Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، خورش ریواس یکی از غذا‌های سنتی کردستان و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، فولات، روی (زینک)، منیزیم، منگنز، آهن، سلنیوم، اسیدفولیک، مس، فسفر، کولین، فیبر، لوتئین، زاگزانتین و ... است.

برای بررسی خواص خورش ریواس کردستان و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین خواص خورش ریواس کردستان

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درگفت وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهم‌ترین خواص خورش ریواس کردستان گفت: مقادیر بالای پروتئین در این غذا موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ لذا برای افرادی که فعالیت‌های فیزیکی سخت انجام می‌دهند از جمله کارگران و ورزشکاران، مخصوصا بدن‌سازان بسیار مفید است.

وی افزود: خورش ریواس کردستان به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این غذا به علت داشتن ویتامین K، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: کم خونی را با خورشتی خوشمزه ریشه‌کن کنید

عظمایی بیان کرد: مصرف این غذا تاثیر چشمگیری در رفع سستی و بی‌حالی بدن دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: خورش ریواس کردستان دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است؛ لذا موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

عظمایی بیان کرد: از دیگر خواص این غذا می‌توان به تقویت بینایی، کنترل قند، فشار و چربی‌خون، بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، دفع سمومات بدن، افزایش اسپرم و تقویت قوای جنسی اشاره کرد.

وی گفت: مصرف خورش ریواس کردستان موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود؛ همچنین از آلزایمر پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: فیبر موجود در این خورش موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده‌ها می‌شود؛ لذا هضم غذا را آسان کرده و یبوست را رفع می‌کند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از آب‌مروارید با «کدوبره مازندران»/ اگر می‌خواهید لاغر شوید از این غذای محلی غافل نشوید

عظمایی گفت: مصرف خورش ریواس کردستان برای افراد مبتلا به بیماری‌های روانی، عصبی و کم‌خوابی بسیار مفید و اثربخش است.

وی اظهار کرد: این خورش غذای مناسبی برای کودکان به شمار می‌رود؛ لذا برای کودکان در حال رشد یا بیش فعال بسیار مفید و سودمند است.

مواد لازم خورش ریواس کردستان

-ریواس ۲۵۰ گرم
-گوشت گوسفندی ۲۵۰ گرم
-پیاز یک عدد
-نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
-سبزی (نعناع و جعفری) به مقدار لازم
-روغن کنجد یا دنبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش ریواس کردستان

-برای تهیه این غذا ابتدا پیاز را نگینی خرد می‌کنیم و درون روغن کنجد یا دنبه تفت می‌دهیم.
-سپس سبزی را ساتوری خرد کرده و به پیاز اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
-ریواس را پوست گرفته، خرد می‌کنیم.
-سپس ریواس خرد شده را به مواد اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
-گوشت را شسته، خرد می‌کنیم و کمی با روغن تفت می‌دهیم.
-مقداری آب به گوشت اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم بجوشد.
-در این مرحله مواد آماده شده (شامل ریواس، سبزی و پیاز) را به گوشت اضافه می‌کنیم.
-اجازه می‌دهیم غذا کاملا بپزد و جابیفتد.
-خورش ریواس کردستان پس از آماده شدن با نان سنگک تازه و سبزی یا برنج سرو می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۱۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهناز مردانی در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت: یکی از نعمت‌های بی‌شمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است.

وی با بیان اینکه استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد، ادامه داد: از جمله این گیاهان می‌توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و... اشاره کرد.

مردانی اضافه کرد: این گیاهان خودرو و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین‌های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست‌های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی‌های خون در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و تعدیل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

خواص ریواس؛ این قسمت از ریواس سمی است | با ریواس چه خوراکی‌هایی درست کنیم؟ | طرز تهیه خورش ریواس

او گفت: از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می‌کنند و نقش ضد سرطانی دارند.

مردانی اظهار کرد: همچنین وجود ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌های مختلف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: البته هنگام مصرف این گیاهان می‌بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ‌های کوهی باید دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ‌ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ‌ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری شوند.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شود.

کد خبر 845137 برچسب‌ها خواص مواد غذایی خبر مهم گیاه دارویی

دیگر خبرها

  • سقوط نوجوان ۱۵ ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه
  • وجود ۱۹۴ معدن فعال در کردستان
  • ۹۹ درصد خانواده‌های اخراج شده از پاکستان غذای کافی برای خوردن ندارند
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • تقلب شرکت حامی اسرائیل در شیر خشک و غذای نوزادان
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • ریواس کجا می‌روید؟ چند است؟ فواید ریواس چیست و چطور باید آن‎را خورد؟
  • (ویدئو) بارش شدید برف در اورامانات کردستان و بسته شدن گردنه تته
  • ببینید | شهادت ۱۳ فلسطینی در دور جدید بمباران غزه
  • شهادت ۱۳ فلسطینی در دور جدید بمباران غزه/ وضعیت بغرنج کودکان+فیلم