Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدجواد حسینی کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش شدید قیمت مواد غذایی در روز‌های ابتدایی سال ۹۸، گفت: بررسی علل گرانی مواد غذایی در روز‌های نخست تعطیلات نوروز یکی از اصلی‌ترین دستور کار‌های کمیسیون صنایع و معادن پس از بازگشایی مجلس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد غذایی ناسالم غیر بهداشتی

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: در هفته پایانی سال ۹۷، براساس دستورکار کمیسیون صنایع و معادن، وزیر جهاد کشاورزی باید برای ارائه گزارشی درباره قیمت مواد غذایی دربازار در کمیسیون حاضر می‌شد که ایشان از این حضور سرباز زد.

وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت از زیر بار تنظیم بازار شانه خالی می‌کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه گرانی مواد غذایی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را کلید زده، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین مواد غذایی مورد نیاز بازار بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز متولی تنظیم بازار است این شیوه مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده چرا که در صورت بروز ایراد و نقص در ارائه مواد غذایی- همانند آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده- هر دو وزارتخانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و دیگری را مقصر می‌دانند.

تنظیم بازار و تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم باید در حیطه وظایف یک وزارتخانه قرار گیرد تا بتوان از این وزارتخانه مطالبه‌گری کرد در حال حاضر میان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت درا ین امر اختلاف نظر وجود دارد

دست وزارت صمت برای تنظیم بازار بسته است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تنظیم بازار و تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم باید در حیطه وظایف یک وزارتخانه قرار گیرد تا بتوان از این وزارتخانه مطالبه‌گری کرد. در حال حاضر میان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت اختلاف نظر وجود دارد وزارت جهاد مدعی است مرغ و گوشت کافی در کشور وجود دارد، اما وزارت صنعت صادرات این محصولات را ممنوع می‌کند.

حسینی کیا با اشاره به جلسه هیئت رئیسه کمیسیون صنایع با وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از تعطیلی نوروز، یادآور شد: آقای رحمانی گلایه‌هایی درباره مشکلات موجود داشت؛ وزیر صمت معتقد است وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار نقشی ندارد، اما مجلس و مردم از این وزارتخانه مطالبه می‌کنند.

وی ادامه داد: رحمانی معتقد بود باید تمامی امور مربوط به تنظیم بازار به وزارت صمت واگذار شود تا این وزارتخانه بتواند پاسخگو باشد یا این امور از این وزارتخانه منفک شود.

تنظیم بازار میوه در حال حاضر در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تنظیم بازار میوه در حال حاضر در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، اضافه کرد: اگرچه در حال حاضر تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب یکی از ضروریات است، اما به دلیل کوتاهی وزارت جهاد این امر محقق نشده و مردم ناچارند کالا‌های اساسی خود را با قیمت‌های سرسام‌آور خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: قیمت قزل آلا ۵۵ درصد افزایش یافت/نرخ هر کیلو ۲۵ هزار تومان

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر سازمان تعاون روستایی مسئول توزیع میوه در بازار است، تأکید کرد: اگرچه گرانی موجود در بازار را باید ناشی از کم کاری وزارت جهاد کشاورزی دانست، اما نمی‌توان نقش وزارت صمت را در این امر نادیده گرفت.

وی با اشاره به راهکار‌های مناسب برای تامین کالا‌های اساسی موردنیاز مردم، اضافه کرد: باید از قاچاق دام جلوگیری شود از سوی دیگر تسهیلات مورد نیاز دامداری‌های سنتی تامین شود.

واردات گوشت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۶ هزار تن بیشتر بود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال ۹۶، ۱۳۲ هزار تن گوشت وارد کشور شد در حالی که در سال ۹۷، ۱۳۸ هزار تن واردات در این زمینه انجام گرفت اگرچه واردات گوشت بیشتر شد، اما به دلیل نقص در نظام توزیع این گوشت‌ها به دست مصرف کننده واقعی نرسید در این شرایط نقش دستگاه‌های نظارتی بیشتر از قبل احساس می‌شود.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی صنعت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۳۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت غذایی و جهش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد

 با توجه به محدودیت منابع آبی و خاکی و اهمیت خودکفایی محصولات اساسی در راستای تحقق شعار سال راهی جزء کشاورزی دانش‌بنیان و ارتقای بهره‌وری نداریم تا با استفاده بهینه از عوامل تولید بتوانیم بر محدودیت ها فایق شویم.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی می گوید: اکنون که در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم، بخش‌های اقتصادی کشور نیازمند جهش و تحول اساسی هستند به طوری‌ که در بین بخش‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی به عنوان مردمی‌ترین بخش و به دلیل تأمین امنیت و اقتدار غذایی و به دنبال آن ضمانت امنیت ملی کشور دارای اهمیت بسیار بالایی است، موضوعی که به درستی در برنامه «تحول کشاورزی ایران با رویکرد جهادی» دولت سیزدهم به آن پرداخته شده است. در سال جدید به گونه‌ای امور برنامه‌ریزی و اقدامات باید ساماندهی شود که ظرفیت بخش کشاورزی با استفاده بهینه، منجر به جهش تولید شود.

با توجه به آنکه نقش مردم در تولید و خودکفایی و رسیدن به امنیت غذایی پایدار امری ضروری است، لذا اقدامات و حمایت های لازم از بخش کشاورزی باید صورت بگیرد.  

مشارکت مردم در تحقق امنیت غذایی نقش محوری دارد

در ادامه قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: بنابر آمار عمده تولید کالاها در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی مربوط به آن است، لذا در تحقق شعار سال نقش بسزایی دارد. طبق آمار اعلامی وزارت جهاد ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۵ تا ۶ برابر این رقم به طور غیرمستقیم در بخش کشاورزی اشتغال دارند که با احتساب صنایع تبدیلی ۶۰ تا ۷۰ درصد در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

پیشه ور با بیان اینکه ۱۰۰ درصد اشتغال بخش کشاورزی خصوصی است، افزود: بکارگیری بخش خصوصی در امنیت غذایی نقش بسزایی دارد، از این رو ساختار حاکمیت و دولت از این ظرفیت باید استفاده کند تا با دستیابی به خوداتکایی نسبی، وابستگی به آن سوی مرزها به حداقل برسد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه جهش تولید و امنیت غذایی در بخش کشاورزی با فراهم شدن زیرساخت ها تحقق می یابد،گفت: وزارت جهاد از مجموعه نهادها و وزارتخانه ها باید کمک بگیرد به طوری‌ که وزارت نیرو در تامین آب و انرژی، وزارت صمت در حوزه مکانیزاسیون و ماشین آلات و وزارت راه در بخش حمل و نقل ریلی و جاده ای و هوایی باید کمک کند تا شعار سال تحقق یابد.

او گفت: با توجه به آنکه بخش کشاورزی خرده مالکی است و به تنهایی امکان تامین سرمایه وجود ندارد، لذا سرمایه در گردش مورد نیاز توسط تسهیلات بانکی باید در اختیار بهره برداران قرار بگیرد تا در سالی که مزین به مشارکت مردمی است، وابستگی ها به حداقل برسد.

بخش کشاورزی مصداق بارز تحقق شعار سال

همچنین علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم آنکه بیش از ۹۵ و ۹۶ درصد بخش کشاورزی خصوصی است، از این رو بخش خصوصی را باید در تصمیم گیری ها مشارکت دهیم.

او با بیان اینکه مصداق بارز شعار سال در عرصه تولید محقق می شود، افزود: اقتصادی بودن کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، لذا برای تحقق شعار سال بخش کشاورزی برای کشاورزان باید صرفه اقتصادی داشته باشد. برای تحقق شعار سال باید تمهیدات مورد نیاز همچون نهاده های کشاورزی، آموزش کشاورزان در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت صورت بگیرد چراکه بدون تامین نهاده و ترویج و همچنین تامین بذور اصلاح شده امکان افزایش عملکرد در واحد سطح وجود ندارد. تجربه نشان داده در هرکاری که مردم و بخش خصوصی مشارکت دارند، آن بخش پیشرفت دارد.

با توجه به آنکه کشاورزی در کشور مربوط به بخش خصوصی است و عمده سرمایه گذاری توسط بهره برداران صورت می‌گیرد، از این رو انتظار می رود که وزارت جهاد به عنوان متولی امر با تامین نهاده‌های کشاورزی و خرید تضمینی محصولات با قیمت مناسب حمایت حداکثری از بهره برداران داشته باشد تا تولید دچار بحران نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • واردات روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم از ابتدای سال
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • اصلاح الگوی کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران
  • توزیع بیش از ۶۰۰ تن کالای اساسی تنظیم بازار در شهرستان کازرون طی سالی که گذشت
  • جدیدترین قیمت شکر و برنج خارجی در بازار | برنج هندی و پاکستانی کیلویی چند شد؟
  • مقاومت مدیران وزارت جهاد برای جلوگیری از تخلف در واردات ذرت
  • امنیت غذایی و جهش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد
  • هشدار به وزیر جهاد کشاورزی درباره تخلف احتمالی در واردات ذرت