Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۷ با همه خوبی‌ها و بدی‌ها اتمام رسید، در سال ۹۷ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود که در این بسته خبری می‌توانید مهمترین اخبار تیر ماه سال  ۹۷ را مرور کنید، همچنین از محقق شدن یا به نتیجه نرسیدن برخی وعده‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان باخبر شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

كدام داروها از پوشش بيمه خارج شدند؟ + جدول

مسئولان وزارت بهداشت روز گذشته خبری مبنی بر آزادشدن  ۷۹ قلم داروی (OTC) (over-the-counter) که همان دارو‌های بدون نسخه هستند؛ مطرح کردند.

این تصمیم با توجه به مصوبه شورای عالی بیمه در سال گذشته مورد توجه قرار گرفته بود تا این دارو‌ها که مصرف بالای و قیمت ارزان در  سیستم گردش مالی دارو و بیمه‌  ساماندهی شود.

این صرفه جویی ۱۴۰ میلیارد تومانی وضعیت پوشش بیمه دارو‌های بیماران خاص و نادر را گسترش داده و  بالغ بر ۲۵ درصد اعتبارات حمایت از بیماران خاص است که بیمه‌ها می‌توانند با این مبلغ حمایت‌های بیمه‌ای را به سمت بیماری‌های سخت با دارو‌های گران سوق دهند.

والزارتان این ۸ شرکت دارویی ممنوع شد

داروی ضد فشارخون والزارتان که در پیشگیری از عوارض قلبی عروقی در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی تجویز  می شود، بر اساس اعلام آژانس دارویی اروپا از ماده اولیه شرکت چین یژیجیانگ هواهای فارماکوتیکالز تولید شده اند، به دلیل عوارض سرطانزا ریکال می شوند.

به دنبال این اعلام جهانی سازمان غذا و داو ایران نیز داروی «والزارتان» تولیدی در شرکت های داروسازی ایرانی را بررسی کرد و مشخص شد که داروی والزارتان هفت شرکت داروسازی ایرانی حکیم، جالینوس، داروپخش، ابوریحان، آوه سینا، پورسینا و دکتر عبیدی مشمول با این ماده اولیه تولید می شوند و به دنبال آن دستور ریکال این داروها صادر شد.

اما مسئله آنجاست که برخی از افراد به دلیل بی اطلاعی پس از اتمام داروی خود به دنبال مصرف والزارتان با همان برند ایرانی هستند  و برخی سودجویان از این بی اطلاعی مردم سوء استفاده کرده و درناصر خسرو اقدام به فروش داروهای ریکال شده کرده اند.

افزایش نگران کننده شمار غرق شدگان در ایران/ ۴۲ نفر در یک هفته غرق شدند

پیرحسین کولیوند با توجه به آمار تلفات ناشی از غرق شدگیگفت: در هفته گذشته مجموعا ۴۲ نفر که غالبا طیف کودکان و جوانان را در برمی گیرد دچار غرق شدگی شدند که از این تعداد ۲۳ نفر به بیمارستان اعزام و ۱۹ نفر جان خود را از دست داده اند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور در ادامه افزود : تنها در هفته گذشته ۱ نفر در دریا، ۱ نفر در دریاچه، ۹ نفر در رودخانه،  ۵ نفر در سد، ۱ نفر در استخر کشاورزی، ۱ نفر استخر پارک و ۱ نفر در استخر خانگی جان خود را از دست داده اند که کم سن ترین آنها یک کودک ۳ ساله و بیشترین  سن فوت شدگان  فردی ۴۰ ساله بوده است.

وی در ادامه افزود: غرق شدگی یا خفگی در آب یکی از علل مرگ ومیر،به خصوص درمیان کودکان ونوجوانان است، این حادثه معمولا درفصل بهار و تابستان به وقوع می پیوندد، خفگی درآب ممکن است در دریا، رودخانه، استخر، حوض موجود در حیاط منزل، آب انبارها یا حتی وان حمام رخ دهد.

مصوبات بیماری‌های غیرواگیر در شورای عالی سلامت تایید شد/ یک سوم جامعه فشار خون دارند

باقر لاریجانی  نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیرگفت: بحث بیماری‌های غیرواگیر هم به لحاظ اینکه مشکل اصلی سلامت در همه دنیا است بسیار مهم است، هم باتوجه به اینکه برنامه مدونی برای کنترل این بیماری‌ها داریم و چنانچه در زمینه این برنامه‌ها تلاش کنیم کشورمان می‌تواند در سطح جهان در این حوزه پیشگام باشد.

لاریجانی به اهمیت همکاری‌های بین بخشی در کنترل بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: با تفاهم‌هایی که در این حوزه با سازمان‌های مختلف شده در گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت ایران به عنوان یکی از کشور‌هایی که در این حوزه اقداماتی انجام داده مثال زده شد.

وی با بیان اینکه اهداف اسناد کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر در دنیا شباهت‌هایی زیادی باهم دارد گفت: در شورای عالی سلامت مصوبات لازم برای پیشگیری از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر تصویب شده و در نهاد‌های مرتبط در حال پیگیری است.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با تاکید بر اینکه این سند مورد حمایت مسئولان کشور است و این اهمیت زیادی برای پیشبرد این برنامه دارد، بیان کرد: اهداف سازمان جهانی بهداشت را در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر دنبال می‌کنیم ولی متناسب با شرایط خاص کشور خودمان برخی اهداف را به آن اضافه کرده ایم و برخی اهداف را تعدیل کردیم.

نحوه اولویت بندی و تخصیص ارز دولتی به تجهیزات پزشکی اعلام شد

اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در خصوص تعیین اولویت و تخصیص ارز اطلاعیه ای صادر کرد که به موجب آن با توجه به جلسات برگزار شده وزارت بهداشت با وزارت صمت و بانک مرکزی در خصوص اولویت بندی تعرفه‌ها و نحوه اختصاص ارز به گروه کالا‌های سلامت محور و پیرو جلسه نشت هم اندیشی مورخ ۲۶ تیر ۱۳۹۷ با شرکت‌های تامین کننده تجهیزات پزشکی، تعیین اولویت تعرفه کالایی و همچنین اختصاص ارز بر عهده «کمیته تخصیص ارز تجهیزات پزشکی» است.

 تائید تخصیص ارز ثبت سفارش‌های انجام شده تجهیزات پزشکی که از سامانه جامع وزارت صمت به سامانه TTAC ارسال شده است تا روز دوشنبه دوم مردادماه  انجام خواهد شد.

پیشرفته‌ترین دستگاه لیزر چشم دنیا در بیمارستان لبافی‌نژاد راه‌اندازی شد

عین‌اللهی رئیس قطب چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاح اتاق عمل لیزیک بیمارستان لبافی‌نژاد با بیان اینکه امروز پیشرفته‌ترین دستگاه لیزر چشم در دنیا برای رفع عیوب انکساری راه‌اندازی شده است، بیان کرد: بیمارستان لبافی‌نژاد 40 سال قدمت معادل عمر انقلاب اسلامی سبقه دارد و رزیدنت‌ها و فلوشیپ‌های بسیاری در این مرکز تربیت شده‌اند و در اقصی نقاط کشور به مردم  خدمترسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: تمام رشته‌های فوق‌تخصصی چشم در بیمارستان لبافی‌نژاد حضور دارند و یکی از اقداماتی که به دنبال آن بودیم  تا  بتوانیم خدمت‌ اعمال جراحی رفع عیوب انکساری را به مردم ارائه دهیم.

عین‌اللهی اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و حمایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تامین اجتماعی پیشرفته‌ترین دستگاه لیزر دنیا در این مرکز راه‌اندازی شد که ویژگی‌های برجسته‌ای دارد.

وی در ادامه سرعت بالای این دستگاه لیزر را یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن دانست و گفت: سرعت دستگاه لیزیک چشم 1050 است و اگر در حین عمل بیمار چشم خود را حرکت دهد می‌تواند لیزر چشم بیمار را دنبال کند و حتی اگر بیمار سر خود را حرکت دهد عملکرد لیزر متوقف می‌شود این در حالی است که در برخی لیزرها این امکان ویژه وجود ندارد.

حریق مرگبار در سنندج/ ۲۰ کشته و زخمی بر اثر تصادف تانکر سوخت با اتوبوس

گفت: بر اثر تصادف یک دستگاه تانکر حامل سوخت با یک دستگاه اتوبوس و وانت در سنندج پشت ترمینال تهران ابتدای اتوبان دکتر حسینی در ساعت 10 دقیقه بامداد سه خودرو دچار حریق شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این حادثه 11 نفر جان خود را از دست دادند و 9 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.

طوفان شن در شمال سیستان ۴۹ نفر را بستری کرد

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور اظهار کرد: بر اثر وقوع طوفان شن در شمال سیستان و بلوچستان تعداد 157 نفر به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند.

وی گفت: از تعداد 157 مراجعه کننده به مناطق درمانی 108 نفر به صورت سرپایی درمان و تعداد 49 نفر در بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زابل بستری شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۲۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع دستگاه قضا با ساخت و سازهای غیرمجاز 

ایسنا/کردستان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان گفت: وظایف شهرداری گستردگی بالایی دارد و دستگاه قضا در اجرای برنامه‌ها و کمک به آنها شهرداری سنندج را حمایت خواهد کرد.

محمد جباری، امروز چهارشنبه در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر سنندج اظهار کرد: تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن سرشار از برکات برای مردم ایران عزیز است و بارش قابل توجه نزولات آسمانی نویدبخش سال زراعی و باغی خوبی برای استان کردستان است.

وی در ادامه گفت: یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی در کردستان بخش کشاورزی است و بارش نزولات آسمانی نقش مهمی در تقویت این بخش دارد. 

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی در عرصه‌های مختلف وظیفه خود می‌داند که در خدمت مردم باشد و فراتر از وظایف قانونی در این زمینه عمل خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: تاریخچه قانون همزاد تاریخچه آفرینش و خلق بشر است، خداوند متعال انسان را خلق کرده و قبل از فرستادن آدم و حوا بر روی زمین قانون و محدودیت‌ها و الزاماتی را برای آنها وضع کرده است. 

وی تصریح کرد: خارج از قانون، اخلاقیات هم جز حق الناس محسوب می‌شود، بنای این را گذاشته‌ایم که در سال جدید جلسات از جنبه سوری خارج شود و بیشتر خروجی در عرصه عمل داشته باشد. 

جباری تصریح کرد: حفاظت از حقوق عامه از اولویت‌های دستگاه قضائی بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است در این راستا توجه به جلسات و کارگروه‌های قرارگاه جهادی حفظ حقوق بیت‌المال در سال‌جاری بیشتر خواهد بود. 

 دادستان عمومی و انقلاب سنندج اذعان کرد: این قرارگاه با هدف برخورد قاطع با سودجویان و کسانی که بخواهند به منابع طبیعی و اراضی ملی دست‌درازی کنند تشکیل شده و با ساخت و ساز غیرمجاز مقابله خواهیم کرد. 

وی عنوان کرد: دستگاه قضا در کردستان صادقانه و خالصانه مدیریت شهرداری را کمک می‌کند، چرا که برایند و نتیجه این همراهی در زوایای مختلف به نفع مردم و جز حقوق عامه می‌دانیم.

وی گفت: وظایفی که به عهده شهرداری و شورای اسلامی گذاشته شده است واقعا بیشتر از وظیفه چند وزارتخانه است از این رو این نهاد نیاز به حمایت و همراهی دستگاه‌های مختلف در راستای پاسخگویی بهتر به مطالبات مردم دارد. 

وی تصریح کرد: با توجه به گستره وظایف و مسئولیت‌های شهرداری و شورا در خدمت‌رسانی به مردم نباید اجازه دهیم تنها بمانند این نهاد مردمی باید از سوی دستگاه‌های حکومتی و دستگاه قضایی مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند. 

جباری افزود: خالصانه، صادقانه و قاطعانه در پیشبرد وظایف شهرداری و شورا در مسیر خدمت به مردم هرآنچه در توان داشته باشیم را انجام خواهیم داد. 

وی با بیان اینکه سالی که گذشت با مجموعه مدیریت شهرداری چه شهردار مرکزی و چه شهرداران سایر شهرها به صورت هفتگی یا ماهیانه در ارتباطات بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: این همراهی و همدلی قطعا نقش مهمی در پیشبرد اهداف خدمت‌رسانی به مردم است از این رو در سال‌جاری با قدرت هرچه تمام ادامه خواهد داشت. 

دادستان سنندج اضافه کرد: حوزه مدیریت شهری بسیار گسترده است هر موضوعی که به نظر شما می‌رسد نیاز به همراهی ما دارد اعلام کنید قطعا پای کار خواهیم بود. 

وی تصریح کرد: ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف هر کدام یک وظیفه مشخص دارند، اما شهرداری‌ها وظایف گسترده و ناهمگن و غیرمشابه دارند که بیش از مسئولیت‌هایی است که برای چندین وزارتخانه مختلف تعریف شده است. 

جباری، در پایان با بیان اینکه همه ما در یک آزمون سخت قرار گرفته‌ایم برای قبولی در این آزمون همه باید به هم کمک کنیم، گفت: امورات مردم امروز به دست ما افتاده و فردای قیامت در زمینه نحوه عملکردمان در انجام این مسئولیت بازخواست خواهیم شد.

گام‌های بلند شهرداری سنندج در حوزه عمران شهری  

شهردار سنندج نیز در این دیدار ضمن قدردانی از همراهی همیشگی دستگاه قضا با مجموعه شورا و شهرداری سنندج، اظهار کرد: مجموعه دستگاه قضا همواره در کنار شهرداری بوده و این همراهی زمینه را برای خدمت هرچه بهتر به شهر و شهروندان فراهم کرده است. 

سیدانور رشیدی تصریح کرد: گام‌های توسعه‌ای خوبی در حوزه عمرانی شهری در سال گذشته در شهر سنندج برداشته شده است این روند در سال‌جاری نیز با قدرت ادامه پیدا می‌کند. 

وی افزود: مدعی نیستیم توانسته‌ایم تمام مشکلات شهر را حل کنیم اما کارهای خوبی در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی، زیربنایی، فضای سبز، نهضت آسفالت، حوزه فرهنگ و ... در سنندج انجام شده که موجب امیدآفرینی و رضایتمندی در شهروندان شده است.

پاسخگویی به مطالبات مردم اولویت شورا و شهرداری سنندج است 

رییس شورای شهر سنندج هم در این نشست اظهار کرد: دور ششم شورای شهر سنندج با فراز و فرودهایی همراه بود است. 

عزت رضایی با بیان اینکه در طول تاریخ فعالیت شوراها هموار دیوار شوراها کوتاه بوده است، گفت: گاهی اوقات مسائل بزرگ را می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای اسلامی به سرانجام رساند اما انگونه که باید به این پارلمان مردمی بها داده نمی‌شود. 

وی با تاکید براینکه تمام هم و غم شورا و شهرداری دور ششم رفع مشکلات شهر و پاسخگویی به مطالبات مردم بوده است، گفت: متاسفانه اقتصادی در اختیار شورای شهر قرار ندارد و دست و بال شهرداری خالی است و شورا در چنین شرایطی به عنوان ناظر و سیاست‌گذار شهرداری با مشکل مواجه هستند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 
  • برخورد دستگاه قضا با ساخت و ساز غیرمجاز
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با ساخت و سازهای غیرمجاز 
  • دستگاه قضا صادقانه به مدیریت شهرداری را کمک می‌کند
  • دستگاه قضا صادقانه مدیریت شهرداری را کمک می‌کند
  • اطفای حریق پنبه یک دستگاه تریلی در چمن بید
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • بازدید سرزده بازرس کل کردستان از بیمارستان کوثر سنندج