Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، قدرت اله مهدیخانی مدیر کل مدیریت بحران استان در این خصوص اظهار داشت: بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی ، توده هوای بارشی از اوایل وقت امروز یکشنبه 4 فروردین ماه در استان فعال خواهد شد که بارش ها تا اوایل روز چهارشنبه 7فروردین ادامه خواهد داشت. وی افزود اوج بارندگی ها از صبح  تا اواخر وقت روز دوشنبه 5 فروردین رخ خواهد داد که با پیش بینی حجم بالای بارش، وقوع آب گرفتگی ،سیلاب و طغیان رودخانه ها محتمل میباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدیخانی ادامه داد: دستورات لازم جهت آمادگی دستگاهها برای مقابله با رخدادهای احتمالی صادر گردیده ، به هر حال از تمامی مردم خصوصا مسافرین، روستائیان و عشایر و... تقاضا می‌شود از اقامت در مسیل‌ها ، حاشیه  و حریم بستر رودخانه ها و نیز کوهپایه ها و نواحی سیل گیر اکیدا خودداری کنید.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان قزوین سازمان هواشناسی سیل مدیریت بحران آب گرفتگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۳۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد

به گزارش همشهری آنلاین، سامانه بارشی فعال شده روی خلیج فارس، امارات را غرق کرد، بحرین را شست و به دریا ریخت و در عمان ۱۸ نفر را به کام مرگ کشاند. موسسه تحقیقات آب گزارش داد که شدت بارش سیستان و بلوچستان در سامانه هفته گذشته ۱۰ برابر عمان و ۱.۵ برابر امارات بود اما مرور تصاویر ماهواره‌ای بیانگر آن است که میزان خسارت در ایران نصف عمان و یک دهم امارات است.

شدت سیلاب در برخی مناطق سیستان و بلوچستان طی ۳ روز به ۲.۴ برابر بارش کل سال منطقه رسید و سبب شد تا ورودی آب رودخانه‌ها به ۹۳۰۰ متر مکعب در ثانیه برسد. برای درک این حجم آب کافی‌است رودخانه‌ای را به عرض ۱۰۰ متر و عمق ۹۳ متر یعنی بیش از عمیق‌ترین مناطق خلیج فارس را تصور کنید. البته سازه سد کهیر این آب را در خود ذخیره کرده و اجازه رسیدن آن به چابهار، کنارک و زرآباد را نداد.

وزیر نیرو علی‌اکبر محرابیان می‌گوید که «اگر سد کهیر اردیبهشت ۱۴۰۲ ساخته نمی‌شد، با این شدت بارش در سیستان و بلوچستان فاجعه انسانی رقم می‌خورد.»

شدت آب ورودی به سد کهیر بر اثر سیل به حدی بود که نماینده چابهار در مجلس در مصاحبه‌ای نگران تخریب سد شد اما بلافاصله در مصاحبه‌ای دیگر گفت که طراحی کهیر برای شرایط بارندگی دشواری مثل امروز انجام شده و در پایداری کامل قرار دارد.

سدها مشابه هر ابزار دیگر مزایا و معایبی دارد اما با شدت گرفتن بارندگی بر اثر تغییر اقلیم، سطح جدید از کارکرد را از خود به نمایش می‌گذارند. کارشناس منابع طبیعی رحیم احمدی به نقش آبخیزداری در کنترل سیلاب اشاره کرده و معتقد است که اگر آبخیزداری به صورت گسترده در دستور کار قرار گیرد، می‌تواند مناطق کشور را از سیلاب حفظ کرده و دیگر نیازی به سدها برای کنترل سیلاب نباشد.

در مقابل، استاد دانشگاه رحیم رهایی می‌گوید که کارشناسان باید بگویند، در مقابل بارندگی ۳۰۰ میلیمتری و ورودی آب ۱۰ هزار متر مکعبی طی چند ساعت کدام سازه آبخیزداری جوابگو است؟ در این بارش‌ها فقط سدها هستند که می‌توانند مردم را از کام مرگ بیرون بکشند.

نگاه به ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله سدها، سازه‌های آبخیزداری و تاسیسات تغذیه مصنوعی در سال‌های اخیر اسیر نگاه‌های غیر کارشناسی بوده اما تغییر اقلیم و تغییر نظام بارندگی‌ها ایجاب می‌کند، مجموعه‌ای از این ابزارها برای مدیریت منابع آب به کار گرفته شود.

کد خبر 846735 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم استان سیستان و بلوچستان امارات

دیگر خبرها

  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • محدودیت تردد در محور امرآباد- شانق در اراک + تصویر
  • بارش باران شدید باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شهر زرند شد
  • ورود سیلاب به بخشی از شهر زرند/قطع برق و آبگرفتگی معابر
  • تداوم بارش باران در خوزستان
  • ادامه بارش باران بهاری تا چهارشنبه در همدان 
  • پیش‌بینی بارش‌های همرفتی شدید و آبگرفتگی معابر
  • تداوم بارش‌ها تا چهارشنبه در ارتفاعات استان
  • بارش پراکنده باران همراه با وزش باد در قم
  • هشدار سیلاب در ولایات افغانستان