Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@14:02:27 GMT

اصفهان، موزه ای طبیعی برای گردشگران

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۳۴۲۰

اصفهان، موزه ای طبیعی برای گردشگران

به گزارش ایرنا، اصفهان با مساحتی حدود 107 هزار و 45 کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط 1714متر از سطح دریا در مرکز ایران قرار دارد، این استان دارای 23 شهرستان است.
اصفهان از جاذبه های طبیعیکویر، آبشار، چشمه، مناطق حفاظت شده طبیعی و غار برخوردار است و از لحاظ جغرافیایی از مناطق با اهمیت ایران به شمار می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**رودخانه ها
رودخانه ها یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان اصفهان به شمار می آید.
زاینده رود، ماربر، کلهرود، هینی، مرغاب و گلپایگان از جمله رودخانه های استان اصفهان هستند.
زاینده رود یکی از زیباترین و با اهمیت ترین رودهای ایران است که از جبهه شمال غربی زرد کوه بختیاری سرچشمه می گیرد و از غرب به شرق تا باتلاق گاوخونی جریان دارد.

**تالاب ها
باتلاق گاوخونی معروف ترین تالاب فلات مرکزی ایران نیز که در انتهای رودخانه زاینده رود قرار دارد، این تالاب با قدمتی 10 میلیون ساله را می توان گوهری گرانبها نه تنها در شهر اصفهان بلکه در مرکز ایران دانست که نقشی کلیدی و انکارناپذیر از لحاظ هیدرولوژیکی، بیولوژیکی و اکولوژیکی در منطقه جغرافیایی زیستی اش دارد.
از نقطه نظر گردشگری، گاوخونی می تواند ظرفیتی بی انتها برای جذب گردشگران جهانی و درآمدزایی و ارزآوری باشد زیرا این تالاب یکی از مرکزی ترین و پرجاذبه ترین نقاط گردشگری پرنده نگری در جهان است.

**کویرها
در گستره استان اصفهان، کویرها با دشت ها درآمیخته اند و چشم اندازهای بسیار زیبایی را به وجود آورده اند که مهم ترین آن ها دشت برخوار، دشت آبرفتی کاشان و دشت مبارکه است.
کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران در ضلع جنوبی دریاچه قم همراه با آثار تاریخی ارزشمند نیز از دیگر جاذبه های کویری استان است.
کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می شود.

**آبشار کرد علیا
این آبشار که در 90 کیلومتری غرب اصفهان و در ارتفاعات دالانکوه قرار دارد، از آب شدن برف های دالانکوه به وجود آمده است و در بهار منظره بسیار زیبایی ایجاد می کند، این نوع آب های معدنی برای بیماری های دستگاه گوارش، کبد و لوزالمعده مفید هستند.

**آبشار تخت سلیمان
در سمت دیگر رشته کوه دنا، یعنی جبهه شمالی آن در فاصله نیم ساعت راه پیمایی از ده آب ملخ به چشمه و آبشار تخت سلیمان می رسیم که مانند پلی بر رودخانه مارب استوار شده است و از طریق ریشه و شاخه های درختان که این طاق را تشکیل داده است به رودخانه یاد شده سرازیر می شود، این آبشار در عین زیبایی از خطرناک ترین آبشارهای ایران محسوب می شود.

**آبشار خضر
آنهایی که پس از دیدار از استان اصفهان و شهر سمیرم و آبشار معروف آن از جبهه شمالی به کوه دنا نزدیک می شوند پس از عبور از رودخاهه نقره ای یا سربی رنگ خضر و گذر از داخل این روستا و باغ های متعدد میوه آن در فاصله سه کیلومتری به آبشاری برمی خورند که در داخل تنگه ای به زیبایی فرو می ریزد و در فصل مناسب، گل های لاله ای را که در پایین دست ها و در دامنه های کوه روییدند سیراب می سازد.

**آبشار سنگان
این آبشار در انتهای جاده کن - سولقان در روستای سنگان است اوج شکوه این آبشار فروردین و اردیبهشت است.

**آبشار آب ملخ
آبشار آب ملخ در 60 کیلومتری شهر سمیرم و در مجاورت روستای آب ملخ قرار دارد، این آبشار از دو قسمت تشکیل شده که قسمت اول آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌ آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته و دارای طاقدیسی سبز رنگ است که همچون پلی روی رودخانه ماربر خم شده است.

**آبشار سمیرم
آبشار سمیرم در چهار کیلومتری شرق شهرستان سمیرم در اعماق تنگه‌ای با دیواره‌ای سنگی قرار دارد.
این آبشار در گذشته در حدود 70 متر ارتفاع داشته است که در اثر فرسایش، از ارتفاع آن کاسته شده و در زمان حاضر به حدود 35 متر رسیده، آب این آبشار در نهایت به حوضچه‌ های مصنوعی می‌ ریزد که برای برای استراحت بازدیدکنندگان احداث شده است.

**آبشار خَفر
آبشار خفر در پنج کیلومتری روستای خفر در 75 کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم استان اصفهان قرار دارد،ارتفاع این آبشار در حدود 30 متر است و بر روی دامنه‌های پرشیب دنا در محدوده‌ای تحت عنوان دره قاش مستان واقع شده است.بهترین زمان بازدید از این منطقه اردیبهشت تا شهریور ماه است.

**آبشار بی بی سیدان
آبشار بی بی سیدان در 48 کیلومتری جنوب غربی سمیرم در مجاورت روستای بی بی سیدان و رودخانه سمیرم در ورودی تنگه‌ای به نام تنگه نازی قرار دارد.

**آبشار سیاه دره
آبشار سیاه دره یکی از آبشارهای استان اصفهان است که در شهر دامنه از توابع بخش مرکزی شهرستان فریدن (در غرب استان اصفهان) قرار دارد.

**آبشار پشندگان
آبشار پشندگان در پایین‌ دست روستای پشندگان از توابع دهستان پشتکوه فریدونشهر در 75 کیلومتری این شهر قرار دارد.

**آبشار پونه‌زار
آبشار پونه‌زار یکی از زیباترین آبشارها و ششمین آبشار مرتفع ایران است که در نزدیکی روستای دربند (پس از روستای چغیورت) از توابع شهرستان فریدونشهر استان اصفهان واقع شده است.

**آبشار دورک
این آبشار در نزدیکی روستای دورک از توابع پشتکوه فریدونشهر قرار دارد و از یک دیوار بلند سنگی به پایین سرازیر می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار در فصل بهار و تابستان است.
روستای دورک در 140 کیلومتری شهرستان فریدونشهر و در مجاورت رودخانه آب گوکان (رودخانه دورک) قرار دارد.

**آبشار شاه لولاک
این آبشار در 5 کیلومتری جنوب شهر چرمهین از توابع شهرستان لنجان در استان اصفهان واقع شده است. آبشار شاه لولاک در کوهی به همین نام به ارتفاع 2750 متر از رشته کوه‌های واقع در زاگرس مرکزی قرار دارد و ارتفاع آن به 70 متر می‌رسد. منحصر به فرد بودن این آبشار از این جهت است که به صورت چشمه‌ای پرآب و خروشان، از دیواره مرتفع کوه با شیب منفی سرچشمه می‌گیرد.
این آبشار از آبشارهای دائمی استان اصفهان است،در بهار شعبه‌ ای دیگر از آبشار شاه لولاک جریان می‌ یابد که ارتفاع آن نزدیک به 90 متر است.

**آبشار طرزه
این آبشار یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه پشتکوه شهرستان فریدونشهر است که از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در روستای زیبای طرزه واقع شده است. ارتفاع این آبشار حدود 40 متر می‌باشد و در تمام فصول سال جریان دارد.

*آبشار نوغان
آبشار نوغان آبشاری است که در امتداد رودخانه قم‌رود (اناربار) در بخش بوئین میاندشت واقع شده است. این آبشار نام خود را از نام پلی (پل نوغان) گرفته که بر روی این رودخانه بنا شده است.

**چشمه لنگان
این چشمه در روستای سیبک از توابع دهستان چشمه لنگان بخش مرکزی شهرستان فریدونشهر قرار دارد.
آب این چشمه از زیر تخته سنگ‌های بزرگ با فشار زیاد خارج می‌شود که قسمتی از آن با استفاده از سه ایستگاه پمپاژ، از طریق خط لوله 14 کیلومتری، آب آشامیدنی فریدونشهر و روستاهای مجاور آن را تأمین می‌کند.

**چشمه بابا احمد
این چشمه در فاصله 18 کیلومتری مرکز شهرستان فریدونشهر و در نزدیکی روستای سرداب سفلی قرار دارد.

**چشمه مرغاب
این چشمه در دهانه دالانکوه در شهرستان تیران و کرون واقع شده و از برف‌های دائمی کوه تغذیه می‌شود. این چشمه در تمام طول سال دارای آب فراوان است.

**چشمه خوانسار
این چشمه در نزدیکی شهر خوانسار قرار دارد و حجم آبدهی آن 40 لیتر در ثانیه است.

**چشمه ابیانه
این چشمه از منطقه کوهستانی کرکس سرچشمه گرفته و سپس وارد روستای ابیانه می‌شود. روستای ابیانه در 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان نطنز قرار دارد.

**چشمه بازرنگ
این چشمه در 65 کیلومتری جنوب غربی سمیرم و جنوب شهر کمه واقع شده است.

**چشمه شیربرنجی
این چشمه در 15 کیلومتری شمال سمیرم و در جاده شهرضا واقع شده است.

**چشمه آب ملخ
این چشمه در شهرستان سمیرم واقع شده و حجم آبدهی آن 50 لیتر در ثانیه است. وجه تسمیه نام آبشار و چشمه آب ملخ به این خاطر است که ترکیبات خاصی در آب آن وجود دارد که موجب از بین رفتن ملخ‌های مهاجم می‌شود. وجود این ترکیبات باعث شده تا از آب چشمه و آبشار آب ملخ به عنوان یک آفت کش طبیعی برای آبیاری مزارع استفاه شود.

**چشمه سراب افوس
این چشمه در نزدیکی شهرستان فریدن واقع شده و از زردکوه سرچشمه گرفته و به سد زاینده‌رود می‌ریزد.

**چشمه نول
جشمه نول در فاصله 115 کیلومتری جنوب سمیرم و در نزدیکی روستای نقل واقع شده است. درجه حرارت آب این چشمه بسیار پایین است.

**آب سرخ فریزهند
چشمه فریزهند به فاصله 78 کیلومتری جنوب کاشان قرار دارد.
اطراف چشمه را رسوبات حاصله از جریان آب فرا گرفته است. آب این چشمه از دسته آب های بی کربناته مخلوط همراه با گاز است و در درمان بیماری های دستگاه گوارش، کبد و مجاری صفراوی، معده و روده ای و بیماری های تغذیه ای مؤثر است.
به سبب وجود املاح آهن در ترکیبات آن، در ازدیاد تعداد گلبول های قرمز و مقدار هموگلوبین خون و در نتیجه در درمان انواع کم خونی نیز موثر است.

**چشمه آب معدنی ورتون
در 43 کیلومتری جاده اصفهان به یزد جاده ای فرعی وجود دارد که پس از طی 18 کیلومتر به ناحیه ورتون می رسد. بعد از ورتون در فاصله 12 کیلومتری، چشمه های معدنی ورتون قرار گرفته اند.آب گرم ورتون از دسته آب های کلروره بی کربناته و سولفاته کلسیک گرم است.
خواص درمانی استحمام در این نوع آب ها عبارت است از: اثر تسکین دهندگی برای دردهای عصبی و رماتیسمی. این آب در صورت آشامیده شدن باعث ازدیاد ترشح معده و در نتیجه سهولت کار گوارش و کبد و لوزالمعده و روده می شود. به سبب وجود سولفات سدیم در ترکیب آن، این آب خاصیت ملین دارد و سرانجام وجود آهن در ترکیب آن، در درمان کم خونی مؤثر است.

**غار نیاسر کاشان
این غار از عجایب و نوادر آثار باستانی است. در حدود 1800 تا 2000 سال قبل، در دل کوه کرکس و بر فراز تپه های آهکی مشرف بر نیاسر کاشان و احتمالا با مقاصد آیینی و مذهبی به صورت تونل سنگی و پر پیچ و خم با ابزار ابتدایی کنده شده است.

**غار آهکی کلهرود
این غار در روستای کلهرود در فاصله 85 کیلومتری شمال شهر اصفهان در دامنه کوه های کرکس قرار دارد و طول آن در حدود 100 متر است.

**غار قهرمان
این غار در کوه غربی چشمه لار در خمینی شهر واقع شده است و در آن اتاقی 3×3 متر از سنگ، تراشیده شده است. در غار آب انباری نیز وجود دارد.

**غارهای شاه شکر و کوکولو
غار شاه شکر در کیلومتر 30 جاده شهرضا- سمیرم قرار دارد و علیرغم کوچک بودن، بسیار جالب توجه است و غار کوکولو یا کیلی میلی واقع در کوه های پیربکران در 15 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

**منطقه حفاظت شده قمشلو
که در غرب اصفهان واقع شده و 37000 هکتار مساحت دارد و منطقه ای کوهستانی با اقلمیی سرد و خشک است. این منطقه در زمان قاجار شکارگاه شاهزادگان و ظل السلطان بود و آثاری نیز از آن دوره در این منطقه باقی مانده است. این ناحیه شامل دو قسمت است: یکی پناهگاه حیات وحش و دیگری منطقه ممنوع التعلیف. حیوانات آن شامل قوچ و میش ارمنی، کل، بز و آهو در ارتفاعات است.
از پرندگان این ناحیه می توان به کبک، تیهو، بلدرچین، هوبره، کرکس، لاش خور و ... اشاره کرد.

**منطقه حفاظت شده موته
بین شهرستان های کاشان، لنجان، محلات، گلپایگان، خوانسار و میمه قرار دارد و مساحت آن 220 هزار هکتار است. حفاظت این منطقه به منظور حمایت از آهو است و گاهی اوقات گله آهوان در جاده های اصلی مشاهده می شوند.

**منطقه کلاه قاضی
جنوب اصفهان و در حدود 26 کیلومتری شهر واقع شده است، پستانداران این پناهگاه عبارتند از: کل یا بز کوهی، قوچ و میش، آهو یا غزال ایرانی، پلنگ، خرگوش وحشی، گرگ، کفتار، شغال، گربه شنی، روباه و غیره.
عمده ترین پرندگان آن نیز شامل کبک، تیهو، گنجشک معمولی، خانواده کبوترها، جغد کوچک، خانواده عقاب ها، بالابان، شاهین، کلاغ سیاه، خانواده هدهد و خزندگان منطقه مشتمل بر افعی شاخ دار ایرانی و مار جعفری است.

به گزارش ایرنا در استان اصفهان بیش از 600 خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های وزوان، مزد آباد و مون به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران خارجی و داخلی بویژه در تعطیلات نوروز است.
بر اساس آمار موجود در تعطیلات نوروزی سال گذشته 2 میلیون و 500 هزار نفر به استان اصفهان سفر کردند.
7135/6026/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 تغذیه جاذبه های طبیعی جاذبه های گردشگری استان زیبایی موزه 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۳۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) نواختن چمرونه در سوگ نوجوان غرق شده در آبشار بیشه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پالنگان؛ زیبایی‌هایی در دل صخره و سنگ
  • کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟
  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • (ویدئو) نواختن چمرونه در سوگ نوجوان غرق شده در آبشار بیشه
  • موزه خوشنویسی در سعدالسلطنه راه‌اندازی شود
  • آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط
  • پونه زار آبشاری سرچشمه گرفته از دل زاگرس
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم
  • بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان