Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-23@11:14:45 GMT

مصرف روغن حرارت‌دیده، سرطان پستان را گسترش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۲۱۳۸

به گزارش ایلنا، پژوهش جدیدی که روی موش‌ها انجام شده، نشان می‌دهد ترکیبات شیمیایی موجود در روغن خوراکی می‌توانند به تغییرات ژنتیکی مؤثر در گسترش سرطان پستان منجر شوند.

دانشمندان "دانشگاه ایلینوی" (U of I) آمریکا در بررسی جدیدی دریافتند گرم شدن بیش از حد روغن خوراکی، به سمی شدن آن، تکثیر سلول‌های تومور، متاستاز و تغییر در متابولیسم لیپید منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران به مدت ۱۶ هفته، گروهی از موش‌ها را با روغن تازه و حرارت ندیده سویا و گروه دیگر را با روغن حرارت دیده تغذیه کردند. در این آزمایش، سلول‌های سرطان سینه، به همه موش‌ها تزریق شدند.

پس از تزریق سلول‌ها مشخص شد که رشد تومور سرطانی در موش‌هایی که روغن حرارت دیده مصرف کرده‌اند، چهار برابر بیشتر از موش‌هایی است که روغن تازه مصرف کرده‌اند. همچنین پژوهشگران دریافتند متاستاز در میان موش‌هایی که روغن حرارت‌دیده مصرف کرده‌اند، بیشتر از گروه دیگر است.

"ویلیام هلفریک" (William Helferich)، استاد علوم غذایی دانشگاه ایلینوی و سرپرست این پژوهش گفت: تعداد تومورها در موش‌هایی که روغن حرارت‌دیده مصرف کرده بودند، بیشتر بود و تومورها حالت تهاجمی بیشتری داشتند. متاستاز در گروهی که روغن تازه مصرف کرده بودند هم دیده شد، اما میزان تهاجم تومور و تکثیر سلول‌ها بسیار کمتر بود.

با مصرف مکرر روغن، تری‌گلیسیریدها تجزیه می‌شوند و پس از اکسید کردن اسیدهای چرب، یک ماده شیمیایی سمی موسوم به "اکرولین" (acrolein) آزاد می‌کنند که سرطان زا است.

دانشمندان پس از بررسی هر دو گروه دریافتند متاستاز تومورها در موش‌هایی که روغن حرارت دیده استفاده کرده‌اند، ناشی از یک پروتئین مهم موسوم به " Ki-67" است که ارتباط نزدیکی با تکثیر سلولی دارد. در این بررسی‌ها، ۴۵۵ ژن نیز شناسایی شدند که بیان آنها، حداقل دو برابر بیشتر از موش‌هایی بود که روغن تازه مصرف کرده بودند.

یافته‌های این پژوهش، در مجله " Cancer Prevention Research" به چاپ رسید.

منبع: خبرآنلاین

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تغذیه رشد سرطان سرطان سینه موش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۲۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی بیش از ۷ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: در طرح ۱۵ روزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهر تهران که در ۱۲۴ ناحیه مناطق ۲۲ گانه اجرا شد، درمجموع ۷۲۹۸ نفر ساماندهی شدند.

احمد احمدی صدر افزود: از این بین حدود ۶۵۱ متکدی،  ۲ هزار و ۹۳۳ معتاد متجاهر و ۴۸۲ کودک کار و خیابان بودند و ۳ هزار و  ۲۳۲ نفر را نیز افراد بی خانمان و کارتن خواب تشکیل می‌دادند که همگی ساماندهی شدند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره پراکندگی آسیب‌های اجتماعی در پایتخت گفت: متکدیان بیشتر در مناطق یک، چهار، پنج، هفده، بیست و بیست و یک بودند و معتادان متجاهر نیز بیشتر در مناطق چهار، یازده، دوازده، پانزده و شانزده پراکنده بودند، کودکان کار و خیابان نیز در مناطق چهار، پنج، هشت، یازده، پانزده و بیست پراکندگی بیشتری داشتند.

احمدی صدر همچنین گفت: اگر ریشه‌های ایجاد آسیب‌های اجتماعی مانند مسائل اقتصادی، حاشیه نشینی، ورود اتباع غیر مجاز، مباحث فرهنگی و فرهنگ سازی عمومی حل و فصل نشود آسیب‌های اجتماعی دوباره تکرار خواهند شد و لازم است مسئولان، نهاد‌ها و متولیان امر به موضوعات اقتصادی، فرهنگی و فرهنگسازی عمومی بیشتر بپردازند.

دیگر خبرها

  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با این روغن
  • ساماندهی بیش از ۷ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در تهران
  • خواص «زیتون» معجزه‌گر
  • تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور ایرانی
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون
  • مرزنجوش؛ خواص، مضرات و طریقه مصرف این گیاه معطر
  • این غذاها مهمترین عامل ابتلا به سرطان هستند
  • ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان