سال 2017 را به خود اختصاص دادند. ايران در اين سال بيستمين کشور صادرکننده فولاد در جهان بود.»

 

کشورمان با توجه به قابلیت هایی که در این عرصه دارد توانسته است در سال های اخیر با تولید بیشتر و در کنار آن صادرات بالاتر آن به جایگاه بالاتری در عرصه جهانی تبدیل شود. در میان دولت های پس از انقلاب که برنامه ریزی و اقداماتی را برای افزایش میزان تولید کشور در حوزه فولاد داشته اند بنا به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت «بیشترین توسعه صنعت فولاد در دولت های یازدهم و دوازدهم به دست آمده است.»

روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این زمینه به نقل از «جعفر سرقینی» نوشته است: «امروز صنعت فولاد به یکی از صنایع مهم تبدیل شده و افتخار این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران است. بیشترین توسعه صنعت فولاد در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است. در سال ٩٢ ظرفیت زنجیره فولاد ١٢۰ میلیون تن بود اما امروز این ظرفیت به ٢۰٥ میلیون تن رسیده است. با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو، صنعت فولاد مورد حمایت بیشتری قرار می گیرد. از سال ٢۰١٢ تا به امروز تولید فولاد جهانی ٨ درصد و تولید فولاد ایران ٧٢ درصد رشد داشته است. تا سال ١٤۰۰ از تولید ٤۰ میلیون تن فولاد گذر خواهیم کرد درنتیجه، تحقق ٥٥ میلیون تن دور از دسترس نخواهد بود

 

در آخرین آمارها و اطلاعاتی که از میزان تولیدات کشور در پایان سال گذشته به دست آمده است از آغاز سال 97 تا پایان بهمن ماه 19 میلیون و 604 هزار تن انواع محصولات فولادی در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد نشان می دهد.

 

بر اساس آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران رشد تولید فولاد میانی در این مدت 13 درصد بوده است؛ به طوری که 12 میلیون و 958 هزار تن بیلت و بلوم و 9 میلیون و 738 هزار تن اسلب توسط فولادسازان تولید شد. در بین محصولات فولادی، تولید ورق گرم به هفت میلیون و 277 هزار تن و میلگرد به هفت میلیون و 102 هزار تن رسید که به ترتیب رشد سه درصدی و 24 درصدی نسبت به 11 ماهه سال 96 داشتند.

 

برپایه این آمارها در 11 ماه امسال تولید ورق سرد با رشد 9 درصدی 2 میلیون و 340 هزار تن شد و ورق پوششدار با افت 9 درصدی یک میلیون و 272 هزار تن را به ثبت رساند. تولید آهن اسفنجی ایران از آغاز امسال تا پایان بهمن ماه با رشد 19 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال از 20 میلیون و 484 هزار تن به 24 میلیون و 303 هزار تن رسید.

 

آمارهای منتشره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می دهد در 10 ماهه 97 تولید کل محصولات فولادی با هفت درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال 96 به 17 میلیون و 572 هزار تن رسید.

 

یادآور می شود: دولت یازدهم برنامه ریزی خاصی برای آزادسازی صادرات فولاد داشت که این سیاست ها باعث رشد فعالیت ها در این بخش شده است تا جایی که با افزایش قیمت های جهانی این فلز در نیمه دوم سال 95، جهش صادراتی 436 درصدی نسبت به سال 1391 ثبت شده است. واقعیت اینکه سیاست آزاد سازی صادرات فولاد موجب آن شد در سه سال و نیم گذشته، صادرات این بخش نسبت به سال 1391 نزدیک به 4.5 برابر شود.

 

بررسی ها نشان می دهد میزان واردات فولاد در دولت یازدهم نسبت به عملکرد سال 1391 از رقم 6 میلیون و 300 هزار تن به سه میلیون و 100 هزارتن در سال 95 کاهش یافت که در واقع افت 50 درصدی را نشان می دهد. از دیگر اقدامات دولت یازدهم برای رشد صنعت فولاد می توان به حمایت از تولید و اعمال تعرفه برای واردات فولاد یاد کرد. اصلاح تعرفه پس از 12 سال گامی موثر در راستای رونق و رشد صنعت فولاد کشور شده است. مروری بر عملکرد واردات فولاد در سالهای 95- 1391 نشان می دهد حجم ورود چندین میلیون تنی این فلز راهبردی، تبدیل به صادرات شده است، بگونه ای که سال 1391 مجموع واردات پنج میلیون و 157 هزار تن بود، 1392 به یک میلیون و 813 هزار تن رسید، سال 1393 برابر با یک میلیون و 503 هزار تن و در سال 1394 بالغ بر 376 هزار تن واردات صورت گرفت، اما در سال 1395 صدور دو میلیون و 211 هزار تن ثبت شد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل خبرگزاری شبستان سیل بارندگی و سیلاب گلستان اعتکاف مراسم اعتکاف سیلاب خسارت سیلاب خسارات سیل گلستان تولید فولاد فولاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۱۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند/ضرورت رونق اقتصاد و تولید

آیت الله جوادی آملی در دیدار ابوالفضل نجارزاده مدیر عامل بانک ملی ایران عنوان کرد: مال در مملکت بعد از مسائل عقاید دینی، حرف اول را می‌زند. یک بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) دارد که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» هیچ تازیانه‌ای بدتر از فقر نیست، این اصل اول.

آیت الله جوادی آملی گفت: اصل دوم آن است که اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می‌خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد. حواستان جمع باشد. آن اولی را حضرت امیر فرمود که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ»، هیچ تازیانه‌ای دردناک‌تر از فقر نیست. اگر کسی با دست خالی به منزل برود از خدای سبحان همان لحظه، تقاضای مرگ می‌کند؛ آبروریزی پیش زن و بچه قابل تحمل نیست.

مرجع تقلید شیعیان کرد: در جریان شعب ابی طالب که مسلمانان، سه سال در محاصره بودند، پیغمبر امتحانش را پس داد، یک دعایی را مرحوم کلینی از وجود مبارک پیغمبر نقل می‌کند که پیغمبر به خدا عرض می‌کند که خدایا ما امتحان خودمان را در شعب دادیم: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقْ بَینَنَا وَ بَینَهُ فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا أَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل‏»؛ خدایا، بین ما و نان ما جدایی نیانداز! یعنی اقتصاد. بعد عرض می‌کند که خدایا، اگر نان مردم قطع بشود و مردم در اقتصاد آسیب ببینند، سخن از دینداری مردم نیست: «فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا أَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل‏».

آیت الله جوادی آملی افزود: کار علمی این است که در اقتصاد هم بفهمید و هم بفهمانید که چگونه می‌شود که قیمت یک نان را در چندین سال یک جا نگهداشت؟ لذا باید بدانیم که ما چه داریم، چه نیازی داریم، چگونه این را به خواست، تبدیل بکنیم و چگونه تولید داشته باشیم تا با رونق اقتصاد، به بیگانه نیاز نداشته باشیم.

 مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: خطر ربا هم باید از بانک‌ها گرفته بشود. بانک باید این غیرت را داشته باشد که اقتصاد مملکت را حفظ بکند. بانک انباردار نیست و لذا با سفارش هم حل نمی‌شود، بلکه آنجا فکر و دقت و بررسی و برنامه ریزی باید انجام گیرد، تلاش شود تا اقتصاد و تولید رونق بگیرد و مسائل حل شود، این برنامه علمی می‌خواهد که که چه داریم؟ یک؛ چقدر مصرف داریم؟ دو؛ چکار بکنیم که این نیاز‌ها تأمین بشود؟ سه؛ این می‌شود اقتصاد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه باید بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند، گفت: غالباً اختلاس‌ها از راه بانک‌ها می‌گذرد و لذا شما باید بیش از پیش نسبت به این امر حساسیت داشته باشید تا جلوی کسانی که می‌خواهند سو استفاده کنند، گرفته شود البته کسی که دین داشته باشد اختلاس و از این کار‌ها نمی‌کند.

او ادامه داد: اگر اقتصاد نتواند رضایت مردم را تأمین کند و مردم گرفتار فقر بشوند، دین نیز از بین خواهد رفت، این دعای پیغمبر است که عرض کرد خدایا، اگر اقتصاد ما ضعیف باشد دینداری سخت است؛ لذا بانکداری اولین وظیفه اش باسواد شدن است که ما چه نیاز داریم؟ چه داریم؟ چگونه حل بکنیم؟

آیت الله جوادی آملی یادآورشد: اساس و وظیفه همه مسؤولین این است که آبروی این مملکت را حفظ کنند، هیچ کسی با دست خالی به خانه اش نرود و این به تولید وابسته است. تولید هم سفارشی نیست. تولید نصیحت نیست، تولید خواهش نیست، تولید علم است و علم است و علم است و علم.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • دخانیات و لوازم خانگی بیشترین کالای قاچاق در قم بود
  • اجرایی شدن ۸۵ درصد مصوبات رفع موانع تولید در آذربایجان غربی
  • میزان تولیدات کشاورزی دهلران در سال ۴۲۵ هزار تن است
  • مهر تأیید نهادهای بین‌المللی بر رشد صنعت نفت ایران
  • رکوردشکنی تولید فولاد و پتروشیمی در شرایط تحریم
  • دعوت ۵ فولادی به اردوی تیم فوتبال جوانان کشور
  • انتقام سعید واسعی از فولادی‌ها؛ گل سه امتیازی در خوزستان
  • مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!
  • بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند/ضرورت رونق اقتصاد و تولید
  • بانک ها جلوی اختلاس ها را بگیرند/ضرورت رونق اقتصاد و تولید