Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-19@17:26:12 GMT

فغانی، افتخار داوری ایران در فوتبال جهان

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۳۰۳۷

به گزارش پارس نیوز، 

علیرضا فغانی، داور فوتبال اهل ایران است که در لیگ برتر فوتبال ایران داوری میکند. از برخی قضاوت‌های مهم او می‌توان به دیدار رفتِ فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴، دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، دیدار فینال جام باشگاه های جهان ۲۰۱۵، دیدار فینال فوتبال المپیک ۲۰۱۶ ریو، دیدار نیمه نهایی جام کنفدراسیونها ۲۰۱۷ و دیدار ردهبندی جام جهانی ۲۰۱۸ نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فغانی در ایران نیز سابقه قضاوت در فینال جام حذفی و شهرآورد تهران را دارد.

علیرضا فغانی از سال ۲۰۰۸ وارد فهرست داوران بین المللی شده است و برای داوری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ از سوی فیفا انتخاب شد و اولین داوری خود در جام جهانی را در بازی بین تیم ملی فوتبال آلمان و تیم ملی فوتبال مکزیک در تاریخ ۲۷ خرداد انجام داد و با کسب ۴٫۸۴ امتیاز در صدر جدول داوران جام جهانی قرار گرفت. 

فغانی در جام جهانی 2018 

فدراسیون جهانی فوتبال، با ارسال نامه ای از علیرضا فغانی به عنوان داور وسط دعوت کرد تا در سمینار داوران جام جهانی ۲۰۱۸ شرکت کند. این سمینار، با شرکت ۵۸ داور از سراسر جهان و از ۱۴ تا ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ در روسیه برگزار گردید. فرانسه در نخستین دیدار مرحله یک هشتم نهایی توانست در دیداری که علیرضا فغانی داور ایرانی قاضی آن بود، با نتیجه ۴ بر ۳ آرژانتین را شکست دهد. گل نخست خروس ها با خطای پنالتی که فغانی اعلام کرد به ثمر رسید. کارشناسان رسانه های ورزشی جهان واکنش های مثبتی نسبت به قضاوت تیم داوری ایران و به خصوص علیرضا فغانی نشان دادند و معتقد بودند این داور ایرانی نامزد اصلی قضاوت دیدار فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه خواهد بود. 

مارک هالسی، داور بین المللی سابق فیفا و لیگ برتر انگلیس، به ستایش از عملکرد فغانی پرداخت و معتقد بود در صحنه تذکر این داور به نیکلاس اوتامندی، مدافع آرژانتین، فغانی به درستی عمل کرد و باید این برخورد او به سایر داوران آموزش داده شود. او همچنین تاکید کرد علیرضا فغانی یک تورنمنت فوق العاده را پشت سر می گذارد.

همچنین نیل هارمن، سردبیر سابق دیلی میل و روزنامه تایمز، با این جمله عملکرد فغانی را مورد ستایش قرار داد: تنها با یک کلمه می توان درباره این داور ایرانی صحبت کرد؛ کلاس بالا.

جان ون زوئدن از فعالان رسانه ای ورزشی در انگلیس هم درباره فغانی گفت: من از قبل هم گفته بودم بهترین داور این جام جهانی علیرضا فغانی از ایران خواهد بود. آقای فغانی! این فینال برای شماست.

جالب ترین اظاهرنظر را اما برنتون اسپید، گزارشگر فاکس اسپورت داشت. او گفت: اولین فینالیست جام جهانی مشخص شد، شما را در آنجا خواهیم دید آقای فغانی! یک عملکرد فوق العاده در یک بازی جذاب به نمایش گذاشته شد.

فغانی در جام ملت‌های آسیا 

علیرضا فغانی و تیمش شامل محمدرضا منصوری و رضا سخندان پس از کسب تجارب ارزشمند و قضاوت در بازیهای بزرگ بین المللی، تجربه جدیدی به نام جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ را طی کردند.

جایگاه فغانی به گونه ای است که وی در کنار ایرماتوف ازبک گزینه های قضاوت در فینال جام ملت های آسیا هستند و همه چیز به سرنوشت تیم های ملی آنها بستگی دارد. فغانی اولین قضاوت خود در امارات را پشت سر گذاشت و همانند همیشه محکم، مقتدر و حرفه ای با حضور به موقع در صحنه ها و جاگیری دقیق به اجرای عدالت در دیدار ژاپن و ترکمنستان کمک کرد.

علیرضا فغانی، نماینده داوری کشورمان، در جام ملت‌های آسیا  ۲ دیدار را قضاوت کرد. او در مرحله گروهی دیدار بین ۲ تیم ژاپن و ترکمنستان و در مرحله یک هشتم نهایی دیدار تیم های اردن و ویتنام را سوت زد و عملکرد خوبی هم در این بازی ها داشت. علیرضا فغانی در مرحله یک چهارم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا قضاوت نکرد. 

این عملکرد خوب داوری فغانی در رقابت های مختلف بین المللی باعث شد fifa  و afc  نگاه مثبتی به جامعه داوری ایران داشته باشند. به غیر از فغانی، اشکان خورشیدی و بیژن حیدری و... هستند که می توانند همانند فغانی در رقابت های مختلف بین المللی قضاوت کنند. 

علیرضا فغانی در گفتگو با خبرنگار برنا درباره عملکرد خود در رقابت های جام جهانی روسیه، گفت:  در AFC همیشه یک تیم از ما حمایت کرده است. از نظر پزشکی، فیزیکی و تکنیکی ما به خوبی حمایت شده ایم و در تمامی سمینارها تمرینات عملی داشته ایم. به همین خاطر بوده که برای تمام تورنمنت ها آماده بودیم. رقابت سالمی با دیگر داوران در سطح قاره داشتیم و داوران آسیایی در جام جهانی قضاوت خوبی انجام دادند.

وی گفت: سال خوبی بود؛ در سال 97 من در رقابت های جام جهانی و جام ملت های آسیا به عنوان داور قضاوت کردم. خدارو شکر که شرایط به گونه ای پیش رفت که بعد از عملکرد خوبی که در رقابت های جام جهانی داشتم راهی جام ملت های آسیا شدم و آنجا هم عملکرد خوبی داشتم.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: فوتبال ایران لیگ برتر فوتبال ایران لیگ قهرمانان آسیا جهان المپیک نیمه نهایی جام جهانی جام حذفی فیفا بازی تیم ملی آلمان تیم ملی فوتبال جدول روسیه فرانسه آرژانتین رسانه لیگ برتر انگلیس جام ملت های آسیا ملت های آسیا تیم های ملی ژاپن ترکمنستان رقابت های لیگ قهرمانان جامعه رقابت رقابت های جام جهانی شکر جام ملت های آسیا جامعه رسانه رقابت های جام جهانی رقابت های لیگ قهرمانان پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۳۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قضاوت دو داور ایرانی در جام جهانی ژیمناستیک

به گزارش قدس آنلاین، جام جهانی ژیمناستیک هنری از امروز در قطر آغاز خواهد شد و به جهت اینکه یکی از مراحل کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شود از حساسیت و سطح فنی بسیار  بالایی برخوردار است.

امید شیخ احمدی و حمیدرضا هاشمی دو داور بین‌المللی کشورمان که پیش از این در جام‌های جهانی آلمان و مصر حضور داشتند در جام جهانی قطر هم قضاوت خواهند کرد.

داوری ژیمناستیک کشورمان در شرایطی در رویدادهای معتبر جهانی دارای نماینده است که  برای اولین بار در ادوار المپیک، یک داور از  ژیمناستیک ایران در المپیک پاریس حضور خواهد داشت. چندی پیش حمیدرضا هاشمی از سوی فدراسیون جهانی ژیمناستیک برای قضاوت در این رویداد معتبر انتخاب شد.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • حضور داوران چهارمحال و بختیاری در دوره رفرشینگ داوری اسکواش
  • هر ۳ گل پرسپولیس درست بود/ تیم داوری قضاوت مطلوبی داشت
  • پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟ + فیلم
  • یکصد داور جهانی و آسیایی قضاوت مسابقات کاراته را برعهده دارند
  • اتفاق غیرمنتظره در دربی اصفهان
  • حضور اولین داور زن تکواندوی ایران در المپیک
  • قضاوت ۲ داور کشورمان در جام جهانی قطر
  • قضاوت زن ایرانی در المپیک پاریس
  • قضاوت دو داور ایرانی در جام جهانی ژیمناستیک
  • قضاوت ۲ داور ایرانی در جام جهانی قطر